[WN] rijden op elkaars paarden???????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:18

Banjer is een dame met karakter, daar laat ik dus ook niet iedereen op.
Uitstappen is niet zo'n probleem, maar echt rijden... nee... dat zijn er maar zeer weinig...

Verder vind ik het zelf heel leuk om eens op een ander paard te stappen... kijken hoe dat paard aanvoelt, kijken hoever (of niet ver) ik zelf ben met mijn rij-"kunsten"... Haha!

yuchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:00

heb opzich geen probleem mee dat anderen op mijn paard stappen. verwacht wel dat men paardvriendelijk rijd.ik begin zelf te stijgeren van mensen die hardhandig hun paard bewerken. vreselijk

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:19

Jagger is nog niet onder het zadel, maar als ik daar mee begonnen zou zijn, zou ik er bij voorkeur eerst enkel mensen op hebben die hem en mij dingen zouden kunnen leren (en oplossingen kunnen geven voor bepaalde problemen) en dus geen 'ongeoefende' ruiters. En dan ook alleen als ik erbij ben, dat wel. Ik ben een beetje een pietlut wat dat soort dingen betreft. Maar hoe dan ook, het duurt sowieso nog wel een tijdje voor er uberhaupt iemand (inclusief mijzelf) op Jagger kan en komt te zitten.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:27

grappig dat de meesten wel op een ander paard willen, maar liever niet iemand op hun paard willen Clown

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:39

Jos, ja, zo ben ik eigenlijk ook Haha! Ik stap op heel veel paarden, omdat ik dat erg leuk vind en omdat ik er veel van kan leren. Opzich maakt het me met Bud ook niet zoveel uit, alleen op dit moment zitten we in een cruciaal stukje training en wil ik er liever niemand ophebben (we zijn bezig met het wegrenprobleemopwedstrijden Tong uitsteken).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:42

dat heb ik ook met Banjer... nou ja... geen wegrenprobleem, maar we zijn allebei nog aan het leren in westernriding... dus als er iets verkeerds wordt aangeleerd aan Banjer, dan doe ik het liever zelf, dan dat ik iemand anders de schuld geef... Clown

Maar uiteraard leren we het liefst helemaal niks verkeerds aan... Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:44

Opzich is een paard in één keer rijden niet zo heel snel iets aan te leren wat je er als volgt bijna niet meer uitkrijgt. Dat valt allemaal best mee Lachen Hoewel je dat bij een jong paard die nog in zijn basistraining zit natuurlijk beter niet kan doen Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:46

Banjer is niet jong, maar we zijn wel met de basis bezig... Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:47

Nou, dat kan ook Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:10

Op mijn merrie rijden ook wel meer mensen.. ik vind het leuk om te zien hoe ze bij een ander loopt. Verpesten zal niet snel lukken.
Overigens wel geinig om te zien dat ze met mn vriend, die echt nog een beginner is, super bosritten maakt. En dat ze een poosje geleden bij een zeerwelbekende goeie trainer geen poot wilde verzetten. Ik vond het hilarisch Haha!
Het is maar net hoe je het vraagt.
Als je dr kan opzadelen ben je al een heel eind, als dat niet lukt, zou ik het niet eens meer proberen, ik kan er nog steeds van genieten hoe ze mensen goed op dr nummer kan zetten. Eigen schuld....
En voor mensen die er wel mee om kunnen gaan, loopt ze super, vind ik ook erg leuk om te zien. Ik kan dan echt genieten...

Maar iedereen is vrij om dr te proberen, mits ik erbij ben, maakt me niet zo heel veel uit. Een eenkennig paard is heel lastig imo.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:22

ik heb er geen problemen mee. mijn jonge zowel als mijn oude paardje mogen rustig door anderen gereden worden. zelfs al zijn ze in de basistraining.
ik heb zelfs al mijn paardjes meegenomen naar de training in pekela zodat anderen erop kunnen rijden .
en wat betreft mijn oudje daisy vind ik het altijd wel lollig. uitgesproken persoonlijkheid met een eigen mening, daarbij een met een behoorlijke opleiding. die als je het niet goed doet, het je laat merken Haha! wissels om de pas zijn dan favo bij haar Haha! Clown

dus als zoiets in een les voor zou komen heb ik er geen probleem mee, eigenlijk juich ik zoiets wel toe. als je altijd op je eigen paard rijdt sluipen er toch kleine foutjes in die jij niet voelt maar een ander misschien wel.
peppy heeft ook al eens op een van de mijne gereden en als eerste vraag ik dan altijd voel jij ook dit of dat.

