[WN] Profielschets voorzitter WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:43

Ik zou zeggen wat betreft de wedstrijd logistiek en dergelijke moet de WRAN maximaal aansluiten bij de FNW, AQHA enz. Waarom wielen twee keer uitvinden. Maar dat gebeurt idd. al.
En wat zou de WRAN kúnnen doen tbv de recreatieruiter? Waar zit de recreatieruiter op te wachten?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:46

JanT zo off topic vind ik het niet... Het verdient wel aandacht om nog eens naar de genoemde dingetjes in het andere topic te kijken. Manegeruiters zijn nu inderdaad een beetje tegemoet gekomen, maar bijrijders bijvoorbeeld helemaal niet (ook of topic antwoord).

Oke ik probeer een voorzet te doen... Niet uitgaande van DE Waarheid. Echt bedoeld als voorzet. Ik roep nu ook maar wat dingen die me zo te binnen schieten. Als niemand dat doet, dan gebeurt er ook niets namelijk.

Om een strategie te bepalen zul je eerst moeten kijken wat er in de omgeving gaan de is. Die omgeving bestaat uit:

Transactionele omgeving:
- bestaande leden (en de verschillende visies op de toekomst binnen de Wran)
- potentiele nieuwe leden
- organisaties in het directe veld van de Wran (westernorganisaties in binnen en buitenland en paardrij-organisaties in binnen en buitenland)
- sponsoren
- trainers, stallen, wedstrijdorganisatoren

- politieke omgeving (regels, voorwaarden, subsidies, samenwerking e.d.)
- sociaal economische omgeving (o.a. ontwikkeling van de economische groei of krimp

- geografische omgeving: spreiding, hoe groot je organisatie is en waar zich het geografische zwaartepunt bevindt, van wran, leden, trainers e.d.

Op dit moment heeft de Wran zich (na jaren van hard werken) enigszins geconsolideerd. Het aantal wedstrijdrijdende personen lijkt min of meer hetzelfde te blijven, het ledental groeit nog wel, maar betreft vaak ruiters die al wedstrijden van de wran reden en nu het lidmaatschap aanvragen. De Wran is een belangrijke gesprekspartner geworden binnen de constellatie van de westernsport, het Wran NK kan bogen op voldoende en kwalitatieve inschrijvingen en voldoende bezoekers. Tegelijkertijd hoor je onder de leden enige 'gemor'. De Wran zou zich vooral richten op qpa's en minder op de leden met de niet-qpa. De Wran zou zich vooral richten op de topsporters binnen de organisatie en minder voor de basisruiters, de Wran is een stoffige organisatie die onvoldoende luistert naar wat er onder de leden speelt.

consolidatie of groei?
Het is allereerst de vraag of de Wran kiest voor consolidatie of groei. Kijkend naar de potentie van groei in Nederland dan zou ik zeggen dat die groot is. Nederland is een ruitersportland. Tegelijkertijd is het aandeel van de westernsport in Nederland relatief erg klein. Men kiest traditioneel voor engelse dressuur, springen of aangespannen sport. Western rijden wordt daarin zelden als keuze mogelijkheid meegenomen. Bijvoorbeeld omdat men relatief onbekend is met deze tak van sport en omdat vooroordelen hoogtij vieren. Niet in de laatste plaats worden deze vooroordelen ook gevoed door westernruiters zelf: bijvoorbeeld door uit te leggen dat de aanschaf van een qpa wel noodzakelijk is om uberhaupt mogelijkheden te hebben in de sport.

Opvallend vind ik dat uit de trainingen die her en der in het land georganiseerd worden blijkt dat juist veel 'traditionele' dressuurruiters belangstelling hebben voor onderdelen van de westernsport. Daarbij spreekt vooral trail tot de verbeelding.

Opvallend ook vind ik het toenemende aantal personen dat op bokt vraagt of je met een ander ras ook western kunt rijden.

Opvallend vind ik dat ik zelf veel vragen krijg over de overstap naar western van mensen met een kwpn-er.

Voor deze spijtoptanten wordt naar mijn mening weinig tot niets gedaan. Hun overstap naar western is afhankelijk van de toevallige enthousiaste westernruiter in de omgeving.

