[WN] merk voer,juist voor quarters!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 14:59

Francis"]
......... Door de hoeveelheid suikers te verlagen (Equisanum bevat vrij veel melasse) hoop ik dat ik wel iets meer kan voeren en in Marstall zit nagenoeg geen melasse. .........
[/quote]
Zijn veel suikers en vet/weinig eiwit niet juist goed voor de quarters/paints?? Lachen
(Wie meer weet mag uitleggen!)

[quote="vera"]
........Ik voerde Equisanum en was daar erg tevreden over. Volgens onze voedingsdeskundige (dank aan Bluezarka Knipoog ) is Hippostar een heel goed alternatief. ......
[/quote]
Welke equisanum voorde je en wat zijn precies de waarde's waardoor Hippostar(Welke?) bijna hetzelfde is?Wat is het prijsverschil?

[quote="jeddah"]
Ik voer Marstall (e zonder haver) en luzerne en het bevalt me erg goed.
[/quote][quote="saxtrail"]
ik vindt het tot nu het beste voer E marstall.
[/quote][quote="Ods"]
Wij voeren Marstall, E zonder haver voor de jaarling en 4 jarige,.......
[/quote]
Lucerne neem ik aan zodat ze geen grasbuik krijgen?!
Waarom niet de Marstall western??

[quote="piggeljay"]
Wij voeren marstall al vanaf het moment dat het op de markt kwam.
wij voeren standaard E zonder haver aan alle paarden die niets byzonders nodig hebben, voor 1 hengst voeren wij concours, en een ander hengst krijgt champion, de drachtige merries krijgen 3 maanden voor het krijgen van hun veulen merrie voer en de veulens heb ik op het veulen voer. voor een paard die in de winter wat last heeft van zijn lucht wegen heb ik nog synfonie.
[/quote]
Ook voor jou;waarom niet de Marstall Western?Waarom zoveel verschillende soorten,is er niet 1 mix die het goed doet voor alle soorten paarden in combi met hooi of (paarden-!) kuilgras?

[quote="martina"]
Ik voer half basisbrok en half "Equi Western" van Equisan.........
[/quote]
Equisan is weer een ander merk dan Equisanum??

[quote="rina schreef:
ik voer simpel de hypostar horsekwik. en ik moet zeggen die is lager in eiwit dan deze equisan. horsekwik heeft nl maar 7% in eiwitten .
daarnaast krijgen de zogende merries merriebrok (die is wel veel hoger in eiwit (14 % zo uit mijn hoofd) en de veulens krijgen veulenbrok van pavo........

Wat vinden jullie van dragende/zogende merries gewoon zo'n laag eiwitvoer,bijvoorbeeld deze te voeren en bij te voeren met kuilgras,waardoor er weer een flinke stoot eiwit in het rantsoen komt?Dit dus voor de winter,s'Zomers krijgen ze heel wat goed weidegras.
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 08-09-04 15:19, in het totaal 4 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:11

Ik voerde Equisanum western. Voor de waardeverschillen moet je maar even op de resp. websites kijken.
een zak hippostar reformmuesli kost ongeveer 10 euro. Voor een zak equisanum was ik 17, 20 euro kwijt. Scheelt nogal.

Ik heb nog nooit gezien dat een paard een hooibuik van lucerne krijgt.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 15:17

vera schreef:
Ik heb nog nooit gezien dat een paard een hooibuik van lucerne krijgt.

Er stond: Lucerne neem ik aan zodat ze geen grasbuik krijgen?!
Knipoog In vergelijk met hooi,kuil,weidegang............

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:18

Lucerne inderdaad zodat je geen hooibuik krijgt! Type Western heeft haver, dat hebben mijn paarden niet nodig aangezien ze niet echt werken maar alleen recreatief gebruikt of licht gewerkt worden.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:18

jessiejanes schreef:
Er stond: Lucerne neem ik aan zodat ze geen grasbuik krijgen?!
Knipoog In vergelijk met hooi,kuil,weidegang............

