[WN] winterdeken troubles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:30

PBill, mijn reactie was naar aanleiding van het forum en geen aanval op jou persoonlijk.
Je doet natuurlijk altijd wat jou het beste lijkt....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:51

cornelie"]
Tja, maar als ze die dag aan een Miss verkiezing meedoet gaat toch echt wel die plamuur er weer op Haha!.
[/quote]

Én in badpak, want door een dikke laag kleren valt de 'bouw' toch minder goed te beoordelen! Knipoog

[quote="cornelie schreef:
Maar mijn jaarling heeft uiteraard geen deken op.

Ook bij een jaarling vind ik het niet vanzelfsprekend dat ze geen deken op hebben. Liefst niet, omdat het normaal gesproken inderdaad niet nodig (ook als je Haltert kun je ze met veel borstelen snel genoeg door de verharing heen helpen voor de eerste show), maar er zijn nou eenmaal van die 'bloedpaardjes' die het snel koud hebben. Heeft niks met 'de natuur' te maken, wij hebben ze zo gefokt en dat heeft z'n gevolgen.
Dot kan echt niet zonder een regendeken... de kou is nog niet zo'n probleem, maar ze heeft een érg dun/kort vachtje en zodra ze nat is koelt ze dusdanig af dat ze dus bijna letterlijk van haar benen rilt. Als weanling en jaarling heeft ze zonder deken gestaan, maar halverwege de winter toen ze dus jaarling was wist ik van pure ellende niet hoe snel ik een deken moest kopen... 't beest was snotverkouden en stond de hele dag te rillen... kon haar bijna niet meer buiten hebben. Mét dun regendekentje is het geen probleem en kan ze lekker de hele dag naar buiten... dan is de keus niet zo moeilijk dacht ik.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:05

Je hebt gelijk hoor Francis. Toen ik mijn berichtje geplaatst had las ik het ook wat anders dan dat ik het bedoeld had. Met uiteraard bedoel ik eigenlijk dat ze het niet nodig heeft, geen wedstrijden loopt dus dan 'uiteraard' zonder deken loopt. Maar als ze het wel nodig zou hebben is voor mij de keus ook niet zo moeilijk.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:11

Lamicell vind ik super en is niet zo verschrikkelijk duur (90 tot 100 euro voor een deken). Nadeel vind ik dat ze over het hoofd moeten. Verder een mooie ligging, één buiksingel en bilkoorden. Dus het is niet zo dat je het zweet op je rug hebt staan, wanneer eindelijk dat lerp van een deken erop ligt Haha!

LaZyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:17

Hoe zit dat exact met jaarlingen en dekens, wat zijn de redenen om een jaarling geen deken op te doen (naast de al genoemde redenen)? Ben hier erg beniewd naar, heb net wel een deken gekocht voor mijn jaarling merrie, maar vraag me af of ik deze niet beter af kan laten om haar weerstand hoger te houden.

Ik heb ook gehoord dat als je eenmaal begint met dekens, je eigenlijk niet meer zonder kan. Wie weet hier meer van?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:22

Mijn reden is dat ze het niet nodig heeft. Ze kweekt een mooie wintervacht en zal ook de hele winter buiten blijven. Ze hoeft ook geen halter te doen oid. Bovendien loopt ze in een gebied met diverse paarden en bomen etc dus het idee dat ze ergens aan kan blijven hangen zie ik ook niet zo zitten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:24

Klopt Lazy. Wanneer je een jaarling nu een deken omdoet, zul je dan volgend jaar hoogstwaarschijnlijk weer moeten doen, omdat de vacht niet meer gewend is om wintervacht aan te maken. Als je niets met haar wilt gaan doen (halteren oid) en ze maakt van zichzelf genoeg wintervacht aan, kun je ook zonder doen.

Ik vind dat jonge paardjes altijd wel lekker mak worden van dekentjes en dat soort oliebol.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:28

Als jij je jaarling een deken op wil doen omdat ze aangeeft het koud te hebben is dat naar mijn mening geen probleem. Ook als je haar om andere redenen warm/droog wilt houden.
Het is een fabel te zeggen dat paarden met een deken minder weerstand hebben/krijgen. Zonder deken was Dot bijna de hele winter snotterig en met deken niet.... wat is dan beter?

Ook als je een paard een deken op doet kan je daar later (niet in het zelfde seizoen, maar een winter later) weer vanaf.
Fly had bij mij 's winters een dikke deken én een hood op. Toen ze verkocht werd heb ik haar met deken en hood weg gedaan omdat het in januari was en je ze niet ineens 'in hun hemd' kunt zetten. Maar het jaar daarop heeft de eigenaar haar zonder deken gelaten. Geen probleem, dan maken ze vanzelf (meestal dus) meer winterhaar aan.