Gezien het feit dat de meeste ruiters boven de 18 toch een kwpn-achtig paard ter beschikking hebben, lijkt mij dat daar enige aandacht op zijn plaats zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld door in het land kennismakingsmiddagen te organiseren, bijvoorbeeld door op sommige plekken trainingen te organiseren of trainers te organiseren die deze groep warm kunnen maken en kunnen begeleiden in hun overstap. Vaak resulteert de gewenste overstap wegens gebrek aan trainers in de buurt in het weer te koop zetten van het niet passende westernzadel...

Het vergt ook het een en ander van de organisatie van wedstrijden. Ik heb zelf al eens aangegeven dat ik geen trail start omdat de hindernissen voor de zeer brede hoeven en de zeer ruime gangen van mijn 1.70 grote paard niet zo goed passen. Dit probleem zal bij de startende potentiele aanwas eveneens bestaan. Ook wissels in de beginnersreiningproeven bij een paardenras dat in tegenstelling tot de quarter geen natuurlijke wisselaar is, stemt niet tot optimistisch deelnemen aan wedstrijden. In de springsport is het verschil in maat opgelost door de deelnemers naar maat in te delen in klassen en het parcours op die maat aan te passen. Geen idee of dit een oplossingsrichting biedt.

Oog voor de wedstrijdruiters:
De wedstrijdruiters zijn het visitekaartje van de Wran. Aandacht voor deze groep, meer gebruik maken van de demontratieve wervende eigenschappen van deze groep zou een optie zijn.

De organisatie van de Wran:
De regels zijn regelmatig onderwerp van topics op bokt. Ze zijn niet altijd even duidelijk, en in sommige gevallen worden ze zelfs beschouwd als bureaucratisch. De geest van de regels is iets waar mensen wel achter kunnen staan, maar ze lijken soms een eigen leven te leiden. Zo wordt het totale potentieel aan ambassadeurs van de westernsport voor een belangrijk deel onbenut gelaten vanwege de regel dat een amateur geen tot weinig les mag geven, ook niet in een discipline die niet gerelateerd is aan de westernsport. Maar iemand die jaren dressuurles heeft gegeven, is niet noodzakelijkerwijs een goede westernruiter. Zo'n persoon zou dus open moeten starten. Probleem daarbij is dat de open klasse in de gevoelswaarde van klanten gelijk staat aan de professionalsklasse. En daar wil je je liever niet meten als best aardig zijn best doende amateur of beginner. Mijn voorstel is dus om een commissie in het leven te roepen die de regels eens goed nagaat op de intentie van die regels en de pratische uitvoering/effecten daarvan.

De administratieve organisatie
In de westenschap dat de Wran een vrijwilligersorganisatie is, waarvan de vrijwilligers bergen werk verzetten wil ik toch een kanttekening plaatsen. Meermalen heb ik gehoord dat mensen zich hebben opgegeven bij de Wran en dat ze nu al een hele tijd niets hebben gehoord. Ondanks de goodwill die een vrijwilligersorganisatie heeft, wordt diezelfde organisatie door de leden toch vaak afgerekend op de snelheid waarmee administratieve procedures worden afgehandeld. Gewoon omdat men in Nederland gewend is aan een bepaalde basisnorm. En die norm automatisch op iedere organisatie van toepassing is. Een niet efficient werkende administratieve organisatie bepaalt voor een belangrijk deel de beeldvorming van de klant.

De communicatie
De Wran staat in mijn opinie waar het communicatie betreft een beetje met de billen naar buiten gericht. Natuurlijk communiceert zij naar haar leden o.a. via het eigen blad. Maar communicatie naar ruiters die geen lid zijn maar toch veel van de wedstrijden gebruik maken is minder frequent, danwel niet existerend. Ook in de pers vind ik weinig terug van de activiteiten van de Wran. PR en communicatie zouden in een nieuwe opzet m.i. meer aandacht moeten krijgen. Daarbij hoort een communicatieplan passend bij de strategische keuzes van de Wran. Bijvoorbeeld: kies je voor uitbreiding dan is communicatie via een blad als pakweg de penny of de paard en sport opeens een relevante optie.