Pcies! Haha!
Laten we zeggen, een dikke buik Knipoog nee ik heb het nooit gezien en voer het al jaren

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:21

Ik voer Hilight , dit voer komt uit Engeland en is niet overal verkrijgbaar.
ik wil eigenlijk Het voer van Hartog gaan voeren maar kan alleen de lucerne hier krijgen jammer genoeg.
naast de muesli van Hilght voer ik dus ook lucerne .
als er nog iemand in Zeeland Hartog voert laat het me dan even weten waar je het vandaan hebt
Annick
Laatst bijgewerkt door Annick op 08-09-04 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:22

Wat ik wel begreep van Stroe is dat je merries die je drachtig wil hebben van het Luzerne af moet halen, kennelijk worden ze er namelijk niet goed hengstig op. Dit geldt niet voor "straight" Alfalfa, maar voor de Lucerne (=Alfalfa) die wij hier verpakt kopen en voeren.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:25

Geen Western omdat het mij is aangeraden door mijn voeradviseur, deze heeft zelf Quarters (en Paints dacht ik Verward ) en ik heb dit klakkeloos van hem aangenomen. Bloos

Verder krijgen mijn paarden wel weidegang en hooi naast de Luzerne, ik geeft Luzerne voor de vacht en om ze vol te houden. Ik merk dat mijn paarden het veel beter doen als er Luzerne in hun dagelijks rantsoen zit.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:34

Toch even naar de stal gelopen en eenvergelijkend onderzoekje gedaan....met bijzondere resultaten Verward
URSONNE - HIPPOSTAR REFORM GRANENMIX

Ruw eiwit 7,5% - 9,4%
ruwe celstof 6,7% - 8,2%
ruwe vet 1,8% - 4,9%
ruwe as 48,7% - 6,4%
Calcium 10,8 5 - 9,2%
Forsfor 2,3% - 3,7%
natriu 4% - 4,1%
Vit A 600.000 I.E. - 14050 I.E.
Vit D3 60.000 I.E. - 2500 I.E.
Vit E 1.000 mg - 100 mg

De rest wordt niet aangegeven op de Hippostarzak.
Ligt nogal wat uiteen Verward Experts....... Verward

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:09

jessiejanes schreef:
Wat vinden jullie van dragende/zogende merries gewoon zo'n laag eiwitvoer,bijvoorbeeld deze te voeren en bij te voeren met kuilgras,waardoor er weer een flinke stoot eiwit in het rantsoen komt?Dit dus voor de winter,s'Zomers krijgen ze heel wat goed weidegras.

nou krijg ik de rest van jou quote niet Verward Verward jessie, maar als antwoord op je vragen
suikers en eiwitten hebben idd invloed op je paard en met name de quarters. die schijnen (dat is dus wat mij verteld en uitgelegd is) dat die door de andere spieropbouw gevoeliger zijn voor suikers en eiwitten (oa hoefbevangenheid)
tevens op jouw vraag zogende merrie zo laag in eiwitten, laat ik nou net zo'n quarter hebben die hoefbevangen is geweest. en bij die let ik er helemaal erg op.
daarnaast lopen ze hier de hele dag op de wei, die ook nog eens net vorig jaar is ingezaaid Bloos!. en dus zou ik een voer geven die meer suikers en eiwitten heeft heb ik grote kans op problemen.
daarbij krijgen ze bij mij in de winter naast lucerne ook nog eens gras voorgemaaid, en dit jaar hebben we voor het eerst voorkuil ipv gewoon hooi (op na die hoefbevangen merrie die krijgt wel gewoon hooi) maar door alle voerders die ze krijgen (hooi, kuil, brok, enz.) krijgen ze genoeg eiwitten enz binnen hoor.

jeddah dat van lucerne wist ik niet, maar ik hoorde van de week dat je als je je merrie drachtig wilt krijgen je wel uit moet kijken met appels Bloos! het schijnt dat daar ook een stof in zit die de drachtigheid beinvloed. welke dat nou was zou ik na moeten vragen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 17:20

vera schreef:
Toch even naar de stal gelopen en eenvergelijkend onderzoekje gedaan....met bijzondere resultaten Verward
URSONNE - HIPPOSTAR REFORM GRANENMIX

