[WN] Wat is reining??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:49

Je moet wel een beetje vertrouwen hebben in het inschattings vermogen van een trainer.

Je denkt over het mogen proeven aan wat er komen gaat anders.

Mallorca88 vond het blijkbaar erg leuk en geslaagt, daar gaat het toch om?
Het doel van de trainer is dus geslaagt en echt niet zo vreemd, gek of wat dan ook.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:36

cissy schreef:
Ik vind reining wel degelijk dressuur, een goede reiningproef vergt toch enige training en controle over je paard. Eigenlijk is alles wat je met je paard doet wel dressuur als je er goed over nadenkt, alleen niet iedereen is even 'skilled' in het trainen van de moeilijkste oefeningen.

Ik ben het er dan ook niet mee eens dat van alle westerndisciplines nu net reining wordt vergeleken met dressuur. Ik denk dat je bij heel veel westernonderdelen niet ver komt zonder controle. Ik noem als voorbeeld trail (obstakelparcours) of horsemanship (overgangen laten zien op precies bepaald punt) .... daar kom je zonder controle en beheersing van de basis ook niet ver!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:50

Ah! Blijkbaar zijn er meer mensen die vinden dat reining niet echt de meest vergelijkbare tegenhanger van de dressuur is!
Of zouden die ook nog nooit een echt goede reiningproef hebben gezien/gereden? Knipoog

Ik vind ook de horsemanship veel meer in de buurt komen als we toch een vergelijking zouden moeten maken. Reining is een heel leuk onderdeel in de westernsport maar ook niet meer dan dat! Eigenlijk vind ik dat het zwaar overschat wordt. Of de niet-reiningruiters onderschat, da's maar net hoe je 't wil zien.
Ik irriteer me dan ook een beetje aan het feit dat reining door sommige mensen als het western onderdeel bij uitstek wordt gezien. Of, zoals ik van sommige buitenstaanders hoor; Western rijden? O da's met die stops en spins enzo?
Erg jammer dus! Want western rijden is zo veel meer dan alleen reining. Dus als je mij vraagt "wat is reining?" Dan zeg ik een (heel mooi) western onderdeel dat helaas vaak zwaar overschat wordt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:58

sflj schreef:
Of zouden die ook nog nooit een
echt goede
reiningproef hebben gezien/gereden? Knipoog

Dat zal het zijn Knipoog !!
Maar serieus: ik heb een aantal jaren op een reiningstal gestaan en heb zelf ook een "poging tot" gedaan. Niet meer dan dat; ik bak d'r niet veel van Haha! ... Het is dan ook zonder meer bijzonder knap wat de reiningruiters en hun paarden laten zien. Maar om de reining tot hét westernonderdeel te bombarderen en het gelijk te stellen aan dressuur, nee daar ben ik het ook niet mee eens. In andere onderdelen worden eigenlijk veel meer verschillende dingen van een paard gevraagd dan in de reining. Maar volgens mij was deze discussie al eens voorbij gekomen Knipoog ...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:56

Reining is niet te vergelijken met "de dressuur" in het algemeen als je gaat kijken naar wat er gevraagt wordt aan een paard tijdens een doorsnee reining proef. Reining wordt gelijk gesteld aan ZZ en grand prix kwa niveau en terecht! Daar komt ook de opmerking "reining is te vergelijken met de dressuur" vandaan. Het gaat dan om moeilijkheids graad en niet of het echt op elkaar lijkt!

Maar dat kun je inderdaad alleen maar beoordelen als je
Citaat:
een echt goede reiningproef hebben gezien/gereden?

de uitspraak begint een eigen leven te gaan leiden hihihihi Haha!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:59

majorca88 schreef:
Daarna ben ik bezig geweest om het spinnen eerst maareens in stap onder de knie te krijgen:D vond het toch erg ingewikkeld!!

Ze heeft alleen gespinnend in de stap.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:02

Adrienne schreef:
Reining wordt gelijk gesteld aan ZZ en grand prix kwa niveau en terecht!

Pardon???? Ik vind het echt niet dat je reining kan vergelijken met Gran Prix, als je de diversiteit van de oefeningen van ZZ en Grand Prix legt naast die paar oefeningen die een reiner moet beheersen, vind ik dat zwaar overtrokken.

Vergelijk het dan een beetje als Z met versitile ofzo... of M met versitile (versatile, hoe heet dat eigenlijk?).

Het is ook waarschijnlijk niet voor niks dat GP/ZZ paarden op hun 15e aan de top zijn (uitzonderingen daargelaten) en reiners met 4 jaar.
Laatst bijgewerkt door Cer op 19-11-04 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:15

Marliesje schreef:
Ze heeft alleen gespinnend in de stap.

ben toch benieuwd hoe je spint in draf Haha!

Waarom moet je een western onderdeel perse met een engels onderdeel vergelijken? Als je het ingewikkeld wilt maken zijn er ook nog versatile horse en western riding enzo.

trail is dan natuurlijk de western variant van springen. ook iets met obstakels.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:06

Adrienne schreef:
Reining is niet te vergelijken met "de dressuur" in het algemeen als je gaat kijken naar wat er gevraagt wordt aan een paard tijdens een doorsnee reining proef. Reining wordt gelijk gesteld aan ZZ en grand prix kwa niveau en terecht! Daar komt ook de opmerking "reining is te vergelijken met de dressuur" vandaan. Het gaat dan om moeilijkheids graad en niet of het echt op elkaar lijkt!

Maar dat kun je inderdaad alleen maar beoordelen als je

de uitspraak begint een eigen leven te gaan leiden hihihihi Haha!

Sorry Adrienne, maar reining is een western onderdeel en ZZ en grand prix zijn niveaus die je kunt halen als je een beetje lekker dressuurt. Zijn dus 2 totaal verschillende dingen!

Ik denk echter dat jij bedoelt dat de Nederlandse reining toppers te vergelijken zijn met de beste dressuurruiters in ons land?
Dat zou best kunnen hoor (betwijfel het eerlijk gezegd wel) maar dat geldt volgens mij niet alleen of speciaal voor die groep westernruiters. Ik heb net zoveel (of misschien wel meer) bewondering voor een mooie horsemanship proef of welk ander onderdeel dan ook.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 10:25

Even off-topic
Waar komt het toch vandaan dat er altijd vergelijkingen gemaakt moeten worden tussen de western en de dressuur.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:16

vigel1 schreef:
Even off-topic
Waar komt het toch vandaan dat er altijd vergelijkingen gemaakt moeten worden tussen de western en de dressuur.

Denk dat het komt omdat het western rijden nog maar door een kleine groep wordt gedaan, toch nog redelijk onbekend is bij een groot deel en de mensen natuurlijk dressuur wel kennen.

Eigenlijk is het niet te vergelijken.