Jurering
Wil je daadwerkelijk werk maken van de doelstelling een vereniging voor alle rassen te zijn, dan kan ik mij voorstellen dat juryleden eens om tafel gaan zitten om beter en duidelijker te beschrijven wat ze bij sommige disciplines willen zien van een bepaald ras. Bijvoorbeeld pleasure (toch volgens mij ooit bedoeld om met maximum comfort een zo groot mogelijke afstand af te leggen) wordt (lijkt het) nog steeds vooral beoordeeld naar de mogelijke vlakke gangen en lage halshouding van een qpa. Maar net zoals een fjord of haf (met relatief vlakke gangen) niet vergelijkbaar zijn met een quarter, zijn ook de gangen en bouw van de niet-qpa's niet onderling vergelijkbaar: een arabier, kwpn-er, fjord, pony, tuiger hebben allen een andere bouw, andere gangen. Wel is het mogelijk om op allemaal een comfortabele passende gang te tonen. Alleen de beoordeling daarvan??? Iedereen roept wat anders is mijn ervaring.

Tot zover even... Ik doe vanavond of morgen deel 2.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:21

@groei:
Citaat:
kiest traditioneel voor engelse dressuur, springen of aangespannen sport. Western rijden wordt daarin zelden als keuze mogelijkheid meegenomen. Bijvoorbeeld omdat men relatief onbekend is met deze tak van sport en omdat vooroordelen hoogtij vieren. Niet in de laatste plaats worden deze vooroordelen ook gevoed door westernruiters zelf: bijvoorbeeld door uit te leggen dat de aanschaf van een qpa wel noodzakelijk is om uberhaupt mogelijkheden te hebben in de sport.

belangrijk is ook de ouders van kinderen die willen paardrijden. Daar zijn twee vragen 1-is het dichtbij 2-is het niet te duur. Je zit daar voorlopig met het veel grotere aanbod aan 'engels' maneges, en de vraag of je groepslessen voor kinderen doet met manegepaarden. Die ouders hebben vaak echt geen mening over engels of western.

Maar de grootste groei zal dus zitten in, zeg maar 16+ ruiters die bewust nadenken over rijstijlen. de groep waar anya het ook over heeft.

@Communicatie: helemaal mee eens.

-- ook van mij later meer want nu weer even aan het werk voor de kost

sheila1411

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:04

Ook ik ben het met meerdere dingen eens wat gezegd zijn door Anya.
1)het administratieve gedeelte zoals die momenteel gehanteerd wordt door de WRAN laat te wensen over. Enkele voorbeelden:* de wranafdracht heb ik als organisator van wedstrijden nog nooit hoeven te betalen * nieuwe leden moeten ontzettend lang wachten op hun pasje, acceptgiro etc...
2)wat de jurering betreft, dit verschilt nogal, wat zijn nu de uiteindelijke richtlijnen waar een jury op beoordeeld??
3) het aanvragen van een wran-erkenning, wanneer mag een c-wedstrijd wel doorgaan en wanneer niet? nu is het vaak zo dat als er op een koniginnedag een wedstrijd georganiseerd wordt en deze valt op een doordeweekse dag dan kun je in het weekend ervoor en in het weekend erna geen wedstrijd organiseren... wat nou als deze wedstrijdlocaties ver uit elkaar liggen?? Het is toch aan de ruiter om te beslissen om meerdere wedstrijden in een kort tijdsbestek te rijden?? Twee c-wedstrijden in hetzelfde weekend zie ik ook niet graag, krijg ik te weinig deelnemers op mijn wedstrijden...
4) het afgelopen NK vond ik persoonlijk zeer goed georganiseerd, je hebt altijd wel wat kleine verbeterpunten, maar in vergelijking met vorig jaar is het een stuk beter georganiseerd. De voorrondes vond ik een zeer goed alternatief, misschien ook voor de koeie-onderdelen???
5) meer de leden op de hoogte houden wat er reilt en zeilt, desnoods dmv een nieuwsbrief.
Tot zover even wat puntjes die ik graag veranderd zou zien binnen de WRAN, momenteel weet ik even niets meer misschien komt er nog een vervolg...

sheila1411

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:30

Ik was nog even vergeten te vermelden wat ik graag zie in een goede voorzitter: realistisch, flexibel, hart voor de sport, organisatorisch, duidelijk, in voor nieuwe dingen, leidinggevende kwaliteiten, humor, niet bang voor commentaar....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:24

Anya schreef:
Tot zover even... Ik doe vanavond of morgen deel 2.

