[WN] Kluisteren wel of niet?!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:13

Ik heb er wel één gehad die ik met kluisters op de vrachtwagen had staan omdat hij anders de hele vloer eruit schraapte maar in de training zie ik het alleen als een laatste oplossing.

ilseb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 06:57

Wat je op die foto's ziet, is geen kluisteren. Je tilt de benen van het paard op met een touw. Dit is om het paard te leren mee te geven met druk, zodat hij niet gaat trekken als zijn been ergens in verstrikt raakt. Bij kluisteren worden de benen aan elkaar vastgebonden met een touw, zodat het paard niet meer kan bewegen. Ik heb in een boek gelezen dat dit wordt gedaan bij jonge paarden (soms veulens) om hen te leren stilstaan en om klauwen met de voorbenen af te leren of te voorkomen. Ik ben er zelf ook niet voor, maar ik vraag me af of er een andere manier is om dat klauwen af te leren. Mijn paard doet dat ook en is deze week al eens met zijn voorbeen in een touw verstrikt geraakt. Gelukkig had ik hem wel geleerd niet te trekken, dus er gebeurde niks ergs, maar dat klauwen is erg irritant.

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 07:36

Ik heb op een stal gestaan waar 1 paard met kluisters op stal stond. Als ze dat niet deden, stond dat dier zó tegen het schot aan te slaan dat hij zijn benen stuksloeg. Met kluisters stond hij rustig en kon hij ook door zijn box scharrelen. Het was niet zo dat hij dat uit verveling deed op dat moment (waarschijnlijk is het ooit wél zo begonnen denk ik) want hij kwam genoeg buiten en had genoeg hooi enzo in zijn box. Maar ja, als je moet kiezen tussen (een verder goed bruikbaar dier) wel of geen kapotte benen, snap ik het wel. En hoe langer die mensen hem hadden, hoe vaker ze ook de kluisters eventjes afdeden. Hij kon na een paar maanden best al een tijd zonder, dus ik heb goede hoop dat hij nu helemáal zonder staat Lachen
Verder heb ik het gelukkig nooit meegemaakt, want ik vond het tóch altijd een beetje sneu voor hem.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 07:54

ilseb schreef:
Wat je op die foto's ziet, is geen kluisteren. Je tilt de benen van het paard op met een touw. Dit is om het paard te leren mee te geven met druk, zodat hij niet gaat trekken als zijn been ergens in verstrikt raakt. Bij kluisteren worden de benen aan elkaar vastgebonden met een touw, zodat het paard niet meer kan bewegen. Ik heb in een boek gelezen dat dit wordt gedaan bij jonge paarden (soms veulens) om hen te leren stilstaan en om klauwen met de voorbenen af te leren of te voorkomen. Ik ben er zelf ook niet voor, maar ik vraag me af of er een andere manier is om dat klauwen af te leren. Mijn paard doet dat ook en is deze week al eens met zijn voorbeen in een touw verstrikt geraakt. Gelukkig had ik hem wel geleerd niet te trekken, dus er gebeurde niks ergs, maar dat klauwen is erg irritant.

beter lezen incl. quote...... Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:14

Je kunt je paard afleren om te schrapen (moet ik met Digger ook eens mee beginnen) door een oud hoefijzer op maat te buigen zodat het net om het kootbeen past. Daar laat je het rustig zitten en zodra je paard gaat schrapen rammelt het hoefijzer aan zijn been, wat een vreemde ervaring geeft.
Meestal is het dan snel over....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:55

De meest gevaarlijke momenten bij het rijden van een paard zijn het op- en afstappen. Ik ben bij het opstappen al een paar keer van een paard afgevallen omdat hij de benen nam. Bloedlink zoiets. Ik heb dan ook een gruwelijke hekel aan paarden die niet stil willen staan.

