ik leer hem eerst aan om op knijpen van 2 benen hoofd naar beneden te doen
dus ervoor zetten, stilstaan, knijp benen, hoofd omlaag
(lukt dat niet op been dan gebruik je eerst been, dan handen erbij)
vervolgens stap ik aan door wat naar voren te zitten, kijk langs de schouder OVER de balkjes heen,
zou je naar de balkjes zelf kijken dan tikken ze die inderdaad aan, waar je ogen zijn gaan de voeten naartoe
wanneer het hoofd omhoog komt knijp ik dat weer naar beneden
als het goed gaat vanuit stilstand, dan maak je er 1 beweging van en vanuit stap, draf galop dezelfde oefening
ik denk dat het zo de spring-neiging weghaalt, een paard wat aanleerd om naar beneden te kijken zal niet zo snel omhoog willen gaan
tevens kijkt een paard met een laag hoofd ook beter naar wat er voor de voeten komt
dit werkt geweldig (bij mij tenminste) ook bij buitenritten als je door een plas heen moet en dergelijke,
knijp hoofd laag, langs schouder vooruit kijken en aanstappen wordt 1 hulp om er overheen te gaan, wat het ook is, duidelijk voor het paard, en gemakkelijk om ook vreemde situaties te overwinnen
Dat is inderdaad ook de manier waarop we de witte strepen op de weg overwonnen hebben met buitenrijden. Dat waren vroeger namelijk ook hindernissen om overheen te springen
zo realistisch ben ik zelf ook wel. We hoeven er ook niet beroemd mee te worden, maar fatsoenlijk door een trailparcoursje moet ELK paard kunnen vind ik. Bovendien vind ik zelf trail heel erg leuk om te doen.