[WN] Laarzen met hak, maag dat op een wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:12

Citaat:
Gister zag ik de perfecte kleur laarzen (bij mijn wedstrijdoutfit), , alleen bij een gewone schoenenzaak en er zit een hak onder. Geen punthak, maar een blokhak.

Snap het ook niet meer helemaal Verward

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:58

volgens een jury die ik vandaag heb gesproken naar aanleiding van dit bericht kan ik jullie namens dit internationale jury lid melden: "het maakt niet uit waar mee je start in de wedstrijd zolang het niet voldoet aan de vast gestelde eisen mag je gewoon starten, maar je wordt eenvoudig weg niet gejureed. het is dan gewoon bedankt voor uw deelnamen, en gaat u maar weer naar huis, de regels zijn niet voor niets in gesteld, en iedere wedstrijd ruiter moet zich van te voren op de hoogte stellen van de regels die in elk regelboek staan die je krijgt bij je lidmaatschap van je rassen vereniging, meestal zijn deze regels gesteld in het engels, maar ze gelden ook voor de nederlandse wedstrijden."
dus zoals ik al eerder schreef regelboeken lezen, het klink heel belerend van mij maar ik vind het gewoon zonde als je een hele mooie proef hebt gereden dat je dan naar huis wordt gestuurd omdat er iets mis is met je kleding, en men is daar op grote wedstrijden heel streng in

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:30

Een tijdje terug kregen we na afloop van een wedstrijd nog wat tekst en uitleg van de jury. Niet alleen dat sommige deelnemers hun proef beter door hadden moeten nemen voordat ze aan de wedstrijd begonnen maar deze jury was ook heel erg duidelijk in de uitspraak over hoe sommige deelnemers gekleed waren.
Er waren nl nogal wat deelnemers gestoken in een soort van, hoe zal ik het noemen, 'line-dance' tenue en deze mensen kregen daardoor toch iets minder punten.
(ik heb verder echt niks tegen line-dancers maar deze zijn in de regel nou eenmaal iets anders gekleed dan de meeste westernruiters)
Deze jury nam de deelnemers met te korte broeken, Pippi Langkous vlechtjes, verkeerde hoeden en schoenen/laarzen met een hak niet echt serieus.
Duidelijke taal dus. Haha!

ThisRockIza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:53

Martgrietjuh
Citaat:
Ik heb vandaag bij de schoenenwinkel in de uitverkoop voor 20 euro (afgeprijsd van 100 euro) Een paar supergeschikte laarzen gekocht.
Het zijn dan wel geen 'echte' westernlaarzen, maar je ziet het verschil haast niet. Ze zijn gewoon van echt leer en aan de zijkant zit er een leuk riempje op, en het is hetzelfde model als de vaak wat duurdere 'echte' western laarzen. Ik bedoel dit verder niet verkeerd ofzo, ik wou zelf ook liever 'echte', maar wou het als tip neerzetten voor mensen die net als ik een laag budget hebben voor dit soort dingen.

Welke schoenenwinkel????????
Ik kan ook nog wel een paar rijlaarzen gebruiken voor de les. Woensdag reed ik met mijn bergschoenen maar de bovenkant is net te laag en blijft achter de fenders hangen Verdrietig erg lastig.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:18

piggeljay"]
dus zoals ik al eerder schreef regelboeken lezen, het klink heel belerend van mij
[/quote]

[quote="regelboek schreef:
400. In alle onderdelen is bindend voorgeschreven passende westernkleding te dragen. Daartoe behoren een westernhoed (evt. voorzien van veiligheidscap), westernlaarzen en een hoog gesloten overhemd (evt. met pullover) met lange mouwen. Bij het betreden van de westrijd- en inrijarena moeten hoed en startnummers gedragen worden. In de beginnersklasse is het toegestaan om een veiligheidshelm te dragen in plaats van een hoed.

