[WN] Wanneer is iemand trainer ?? / Kosten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:17

Maar SM, ben je dan wel een goede instructeur?
Al heb je nog zo'n mooi papiertje voor het engelse, al heb je nog zoveel lessen genomen voor het western, weet je dan toch genoeg om op de juiste manier les te kunnen geven?

Of als ik als niet westernruiter toch les wil geven, dan moet ik eerst goed genoeg kunnen rijden om een cursus te doen. Dat wil dus zeggen dat ik mezelf eerst op rijgebied enorm moet uitbreiden om les te kunnen geven, maar wat nou als ik het rijden zelf helemaal niet interesant vind? Dan ook maar meteen niet lesgeven? Ik ben het er wel mee eens, dat je op rijgebied zelf het eerst ervaren moet hebben, maar waarom de eis dat je vrij goed moet kunnen rijden?

Christina, zou idd een leerzame trip zijn, maar zo word het "vak" les geven wel erg duur.

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:01

holly schreef:
Maar SM, ben je dan wel een goede instructeur?
Al heb je nog zo'n mooi papiertje voor het engelse, al heb je nog zoveel lessen genomen voor het western, weet je dan toch genoeg om op de juiste manier les te kunnen geven?

Of als ik als niet westernruiter toch les wil geven, dan moet ik eerst goed genoeg kunnen rijden om een cursus te doen. Dat wil dus zeggen dat ik mezelf eerst op rijgebied enorm moet uitbreiden om les te kunnen geven, maar wat nou als ik het rijden zelf helemaal niet interesant vind? Dan ook maar meteen niet lesgeven? Ik ben het er wel mee eens, dat je op rijgebied zelf het eerst ervaren moet hebben, maar waarom de eis dat je vrij goed moet kunnen rijden?

Christina, zou idd een leerzame trip zijn, maar zo word het "vak" les geven wel erg duur.

Ja dat is waar Holly maar vind dat Christina wel gelijk heeft,als jij bij iemand gaat lessen en daar goed voor betaald, dan mag je denk ik ook wel van diegene verwachten dat die haar/zijn kennis goed bijhoud en open staat om ook zelf nieuwe dingen te leren!
Hoe kun je anders goed les geven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:05

@Holly: hoe kun je als lesgever iets aan een leerling overbrengen als je zelf niet de ervaring op het paard hebt ?? Je moet toch kunnen overbrengen hoe iets voelt (de reactie op een hulp), dit kan toch nooit alléén technisch (uit een boek) zijn Verward

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:39

Iemand is imo een trainer als hij paard en ruiter kan helpen naar het niveau waar ze heen willen.
Een papiertje zegt dan heel weinig, maar is soms voor de verzekering wel handig.
Iemand die recreatief western wil rijden en zijn kennis/kunde op peil wil houden is helemaal gelukkig met iemand die een les leuk brengt, niet te veel prestatie verlangd en toch paard en ruiter in conditie kan houden.
Iemand die wedstrijd gericht wil rijden heeft daar niet genoeg aan en zal iemand uitzoeken die in de wedstrijdwereld wat bekender is zodat die het klappen van de zweep kent.
Ook hierbij geldt weer dat een papiertje geen doorslag geeft.

Het is goed om af en toe eens les te krijgen van een andere trainer zodat de foutjes van je hoofdtrainer eruit gehaald worden (iedereen maakt foutjes, trainers ook) en om sommige dingen op een andere manier uitgelegd te krijgen waardoor het helderder wordt.

Je weet idd nooit of jou trainer een goede is als je nooit eens ergens anders naar toe gaat of je verdiept in de westernsport. Als hetgeen wat jij leert in grote lijnen overeen komt met wat je ziet zit je wel goed, maar wijkt het heel erg af van wat je bij anderen ziet zou ik toch eens navraag gaan doen of het allemaal wel klopt wat je leert. Natuurlijk doet iedereen het anders, maar het eindplaatje moet toch op elkaar lijken.

Iedereen kan zich trainer noemen en navraag bij andere westernruiter leert je meestal het een en ander over de achtergrond van die persoon. Informatie van de persoon zelf, waar hij/zij de ervaring opgedaan heeft waarmee hij/zij les wil geven zegt ook een heleboel.
en als dat bevalt gewoon een aantal proeflessen nemen om te kijken of het klikt.

