Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) laten keuren, hij wordt afgekeurd en dan kan het best zijn dat ie helemaal nooit niet een dag kreupel zal lopen of zelfs helemaal geen beengebreken door zal geven.Sugarmiss schreef:Heb je gelijk in Sugarmiss,maar dan nog blijft het gissen naar erfelijke afwijkingen !!!Ja en nee
Er zijn hengstenhouders die er heel goed mee omgaan en je recente foto's en keuringsrapporten kunnen laten zien.
Maar ik denk dat dit een klein percentage is van het aantal hengsten wat ter dekking staat.
Nu is het idd veelal een kwestie van goed uitkijken.
Hiervoor moet je dus de nodige verstand hebben van een korrekt gebouwd paard en de hengst van dichtbij kennen om te weten hoe zijn karakter is.
Verder kun je kijken wat hij al aan veulens gebracht heeft; hoe zijn die gebouwd en wat doen ze eventueel al in de sport (als dat je voorkeur heeft).
Maar ook dan geldt dat de hengst slechts de helft van het veulen is.
jeddah schreef:Maar bij een hengsten keuring kijken ze niet alleen naar beenafwijkingen maar ook worden hengsten gekeurd op b.v cornage (ook erfelijk).Iets van een hengstenkeuring, daar kan ik wel inkomen, waar ik helemaal geen voorstander van ben is het rontgelogisch keuren, ik vind dat zo'n moment opname, als ik mijn hengst bijvoorbeeld laat keuren op 3 jarig leeftijd en hij wordt goedgekeurd dan wil dat helemaal niet zeggen dat ie op 6 jarig leeftijd nog steeds goed is.
Of zelfs andersom, ik kan mijn hengst (die ik overigens niet heb, even voor de duidelijkheid) laten keuren, hij wordt afgekeurd en dan kan het best zijn dat ie helemaal nooit niet een dag kreupel zal lopen of zelfs helemaal geen beengebreken door zal geven.
Pas wanneer er veel en veel meer duidelijkheid komt over de vererfing van verschillende beengebreken vind ik het een logische stap om met foto's te gaan keuren. Zoalsn het ook nog erg veel met de opfok te maken heeft, wat verschillende studies al laten zien, heeft het imo helemaal geen nut.
Een super goede hengst zou dan afgekeurd kunnen worden doordat de opfokt niet optimaal is geweest.
jeddah schreef:Aan OCD of Atrose hoeft een paard idd niet kreupel te worden maar ik zou niet graag een veulen fokken met zo`n hengst(of merrie).Precies, ik zeg ook niet dat ik iets tegen een hengstenkeuring heb, ik ben alleen geen voorstander van foto's maken.
jeddah schreef:Door de paarden op jonge leeftijd te laten keuren(2 jaar) .Dan sluit je in de meeste gevallen slijtage wel uit!Bovendien is het risico dat je paard ocd door verkeerde voeding of opfokt vrij klein. De paarden die er dan op die manier wel tussen uit gaan, jammer dan een goede mooie hengst kan ook een been breken in de opfok dan is hij ook weg.Ja, dat bedoel ik, door verkeerd "gebruik" kan een dier ook artrose krijgen, dus als je niet weet waardoor een hengst of merrie OCD of Artrose heeft, wat heeft het voor zin die paarden af te keuren???
jeddah schreef:Ja, dat is ook weer zoDe vraag die ik zou stellen is, hoe komt ie aan die 2 en 3tjes??? Want dat kan ie ook prima gekregen hebben door opfok, training, allerlei omstandigheden!!
Maargoed, in hoeverre kun je erop vertrouwen dat het daadwerkelijk door training is gekomen en niet erfelijk is? jeddah schreef:Ik maak me veel drukker om correcte beenstanden dan ik me om foto's maak. Er zijn paarden met kromme benen die misschien als 3 jarige op de foto goed gekeurd worden, maar die het niet lang vol (zullen) houden in de sport of gewoon als gebruiks paard, wat heb je dan nog aan die foto's die op 2 of 3 jarige leeftijd zijn gemaakt??
XoNo schreef:Ik ook maar blijf wel voorstander van hengstekeuring dan zullen de paarden met uitelijke beenafwijkingen ook snel wel verdwijnen!Die komen niet eens in aanmerking.Ben ik het helemaal mee eens
Margee schreef:Je zou dus van een hengst moeten uitgaan die op wat hogere leeftijd nog meedraait in de sport?
... 
Bij ons op stal staat bv een paard van 180 maar die meet op zijn rug/kont maar 160 a 165 wat vind jij daar dan van "onderbouwd" misschien ?:DCitaat:@Adrienne: elk paard heeft een schoft, de ene wat meer dan de ander. Als een paard een lage schoft heeft blijft dat IMO het punt waar de achterkant niet bovenuit mag komen.
stormpje schreef:Ik denk dat de manier waarop het KWPN het doet echt waardeloos is. Het geeft een vals gevoel van zekerheid maar lost geen enkel probleem op. Het zorgt er al zeker niet voor dat er geen been problemen komen.Hoe ik het zie ik denk dan toch zoals het KWPN het aanpakt.Dus ook met Prok keuring voor merrie`s (ja sorry ik weet het foto`s)!! Je zou ook aan een afstammelingen keuring kunnen denken.
Ik denk dat dit echt de goede weg is om een goed en gezond ras te houden.

die moet je me even verduidelijkenCitaat:...als de schouders maar in balans zijn met de heupen doet die schoft er niet veel toe.

Citaat:@Adrienne: HKO is een ontsteking en kan idd ontstaan door verkeerde beenstand (duidelijk aantoonbaar) of verkeerd gebruik (rijdbare leeftijd). Het heeft dus niets met een jong paard te maken (mits dit aan voeding etc. niets te kort is gekomen).
Citaat:...als de schouders maar in balans zijn met de heupen doet die schoft er niet veel toe.
die moet je me even verduidelijken
Een paard hoort nl overal in balans te zijn.