Alles hangt dus van je paardje af. Hoe 'hard' is'ie, (hard maken kun je ze echt niet), heeft'ie schuilmogelijkheid om droog te blijven, krijgt'ie voldoende voer (warm blijven kost véél energie dus extra voer), heeft'ie van nature een goede wintervacht...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:33

XoNo schreef:
Klopt Lazy. Wanneer je een jaarling nu een deken omdoet, zul je dan volgend jaar hoogstwaarschijnlijk weer moeten doen, omdat de vacht niet meer gewend is om wintervacht aan te maken.

Dat klopt dus over het algemeen niet Xono... een volgend seizoen kan een paard zo weer wintervacht aanmaken... vooral als het jonge paardjes zijn die hier geboren zijn...
Anders wordt het als je bijv. een paard van 15 jaar vanuit Californië hierheen haalt... Maar zelfs dan hangt het van het paard af... Fly heeft de eerste 6 jaar van haar leven in een gematigd tot warm klimaat gestaan en maakte gelijk het eerst jaar dat ik haar had (haar 3e winter in Nederland) een wintervacht aan waar een shetlander jaloers op zou zijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:41

Paarden in "warme" klimaten maken ook een wintervacht aan. Ik heb 7 jaar in Arizona gewoond, een van de warmste plaatsen in de VS, en ook daar maakten de paarden een wintervacht aan en moesten ze onder dekens. Het gaat namelijk vooral om het verschil in tempratuur.
In de zomer 45 graden en de winter 18 is een enorm verschil en dus maken ze een mooi, dik wintervacht aan!

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 19:09

PBill: ik heb het vaak genoeg geprobeerd zonder deken, vorig jaar nog met de jonge merrie. Ze staan dag en nacht buiten (kunnen uiteraard wel de stal in) op de zware klei. Daarbij is het land 's winters ook nog eens erg nat. Dat betekent: elke dag twee paarden (waarvan 1 buckskin) van puntje oor tot uiteinde staart schoonrossen. En dan bedoel ik niet een veegje hier of daar, nee een centimeter dikke kleilaag. Valt niet mee met die schotse hooglandervachten die mijn merries jaarlijks aanmaken. Plus dat ik merk dat het ze erg veel moeite kost om op gewicht en in conditie te blijven. Door het zware trainen worden ze 's winters erg snel schraal. Het zijn nu eenmaal geen haflingers, maar doorgefokte quarters met veel bloed. De jaarling wordt niets mee gedaan, ook niet geshowed, en die staat dus in de opfok zonder deken en dag en nacht buiten.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 19:10

Is er ook een site van Lamicell??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:19

XoNo schreef:
Nadeel vind ik dat ze over het hoofd moeten. Verder een mooie ligging, één buiksingel en bilkoorden. Dus het is niet zo dat je het zweet op je rug hebt staan, wanneer eindelijk dat lerp van een deken erop ligt Haha!
Ik doe alle dekens altijd over het hoofd aan, gewoon omdat ik te lui ben om de voorsluiting los te maken. Als ik de opening voor hun hoofd houd stoppen ze meteen hun koppies er door. OK dan!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:32

Haha!

Ik normaal ook, maar ik zet Bud altijd tussen 2 lijnen vast, dan is het best lastig om dat deken af te doen Haha! Dus altijd voor het vastzetten een deken afdoen.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:20

ik ben ook wel benieuwd naar die Lamicell deken want ook die van mij zit tussen 185 en 195 in kunnen ze niet gewoon een tussen maat maken ofzo? ik ben namelijk erg tevreden over de Bucas maar hij past gewoon niet goed, de billen komen eronderuit aan de achterkant of hij hangt zowat over de grond ..................en ja ik heb ook geprobeerd om zonder dekens met mijn "recreatie"western "koud"bloed (ahum dat woord kent ze niet want het is een enorme heethoofd), ten eerste krijg ik haar echt na 4 uur nog niet droog en je kan mij niet wijsmaken dat ze geen kouvatten als ze zo nat zijn, en ten tweede is ze veel eerder moe met zo'n pak haar ze kan haar warmte niet goed kwijt.

Enne ook shetten kunnen rillen hoor ik weet niet of jullie de natte periode van een tijdje terug nog weten maar madam nummer 2 stond te schudden in haar tuig van die vieze natte kou, nou ga ik daar beslist geen deken opleggen maar ze mag wel lekker binnen in haar stalletje met een pak stro en dan zijn ze maar wat blij ondanks dat ze ook naar buiten kan.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:30

Bij de Lamicells werken ze met inches. Zo is mijn deken een 76 inch, wat te vergelijken is met een 193cm onderlengte. Ze hebben ze ook in 74 en 72. De kleinste die ze hebben is geloof ik 68 en de grootste geloof ik 80, maar dat weet ik niet zeker.