Over prijzen van lessen heb ik niet zoveel te melden. Ik vind dat sommige trainers veel te veel vragen, maar blijkbaar zijn er mensen die het betalen willen.
Het is iig niet zo: hoe duurder de trainer, hoe beter de lessen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:25

Sugarmiss schreef:
@Holly: hoe kun je als lesgever iets aan een leerling overbrengen als je zelf niet de ervaring op het paard hebt ?? Je moet toch kunnen overbrengen hoe iets voelt (de reactie op een hulp), dit kan toch nooit alléén technisch (uit een boek) zijn Verward

Ik bedoel eigenlijk dat de eis voor meedoen aan de cursus best hoog ligt. Tenminste zo lees ik het. Ik lees erin dat je erg goed moet kunnen rijden, maar dat kan ik natuurlijk ook fout lezen.

Stel dat ik interesse heb ik het lesgeven, maar niet in het rijden zelf.
Daarmee bedoel ik dan het niet elke week op een paard stappen om hogerop te komen, maar gewoon zo heel af en toe wel zin hebben in een bosrit voor de ontspanning. Daarvoor heb je dan alleen de basis van het western nodig. Dat wil dus zeggen dat je daardoor dus nooit een goede instructeur zal worden, en ook nooit aan de cursus deel kan nemen?

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:30

holly schreef:
Ik bedoel eigenlijk dat de eis voor meedoen aan de cursus best hoog ligt. Tenminste zo lees ik het. Ik lees erin dat je erg goed moet kunnen rijden, maar dat kan ik natuurlijk ook fout lezen.

Stel dat ik interesse heb ik het lesgeven, maar niet in het rijden zelf.
Daarmee bedoel ik dan het niet elke week op een paard stappen om hogerop te komen, maar gewoon zo heel af en toe wel zin hebben in een bosrit voor de ontspanning. Daarvoor heb je dan alleen de basis van het western nodig. Dat wil dus zeggen dat je daardoor dus nooit een goede instructeur zal worden, en ook nooit aan de cursus deel kan nemen?

Nee,met alle respect ik denk het niet! Als ik je stukje goed begrijp?!

*Je zegt ik heb geen zin om iedere week op een paard te klimmen.
*En eigenlijk ook niet om een cursus te volgen.

Hoe kun je dan wel gemotiveerd les geven als je je zelf niet eens kunt motiveren om op een paard te klimmen of een cursus te volgen? Ach gut

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:46

Christina schreef:
Ik vind dat een goede trainer ook zelf regelmatig les moet nemen.

Naast de punten die anderen noemen, vind ik dit toch ook wel een belangrijk punt! Er zijn legio trainers die zelf niet naar andere trainers toegaan, omdat de lesklanten daar vreemd tegenover zouden staan. Zo van "onze trainer weet het zelf allemaal niet". Ik vind dat een verkeerde instelling. Iedereen heeft nog wat te leren. Ik zou het dan ook helemaal niet verkeerd vinden als trainers eens een clinicje bij elkaar deden of als trainers hun horizon eens zouden verbreden bij een andere discipline.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:47

Wat het mag kosten is wat mij betreft ook heel simpel: wat je ervoor over hebt. Als ik VEEL van iemand leer, ben ik absoluut bereid daar veel voor te betalen.

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:08

Mac schreef:
Naast de punten die anderen noemen, vind ik dit toch ook wel een belangrijk punt! Er zijn legio trainers die zelf niet naar andere trainers toegaan, omdat de lesklanten daar vreemd tegenover zouden staan. Zo van "onze trainer weet het zelf allemaal niet". Ik vind dat een verkeerde instelling. Iedereen heeft nog wat te leren. Ik zou het dan ook helemaal niet verkeerd vinden als trainers eens een clinicje bij elkaar deden of als trainers hun horizon eens zouden verbreden bij een andere discipline.

Hier kan ik me ook helemaal in vinden en ja als iemand heel goed les geeft ben ik ook graag bereid, om daar dan goed voor te betalen !!!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:16

stormpje schreef:
Nee,met alle respect ik denk het niet! Als ik je stukje goed begrijp?!

*Je zegt ik heb geen zin om iedere week op een paard te klimmen.
*En eigenlijk ook niet om een cursus te volgen.

