[WN] Hebben Quarters meer beengebreken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 19:32

Kwestie van goed uitkijken en navraag doen dus. Maar de serieuze hengstenhouder doet het toch wel? Of ben ik te naief?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:34

Ja en nee Haha!
Er zijn hengstenhouders die er heel goed mee omgaan en je recente foto's en keuringsrapporten kunnen laten zien.
Maar ik denk dat dit een klein percentage is van het aantal hengsten wat ter dekking staat.

Nu is het idd veelal een kwestie van goed uitkijken.
Hiervoor moet je dus de nodige verstand hebben van een korrekt gebouwd paard en de hengst van dichtbij kennen om te weten hoe zijn karakter is.
Verder kun je kijken wat hij al aan veulens gebracht heeft; hoe zijn die gebouwd en wat doen ze eventueel al in de sport (als dat je voorkeur heeft).
Maar ook dan geldt dat de hengst slechts de helft van het veulen is.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:40

Iets van een hengstenkeuring, daar kan ik wel inkomen, waar ik helemaal geen voorstander van ben is het rontgelogisch keuren, ik vind dat zo'n moment opname, als ik mijn hengst bijvoorbeeld laat keuren op 3 jarig leeftijd en hij wordt goedgekeurd dan wil dat helemaal niet zeggen dat ie op 6 jarig leeftijd nog steeds goed is.

Of zelfs andersom, ik kan mijn hengst (die ik overigens niet heb, even voor de duidelijkheid Knipoog ) laten keuren, hij wordt afgekeurd en dan kan het best zijn dat ie helemaal nooit niet een dag kreupel zal lopen of zelfs helemaal geen beengebreken door zal geven.

Pas wanneer er veel en veel meer duidelijkheid komt over de vererfing van verschillende beengebreken vind ik het een logische stap om met foto's te gaan keuren. Zoalsn het ook nog erg veel met de opfok te maken heeft, wat verschillende studies al laten zien, heeft het imo helemaal geen nut.

Een super goede hengst zou dan afgekeurd kunnen worden doordat de opfokt niet optimaal is geweest.

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:42

Sugarmiss schreef:
Ja en nee Haha!
Er zijn hengstenhouders die er heel goed mee omgaan en je recente foto's en keuringsrapporten kunnen laten zien.
Maar ik denk dat dit een klein percentage is van het aantal hengsten wat ter dekking staat.

Nu is het idd veelal een kwestie van goed uitkijken.
Hiervoor moet je dus de nodige verstand hebben van een korrekt gebouwd paard en de hengst van dichtbij kennen om te weten hoe zijn karakter is.
Verder kun je kijken wat hij al aan veulens gebracht heeft; hoe zijn die gebouwd en wat doen ze eventueel al in de sport (als dat je voorkeur heeft).
Maar ook dan geldt dat de hengst slechts de helft van het veulen is.
Heb je gelijk in Sugarmiss,maar dan nog blijft het gissen naar erfelijke afwijkingen !!!
Laatst bijgewerkt door stormpje op 20-10-04 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 19:43

Dus zo blijft fokken toch nog gokken.
Je zou dus van een hengst moeten uitgaan die op wat hogere leeftijd nog meedraait in de sport?

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:44

jeddah schreef:
Iets van een hengstenkeuring, daar kan ik wel inkomen, waar ik helemaal geen voorstander van ben is het rontgelogisch keuren, ik vind dat zo'n moment opname, als ik mijn hengst bijvoorbeeld laat keuren op 3 jarig leeftijd en hij wordt goedgekeurd dan wil dat helemaal niet zeggen dat ie op 6 jarig leeftijd nog steeds goed is.

Of zelfs andersom, ik kan mijn hengst (die ik overigens niet heb, even voor de duidelijkheid Knipoog ) laten keuren, hij wordt afgekeurd en dan kan het best zijn dat ie helemaal nooit niet een dag kreupel zal lopen of zelfs helemaal geen beengebreken door zal geven.

Pas wanneer er veel en veel meer duidelijkheid komt over de vererfing van verschillende beengebreken vind ik het een logische stap om met foto's te gaan keuren. Zoalsn het ook nog erg veel met de opfok te maken heeft, wat verschillende studies al laten zien, heeft het imo helemaal geen nut.

Een super goede hengst zou dan afgekeurd kunnen worden doordat de opfokt niet optimaal is geweest.
Maar bij een hengsten keuring kijken ze niet alleen naar beenafwijkingen maar ook worden hengsten gekeurd op b.v cornage (ook erfelijk).