Alsof het hier duidelijker van wordt. Geef jij dan maar eens de definite van westernlaars Haha!
Daar kun je dus gewoon alle kanten mee op. Van regelboeken lezen wordt echt niet altijd alles duidelijker. Een jurylid vragen die daarvoor een cursus heeft moeten doen en daarmee veronderstelt wordt een goede intepretatie van de regels te geven is wel altijd handig Lachen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 22:33

Romkabouter schreef:
Alsof het hier duidelijker van wordt. Geef jij dan maar eens de definite van westernlaars Haha!
Daar kun je dus gewoon alle kanten mee op. Van regelboeken lezen wordt echt niet altijd alles duidelijker. Een jurylid vragen die daarvoor een cursus heeft moeten doen en daarmee veronderstelt wordt een goede intepretatie van de regels te geven is wel altijd handig Lachen
Denk dat 90% van de onduidelijkheden worden gevoed door kl*te berichtjes zoals deze Boos!
Als men werkelijk te achterlijk is om te bepalen wat western laarzen zijn
cq wat de regel bedoeld met western laarzen denk ik dat men de verkeerde sport heeft gekozen.
Je hoeft geen jury te zijn om meer inzicht te krijgen in de regels en hoe deze toegepast dienen te worden.(daar zijn mooie cursussen voor)
Het enige wat je moet hebben in een beetje interesse en dat onbreekt vaak bij de grootste ze*kers Cool

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:00

Sorry Blaze maar nou ga je toch echt een beetje te ver...!
Een line-dancer gaat er ook vanuit dat ie de juiste laarzen/outfit aan heeft! Is ie daarom achterlijk?
Er staat nergens beschreven wat nou de juiste laars of hoed is en waarom zouden die puntboots geen westernlaars zijn en bijv ropers wel? Wie bepaalt dat???
Hoe kan ik dan bepalen of mijn laars in de juiste categorie valt? en of ik volgens de laatst mode mn hoed heb laten stomen? Ik zou het echt niet weten de mode verandert om de haverklap....
In de US is het nu bijvoorbeeld 'hot' om je wranglers te laten stijven met zo'n mooie vouw in het midden, heb ik hier nog maar weinig gezien!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:31

cissy schreef:
In de US is het nu bijvoorbeeld 'hot' om je wranglers te laten stijven met zo'n mooie vouw in het midden, heb ik hier nog maar weinig gezien!

Maar het blijft een Wrangler....daar verandert niks aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:38

Ik rijd zelf geen western maar heb wel een paar mooie Sendra laarzen.
Kijk ik echter naar de vele modellen en soorten kan ik ook geen defintie geven van een western laars Verward
Je hebt, rechte, ronde en puntneuzen - glad, geruwd, bewerkt leer - geen print, ontzettende drukke print - rechte hakken, schuine hakken - rechte en gebogen schachten, enz....
Bovendien wordt de rijlaars niet eens genoemd op de site www.sendra.com

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:41

Citaat:
Maar het blijft een Wrangler....daar verandert niks aan
dat klopt, maar daar heb je ook weer soorten in...!
die met spijkers en 'hard' label en die zonder....
en die zonder heb je niet in de US dus zijn die daarom dan niet goed en niet 'western'?

een laars is ook een laars ongeacht het soort/merk... toch?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:07

cissy schreef:
Sorry Blaze maar nou ga je toch echt een beetje te ver...!
Nee hoor ik ga niet te ver,wees blij dat ik niet nog verder ben gegaan Cool
Als je geen onderscheid kunt maken tussen een line dance laars (of die belachelijke laars in het eerste bericht) en laarzen die je draagt tijdens een wedstrijd kun je beter blijven spelen met je barbie's Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:09

cissy schreef:
dat klopt, maar daar heb je ook weer soorten in...!
die met spijkers en 'hard' label en die zonder....
en die zonder heb je niet in de US dus zijn die daarom dan niet goed en niet 'western'?

een laars is ook een laars ongeacht het soort/merk... toch?