Hoe kun je dan wel gemotiveerd les geven als je je zelf niet eens kunt motiveren om op een paard te klimmen of een cursus te volgen? Ach gut

Zo bedoel ik dat niet.
Ik zelf heb bv jaren super actief gereden. Dagelijk meerdere paarden en dan echt wedstrijdgericht. Momenteel sta ik er net zo lief naast, ook geen probleem mee, en ik denk dat meerdere mensen dat zo eens een poosje willen, of misschien niet echt meer de behoefte hebben om serieus te rijden nog.
Wat betreft een cursus volgen, tuurlijk is dat leuk, maar als je niet aan de eisen voldoet kun je dus ook niet meedoen.
Ik neem nu even mezelf als voorbeeld.
Ik rijd engels, en dat zou dus betekenen dat ik eerst enorm goed moet worden op western gebied (ipv gewoon het leren en daar van genieten zonder ambities) voor ik een cursus zou kunnen doen.
Ik zeg het misschien even krom, mar het zou dus betekenen dat iemand die geen interesse heeft om te presteren in de sport, ook geen instructeur zou kunnen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:11

holly schreef:
Ik zeg het misschien even krom, mar het zou dus betekenen dat iemand die geen interesse heeft om te presteren in de sport, ook geen instructeur zou kunnen zijn.
Nee dat is niet zo, je HOEFT niet te presteren, maar je moet wel redelijk kunnen rijden wil je kunnen overbrengen aan je leerlingen wat je met een bepaalde oefening wilt bereiken.
Zwart/wit gesteld: iemand die zelf niet kan paardrijden kan technisch gezien alles heel goed vertellen (boekenkennis), maar zal nooit kunnen zien aan ruiter en paard of hetgeen is uitgelegd ook in een oefening te voorschijn komt, laat staan aanmerkingen geven/oplossingen aandragen om het wel te bereiken.

Het feit dat je op wedstrijden presteert is alleen maar handig voor die groep mensen voor wie dat OOK een handvat is om voor jou als lesgever te kiezen.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:44

Ik ken genoeg Engelse Instructrices die gecertifeiceerd zijn van B tot Z en werkelijk de meest idiote lessen geven die ik ooit heb gezien. Ik heb altijd zoiets; neem een proefles! Veel Western-Instructeurs doen een proefles voor (bijna) niks en dan kan je in ieder geval een indruk opdoen van zijn goede en mindere kanten. Ik heb leren rijden van een niet-gecertificeerde trainer, die zeker de laatste jaren niet op wedstrijden te vinden is geweest, maar die duidelijk weet waar ie het over heeft en op een leuke manier les geeft. Natuurlijk heb ik hem heel vaak zien rijden, en dat is in de stijl die ik ambiëer. What else do I need?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:46

Een 'papiertje' is ook zeker niet zaligmakend, kijk alleen maar naar chauffeurs in het verkeer Haha!
We hebben het allemaal goed geleerd, maar het in de praktijk brengen is een andere verhaal.

prises

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:53

ik erger me maar aan 1ding en dat is dat er steeds meer en meer trainers bij komen die eigelijk niet kunne rijden en ook al geen les kunnen geven ! en toch blijven er steeds bij komen zouden ze het dan zelf niet zien of weten dat ze er niets van kunnen ! ik ben ook geen goede rijden maar dat weet ik van men eigen ! en idd zoals sugermiss zegt het in de praktijk brengen is nog wat anders dan de theorie

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:05

Ik ken mensen die geweldig kunnen rijden, maar die echt niet kunnen overbrengen wat de bedoeling is. Ik ken mensen die middelmatig rijden, maar wel kunnen uitleggen hoe het zit. En wel oog hebben vanaf de grond. Persoonlijk heb ik liever de laatste categorie. Van die eerste neem in dan wel een clinic mee Lachen

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:55

Mijn mening is dat een trainer en een instructeur totaal verschillend zijn.

De trainer:
De trainer is een persoon die mij een dienst levert. Namelijk, de trainer traint een paard en ik betaal daarvoor. Als ik vraag om een zadelmak paard, dan wil ik ook een zadelmak paard want daar betaal ik voor. Als ik vraag om een wedstrijdklaar paard die ook door de trainer wordt uitgebracht, dan wil ik dat ook want daar betaal ik voor. Dit is dus de "connectie" tussen de trainer en het paard, met mij als bereidwillige persoon om daarvoor te betalen.