Ruw eiwit 7,5% - 9,4%
ruwe celstof 6,7% - 8,2%
ruwe vet 1,8% - 4,9%
ruwe as 48,7% - 6,4%
Calcium 10,8 5 - 9,2%
Forsfor 2,3% - 3,7%
natriu 4% - 4,1%
Vit A 600.000 I.E. - 14050 I.E.
Vit D3 60.000 I.E. - 2500 I.E.
Vit E 1.000 mg - 100 mgDe rest wordt niet aangegeven op de Hippostarzak.
Ligt nogal wat uiteen Verward Experts....... Verward

Dat vele Vit. E in dat Ursonne bevalt me wel!Maarruh,staat er ook bij hoeveel selenium;zonder selenium kan het lichaam de vit E niet opnemen en dan moet het ook nog in een bepaalde verhouding zijn,......dit was toch de belangerijkste conclusie wat ik trok bij mijn vorige hoe-voer-ik-mijn-quarter-goed?-zoektocht! Haha!
De vele vit A en D3,..pf,kan dit wel goed zijn?? Verward Hier moet je toch maar heel weinig van geven,niet??

Tja,..en de lucerne en de appels komen nu maar bij mij op de zwarte lijst!! Clown Haha!

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:41

Ik ben hier niet zo goed maar probeer te vertellen wat ik weet:

(ik ben dus Ursonne mens)
Achter Selenium zit een ingewikkeld verhaal!
Er zit heel vaak te veel selenium in paarden voer. Dat kan zeer schadelijk zijn. Vit E wordt wel opgenomen maar selenium bevorderd de opname. Teveel vit E geeft een heet paard.
Voor preciese uitleg zou ik me moeten wenden tot mijn voedings adviseur.... Misschien krijgt Vera het uit hem gepeuterd en hier uitgelegd zodat ook ik het snap......

Ik voer al mijn paarden overigens al zo'n 6 jaar Ursonne en wil nooit meer anders. Vele kwalen verdwijnen en heb super gezonde paarden met een enorme weerstand.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:43

Wat ik trouwens nog even wil toevoegen is dat naast Ursonne het hooi niet vergeten moet worden ! Het is heel belangrijk dit dieet aan te vullen met kwalitatief goed hooi in grote hoeveelheden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:22

Citaat:
ruwe as 48,7% - 6,4%

Dit is een wel heel groot verschil ?? Volgens mij is as een vulmiddel ??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:48

Ok, ik zal even zien wat ik voor zinnigs kan schrijven.

Normaal gesproken bevat 'Western'voer veel suikers en zetmeel en weinig eiwitten. Het hoge suiker/zetmeel gehalte zorgt voor snel beschikbare energie (suiker wordt direct verbrand) voor explosive krachtsinspanning. Ik noem westernvoer daarom ook altijd reining voer (en dan ook nog een reiner die echt veel getrained en geshowed wordt, voor de gemiddelde huis tuin en keuken reiner heb je ook echt geen westernvoer nodig).
Quarters en Paints heten eiwit gevoellig te zijn, dus laag eiwit gehalte.

Omdat ik dus geen reiner heb maar een halter/pleasure paard, heb ik andere dingen nodig.
Eiwitten voor spieropbouw, want het is een paard in de groei en voor spieropbouw heb je eiwitten nodig (heb 14% eiwit gevoerd zonder probelemen, volgens mij valt die eiwitgevoelligeheid wel mee, nu bevat het voer minder maar ik voer wel lucerne bij), minder suikers en zetmeel omdat ze van zichzelf al snel heet wordt en de 'snelle energie' dat dus erger maakt. Vetten zorgen voor langzame energie waardoor ze het in plaats van te verbranden kan omzetten in 'groei'. Ik verhoog het vetgehalte in het voer door veel olie bij te voeren (geen scheutje, ik heb het dan over 250 tot 300 ml. per dag).
Voordeel van vet voeren t.o.v. suikers/zetmeel is dat je veel minder risico hebt op tying up, hoefbevangenheid en dat soort voerproblemen.

