[WN] appaloosa geschikt voor western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:54

The american appaloosa is ook geen ras maar een registratie en hier staan ook paarden geregistreerd wat nou bepaald niet typisch western paarden zijn kijk maar eens op deze link,
http://www.netrax.net/~aliasme/

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:56

Die op deze link zijn geen ApHC paarden, ze kruisen juist met Warmbloeden, de ApHC is wel een rassen vereninging.
http://www.appaloosa.com/

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:59

Veel van deze sportpaarden staan ook bij het ApHC geregistreerd

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:02

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:45

natuurlijk kan een ApHc geregistreerd paard ook aan andere dingen in de sport mee draaien, ik wou alleen even duidelijk maken dat de ApHC wel een rassen vereniging is. Bij de Paints zijn er ook veel paarden die dressuur rijden, het zijn immer veelzijdige rassen!

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:07

Een paint is ook geen ras maar ook een registration net als NRPS en KWPN.
Rassen zijn wat anders dat zijn Friesen fjorden arabieren, shetlanders.
Binnen een ras zullen de paarden vaak veel op elkaar lijken binnen een registration kunnen hele grote verschillen zitten.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:18

Ik ben het niet met je eens Steaming, een Paint, een Quarter en een Appaloosa is een ras paard, weliswaar een ras die ook "gebruik"maakt van andere selecte rassen, maar absoluut niet in de verste werte te vergelijken met het KWPN of NRPS.

Elk ras is ergens begonnen, en de QPA zijn nog maar "net" begonnen als je het vergelijkt met Friesen en Fjorden enz. In het begin van het vormen van een ras is het niet meer dan logisch dat je nog gebruikt maakt van een andere ras(sen). Op een gegeven moment zullen die boeken vast ook gesloten worden, de paints hebben al een stap in die richting gezet met het sluiten van de boeken voor alle volle Quarters.

Als je ook op website kijkt staat er ook onder het woordje "Breed" (=ras) zie je dat er globaal uitgelegd staat hoe een Paint er uit moet zien.

Ook bij de ApHC hebben ze het over hun "Breed" ik quote:
Citaat:
The rich and fascinating history of the Appaloosa breed is as unique as its colorful spotted coat patterns.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:12

Ik ben van mening dat Appies prima geschikt zijn voor western. Zo wie zo zijn de amerikaanse er voor een groot deel voor gefokt. En de appaloosa's die ik ken zijn ook niet lastig en nukkig of zo, wat het 'vooroordeel' wel eens is.

Bij de Nederlandse Appies zullen absoluut paardjes zijn die ook heel goed geschikt zijn, zoals bij elk stamboek. Ik denk dat het voor western handig is als je paard niet heel groot is, maar het hoeft helemaal niet uit te maken! Veel plezier met je Appie in de western zou ik zeggen, gewoon proberen of het bij jouw paard past!

Anya schreef:
ruime gangen is niet zo praktisch bij trail en pleasure steaming.
Bij trail voor de jog/lope-overs en bij pleasure ga je al snel wat harder omdat je meer grond pakt met een pas Lachen
Beetje off topic, maar goed: Ben ik niet helemaal met je eens. Zoals Steaming zegt, ruime gangen kunnen naar mijn idee geen kwaad. Bij een paard met ruimere gangen heb je inderdaad het risico dat de jog en lope overs krap liggen, maar dat is een kwestie van goed aanrijden en je paard leren zich aan te passen. In de pleasure ga je, met een jong paard (de mijne is nu 4 en ik heb dat nu ook) welliswaar wat harder dan gemiddeld, maar als alle gangen gelijkmatig zijn, is dat niet erg (ik bedoel niet dat dat een racepartij moet worden, begrijp me niet verkeerd Knipoog ). Als zo'n paard sterker wordt en verder afgericht gaat hij vanzelf langzamer (en dus niet kleiner in de pleasure) lopen. Persoonlijk vind ik het mooier als een paard langzaam loopt met grote passen dan met kleine krabbelpasjes...

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 20:34

De mijne is een N.A.S paard van 1.56 hoog en heeft op de keuring een 1A ster premiering gekregen dus zijn bouw moet dan toch wel goed zijn toch???