Dus hoe leer je een paard stil te staan bij het opstappen? Een jong dier, dat nog nooit een ruiter op zijn hoofd heeft gehad? Waar bij de eerste keer opstappen het instinct de overhand neemt? Vijfentwintig keer, nee vijftig keer terugzetten als hij niet stil wil staan? Denk niet dat dat in dit geval de oplossing is. Niet ieder paard is zo blij met de ruiter de eerste keer op zijn rug, en sommigen zijn er ronduit bang voor. Op het moment dat ze ongecontroleerd gaan rennen kunnen ze niet meer denken, dan is het een en al Adrenaline. De kans is op dat moment aanwezig dat het paard zichzelf ongewenst gedrag aanleert, of nog erger, de ruiter ernstig in gevaar brengt.
Het aanleggen van kluisters zal zorgvuldig moeten voorbereid. Je gaat niet hard gillend op een jong paard af en bindt zijn voorbenen bij elkaar. Dat moet voorbereid worden en begint idd bij het optillen van het been met een zacht halstertouw. Dan sla je het halstertouw een paar keer om zijn been, en laat je hem lopen met touw om zijn been. Dan sla je het halstertouw een paar keer losjes om beide voorbenen, maar zo dat hij nog kan lopen. Uiteindelijk beland je dan bij de kluisters.

Als een paard tijdens de eerste keer dat de ruiter er op gaat dom gaat rennen (en zo zijn hersens uitschakelt) dan kan hij de ruiter aardig in problemen brengen, en zichzelf een gedrag aanleren dat ongewenst is. Door een paard te kluisteren dwing je het paard tot nadenken. Dus waarom eerst van alles proberen, en dan uiteindelijk met de paarden waar het echt niet anders kan en die op de nominatie staan voor Manege Stegeman die kluisters toepassen? Je moet in dit geval niet alleen aan de paarden denken, maar ook aan de persoon die er voor het eerst opmoet. En die hou je als stal toch het liefste heel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:00

Ik denk dat als je als ruiter heel veel tijd kan steken in het leren aanvaarden van kluisters dat je ook een paard kunt leren niet als een idioot er vandoor te gaan als er voor het eerst iemand opzit.

Je gooit er toch ook niet ineens een zadel op om er vervolgens op te springen en Yihaa gaan met die banaan Verward

Als je tijd steekt in sacking-out, dekentje+singel, zadel met wapperende beugels, hangen links en rechts, dat je paard er dan niet vandoor gaat als je er dan werkelijk op zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:03

Stel dat je de voorbereiding goed hebt gedaan, en je paard vertrouwen in je heeft, en er niet vandoor gaat, wat is dan zo slecht aan het aanleggen van kluisters de eerste paar keren dat je er op gaat?

En hoeveel trainingsstallen krijgen de tijd om die tijd in een paard te investeren? Helemaal de stallen die professioneel zadelmak maken? Ik weet van een westernstal waar ze gemiddeld 3 dagen de tijd namen (en nog nemen), en dat is toch redelijk bekend....Lips are sealed

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:11

Ach Parelli en consorten doen het op 1 dag mét publiek en worden er nog voor geroemd ook Haha!

Mijn punt is dat je er hoe dan ook tijd in steekt, dus ieder het zijne voor welke methode je dan kiest.
Mijn manier zou het iig niet zijn.

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:19

Cassidy schreef:
Stel dat je de voorbereiding goed hebt gedaan, en je paard vertrouwen in je heeft, en er niet vandoor gaat, wat is dan zo slecht aan het aanleggen van kluisters de eerste paar keren dat je er op gaat?

En hoeveel trainingsstallen krijgen de tijd om die tijd in een paard te investeren? Helemaal de stallen die professioneel zadelmak maken? Ik weet van een westernstal waar ze gemiddeld 3 dagen de tijd namen (en nog nemen), en dat is toch redelijk bekend....Lips are sealed
Sorry maar ik vind dat zulke trainers(????) zich dan maar eens ernstig achter hun oren moeten krabben of dit werkelijk trainen is !!!!