Ik ben benieuwd. Het is ook zo’n klein stukje, ik dacht al, er komt vast nog meer. Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:03

De grootste verantwoordelijkheid van iedere voorzitter is het houden van overzicht. Je dient de grote lijnen binnen een bestuur te kunnen zien en mensen daar waar nodig in de goede richting te sturen.
Binnen een vereniging betekent dit dat je geacht wordt de globale lijn van alle functies te weten en te kunnen aansturen. Het bijsturen van je medebestuursleden betekent dat je sterk in je schoenen dient te staan en niet bang moet zijn om indien nodig iemand terecht te wijzen.
Je bent de motivator van de vereniging. Je moet ervoor zorgen dat de vereniging werkt als een geoliede machine. Het is daarom van belang dat je een persoon bent die van teamwork houdt.Voorzitter zijn betekent verder dat mensen je zien als het gezicht van de vereniging Je dient in het openbaar goed uit je woorden te kunnen komen.
Vaardigheden
· Leiden van vergaderingen
· Bijwonen vergaderingen met externen, bijvoorbeeld koepeloverleg
· Overzicht creëren en houden, duidelijkheid verschaffen, structureren binnen het bestuur
· Beleid maken
· Beleid sturen
· Kennis houden over lopende zaken, in staat zijn over vele verschillende zaken iets te weten
· Grote lijnen kunnen zien
· Motivator zijn
Eigenschappen
· stressbestendig
· objectief
· gedisciplineerd
· oplossingsgericht denken en handelen
· vooruitziend, onder andere op het gebied van beleid
· kunnen luisteren
· communicatief vaardig
· mondeling vaardig
· schriftelijk vaardig
· motivator, enthousiasmeren
· verantwoordelijkheids gevoel

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:44

mooie omschrijving GVM.
Een kanttekening: het woord objectief. Er zijn op bokt ook enorm veel disussies geweest over het woord en de betekenis objectief. Objectief bestaat niet. Niet voor een moderator en niet voor een voorzitter. Je neemt immers altijd je eigen beelden, ervaring en setje waarden en normen en levenswijsheid mee.

Ik zou objectief dan ook liever verruilen voor visie in combinatie met eerlijk bereid te luisteren. Liever iemand met visie waar ik het niet mee eens ben, dan een iemand die pretendeert objectief te zijn en dat inherent niet kan waarmaken Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:05

Nou ik doe een poging tot deel twee en ik zal proberen het korter te houden. Een opmerking vooraf: organisatiekunde is mijn vak. Ik heb daar een paar jaar voor geleerd Lachen Dat wil niet zeggen dat wat ik schrijf nu waar is of meer waard is dan wat andere mensen (meer gevoelsmatig misschien) vinden. Het is maar een beeld van de situatie. En ik ben het gaan opschrijven omdat zo weinig mensen reageren, terwijl ik weet dat er zoveel ideeen leven. Nu is je kans om de Wran deelgenoot te maken van die ideeen. Als dit topic op zijn einde loopt kunnen we die bundelen en inbrengen bij de Wran Lachen

Goed. Ik was blijven hangen bij leden en bij verschillende rassen. Mijn conclusie is dat er een groot potentieel aan mogelijke nieuwe leden niet aangeboord wordt, waardoor die mensen de overstap naar western niet maken of teleurgesteld weer teruggaan naar de engelse sport. Een andere interessante groep is de groep recreatieruiters. Vaak zichzelf recreatieruiter noemend omdat ze zijn afgeknapt op de dressuur, vaak een groep die zich verdiept in Natural Horsemanship-methodieken. Een groep die (zo blijkt uit veel vragen) sympathie kan opbrengen voor de westernsport. Niet in de laatste plaats omdat hun 'goeroes' ook uit de VS komen Lachen