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:03

piggeljay schreef:
zelf heb ik een aantal appaloosas op stal staan en ik vind het super beesten vooral al omdat ze zich onderscheiden van de quarters en de paints.
het zijn speelneuzen ze verzinnen telkens iets anders om je aandacht te trekken, ze zijn gewoon anders ze hebben iets wat niet nader te benoemen is. voor een appaloosa moet je zelf over een flinke dosis humor beschikken, een sjagerijnis mens moet niet op een apaloosa gaan zitten want dat lukt niet, iemand die prestatie gericht traint en niets van zijn paard tollereerd moet niet op een appaloosa gaan zitten dat lukt niet.
iemand die veel op ponies heeft gereden en dat heerlijk vond moet op een appaloosa gaan zitten, want daar mee is hun karakter het meest te omschrijven, ze werken hard voor je, maar willen graag om de zoveel tijd even een grapje met je uithalen, reageer jij dan op de juiste manier heb je een super paard, maar reageer je telkens bestraffend en geef je men op zijn falie dan wordt je paard onhandelbaar. het zijn net kleine kinderen een grapje moet kunnen, maar je moet wel streng en rechtvaardig blijven.

Meen je dat nou echt dat ze zo veel anders zijn? En dan bedoel je toch de Amerikaanse Appie en niet de NAS?
Ik heb een NAS ruintje gehad en die had ook nogal humor, maar ik kan me niet voorstellen dat het van de stipjes kwam.
Waar komt dat aparte karakter dan vandaan?
Ik kan trouwens maar weinig sites of stallen in Nederland vinden die ze in de verkoop hebben. Volgens mij zijn er weinig van in Nederland, zeker ten opzichte van de Quarter en de Paint.

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:33

Dit stukje komt van de AAHCH site:

Een veel voorkomende fout is echter dat elk gevlekt paard een Appaloosa genoemd wordt. Dit is verre van juist! Er zijn namelijk ook nog andere, gevlekte rassen zoals bijvoorbeeld de Knabstrupper uit Denemarken en de Pinzgauer uit Oostenrijk. Veel gevlekte paarden in Nederland zijn ontstaan uit kruisingen met deze rassen en worden ten onrechte "Appaloosa" genoemd. Tegenwoordig spreekt men in Nederland vaak over Amerikaanse Appaloosas en Nederlandse Appaloosas. Eigenlijk is dit jammer en geheel overbodig; een Appaloosa stamt altijd af van de paarden uit Noord Amerika en heeft altijd een Amerikaans registratiepapier; het is het enige paard dat met recht APPALOOSA genoemd mag worden!

Dus volgens mij zijn de Amerikaanse Appy's wel een ras maar de Nederlandse appy's niet, als ik het goed begrijp Verward

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:41

Dat heb je goed begrepen, Jannie! Bij de N.A.S. kunnen alle gestippelde paarden ingeschreven worden. Al is het een gestippelde Belg! Haha!
Alleen bij de ApHC worden paarden toegelaten die een bepaalde afstamming en kenmerken hebben.
Dus het N.A.S. heeft eigenlijk alleen een naam gejat Knipoog

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:45

Da's leuk een gestippelde Belg in de westernsport Haha! *LOL*

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:01

Jannie schreef:
Da's leuk een gestippelde Belg in de westernsport Haha! *LOL*

Hoeft nog niet eens gestippeld te zijn! Heeft iemand ooit met een Belg in de westernsport gereden? Zou ik wel willen weten, eigenlijk Haha! Ik heb al een keertje iemand zien dressuren met een Belg en tijdens de endurance in Onstwedde liep er ook eentje de 31 kilometer! En nog geplaatst ook! OK dan!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:14

Steaming"]
Een paint is ook geen ras maar ook een registration net als NRPS en KWPN.
Rassen zijn wat anders dat zijn Friesen fjorden arabieren, shetlanders.
Binnen een ras zullen de paarden vaak veel op elkaar lijken binnen een registration kunnen hele grote verschillen zitten.
[/quote]

Waar heb je die onzin vandaan zeg. Een Paint is wel degelijk een ras.
[quote="APHA"]
The American Paint Horse's combination of color and conformation has made the American Paint Horse Association (APHA) the second-largest breed registry in the United States based on the number of horses registered annually. While the colorful coat pattern is essential to the identity of the breed, American Paint Horses have strict bloodline requirements and a distinctive stock-horse body type. To be eligible for registry, a Paint's sire and dam must be registered with the American Paint Horse Association, the American Quarter Horse Association, or the Jockey Club (Thoroughbreds). To be eligible for the Regular Registry, the horse must also exhibit a minimum amount of white hair over unpigmented (pink) skin
[/quote].