Wat selenium betreft... ik weet niet of een te veel aan selenium kwaad kan, maar een te kort zeer zeker wel. Hier zit het over het algemeen voldoende in het hooi, maar in Amerika bijvoorbeeld zijn gebieden waar dat niet zo is en dan is het heel belangrijk dat je het bijvoert, zelfs al je kant en klaar voer voert. Veel problemen bij veulens (ik geloof hartafwijkingen) zijn terug te voeren op een seleniumtekort bij de merrie.

Oh ja, jessiejanes, nog even waarom zo veel verschillende voeren en niet elk paard het zelfde... simpel, omdat niet elk paard het zelfde is en niet dezelfde gehoeftes heeft. Waar het ene paard snel heet wordt en weinig suikers/zetmeel nodig heeft, heeft een ander paard dat juist wel nodig omdat'ie anders te weinig energie heeft. Het ene paard kan op een handje voer terwijl de andere die dezelfde hoeveelheid arbeid verricht met 5 kilo nog schraal blijft. Je zult het voer doe zoveel mogelijk aan moeten passen op de behoeftes van het paard. Ik ben dan ook zwaar tegenstander van lukraak scheppen uit één grote silo wat op de meeste maneges en grotere stallen gebeurt. Allemaal 1 schep en daar doe je het maar mee...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:52

Bonnigje, ik heb die man nog niet gebeld maar ik zal hem het even voorleggen en hopen dat ik het allemaal snap Haha!
Ik hoop dat ik hem zover kan krijgen dat hij het op de compu wil zetten zodat ik alleen maar knip-plak hoef te doen Haha!
Ik snap even niet hoe de verschillen zo groot kunnen zijn en toch allebei gezond Verward

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:47

ik voer (en verkoop Bloos! ) , Marstall.

ik ben er erg tevreden over
Solanos was altijd een moeilijke eter, liet altijd wat liggen, was moeilijk op gewicht te krijgen.
maar dit eet hij super. daana ben ik ook mijn andere paarden het gaan voeren, maar dat waren gewone WWK alleseters Vork

ik vind dat ze wat stakker geworden zijn, minder buik zeg maar , maar wel vlees op de ribben.

ik merkte ook dat ik minder moest gaan geven.
dus uiteindelijk ben ik goedkoper uit dan met het voer(fyto)iervoor had.

1 paard bij ons op stal krijgt multie enregie van marstall.
dat paard viel altijd er snel terug in gewicht. vaak god zichtbaar bij de flanken.
nu is ze lekker vol.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 21:15

Francis schreef:
Oh ja, jessiejanes, nog even waarom zo veel verschillende voeren en niet elk paard het zelfde... simpel, omdat niet elk paard het zelfde is en niet dezelfde gehoeftes heeft. Waar het ene paard snel heet wordt en weinig suikers/zetmeel nodig heeft, heeft een ander paard dat juist wel nodig omdat'ie anders te weinig energie heeft. Het ene paard kan op een handje voer terwijl de andere die dezelfde hoeveelheid arbeid verricht met 5 kilo nog schraal blijft. Je zult het voer doe zoveel mogelijk aan moeten passen op de behoeftes van het paard. Ik ben dan ook zwaar tegenstander van lukraak scheppen uit één grote silo wat op de meeste maneges en grotere stallen gebeurt. Allemaal 1 schep en daar doe je het maar mee...
Ja,..ok,dat begrijp ik ook wel Lachen ;het was ook een gerichte vraag aan Piggeljay,omdat hun ook veel paarden hebben.Als je in een stal met meerdere paarden zo gaat voeren ,zoals vele hier doen met 1,2,3 of 4 paarden,dan zou je bijna met een cocktailbar langs de stallen rijden,vreselijk onhandig en veeeel gedoe!Nu is standaard ieder 1 schep ook zeker niet de methode,maar een voer kiezen(liefs 1 soort) waar je doormiddel van hoeveelheid (bij mij van 0,25 tot 3 scheppen)en aanvulling van hooi/voordroog/weidegras weer kan varieren met voedingswaarde is ook een manier,nou,ja,...mijn manier dan.............
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 08-09-04 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 21:20

