[WN] Myler bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:43

[quote="Sonja"], dan zou ze je uitleggen dat je met een bit op de juiste manier in je handen heel veel kunt zeggen over de werking van een bit in de mond.
quote]
Pcies.
Bitten voel ik altijd eerst in mijn handen om te weten hoe het in de paardenmond overkomt. Een heel handige manier om uit te vinden of bv. de "vriendelijke bitten" wel zo vriendelijk zijn.
Of hoe bv. een port werkt in een bit; soms kan een port er akelig uitzien maar als je hem laat werken in je handen en je handen zo opelkaar houdt als de vorm van een paardenmond, dan krijg je een aardig idee en is het uiterlijk van het bit soms veel negatiever dan de werking ervan.

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:46

Nee.. waar ik zelf een beetje mee zit (meteen goed vb) is dat net als op Academy Horse Event er een standje staat van Mylerbitten en dat iedereen van alle leeftijden van het standje af komt met de meest grote ideeen over het bitje. Kinderen van 12 jaar die zoiets aan willen schaffen e.d.

Wordt er uitleg gegeven bij verkoop? Mensen schaffen ook vaak genoeg hulpteugels aan terwijl het probleem met een simpele oefening opgelost kan worden.

Zo kom ik ook op het gedeelte dat sommige bitjes de vorm van een paardenmond hebben.. maar wordt dit ook gepast en eventueel aangepast? (was er overigens van op de hoogte dat er verschillende soorten bitjes in het assortiment zitten).
Ik heb sterk het idee dat dit misschien straks weer een mega rage wordt (na hetgeen ik zag op het Horse Event --> alle dagen dat ik op het terrein was) en het weer super verkeerd gebruikt gaat worden. Vandaar de vraag aan jullie dus hoe en waarom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:54

patriciavg schreef:
Nee.. waar ik zelf een beetje mee zit (meteen goed vb) is dat net als op Academy Horse Event er een standje staat van Mylerbitten en dat iedereen van alle leeftijden van het standje af komt met de meest grote ideeen over het bitje. Kinderen van 12 jaar die zoiets aan willen schaffen e.d.

** Dat is iets dat je altijd zult houden. Een kind kan ook sporen aanschaffen, slofteugels, jonge hondjes, slagersmessen etc.

Wordt er uitleg gegeven bij verkoop? Mensen schaffen ook vaak genoeg hulpteugels aan terwijl het probleem met een simpele oefening opgelost kan worden.

** Ja, Myler geeft inderdaad uitleg over de bitten. Bij elk Mylerbit zit zowiezo een boekje met uitleg over de level 1, level 2 en level 3 bitten en met verwijzingen naar de website.

Zo kom ik ook op het gedeelte dat sommige bitjes de vorm van een paardenmond hebben.. maar wordt dit ook gepast en eventueel aangepast? (was er overigens van op de hoogte dat er verschillende soorten bitjes in het assortiment zitten).

** Ik denk dat daar een taak ligt voor bv trainers, maar ook zeker voor de ruiter/koper zelf. Je verdiept je toch in de werking van bv een bit voordat je het koopt? Overigens is bij de meeste Mylerdealers passen en proberen ook geen enkel probleem.

Ik heb sterk het idee dat dit misschien straks weer een mega rage wordt (na hetgeen ik zag op het Horse Event --> alle dagen dat ik op het terrein was) en het weer super verkeerd gebruikt gaat worden.

** Daar doe je niks aan. Dat zul je altijd houden met allerlei produkten. Daar ligt een stuk verantwoordelijkheid bij ouders/trainers van jeugdigen en bij volwassen ruiters en hun trainers zelf.

Vandaar de vraag aan jullie dus hoe en waarom

** Er worden wel regelmatig bittenclinics gehouden. Zo hebben we die wel eens bij (toenertijd) Colinda gehad, en Dennis Roemer heeft nog geen 2 weken geleden ook iets soortgelijks gedaan. Mocht je verdergaande interesse hebben dan de informatie die een GOEDE westernwinkel je kan geven, dan weet ik zeker dat er zowiezo wel wat trainers zijn die je informatie kunnen geven, maar dat je ook wel op clinics terecht kunt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:55

Tsja, dan kom ik weer terug op mijn eerste zin "het bit is zo vriendelijk....."

Ik denk niet dat er hordes kinderen met een Myler zulen rond gaan rijden, gezien het prijskaartje wat er aan hangt.
Of er uitleg bij wordt gegeven veranderd de werking van het bitje niet, voorzover ik weet mag er sinds kort met de simpelste versie van een Myler vanuit de KNHS worden gestart.
Ik denk niet dater legio mensen zullen zijn die een bom duiten neertellen voor een bitje waar ze niet mee mogen starten.

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:07

Well, in ieder geval thanx voor de uitleg (Vera, Sonja).. snorrie alsk in het begin een beetje bot over kwam. Heb wat ideeen over jullie mening betreffende het gebruik, daar ging het me om.
Tis waar dat je het overal houdt dat mensen het gaan aanschaffen zonder weet. Ik vraag er dan wel naar, maar hoeveel mensen doen dat niet? En op Horse Event vond ik de uitleg dan ook zeer slecht... Vandaar mssn verkeerde indruk?