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:46

Precies, ik zeg ook niet dat ik iets tegen een hengstenkeuring heb, ik ben alleen geen voorstander van foto's maken.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:48

Toch als blijkt dat je met een paard wil gaan fokken die achteraf allemaal 2tjes en 3tjes op zijn benen heeft, had je misschien toch liever met een andere hengst gefokt?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:49

De vraag die ik zou stellen is, hoe komt ie aan die 2 en 3tjes??? Want dat kan ie ook prima gekregen hebben door opfok, training, allerlei omstandigheden!!

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:58

jeddah schreef:
Precies, ik zeg ook niet dat ik iets tegen een hengstenkeuring heb, ik ben alleen geen voorstander van foto's maken.
Aan OCD of Atrose hoeft een paard idd niet kreupel te worden maar ik zou niet graag een veulen fokken met zo`n hengst(of merrie).

Dan is het toch een uitkomst dat er foto`s gemaakt zijn van een paard zodat je dit uit kunt sluiten?

Je hebt gelijkt dat bv OCD ook door opfokt , of verkeerde voeding kan komen.(Ik neem teminste aan dat je dat bedoelde) Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:01

Ja, dat bedoel ik, door verkeerd "gebruik" kan een dier ook artrose krijgen, dus als je niet weet waardoor een hengst of merrie OCD of Artrose heeft, wat heeft het voor zin die paarden af te keuren???

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:18

jeddah schreef:
Ja, dat bedoel ik, door verkeerd "gebruik" kan een dier ook artrose krijgen, dus als je niet weet waardoor een hengst of merrie OCD of Artrose heeft, wat heeft het voor zin die paarden af te keuren???
Door de paarden op jonge leeftijd te laten keuren(2 jaar) .Dan sluit je in de meeste gevallen slijtage wel uit!Bovendien is het risico dat je paard ocd door verkeerde voeding of opfokt vrij klein. De paarden die er dan op die manier wel tussen uit gaan, jammer dan een goede mooie hengst kan ook een been breken in de opfok dan is hij ook weg.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:22

jeddah schreef:
De vraag die ik zou stellen is, hoe komt ie aan die 2 en 3tjes??? Want dat kan ie ook prima gekregen hebben door opfok, training, allerlei omstandigheden!!
Ja, dat is ook weer zo Lachen Maargoed, in hoeverre kun je erop vertrouwen dat het daadwerkelijk door training is gekomen en niet erfelijk is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:40

En hier komt het probleem van de jonge paarden en trainen weer om de hoek kijken.
Als een paard pas na het 3e jaar getrained gaat worden kun je op 2 jarige leeftijd dus uitsluiten dat het door de training komt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:32

Aan de andere kant kan je van een 2 jarige foto's maken, niets mee doen, op 3 jarig leeftijd weer foto's maken en een heel ander beeld krijgen, vooral bij paarden in de groei is het een moment opname.

Plus dat daarbij komt kijken dat sommige artsen een paard afkeuren die een ander arts goed gekeurd heeft en andersom, heb daar persoonlijk ervaring mee (was een onbeleerde 3 jarige) en ben ook mede daardoor geen voorstander van foto's geworden.

Ik zal bij deze toegeven dat mijn merries die ik voor de fok gebruik ook niet op de foto gezet zijn en in de toekomst ook alleen op de foto gezet zullen worden mits er aanleiding toe is zoals een kreupel paard.
Verder ken ik paarden die op de foto hartstikke afgekeurd zijn en nog gewoon in de sport lopen, zolang mijn paarden gezond lopen worden er geen foto's gemaakt.

Ik maak me veel drukker om correcte beenstanden dan ik me om foto's maak. Er zijn paarden met kromme benen die misschien als 3 jarige op de foto goed gekeurd worden, maar die het niet lang vol (zullen) houden in de sport of gewoon als gebruiks paard, wat heb je dan nog aan die foto's die op 2 of 3 jarige leeftijd zijn gemaakt??

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:51

jeddah schreef:
Ik maak me veel drukker om correcte beenstanden dan ik me om foto's maak. Er zijn paarden met kromme benen die misschien als 3 jarige op de foto goed gekeurd worden, maar die het niet lang vol (zullen) houden in de sport of gewoon als gebruiks paard, wat heb je dan nog aan die foto's die op 2 of 3 jarige leeftijd zijn gemaakt??

Ben ik het helemaal mee eens

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:41

XoNo schreef:
Ben ik het helemaal mee eens
Ik ook maar blijf wel voorstander van hengstekeuring dan zullen de paarden met uitelijke beenafwijkingen ook snel wel verdwijnen!Die komen niet eens in aanmerking.