De instructeur is een persoon die mij een dienst levert en daar betaal ik voor. Alleen is deze dienst iets "persoonlijker". Het gaat er namelijk om, om mij samen met mijn paard tot een mooie combinatie te maken. Er moet een "connectie" zijn tussen mij en mijn paard, er moet een "connectie" zijn tussen de instructeur en mij en er moet een "connectie" zijn tussen de instructeur en mijn paard. Afhankelijk van wat ik precies wil, variërend van 'gewoon' western leren rijden tot "wedstrijdklaar" maken van personen met paarden, kies ik dus de instructeur die bij mij past. Als ik wedstrijden wil gaan rijden zal ik dus wel een instructeur kiezen die ook wedstrijden rijdt omdat deze vaak 'actueler' is met betrekking tot regelementen en dingen die gebeuren in de showring.

Groetjes, Gisela

Groetjes, Gisela
Laatst bijgewerkt door Gisela op 10-11-04 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:24

Ben het met je eens Gisela! 2 keer groetjes terug! *LOL*

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:12

De tweedeling van Gisela is helemaal juist. Een trainer en een Instructeur leveren verschillende diensten. Maar toch zie ik graag in mijn instructeur terug dat hij/zij ook trainer is. Dat ze tijdens mijn les op mijn paard kan stappen om me te laten zien wat ze bedoeld, op de momenten dat de verbale uitleg alleen niet genoeg is.
Ik heb toch graag een instructeur die ik af en toe zelf op een paard kan bewonderen, en die dan een plaatje, een eenheid en een rijstijl laat zien waar je zelf naar toe wilt werken.

In mijn engelse dressuurperiode heb ik tot 2 maal toe op de club een periode lang les gehad van mensen die zelf niet reden maar die in theoretische kennis van paarden en lesgeefervaring een enorme staat van dienst hadden. Ik ben het nooit met deze beide instructeurs eens geweest, kon niet door 1 deur met ze, omdat alles bij de theorie bleef hangen, en ze me niet uit konden leggen wat voor verandering ik moest gaan voelen aan mijn paard.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:18

Ik heb het andersom meegemaakt K@rin.
Les hebben van iemand die Z dressuur reed, maar mij op dat zelfde niveau absoluut niet kon helpen. De B ruiters gingen wel heel goed. Had toch een papiertje voor lesgeven en jureren.

Ik heb ook een poos een collega gehad en deze reed zelf niet, maar lesgeven kon hij toch prima hoor. Niks niet vanuit een boekje, maar wel degelijk weten waar hij het over had.

Het is gewoon moeilijk om een passende instructeur te vinden, ik heb er zelf al een stuk of 10 versleten, en pas met 1 de klik gehad.
Helaas had deze geen tijd meer, en ben ik sinds dien weer instructeurloos.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:37

PeppySan schreef:
Over prijzen van lessen heb ik niet zoveel te melden. Ik vind dat sommige trainers veel te veel vragen, maar blijkbaar zijn er mensen die het betalen willen.
Het is iig niet zo: hoe duurder de trainer, hoe beter de lessen.

Oeps, toen ik deze zin las, keek ik nog eens terug wat ik geschreven had.
Eneuhhh ik moet zeggen, dat ik waarschijnlijk aan guldens dacht en euro schreef. Sorry, met het lessen bedoel ik tussen de €18,50 en €27,23.
Het bedrag in euro's voor een paard in training, laat ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:47

Wat is VOOR MIJ een goede trainer:

- Iemand die 'het gevoel' over kan brengen. Niet alleen de theorie; een boek lezen kan ik zelf ook. Maar iemand die het kan 'vertalen' naar een gevoel, dat ik dan kan herkennen.

- Iemand die weet wat een jury wil zien, dus die ook regelmatig in ieder geval naar wedstrijden gaat. Deelnemen boeit me niet, lintjes ook niet.

- Iemand die indien nodig ook op mijn paard kan stappen om iets te laten zien. Waarbij ik dan geen verslechtering in m'n paard moet zien in een kwartier Haha!

- Iemand die me niet wil laten geloven dat al m'n Engelse ervaring 'Sjit' is om het maar even in Engelse termen te houden. Een paard is een paard is een paard is een paard, leerde ik van een instructeur waar ik heeeeel veel van op heb mogen steken.

- Iemand die rekening houdt met de beperkingen EN sterke punten van het ras dat ik berijd. Een Fjord is nou eenmaal geen quarter, en vergt een andere aanpak.

- Iemand waarbij ik het ook durf aan te geven als ik iets niet snap, niet aan kan, of aan durf. Soms staat iemand met zo'n air in de bak dat je al niks meer durft te zeggen...