en ik ga er toch wel vanuit dat een instructeur niet een beginner op een groen paard zal zetten. slechte reclame voor hemzelf als er wat gebeurt, en de bedoeling van zoiets is leren en niet eraf vallen Clown .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:33

Jos schreef:
grappig dat de meesten wel op een ander paard willen, maar liever niet iemand op hun paard willen Clown
ben ik de uitzondering die de regel bevestigt? Ik heb 't niet zo op paarden die ik niet ken. En op manegepaarden heb ik 't al helemaal niet (zien jullie de ironie van 't verhaal al Haha! ??).

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:54

Er mogen van mij best andere mensen op Sher rijden, maar het ligt er wel aan wie het is en ik wil er het liefst zelf bij zijn. Het maakt me dan niet eens uit of iemand goed kan rijden, maar meer hoe hij of zij rijdt. Mijn broertje bijvoorbeeld rijd nu elke zaterdag op Sher en daar heb ik helemaal geen moeite mee, alhoewel hij nooit echt les heeft gehad, ja help hem een beetje maar hij kan eigenlijk niet rijden. Mijn vader heeft al een jaar ofzo les en die mag soms ook wel op Sher maar daar heb ik op een of andere manier veel meer moeite mee Scheve mond ...

Sher is zelf trouwens ook niet de makkelijkste, iedereen kan met haar stappen maar zodra ze wat moet doen gaat ze je heel erg uitproberen Clown (gaat ze je been pletten, of ze kan alleen nog maar bokken of stilstaan ofzo Schijnheilig )

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:24

Op het moment kan er niet gereden worden op mijn paard maar ik zou het niet zo'n probleem vinden. Zeker niet als je al een poosje met elkaar in een les rijdt en elkaar dus goed leert kennen en het zou toch ook in onderling overleg gaan. Een ander zou mij dan bv kunnen uitleggen waarom zijn methode beter werkt, en het voordoen, dan mijn eigen geknoei soms bij een probleem. Mijn lesgeefmensen sprongen er ook regelmatig op om iets te laten zien. Ik zou wel van te voren zeggen dat ik bepaalde dingen niet wil als ik het idee had dat dat zou kunnen gebeuren.
Zelf op een ander paard stappen zou ook leuk zijn, zeker als het een kundig paard is. Ik heb nog nooit een spin of een sliding stop kunnen doen (en dus ook niet aangeleerd) ivm de bodem van onze bak en dat lijkt met super.

p.s. wel grappig dat veel mensen zeggen een paard te hebben dat voor andere mensen moeilijk te rijden is

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:38

Margee schreef:
p.s. wel grappig dat veel mensen zeggen een paard te hebben dat voor andere mensen moeilijk te rijden is
Grappig is niet het juiste woord. Een goed getraind paard zou voor iedereen te rijden moeten zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:43

Mac schreef:
Grappig is niet het juiste woord. Een goed getraind paard zou voor iedereen te rijden moeten zijn.

Mee eens...
Een goedgemanierd paard is door een goedgemanierde ruiter zo weg te rijden....
... als er ongemanierde ruiter op gaat zitten, hebben wij lol Lachen
(tot op zekere hoogte, anders wordt t gevaarlijk).

Paarden waar geen anderen op kunnen rijden (of mee om kunnen gaan), zijn heel lastig, net als andere eenkennige dieren. Daar kom je achter op het moment dat je door wat voor reden dan ook een keer niet voor je eigen dier kan zorgen...
Ik ben blij dat wij die fase dus voorbij zijn en ik met een gerust hart anderen kan laten rijden...
Overigens, zomaar op andermans paard stappen doe ik ook niet, dan moet ik wel uit betrouwbare bron vernomen hebben dat het kan. Ben tenslotte geen 20 meer Bloos!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:45

Mac schreef:

Ik bedoel dus dat de eigenaar het denkt, in de praktijk is het vaak heel anders! Haha! Waarschijnlijk denken wij mensen liever dat het paard het alleen voor ons doet en niet voor vreemden..... Schijnheilig

redpebbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:52

Ik heb er ook geen probleem mee om andere op mijn paarden te laten rijden en soms iets speciaals te laten voelen. Ook mijn wedstrijdpaard "Painted Specialena" wordt in de les gebruikt en kan iedereen leren wat de goede manier van sturen en rijden is. Dit alles wel onder mijn begeleiding, met weinig contact met de mond en veel met zit en benen. Daarmee voelen ze ook dat je weinig met je handen hoeft te doen. Voor velen een openbaring.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:16

ik vind het zelf altijd heel leuk om op ander mans paarden te rijden

ik en een meisje van stal wisselen ook wel is van paard
en we hebben dan les
altijd heel leerzaam

heb er ook geen moeite mee als iemand anders op mijn paard rijd

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:36

Margee schreef:
Ik bedoel dus dat de eigenaar het denkt, in de praktijk is het vaak heel anders! Haha! Waarschijnlijk denken wij mensen liever dat het paard het alleen voor ons doet en niet voor vreemden..... Schijnheilig

Kom maar een keer op mijn paard zitten, Als die denkt dat hij het niet echt hoeft dan doet hij het ook niet en bij mij is hij toch zo goed gemanierd Haha! Plotseling is hij dan vergeten hoe het knopje lope werkt en als je hem aanpakt probeert hij je te intimideren. Cool
Ik heb er al veel mensen op gehad, maar een enkeling die er echt wat mee kan. En ik heb altijd superlol als iemand anders (vooral een dressuurmuts die het wel even doen zal) erop gaat zitten.*LOL*

Ik vind het altijd wel gaaf om te zien als er iemand op zit die er wel wat mee kan. Dan zie je je eigen paard een keer lopen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:41

Ik kan daar alleen maar bij aansluiten. B'elanna is een paard waar je iedere beginner op kan zetten. Ze doet dan erg haar best en is heel voorzichtig.

De meeste normale ruiters rijden ook makkelijk op haar weg, behalve de mensen die het wel even zullen laten zien. Dan kan ze dubbelgevouwen lopen, op de plek galopperen en vindt opeens haar jaren niet gebruikte steigerknopje terug. Ze is dan niet lief.

Dressuurmensen zijn vooral erg op zoek naar haar galopsknopje. Lan galoppeert op het buitenbeen aan en dat zijn ze meestal niet gewend.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:44

Bud is ook niet moeilijk met andere mensen. Hooguit wat onwennig, omdat hij het niet gewend is om anderen op zijn rug te krijgen, maar hij doet hoe dan ook zijn best voor je Lachen
Kinderen hoef je er oveirgens niet voor een rondje op te zetten, daar wordt hij niet blij van. Baas overigens ook niet Schijnheilig

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:47

PeppySan schreef:
Kom maar een keer op mijn paard zitten, Als die denkt dat hij het niet echt hoeft dan doet hij het ook niet en bij mij is hij toch zo goed gemanierd Haha! Plotseling is hij dan vergeten hoe het knopje lope werkt en als je hem aanpakt probeert hij je te intimideren. Cool
Ik heb er al veel mensen op gehad, maar een enkeling die er echt wat mee kan. En ik heb altijd superlol als iemand anders (vooral een dressuurmuts die het wel even doen zal) erop gaat zitten.*LOL*

Dat klinkt heeeeel bekend Schijnheilig

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:48

Nee geen kinderen joh Misselijk de mijne houd niet zo van kinderen, maar mensen die ik goed ken, mogen er van mij wel op.

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:49

Op dit moment ben ik niet meer in bezit van een eigen paardje, maar toen ik mijn paardje nog had liet ik er best wel eens een ander op rijden. Goed voor paard én nieuwe ruiter. Paardje leert ook anderen te accepteren en de ruiter voelt weer eens een ander paard aan.

Ik moet wel zeggen dat je, mits begeleid, beter een beginner dan een gevorderde ruiter op je paard kunt hebben. Beginners weten nog niet zoveel en kunnen nog een hoop goede dingen leren. Gevorderden "denken" vaak te kunnen rijden, maar kunnen daardoor wel je paard verzieken.

Dus: onderbegeleiding en met mijzelf erbij: geen probleem!