Ik zeg dit omdat heel veel hengstenhouders zelf vaak hun paard door een roze bril zien.Ook wel begrijpelijk het is niet leuk om kritiek op je paard te krijgen ,maar om een gezond ras te krijgen /houden in mijn ogen wel noodzakelijk!
Dan kan het alleen maar goed zijn om een onafhankelijke jury naar de hengsten te laten kijken!(Keuren)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:48

Stormpje, dat ben ik ook helemaal met jou eens, een hengstenkeuring zou wat dat betreft geen slecht idee zijn. (Maar zonder foto's)

Afgelopen Duits Kampioenschappen in Aken hebben we ook de hengsten keuring gezien en er werder aardig wat paarden afgekeurd. Deze paarden mogen natuurlijk nog wel dekken, want er zijn daartegen geen regels vannuit de APHA, maar het geeft de hengstenhouders die wel goed gekeurde hengsten hebben wel wat om mee te adverteren. En wie weet denken de hengsten houders met de afgekeurde paarden nog wel na over het castreren van hun hengst.

Ik moet er wel aan toevoegen dat er ook wat hengsten bij zijn die goed gekeurd werden en waarvan ik gewoon schrok, ik vond ze geheel niet in het Type staan van de Paint, maar dat is ook smaken verschillen en ik vraag me dan ook af waarop precies gekeurd zou moeten worden, puur op gezondheid dan??

In Aken moesten de paarden net als een warmbloed keuring op het harde stappen en draven, in de bak op de driehoek stappen en draven, opgesteld worden en daarna vrij rennen. Paarden die al onder het zadel waren moesten ook onder het zadel getoond worden, een klein "proefje" met wat reining en wat trail en pleasure.

Hoe zou jij een hengstenkeuring in Nederland willen zien??

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:07

Komt het toch nog goed Haha!

Hoe ik het zie ik denk dan toch zoals het KWPN het aanpakt.Dus ook met Prok keuring voor merrie`s (ja sorry ik weet het foto`s)!! Je zou ook aan een afstammelingen keuring kunnen denken.

Ik denk dat dit echt de goede weg is om een goed en gezond ras te houden.

Dat van Aken vind ik al een goed begin!!Ja en je zult altijd houden dat er bepaalde paarden uitvallen waarvan je denkt wat is daar nou mis mee!!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:47

Margee schreef:
Je zou dus van een hengst moeten uitgaan die op wat hogere leeftijd nog meedraait in de sport?

Zo heb ik het een paar jaar geleden wel gedaan. Ik was toen nog niet zo thuis in het hele "wereldje" en na alle horrorverhalen over bep. hengsten waar ik ook naar was wezen kijken heb ik besloten voor deze boerenlogica te gaan. Wat dus ook weer wil zeggen dat je met bakerpraatjes een hengst naar beneden kunt halen. Ik heb me er immers ook door laten beinvloeden onder het mom "better safe than sorry". Als je zeker weet dat alle hengsten op dezelfde manier worden gekeurd, dan kan een certificaat dus wel degelijk meerwaarde hebben, vooral voor de hengstenhouder.

Ik was eerst ook altijd voorstander van een paard "doorlichten" met allerhande tests en Roentgenfoto's. Inmiddels heb ik zoveel paarden kreupel zien lopen zonder dat er iets op de foto's te zien was. En het omgedraaide komt net zo vaak voor: paard is op de foto erg slecht en loopt zijn hele leven lang al als een zonnetje. Ik ben op zich wel voor testen, maar weet heel eerlijk gezegd niet hoe er invulling aan moet worden gegeven ... eigenlijk zou je een paard een x aantal jaar moeten volgen, maar da's natuurlijk niet te doen ... kom ik misschien toch weer terug op paarden die op hogere leeftijd nog lekker meedraaien in de sport Verward ...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:51

Citaat:
@Adrienne: elk paard heeft een schoft, de ene wat meer dan de ander. Als een paard een lage schoft heeft blijft dat IMO het punt waar de achterkant niet bovenuit mag komen.
Bij ons op stal staat bv een paard van 180 maar die meet op zijn rug/kont maar 160 a 165 wat vind jij daar dan van "onderbouwd" misschien ?:D

Lijkt me onzin dus om te zeggen dat als de kont boven de schoft uit komt dan...., als de schouders maar in balans zijn met de heupen doet die schoft er niet veel toe.

stormpje schreef:
Hoe ik het zie ik denk dan toch zoals het KWPN het aanpakt.Dus ook met Prok keuring voor merrie`s (ja sorry ik weet het foto`s)!! Je zou ook aan een afstammelingen keuring kunnen denken.