Jij hebt het hier zeker over een Pinto dat is inderdaad geen ras maar een verzameling van bonte paarden die worden geregistreerd net als bij het KWPN en NRPS.

Quarters, Paints en Apaloosas zijn daarmee niet te vergelijken!

Van de pagina van de APHC
[quote="APHC schreef:
- The Appaloosa Horse Club is dedicated to preserving, promoting and enhancing the Appaloosa breed.

Voor die gene onder ons die niet zo goed zijn in Engels "Breed is ras"

Terug naar de vraag: zoals ik al schreef zijn er hier in Europa paarden die Appie genoemt worden puur om de kleur.
Die paarden hebben dus niet de raskenmerken van een echte appie. Dat wil niet zeggen dat ze niet geschikt zijn voor de western sport maar die zijn dat niet per defenitie. Dat moet je per paard gaan bekijken. Western rijden op een appie kleurige Falabella lijkt me wat ver gaan, maar als jou appie kleurig paard een beetje binnen de defenitie sportpaard past is er geen probleem.

lconline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:53

Ik heb dus ook een nederlands appaloosa. Die van mij heeft 95% quarter en 5 % knapstrufer en ik rijd er dus ook western mee. En als je ook in het blad van het nederlandse stamboek kijkt dan zie je een heleboel voor western geschikte paarden.
overigens is het ook zo dat ik bij de amerikaanse appaloosas soms paarden zie die eigenlijk helemaal wit zijn maar alleen gestreepte hoeven hebben, dan heeft mijn Appaloosa ( wat dus geen gejatte naam is) meer stippen.
echte appaloosas zijn paarden die oorspronkelijk uit het gebied van de paloosa river komen, daarvanis eigenlijk nog maar weinig van over want er is in het verleden zoveel mee doorgefokt met de quarter. dus eigenlijk is een Amerikaanse appaloosa een quarter met stippen.
En volgens mij is het ook zo dat de knapstufer dezelfde voorouders hebben als de appaloosa.

Deze informatie heb ik uit het appaloosa boek, een boek wat de oorsprong van het ras beschrijft en waarom het gefokt is etc.
Dit boek is een van de bekendste boeken over de appaloosa.

Dus mensen met een appie: Ga lekker met een grote glimlach western rijden op je ap Haha!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:09

lconline schreef:
...overigens is het ook zo dat ik bij de amerikaanse appaloosas soms paarden zie die eigenlijk helemaal wit zijn maar alleen gestreepte hoeven hebben, dan heeft mijn Appaloosa ( wat dus geen gejatte naam is) meer stippen.
Dus mensen met een appie: Ga lekker met een grote glimlach western rijden op je ap Haha!
*grin* de mijne (zie het topic over hem, Lucks Moonlight Too) heeft inderdaad weinig stippen....is dan ook een fewspot....

Wat je laatste opmerking betreft: Inderdaad!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:16

dyaco schreef:
De mijne is een N.A.S paard van 1.56 hoog en heeft op de keuring een 1A ster premiering gekregen dus zijn bouw moet dan toch wel goed zijn toch???
De maat is prima, en ik neem aan dat ze op de keuring van het NAS beoordelen of hij geschikt is als sportpaard, dus dan zou hij zeker geschikt kunnen zijn. Kwestie van proberen of western het voor hem (eigenlijk voor jullie misschien) is...

moniza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:35

Margee schreef:
Ik kan trouwens maar weinig sites of stallen in Nederland vinden die ze in de verkoop hebben.

Wij hebben een hele mooie Americaanse Appaloosa PB maar even voor informatie.

yuchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:16

volgens mij zijn appy's en paint's wel een ras. Bloos er worden heel veel rassen gekruist met b.v. arabieren om het type te verbeteren. maar dat is heel ver weg geweest. volgens mij is zelfs een fries oorspronkelijk verbeterd met andere rassen. Scheve mond maar om terug te komen op je vraag, ga lekker starten op je appy. alles draait toch om type en het karakter van je paard.ga lekker dat starten waar je paard voor geschrikt is en wat je leuk vind. OK dan!

lconline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:46

Ben het met je eens dat het een ras is..
Er bestaan simpelweg geen helemaal oorspronkelijke rassen meer er is altijd iets doorheen gefokt. Want zo ontstaan rassen...