Betreffende het prijskaartje in verhouding tot het niet kopen van een bitje... ik geloof dat je je daar sterk in kan vergissen. Tegenwoordig speelt geld geen rol bij het hebben van een paardje.. Hoe vaak zie je (bijvoorbeeld op een manege) wel geen rage... Geld speelt daarbij geen rol. Tevens trekt een trainer op zulke stallen maar zelden zn mond open... helaas...
Enkel de echte fanaten die interesse hebben gaan op zoek naar de juiste info. Hoeveel mensen hebben er wel geen paardje voor de 'patserij'.. om erbij te horen.. Daarom zijn er ook zo veel probleembeestjes in de wereld... zucht... volgens mij houdt je dat altijd wel (kan me altijd een beetje triest stemmen als ik daaraan denk).

O well.. enough... thanx for the information...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:14

You're welcome!

Purtje

Re: Myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:33

welk myler bit is toegestaan op wedstrijd? kan iemand mij daar een foto van laten zien????

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:41

Gezien je onderschrift gok ik er maar op dat je de dressuur bedoeld? Ik rijd er zelf ook mee en dan zijn deze types toegestaan:
Afbeelding
Afbeelding

Purtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:44

idd dressuur en ikj ben benieuwd naar je ervaring met het bit
merk je veel verschil en kun je nu alleen maar met dat bit rijden of wissel je af? en hoe loopt je paard dan op een gewoon dubbelgebroken trens als je met een myler rijd en een keer je trnes in doet?

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:15

Ik heb ook 2 mylers voor mijn paardjes. Voor beiden de comfort Snaffle. Eerst deden ze hun bit niet graag in maar sinds we deze hebben doen ze hem maar al te graag in OK dan!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:22

patriciavg schreef:
Kinderen van 12 jaar die zoiets aan willen schaffen e.d.

Ik snap niet waarom er toch steeds zo 'moeilijk' gedaan wordt over Myler bitten... alsof het één of ander martelwerktuig is.
Myler is gewoon een bittenmérk, dat een heel assortiment bitten heeft, van simpele trensjes tot scharenbitten en upper-level bitten...
Net zoals je van K&S of hoe al die merken ook heten allerlij bitten kunt krijgen. Waar Myler zich in onderscheid is de super kwaliteit, de onhafhankelijke side movement (hoewel er ook andere merken zijn die iets dergelijks hebben) en de anatomische vorm.
Ik zou willen dat alle 12 jarigen die een bit willen kopen een Myler comfort snaffeltje aanschaffen (hoewel de meesten gezien de prijs er wel van af zullen zien), want volgens mij bestaat er geen zachter bit dan dat. Ik ben zowiezo geen voorstander van bitten die dubbel kunnen klappen en dat is toch waar 99% van de ruiters mee rijdt... een gewone gebroken trens. Nou, geef mij dan maar een Myler en ik denk dat menig paard die mening deelt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:05

Ik rijd met een Myler trensje. Op zich qua vorm ben ik erg tevreden hoe het bitje in de mond ligt, alleen het zou niet roesten en dat deed het bitje bij mij na een paar maanden al wel...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:00

MightyMike schreef:
Ik rijd met een Myler trensje. Op zich qua vorm ben ik erg tevreden hoe het bitje in de mond ligt, alleen het zou niet roesten en dat deed het bitje bij mij na een paar maanden al wel...

De ringen of shanks van een myler roesten niet, maar het mondstuk wel. Dat moet ook juist. De roest zorgt er voor dat de paarden het bit beter aannemen omdat ze de smaak er van lekker vinden. Ook die koperen inlay's zitten er om die rede in. Dat roestende mondstuk is dus juist goed en als je goed kijkt zul je zien dat waar het mondstuk aan de zijkanten vast zit een overgang is van wel roestend naar niet roestend materiaal.

Hier kun je dat bij mijn Myler goed zien...
Afbeelding

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:31

Aha, mij was in de winkel iets anders uitgelegd, maar het klopt inderdaad dat de ringen niet roesten... Valt weer mee!

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 13:38

Wij hebben 2 mylers. De eerste die "kregen" wij bij het paard dat we gekocht hebben. Over dat bit zijn we niet erg te spreken. Het bit past niet bij het paard en daarbij komt nog dat ze er amper op reageerde. (terwijl hij vrij scherp is)

Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een geschikt bit. De verkoper heeft ons duidelijk gevraagt, waar problemen zaten, hoe ze reageert op bitten, niveau van rijden etc. Daarna heeft ze ons een advies gegeven voor een bepaald bit. Meteen de eerste week hebben wij al een grote postitieve verandering gemerkt.

Wat ik hier mee wil zeggen is, dat het heel erg afhankelijk is van het paard welk mondstuk geschikt is. Als je hierbij de juiste hulp krijgt, zijn myler bitten ontzettend fijne bitten. Maar er hangt bij ons nu ook eentje werkloos in de kast, omdat de vorige eigenaar niet van te voren advies ingewonnen heeft hierover.

met veel dikke bitten kunnen de paarden hun mond niet eens meer dicht doen, dan vraag ik me af wat zieliger is.