Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ilseb schreef:Wat je op die foto's ziet, is geen kluisteren. Je tilt de benen van het paard op met een touw. Dit is om het paard te leren mee te geven met druk, zodat hij niet gaat trekken als zijn been ergens in verstrikt raakt. Bij kluisteren worden de benen aan elkaar vastgebonden met een touw, zodat het paard niet meer kan bewegen. Ik heb in een boek gelezen dat dit wordt gedaan bij jonge paarden (soms veulens) om hen te leren stilstaan en om klauwen met de voorbenen af te leren of te voorkomen. Ik ben er zelf ook niet voor, maar ik vraag me af of er een andere manier is om dat klauwen af te leren. Mijn paard doet dat ook en is deze week al eens met zijn voorbeen in een touw verstrikt geraakt. Gelukkig had ik hem wel geleerd niet te trekken, dus er gebeurde niks ergs, maar dat klauwen is erg irritant.
Cassidy schreef:Sorry maar ik vind dat zulke trainers(????) zich dan maar eens ernstig achter hun oren moeten krabben of dit werkelijk trainen is !!!!Stel dat je de voorbereiding goed hebt gedaan, en je paard vertrouwen in je heeft, en er niet vandoor gaat, wat is dan zo slecht aan het aanleggen van kluisters de eerste paar keren dat je er op gaat?
En hoeveel trainingsstallen krijgen de tijd om die tijd in een paard te investeren? Helemaal de stallen die professioneel zadelmak maken? Ik weet van een westernstal waar ze gemiddeld 3 dagen de tijd namen (en nog nemen), en dat is toch redelijk bekend....
Cassidy schreef:Door een paard te kluisteren dwing je het paard tot nadenken. Dus waarom eerst van alles proberen, en dan uiteindelijk met de paarden waar het echt niet anders kan en die op de nominatie staan voor Manege Stegeman die kluisters toepassen? Je moet in dit geval niet alleen aan de paarden denken, maar ook aan de persoon die er voor het eerst opmoet. En die hou je als stal toch het liefste heel.
Anya schreef:Als mijn paard nadenkt en dat stapje maakt is de druk weg. Als mijn paard op een touw stapt (waardoor hij het zelf vast houdt overigens) en geleerd heeft niet in paniek te zijn... dan maak hij zelf de keus terug te stappen en vervolgens in iedere gekozen gang verder lopen, of te wachten op bevrijding als dat niet lukt.