Dat heeft veel te maken met spreiding:
In het topic m.b.t. de westernmanege is al duidelijk dat Nederland een aantal blinde vlekken heeft waar het gaat om westernmaneges, westernpensionstallen of westerntrainers. In de randstad zijn bijvoorbeeld legio westernstallen en trainers te vinden. In mijn eigen regio Twente bijvoorbeeld is de spoeling dun. De meeste westernruiters staan met 2 of 3 personen verdeeld over diverse stallen in de regio en komen elkaar niet zo erg vaak tegen. Voordeel is: je bent (in je eentje) al snel de beste westernruiter van stal (hihi), nadeel is: het competitie-element en het element van van elkaar leren is zeer gering. Ik heb zelf het geluk dat mijn trainer aan huis komt, maar weet dat ik daarin een uitzondering ben. Bovendien is er inmiddels bij mijn instructeur een wachtlijst. Het verkrijgen van goede westernles (en het kunnen kiezen uit trainers die passen bij de stijl van rijden en de discipline) is moeilijk, zo niet onmogelijk. Dit geldt des te meer voor ruiters die geinteresseerd zijn in de overstap.

Eenzelfde situatie doet zich voor bij wedstrijden. Sommige regio's hebben te kampen met weinig wedstrijden. Vanuit mijn regio zijn bijvoorbeeld Saasveld, Hardenberg en Den Ham nog te doen. De rest van de wedstrijden moet je al gauw twee uur of meer met de trailer voor uittrekken. Als je dat vergelijkt met het feit dat iedere week gekozen kan worden uit twee dressuurwedstrijden binnen 10 km van je eigen lokatie en eveneens gekozen kan worden uit talloze instructeurs dan is duidelijk dat western die concurrentie op punten verliest. Dan moet je dus wel heel graag western willen rijden als je hier toch voor kiest...

Waarom zijn er dan niet meer wedstijden? Ik weet bijvoorbeeld dat in mijn regio mijn eigen rijvereniging best geinteresseerd is in het in huis halen van westernwedstrijden. Hetzelfde geldt voor de manege van Sonja bijvoorbeeld. Maar bij mijn engelse rijvereniging (die eigenaar van de dubbele binnenbak is) loop ik dan al gauw aan tegen de verzekering van die club: die verplicht het dragen van een veiligheidshelm. Natuurlijk zal dit wel af te dekken zijn met een extra verzekering, maar ik (als gewone enthousiasteling) heb geen zin dat allemaal uit te zoeken. Kortom: het idee verzuipt nog voor de uitvoering gestart is.

Gewone dingetjes van de dag... Voor een beginnende westernruiter zijn er nogal wat probleempjes te overwinnen. Het kopen van een passend zadel bijvoorbeeld. Normaal gesproken neem je iemand mee... maar als die persoon er nu niet is???

Het vinden van een hoefsmid die bereid is voor een redelijk bedrag een paar slidingijzers voor giga-hoeven te smeden. Ik heb alle fabrieken voor hoefijzers gebeld, geen levert ijzers groter dan voor de hoef van een quarter. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om op zijn minst redelijke ijzers onder de hoeven van mijn paard te krijgen. De Wran zou als vereniging wellicht een rol kunnen spelen in bemiddeling bij fabrieken. Of een lijst kunnen afgeven met gecertificeerde hoefsmeden in de directe omgeving.

Trainers tenslotte... Het kiezen van een trainer valt niet mee. Goed, betaalbaar, in de buurt, nog tijd om les te geven, trainingstijl passend bij de persoon, liefst aan huis...

In de praktijk moet je het in sommige delen van het land gewoon doen met de trainer die voorhanden is. Kiezen is niet aan de orde. Laat staan dat je als beginner een trainer zoekt: waar moet je naar kijken. Hoe weet je of iemand goed is of niet??? En dan is het nog de vraag of die trainer tijd heeft voor jou. Of zin heeft om echte beginners aan te nemen. Of niet qpa-ruiters...