Jos schreef:
ik voer (en verkoop Bloos! ) , Marstall.
ik ben er erg tevreden over
Solanos was altijd een moeilijke eter, liet altijd wat liggen, was moeilijk op gewicht te krijgen.
maar dit eet hij super. daana ben ik ook mijn andere paarden het gaan voeren, maar dat waren gewone WWK alleseters Vork
ik vind dat ze wat stakker geworden zijn, minder buik zeg maar , maar wel vlees op de ribben.
ik merkte ook dat ik minder moest gaan geven.
dus uiteindelijk ben ik goedkoper uit dan met het voer(fyto)iervoor had.
1 paard bij ons op stal krijgt multie enregie van marstall.
dat paard viel altijd er snel terug in gewicht. vaak god zichtbaar bij de flanken.
nu is ze lekker vol.

...Als je het verkoopt,neem ik aan dat je ook ongeveer weet welke soorten allemaal wat doet.Enig idee wat bij mijn paarden zou passen,zonder voor ieder een ander apart zakje te kopen??Paarden krijgen weidegang met goed gras,op stal altijd hooi of voordroog in de stal.Ze staan ook nog op stro..............

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 21:22

Dus als ik de reacties hier lees worden paarden heet van:
-haver
-vit E
-melasse,suiker.
................??(even een korte conclusie!)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:27

jessiejanes schreef:
...Als je het verkoopt,neem ik aan dat je ook ongeveer weet welke soorten allemaal wat doet.Enig idee wat bij mijn paarden zou passen,zonder voor ieder een ander apart zakje te kopen??Paarden krijgen weidegang met goed gras,op stal altijd hooi of voordroog in de stal.Ze staan ook nog op stro..............

Toen ik op Marstall overging is de verkoper (Pardoes Aurora) eerst langs gekomen om mijn paarden te bekijken. Hij heeft uitvoerig vragen gesteld en over elk idividueel paard en samen zijn we tot de conclusie gekomen om ze op e zonder haver te zetten. Ik had toen ook nog veulens staan en die hebben uiteraard eerst veulenvoer gehad.

Ik vond het wel erg fijn dat er even gekeken werdt en dat niet klakkeloos een bepaalde type werdt voorgedragen. Ik zou zeggen, nodig ze eens uit! Ik heb er ook wat van opgestoken! (bijvoorbeeld dat Simply waarschijnlijk een maagsweer had, we hebben haar behandeld met gastro care en daarna was ze een ander paard )

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 21:50

jeddah schreef:
Ik zou zeggen, nodig ze eens uit!

Is al gebeurt!!!
Maar buiten dat ,vind ik het toch interressnt wat andere voeren,ervaringen,wat anderen belangerijk vinden wat in het voer met zitten en wat het doet,enz...........Volgens mij zitten er toch weer wat nieuwe ervaringen bij,als ik zo terugdenk aan een voertopic van ongeveer een jaar terug!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:51

Ik denk niet dat ze naar Krommeniedijk komen.....

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:52

als mensen over gaan op marstall, dan laat ik ze zelf kontakt opnemen met Pardoes Aurora.
zij kunnen haarfijn uitleggen welk voer geschikt is voor je paard.
ik ben alleen een verkoop punt.

http://www.pardoes-aurora.nl/

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:00

Jos schreef:
als mensen over gaan op marstall, dan laat ik ze zelf kontakt opnemen met Pardoes Aurora.
zij kunnen haarfijn uitleggen welk voer geschikt is voor je paard.
ik ben alleen een verkoop punt.

http://www.pardoes-aurora.nl/

Interessante site OK dan!