Ik denk dat dit echt de goede weg is om een goed en gezond ras te houden.
Ik denk dat de manier waarop het KWPN het doet echt waardeloos is. Het geeft een vals gevoel van zekerheid maar lost geen enkel probleem op. Het zorgt er al zeker niet voor dat er geen been problemen komen.

Ik dit systeem wordt alleen de hengst gekeurd en de merrie hangt er maar bij.
Dat PROK certificaat is echt een wassen neus.
Laatst vroeg een kennis van mij nog wat ik dacht wat het beste was een paard PROK laten keuren of niet. Voor die tijd had ik geen idee dat het bestond.

Maar goed ik vroeg haar of dat niet erg veel geld ging kosten om dat up to date te houden zeg maar als je toch niet van plan bent te fokken.
Nou dat hoefde niet, de merrie wordt als 3 jarige gekeurd en dat PROK is dan levenslang geldig.

Dat noem ik nog eens de boel verdoezelen. Want iets als bv HKO kan binnen een half jaar ontstaan. Dat sluit je echt uit als je daar na die keuring nooit meer naar hoeft te kijken.

Ja hoor dan verbeter je de fok giga, maar niet heus.
Dat ze maar eens wat serieus bedenken ipv loze zoethoudertjes.

PROK ja goed plan, maar dan wel telkens voor de dekking opnieuw de merrie laten keuren, zo niet dan is dat papiertje totaal waardeloos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:02

@Adrienne: HKO is een ontsteking en kan idd ontstaan door verkeerde beenstand (duidelijk aantoonbaar) of verkeerd gebruik (rijdbare leeftijd). Het heeft dus niets met een jong paard te maken (mits dit aan voeding etc. niets te kort is gekomen).

Een paard wat op de schoft duidelijk hoger is dan op de kont idd onderbouwd dat heb je goed Haha!
Citaat:
...als de schouders maar in balans zijn met de heupen doet die schoft er niet veel toe.
die moet je me even verduidelijken Verward
Een paard hoort nl overal in balans te zijn.

Ik denk dat veel KWPN-fokkers niet vrolijk worden van je gezegde dat het PROK een wassen neus is. Voor de fokkerij is dit 1 van de hoogste eisen die aan een fokmerrie gesteld worden. Het kost het nodige, dat is waar, maar de veulens van deze merries hebben een veel grotere verkoopkans.

Het is nu toch echt wel bewezen dat een paard op een bepaalde leeftijd (men gaat gemiddeld uit van 2 jaar) qua beenstanden en staat van het bot een relevant beeld geeft wat zonder invloed van buitenaf niet meer zal veranderen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:47

Citaat:
@Adrienne: HKO is een ontsteking en kan idd ontstaan door verkeerde beenstand (duidelijk aantoonbaar) of verkeerd gebruik (rijdbare leeftijd). Het heeft dus niets met een jong paard te maken (mits dit aan voeding etc. niets te kort is gekomen).

Dat is dus echt niet waar. Iets als artrose komt pas op een latere leeftijd naarvoren, OC en OCD zijn ook niet altijd van jongs af aan waarneembaar.

Dat hele PROK heeft echt totaal geen waarde zo lang er niet besloten wordt deze keuring telkens te herhalen voor een merrie gedekt wordt.
Dat ze van deze opmerking iet vrolijk worden zal mij een zorg zijn het is gewoon de waarheid. Ze zouden beter moeten weten en kiezen voor een keuring die wel zinvol is. Maar daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan..........

Citaat:
...als de schouders maar in balans zijn met de heupen doet die schoft er niet veel toe.
die moet je me even verduidelijken
Een paard hoort nl overal in balans te zijn.

Ik dacht dat het duidelijk was maar goed ik probeer het aan de hand van een plaatje.
Afbeelding
Zo lang de schouder gewrichten in lijn staan met de heup gewrichten kijk naar de bovenlijn van de schouder en heup, maakt het niet uit wat voor schoft een paard heeft.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 14:58

Heeft iemand trouwens voor mij een website waar een duidelijk skelet op staat en de spieren? Ik heb heel veel paardenboeken maar niet eentje vind ik duidelijk genoeg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:49

Heeft er laatst niet iets in de Bit gestaan, met aan de ene kant de botten en aan de andere kant de spieren.
Ik heb ook wel eens boeken gezien met van die doorzichtige overlegvellen, zodat je elke keer iets meer kunt toevoegen.