Dit zijn zo'n beetje mijn hete hangijzers...
Ik hoop dat er veel bokkers volgen met hun eigen meningen en visies.
Het gaat ons immers allemaal om hetzelfde: meer goede westernsport in Nederland Lachen

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:24

iets korter toch ?? ...... Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:24

Whiz schreef:
iets korter toch ?? ...... Haha!

haha is niet gelukt Bloos Schijnheilig

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:26

Anya schreef:
De communicatie
De Wran staat in mijn opinie waar het communicatie betreft een beetje met de billen naar buiten gericht. Natuurlijk communiceert zij naar haar leden o.a. via het eigen blad. Maar communicatie naar ruiters die geen lid zijn maar toch veel van de wedstrijden gebruik maken is minder frequent, danwel niet existerend. Ook in de pers vind ik weinig terug van de activiteiten van de Wran. PR en communicatie zouden in een nieuwe opzet m.i. meer aandacht moeten krijgen. Daarbij hoort een communicatieplan passend bij de strategische keuzes van de Wran. Bijvoorbeeld: kies je voor uitbreiding dan is communicatie via een blad als pakweg de penny of de paard en sport opeens een relevante optie.

Zoeken jullie hier nog iemand voor ?? heb mij al vaker afgevraagd of er uberhaupt iemand voor de pr is ...........

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:27

Anya schreef:
haha is niet gelukt Bloos Schijnheilig

Jij maakt dat niemand anders meer wat te zeggen heeft !! alles is al gezegd ..... Knipoog

Zegguh is voorzitter niets voor jou ??? Clown
Kom ik gezellig de pr doen ............

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:29

Volgens mij is dat flauwekul Whiz. Als ik de topics op bokt zo doorlees valt er nog genoeg te zeggen.... En bovendien kan ik me niet voorstellen dat iedereen het met me eens is. Hallo... het is bokt. We zijn het zelden met elkaar eens Lachen

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:45

we zullen zien ..............

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:51

Ik denk dat het handig is als je iemand hebt die duidelijk een visie heeft en die uitdraagt en verder moet hij/zij kunnen delegeren. Alles zelf doen is een beetje veel, denk ik. En verder mag hij geen persoonlijke belangen hebben, een outsider (of iedergeval iemand die zelf geen westernwedstrijden rijdt) is dan misschien wel handiger. Verder kan ik er niet zoveel over zeggen, ik ben niet thuis in het wereldje.
Ik ben verbaasd over het kleine aantal reacties. Zulke grote bekken af en toe, maar nu weten jullie toch niet echt wat je wil. Dan blijft het natuurlijk moeilijk dingen te verbeteren.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:09

Anya schreef:
mooie omschrijving GVM.
Een kanttekening: het woord objectief. Er zijn op bokt ook enorm veel disussies geweest over het woord en de betekenis objectief. Objectief bestaat niet. Niet voor een moderator en niet voor een voorzitter. Je neemt immers altijd je eigen beelden, ervaring en setje waarden en normen en levenswijsheid mee.

Ik zou objectief dan ook liever verruilen voor visie in combinatie met eerlijk bereid te luisteren. Liever iemand met visie waar ik het niet mee eens ben, dan een iemand die pretendeert objectief te zijn en dat inherent niet kan waarmaken Lachen

Objectief, zich bepalend tot feiten, niet beïnvloed door eigen gevoel of door vooroordelen.
Om visie te hebben over het één en ander, dus het kijk hebben op, is objectief zijn in deze, belangrijk voor zo’n functie. Anders zouden willekeur, en of een gekleurde mening hebben, wel eens hoogtij kunnen gaan vieren. Je eigen kijk, ervaring, waarden en normen, spelen altijd mee in, maar je moet de feiten en de vooroordelen, die er zouden kunnen zijn, niet uit het oog verliezen. Dan pas ben je objectief bezig.
Ik ontmoet liever iemand die objectief is, of kan zijn, om mijn visie over het één en ander goed te kunnen staven. Anders ben ik bang om een dromer te worden, en daar hebben wij er al genoeg van, dacht ik zo. *LOL*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:16

GVM om objectief te zijn moet je een laboratoriumjas aantrekken en ratjes gaan tellen. Je KUNT nooit objectief zijn. Je kunt het hooguit nastreven. Mensen zijn niet objectief. Bijvoorbeeld bij besluitvorming: niemand gaat door tot alle mogelijke alternatieve keuzes onderzocht zijn (zogenaamde rationele besluitvorming). Mensen (managers) besluiten o.b.v. een lijstje min of meer redelijke alternatieven en op basis van hun gevoel en waarden en normen. Als iemand dat in zijn achterhoofd houdt, dan ben je ook in staat dat bij jezelf te herkennen.

