[WN] Schraal houden van jonge quarters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:00

Herkenbaar, mijn 2-jarige is ook opgevoed door o.a. een oudere ruin en staat nog steeds in een kudde'tje van verschillende geslachten/leeftijden. Heerlijk sociaal paard geworden!
Maar het ging hier dus even over eten: moet eerlijk zeggen dat hij wel "wat meer" eet dan een gemiddeld uitgegroeid paard. Dik is hij alles behalve, hij groeit soms zo hard, dat voer niet aan te slepen is. Schraal voeren...welnee, absoluut niet zelfs! Wat is het nut daar nou weer van? Soms rijzen me de haren te berge, dat er nog veulens op de wereld komen zeg, als je leest wat die diertjes allemaal wel niet zouden kunnen krijgen volgens al die verhalen...
Geef die beestjes gewoon wat ze nodig hebben, goed voer, lekker veel buiten/bewegen. Laat ze lekker lang bij mama! Dat is gewoon de beste start die ze kunnen maken. Ook voor tussen hun oortjes.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:07

meer buiten zetten zie ik ook het liefst, maar daarvoor is hier de mogelijkheid niet... althans, totaan april niet...
dan gaan ze dag en nacht de wei op, maar tot die tijd...

en opfok bedrijf vind ik niks, tenminste... tot nu toe geen goede ervaring mee, bij pretty paints ziet het er wel geweldig uit... maar dat is voor mij veel te ver weg...
ik ga proberen om bij de boer waar mijn paarden op het land mogen het zo voor elkaar te krijgen dat ik er een schuilstalletje op mag plaatsen...

maar dit is dus nog allemaal niet zeker, vandaar mijn vraag aan jullie wat betreft voer...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:55

Ik ben ook geen fan van de opfok hoor... vandaar die groep van verschillende leeftijden.

Een 6 maanden oud veulen. Dat is net gespeend begrijp ik?
Belangrijk is vooral de kwaliteit van het voer. Dus goede veulenbrok, met voldoende vitaminen, kalk, mineralen e.d. En voldoende kwaliteit hooi/gras.

Mijn kwpn-veulen is rond 8 maanden gespeend. Kreeg toen 2 kilo veulenbrok en onbeperkt hooit gras. Hij zat op ongeveer 3 kilo toen hij een jaar oud was. Met een maand of 16 ben ik overgeschakeld naar 2x2 kg maar draversbrok en een voedingssupplement voor young stock. Nog steeds onbeperkt hooi en gras. Al naar gelang of hij dikker of juist mager was krijgen ze wat bij of niet. En verder krijgt hij muesli en zemelen voor de lol.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:15

bedankt anya... OK dan!
hier heb ik wat aan,
ik heb mijn 2-jarige ook zelf groot gebracht, maar ik was dus benieuwd naar hoeveel verschillen in voeren je tegenkomt bij een volle amerikaan en een halve amerikaan Haha!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:27

Anya schreef:
Ik ben ook geen fan van de opfok hoor... vandaar die groep van verschillende leeftijden.

Een 6 maanden oud veulen. Dat is net gespeend begrijp ik?
Belangrijk is vooral de kwaliteit van het voer. Dus goede veulenbrok, met voldoende vitaminen, kalk, mineralen e.d. En voldoende kwaliteit hooi/gras.

Mijn kwpn-veulen is rond 8 maanden gespeend. Kreeg toen 2 kilo veulenbrok en onbeperkt hooit gras. Hij zat op ongeveer 3 kilo toen hij een jaar oud was. Met een maand of 16 ben ik overgeschakeld naar 2x2 kg maar draversbrok en een voedingssupplement voor young stock. Nog steeds onbeperkt hooi en gras. Al naar gelang of hij dikker of juist mager was krijgen ze wat bij of niet. En verder krijgt hij muesli en zemelen voor de lol.

Naar mijn menig de juiste methode. Ik heb ook altijd geleerd goed te voeren en goed te kijken juist in de groeiperiode tot en met zeker 3 jaar oud. Een Quarter is tenslotte ook een paard, toch? Schijnheilig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:29

Met deze KWPN-er (hij wordt zeker 1.80) ga ik ook western rijden Dance. Dus ik voer hem maar alsof het een quarter is Lachen Schijnheilig

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:33

Dat worden dan een paar enorm gespierde billen Anya, wow Knipoog Tong uitsteken Haha!