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:38

Het fokdoel van de NAS is een rytipisch paard te fokken. Wie weet gaat Anky nog een keer een kur rijden op een appaloosa. Ik heb op appaloosaplaza al een discussie gehad over de Appaloosa en daar wordt beweert dat een Appaloosa een kleur is. Onze hengst Sunfl. Joy's Jewel werd drie maal nederlands kampioen en hij was het de HENGST. Toen werd een andere hengst kampioen een soort gevlekte tuiger die later door het stamboek afgekeurd werd omdat hij geen gekleurde veulens kon tonen. En nu is een Gribaldi hengst kampioen, iedereen daar weer gek van en de kampioen van vorig jaar kan weer een trap krijgen. Maar deze hengst staat zo hoog in het bloed, zodat het karakter eigenschap helemaal eruit gefokt wordt.
WH Scotty werd afgekeurd dit jaar omdat hij biljardeert de hengst die ze door hebben laten gaan die biljardeert pas echt. Maar ik heb het bestuur gehoord hij is afgekeurd omdat hij amerikaans bloed heeft. Bij de eerste keuring gaat hij als enige hengst door maar ze vonden dat hij op de harde bodem te voorzichtig liep in de bochten, doet ieder paard geloof ik.
Bij de herkeuring werd hij direkt afgekeurd, ik heb het gefilmd en op de jury gericht en je ziet dat deze er geen blik naar werpen. En een hengst die er direkt bij de eerste keuring eruit gegooit werd wordt goedgekeurd.
Nee geef mij de amerikanen maar, zo even mijn gal weer gespuwd.
Het maakt niet voor de western niet uit of je een Ned. of een Amerikaan hebt. OK dan!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:41

Eerlijk gezegd, heb ik altijd gedacht dat een American Apaloosa een quarter met stippen was. Verward En omdat er zoveel liefhebbers van die "spots" waren, is men verder gegaan met het fokken van die kleur.
Ook heb ik zoveel verschillend gebouwde American Appies gezien, net zoals bij de quarters..type reiner, type pleasure....
Maar ik neem aan, dat de ts meer het algemene "stippenpaard" (pinto) bedoelde...of misschien de Nederlandse Apaloosa...?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:57

radicalM schreef:
Eerlijk gezegd, heb ik altijd gedacht dat een American Apaloosa een quarter met stippen was. Verward En omdat er zoveel liefhebbers van die "spots" waren, is men verder gegaan met het fokken van die kleur.
Ook heb ik zoveel verschillend gebouwde American Appies gezien, net zoals bij de quarters..type reiner, type pleasure....
Maar ik neem aan, dat de ts meer het algemene "stippenpaard" (pinto) bedoelde...of misschien de Nederlandse Apaloosa...?

Kijk even op www.appaloosa.com en dan de link naar appaloosa museum. De geschiedenis van het ras Cool Haha! appaloosa staat daar beschreven.

Er zijn ook nog foto's van "authentieke" appaloosas te zien, waarvan ik dan meen, en dát is nu helemaal echt mijn persoonlijke mening, dat een kruising met een quarter ze qua conformatie beslist niet slechter zou hebben gemaakt. Ondanks de vele kruisingen met quarters, hebben de appaloosas toch in die nakomelingen wel hun eigen karaktertje kunnen behouden. Maar ze hebben er meestal wel een veel beter figuur van gekregen. Maar het is zoals bij alles rassen, te veel kruisingen is gewoon teveel.

tadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:11

Wij hebben een kruising appaloosa + quarterhorse. Wij hebben haar gekocht om western mee te gaan rijden. In Maart krijgt ze een veulen
(ze is gedekt door een bruin bonte) en daarna gaat ze in training. Mijn man rijd western en dochterlief ook. Ons paard heeft de kleur van een appaloosa (palomino blanket met spots) en ze heeft de bouw van een quarter. Ik hoop dat ze het goed gaat doen in de western sport. Ik hoef geen top paardje , maar zo nu en dan een wedstrijd mee doen is natuurlijk wel leuk.