Ik noem dat geen trainen maar breken! Scheve mond

En denk ook niet dat dit de manier van western rijden kan zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:23

Een paard breek je alleen als hij zich verzet. Toch?

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:25

Cassidy schreef:
Een paard breek je alleen als hij zich verzet. Toch?
Heb je gelijk in.

Krijgt hij met kluisteren de kans niet voor hé!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:28

Niet waar. Een paard kan zich met kluisters wel degelijk verzetten.

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:35

We denken er gewoon anders over dat respecteer ik. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:45

Leuke discussie zo...

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:54

Worden ze bij jullie op stal standaart gebruikt Cas Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:25

Ik ben van mening dat kluisteren over het geheel genomen een zinloze actie is. Persoonlijk zet ik een paard liever 150 keer terug als hij naar voren loopt dan een kluister te proberen. Zolang een paard zich terug laat zetten is hij sowieso nog handelbaar en vroeg of laat valt het kwartje. Kluisteren heb ik 1 keer zien doen... Het paard leerde daar in ieder geval op dat moment helemaal niets van anders dan blind in paniek zijn.

Kluisteren vind ik wel iets anders dan je paard leren niet bang te zijn als ze vast zitten in een touw o.i.d. Dat kun je een paard leren tijdens longeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:28

Wat is het verschil in jouw ogen Anya. In mijn ogen is namelijk kluisteren NIET anders. In het geval van leren dat ze vastzitten in een touw zit het paard aan een been vast. Bij kluisters met twee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:36

Het verschil in mijn ogen is het volgende....
Een paard waar je grondwerk mee doet leer je eerst niet bang te zijn als er druk op het touw komt... Door bijvoorbeeld het touw om de achterhand te halen en wat druk te houden tot hij zich omdraait en zo zichzelf bevrijdt van de druk. Of doordat een paard op een slaphangend touw stapt... je kunt hem dan gelijk bevrijden of even wachten tot het paard zelfs de geest krijgt. Ik heb een voorkeur voor het laatste. Na een keer of wat krijgen ze door dat het handiger is niet in paniek te raken en even een stapje te doen. Dan kun je ook eens een touw om een voorbeen halen (foto van dat cremelo paard) en het paard belonen als hij niet in paniek raakt.

Kluisteren gaat m.i. een heel stuk verder. Je ontneemt het paard vluchtmogelijkheden door beide benen vast te maken. Bovendien laten ze paarden op die manier op stal staan en lopen er bij weg. In het ene geval laat je een paard m.i. denken en zelf onder begeleiding een oplossing vinden en beloon je goed gedrag. In het andere geval ben je vooral repressief bezig. Maar dat is mijn mening hoor Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:42

Nogmaals, in mijn ogen werk je naar kluisteren toe. Dus net wat jij zegt: onder begeleiding vasthouden en loslaten als ze wel in paniek raken is een begin. Op een gegeven moment komt er een punt dat ze niet meer in paniek raken. Wat is dan het verschil tussen een kluister, en een longeerlijn die jij vast blijft houden (dus niet loslaat, ook al denk hij na en maakt dat stapje?) Paard merkt dat hij vastzit, raakt niet in paniek, zet nog een stapje en komt nog niet los...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:43

Cassidy schreef:
Door een paard te kluisteren dwing je het paard tot nadenken. Dus waarom eerst van alles proberen, en dan uiteindelijk met de paarden waar het echt niet anders kan en die op de nominatie staan voor Manege Stegeman die kluisters toepassen? Je moet in dit geval niet alleen aan de paarden denken, maar ook aan de persoon die er voor het eerst opmoet. En die hou je als stal toch het liefste heel.