Bijvoorbeeld: verwacht je nu werkelijk dat iemand die zelf al vind dat de overheid teveel bemoeit met regels, zelf in staat zal zijn om zijn eigen beeld hierover niet mee te nemen in besluitvorming over regels?

Er zijn zoveel dingen die je nu eenmaal niet kunt meten. Die meer waarheden kennen. Objectiviteit komt uit de natuurwetenschap. En zelfs daar kwamen ze erachter dat afhankelijk van het gekozen instrument de uitkomst veranderde. Zo bestaat licht uit straling (met instrument A) en uit deeltjes (met instrument B). Waarheid???? Nee, perceptie. Niks mis mee... wij zijn mensen tenslotte.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:21

Anya schreef:
Volgens mij is dat flauwekul Whiz. Als ik de topics op bokt zo doorlees valt er nog genoeg te zeggen.... En bovendien kan ik me niet voorstellen dat iedereen het met me eens is. Hallo... het is bokt. We zijn het zelden met elkaar eens Lachen

Nou Anya, nu ik het zo nog is allemaal nalees, heb je visie. Een objectieve beoordeling over het één en ander, kunnen wij van mening over verschillen. Met de door jou genoemde punten, en of feiten ed, zou een nieuwe voorzitter, eventueel wel wat kunnen doen. De onderbouwing van je geschreven eigen inzicht, heeft meer inpakt dan maar wat roepen langs de zijlijn. OK dan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:23

haha ik heb ook nooit beweerd objectief te willen zijn GVM Lachen
En ik geloof werkelijk niet in jouw aangehaalde objectiviteit. Nogmaals.

Ook de wetenschap heeft het objectiviteitsbegrip al enige jaren achter zich gelaten. Empirisme is een redelijk achterhaald begrip (ik kan behoorlijk liegen met cijfers als ik zou willen). Constructivisme is de nieuwe wetenschappelijke benadering. En die kent geen waarheden meer.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:34

Anya schreef:
GVM om objectief te zijn moet je een laboratoriumjas aantrekken en ratjes gaan tellen. Je KUNT nooit objectief zijn. Je kunt het hooguit nastreven. Mensen zijn niet objectief. Bijvoorbeeld bij besluitvorming: niemand gaat door tot alle mogelijke alternatieve keuzes onderzocht zijn (zogenaamde rationele besluitvorming). Mensen (managers) besluiten o.b.v. een lijstje min of meer redelijke alternatieven en op basis van hun gevoel en waarden en normen. Als iemand dat in zijn achterhoofd houdt, dan ben je ook in staat dat bij jezelf te herkennen.

Natuurlijk herken ik dat bij mijn zelf ook, maar je moet ook een beslissing durven nemen, omdat later blijkt, dat een aangehouden beslissing, door omstandigheden, een verkeerde keuze was, dus te laat. Op een gegeven moment, kan je alles wel tegen het licht aan blijven houden, maar dan komt het er ook niet van. En dat herken ik zeer zeker bij mijn zelf.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:43

Precies! Daarin zijn we het helemaal eens. Met dat in het achterhoofd kun je objectiviteit nastreven. Dat wel Lachen

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:51

@Anya: Financiele belangen en sportbelangen maken dat objectiviteit niet meer nagestreeft kan worden.
Betekent dit dat een voorzitter zelf of zijn naaste familie geen 'betrokkene' mag zijn, in de zin van deelnemer zijn aan wedstrijden (zelf of zijn/haar paarden gereden door een trainer) of zaken doen met mensen die op de een of andere manier betrokken zijn?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:04

Anya schreef:
Empirisme is een redelijk achterhaald begrip

Klopt helemaal, maar de tijd blijft toch leren, en dat blijft ervaring heten. Wetenschappelijk misschien niet meer het juiste, maar een hele reële hou vast, om sturing te geven aan. En gezien wij het hier hebben over een functie als voorzitter van een vereniging, denk ik dat het een beetje uit verband getrokken wordt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:18

GoedVetMan schreef:
En gezien wij het hier hebben over een functie als voorzitter van een vereniging, denk ik dat het een beetje uit verband getrokken wordt.

Waarom dan GVM?
Is een vereniging te klein om dit soort kennis en ervaring mee te nemen of toe te passen? Nou doe je jezelf tekort vind ik Haha!