- Iemand die niet denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft. En dus niet over de zeik gaat als ik elders een clinic ga volgen. Dat vind ik leuk en verfrissend, dus dat doe ik. Als ik een clinic van een andere instructeur volg wil dat niet zeggen dat de mijne het niet goed doet of dat ik die niet voor 100% vertrouw. Aan de andere kant verwacht ik ook geen wonderen van degene die me die eenmalige les of clinic geeft. Maar soms is een oplossinkje zo dichtbij dat je er bijna over struikelt maar het zelf niet ziet.

- Iemand die zelf ook werkt aan z'n eigen ontwikkeling. Dus ook nog lest of clinics volgt. Hoeft echt niet wekelijks. Doe ik ook niet. Maar moet wel open blijven staan en niet verzanden in z'n eigen kennis. Als je niet scherp blijft als instructeur, dan daalt je niveau gestaag.

- Iemand waarbij ik niet per se elke week hoef te lessen (deze regel heb ik nog niet zo lang. Eerder had ik behoefte aan wekelijkse begeleiding).
Soms haal ik zo veel uit 1 les, dat ik daar voor langere tijd zelf mee uit de voeten kan. (ik heb wel de luxe van veel spiegels en een vakkundige stalhouder die me even kan checken op puntjes die ik zelf aangeef. Dat scheelt heel veel) Ik voel me soms wat gejaagd door wekelijkse les. Heb dan het gevoel dat ik te weinig tijd tussen de lessen heb zitten om er zelf mee aan de slag te gaan. Ik rij ook niet elke dag; vind longeren, grondwerk en buitenritten ook heel belangrijk. Ik merk dat als ik echt elke week les heb, ik minder longeer en buitenrij. Om maar te kunnen oefenen voor de les. Soort obsessie. En dat is helemaal niet goed voor ons, want dan ga ik veel te 'hard' met Mileen om en dat wordt oorlog.

Kosten?
Ligt eraan.
Een GOEDE les waarmee ik langere tijd uit de voeten kan, mag gerust wat kosten. Hoewel ik tarieven van 50 Euro waarvoor ik zelf een eind met de veewagen op pad moet belachelijk vind. Daar werk ik tegenwoordig ook niet meer aan mee. Wel gedaan, omdat ik die lessen echt heel erg nodig had.
Nu ben ik wat zekerder van mezelf. Weet wat ik kan en weet, en weet ook donders goed waar het aan schort. Kan dus kieskeurig zijn.
Ik vraag me wel af waar die westerntrainers het vandaan halen dat ze zo idioot veel duurder moeten zijn dan een dressuurtrainer, die vaak nog betrouwbaarder geschoold is ook.

Overigens ga ik ook niet meer zomaar met een nieuwe instructeur in zee; ik wil eerst zien hoe iemand thuis alles voor elkaar heeft, hoe iemand zelf rijdt, z'n beesten behandelt, z'n klanten behandelt, EN (daaraan zie je ook heel veel) hoe iemand op een wedstrijd behandeld wordt.

Pfffff lekkere lap tekst weer.
O ja trainingstarieven daar zeg ik niks over. Ik hou niet van m'n paard in training zetten. Ben zo'n eigenwijze truttebol die het zelf wil doen.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:11

Citaat:
EN (daaraan zie je ook heel veel) hoe iemand op een wedstrijd behandeld wordt.
snappiknie

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:46

Kornelius schreef:
snappiknie
Ik denk dat ze bedoelt hoe iemand door andere mensen op de wedstrijd behandeld wordt. Wordt hij/zij uitgejoeld of juist op handen gedragen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:01

Kornelius schreef:
snappiknie
Moet je voor de grap maar eens goed opletten op wedstrijden. Er zijn trainers die meteen de koppen bij elkaar doen duiken; pssstpsssstpsssstpssssst. Roddel en achterklap.
Dan zijn er trainers die niet vaak gezichten zien omdat men ze de rug toedraait.
En je hebt trainers die vriendelijk begroet worden, hier en daar een mep op de schouders krijgen, en die gevraagd wordt hoe het met ze gaat/of ze een paard bijhebben/of ze leerlingen bij hebben etc.

Ik heb er liever eentje uit de laatste categorie dan uit de eerste 2.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:20

Sonja, ik sluit me bij je aan, dat is VOOR MIJ ook de omschrijving van een goede trainer. Ik rij regelmatig 75 km (enkele reis) voor een uurtje les en betaal dan 30,- maar het is me dubbel en dwars het geld waard!