Frusty Frusty Cool

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:10

Dus het devies is eigenlijk;
Ga eerst op een grote wedstrijd kijken ( niet op een buurtwedstrijd want daar zie je ook de meest vreemde creaties voorbijkomen) om te zien hoe het hoort. Lees tijdschriften als Quarter, Horse & Rider, etc.
Dan heb je een prima beeld van wat wel en niet kan, als je dan nog steeds er je eigen intrepetatie aan wil geven dan kun je verwachten dat je niet helemaal serieus wordt genomen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:35

Degenen die les geven aan mensen die met de vreemste creaties op een wedstrijd verschijnen schieten ook behoorlijk te kort.
Toen ik begon met western rijden en mijn trainer na een tijd zag dat ik fanatiek was en absoluut de wedstrijden in wilde kreeg ik te horen dat mijn laarzen en hoed totaal verkeerd waren (er van uitgaande dat line dance niet mijn ding was Tong uitsteken ) Dus ik kan me iets voorstellen dat mensen verkeerd beginnen maar dat je dan gaat zeuren over onduidelijkheid dat gaat er bij mij niet in Cool
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 15-10-04 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:36

" dat de eerste de beste idioot op linedancelaarzen met een uit de bagger getrokken moeraspony met daarop toevallig een zadel waar een knop aan hangt, niet de neiging krijgt om es leuk wat uit te proberen. Daar zijn andere gelegenheden voor. "

Even gejat van een ander toppic Cool maar vind dat dit op hetzelfde neer komt als de laarzen , mensen , probeer het western aangezicht een beetje serieus te houden en daar behoren naar mijn mening fatsoenlijke western laarzen waar je mee rijd ook bij , als je engels wedstrijden zou rijden kom je ook niet met de laarzen van het plaatje maar dan in het zwart aanzetten op een wedstrijd , kun je ook zeggen laarzen zijn laarzen

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:49

zouden de kenners op dit topic mij uit kunnen leggen wat de goede laarzen zijn voor wedstrijden, zo mogelijk ook de goede hoeden of shirts,
ben benieuwd wat verstaan wordt onder linedance en westernrij kleding en boots,

rinus

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:51

ja kan ik Tong uitsteken

De kleding en laarzen die ik draag Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:58

Kan dat ook niet per wedstrijd-onderdeel verschillen Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:04

Ja,vandaar dat ik ook per onderdeel wisselde Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:06

Kunnen we in Bunschoten nog van deze modeshow genieten Haha!

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:07

zijn dit de soort antwoorden die relevant zijn voor de wedstrijdruiters die worstelen met de vraag wat ze moeten dragen?
en dan met de "verkeerde" outfit naar de wedstrijden komen?
dacht dat er wel beter onderbouwde antwoorden mogelijk waren!

rinus

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:20

Nee Rinus dit zijn opmerkingen om een topic weer wat 'luchtiger' te maken Haha! , eea werd wat zwaar op de hand nl Schijnheilig

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:22

Sugarmiss schreef:
Kunnen we in Bunschoten nog van deze modeshow genieten Haha!
helaas niet van mij Haha! Hicky is niet van mij en bij de aqha moet ik open starten en daar ben ik nog niet aan toe Cool

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:26

Hoed : geen leren trailhoedje of wax hoedje maar bv een fatsoenlijke stetson , hoed waar een goed model inzit en de randen niet gaan hangen of uit model zijn zodat de ene rand hoger staat en de andere slap hangt
Laarzen , geen laarzen zoals op dit plaatje of laarzen met een mini zool en mega punt en puntige hak , maar sendra's of ariats of ander bekend merk die stevigheid uitstralen , comfortabel zijn met platte hak
Blouse : leuke verzorgde blouse , gestreken en wel , netjes in de broek
Jeans : geen wijde jeans die flodderd aan je benen , leuke jeans , lang genoeg zodat die mooi over de laars gedragen wordt ,bijpassend bij je blouse
Pad : geen zadelmarkt rommel maar netjes afgestemd op je blouse / broek
Zadel : geen zadelmarkt / mexicaanse rommel , zoek naar een leuk 2e hands merk zadel waar je t.o mexicaans / zadelmarkt nog jaren mee kan rijden.
Hoofdstel : Netjes verzorgd hoofdstel , geen schimmel eraan en een fatsoenlijk bit wat past bij je kunnen van jou en je paard en niet ruig met een scharenbit gaan rijden terwijl jij en je paard daar nog helemaal niet aan toe zijn.

Alles netjes gepoetst , paardje netjes verzorgd , hoeven netjes verzorgd.
Ready to go and show

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:27