...toch vind ik het vreemd,...(ben ik voor de afwisseling de "softie"hier! Haha! )De aantal keren ,dat ik paarden ingereden heb zien worden en ook wat hier is gebeurt is aan inrijden ;daarbij heb ik het woord kluister nog nooit gehoord.....
Heb ook niet echt veel meegemaakt dat een groen paard als een debiel gaat rennen bij de 1ste,2de keer opstijgen.Gekkigheid begint toch meestal na een week of 2,als ze weer heeeel stoer worden??
De reden wat je zegt ,voor stel: je heb er een gek bij,je wilt niet dat die gaat rennen,dan denk ik,maar wat doet zo'n malloot dan MET kluisters?Rennen gaat niet ,o.k.,..maar z'n explosie van energie/angst/verzet moet toch ergens heen??Dan maar met 4 benen de lucht in??Gaat goed hoor,lijkt me,me kluisters.....Nee,dan maar een rondje galloperen! +:)+

Wegrennen is een mentaal probleem,wat je met rust en andere correctie methodes kan wegnemen,denk niet dat hier snel naar kluisters wordt gegrepen,maar weet nu wel weer een techniek erbij! Haha!

Verder heb ik niks tegen de mensen,die dit wel gebruiken,voor deze redenen,mag iedereen lekker zelf weten! Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:48

Ze kunnen hard rennen hoor, met kluisters. Ik heb er nog maar een gezien die echt tekeer ging, en die kon er aardig mee uit de voeten.
Hoeveel paarden heb jij ingereden zien worden?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:49

Het verschil is... ik hou op. Ik werk niet naar kluisteren toe omdat ik vind dat kluisteren geen zinvolle extra toevoeging met zich brengt. Ik wil mijn paarden leren zelf te denken en de keuze te maken of ze willen vluchten of niet. Ik beloon het niet vluchten en het nadenken. Een paard dat gekluisterd is heeft twee keuzen... zich neerleggen bij het kluister en zich in zijn beweging te laten beperken of proberen te vluchten en erachter komen dat dat niet kan. Ik vind dat een vorm van negatieve operante conditionering.

Als mijn paard nadenkt en dat stapje maakt is de druk weg. Als mijn paard op een touw stapt (waardoor hij het zelf vast houdt overigens) en geleerd heeft niet in paniek te zijn... dan maak hij zelf de keus terug te stappen en vervolgens in iedere gekozen gang verder lopen, of te wachten op bevrijding als dat niet lukt.

Ooit heeft B'elanna een hooibal gehad. Hoe ze het voor elkaar gekregen heeft weet ik niet, maar ze zat met haar hoofd tussen de spijlen vast. Ze heeft keurig met haar hoofd in de spijlen staan wachten tot iemand die dingen opzij boog. Ik denk persoonlijk niet dat kluisteren dit effect van vertrouwen op een paard heeft.

Maar nogmaals mijn mening. Als je de tijd en energie kunt opbrengen om je paard met hele kleine stapjes te leren kluisteren te accepteren, dan kun je die energie volgens mij beter op een andere manier inzetten Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:57

Maar Anya, nu geef je de indruk dat kluisteren altijd gepaard gaat met verzet. Een paard dat de kluisters alsgegeven accepteerd en niet eens in verzet gaat...gewoon blijft staan van: okee, ik kan niet verder...wat is daar mis mee? Okee, je kunt als argument aangeven: waarom die kluisters dan nog omdoen, en dan komt mijn tegenargument: waarom niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:59

Anya schreef:
Als mijn paard nadenkt en dat stapje maakt is de druk weg. Als mijn paard op een touw stapt (waardoor hij het zelf vast houdt overigens) en geleerd heeft niet in paniek te zijn... dan maak hij zelf de keus terug te stappen en vervolgens in iedere gekozen gang verder lopen, of te wachten op bevrijding als dat niet lukt.

Op het moment dat mijn paard vastzit wil ik persoonlijk niet dat hij ook maar aan iets anders denkt dan stil te blijven staan. Ik wil niet dat hij met wat voor soort draad om zijn benen de keuze maakt tussen zich zelf los te willen maken en wachten op bevrijding. Op het moment dat hij vast komt te zitten wil ik dat hij standaard wacht op bevrijding. En ja, dat kun je je paard aanleren. En ja, daar kunnen kluisters bij komen kijken. 'nuff said.