[WN] Wanneer is een zadel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:56

Wat moet je anders als je in zuid Spanje woont Knipoog
Is een eind van de bewoonde wereld hoor.
Mijn schoonpa is ook zo, ook altijd in discussie met hem.... zal wel aan de Spaanse zon liggen.

en nu niet boos worden hè... wie de bal kaatst kan hem terug verwachten.
Dat krijg je ervan als 'ons WN-ers' beledigd Haha!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:00

Lieve Huertecilla...zou je voortaan die zonnebrandcreme toch maar vaker op dat bolletje van je willen smeren...kokende hersentjes zijn duidelijk niet goed voor je!!! Haha! En dat glaasje "lekkers" tijdens het "Bokken" wat minder snel leegdrinken??? Schijnheilig Dan komen de zinnen misschien ook wat minder "bokkig" uit je strot.

Verder ben je wel braaf hoor... Haha!
O ja, en je woont inderdaad prachtig!!

Veel succes met het zoeken naar het voor jou perfecte zadel.
We zijn vast allemaal heel benieuwd hoe dat eruit gaat zien....

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:33

Trouwens, nu te koop op marktplaats:
"Westernzadel met zilverbestek" Haha!
Dus die variant kan er ook nog bij in je lijstje Knipoog

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:46

We moeten onszelf niet zo vreselijk serieus nemen.. Wat kan het schelen als iemand niet weet hoe de knop op een westernzadel bevestigd zit . Je kunt zo iemand dan alleen maar wijzer maken door en opbouwend antwoord te geven.

Dus.. laat je gevoel voor humor weer eens de vrije loop, lach eens nergens om, dans eens door de kamer met de kat, ga eens achterstevoren op je pony zitten. Of kus een boom.

Ontopic..lijkt me dit een heel leuk initiatoief om eens de oorsprong van het westernzadel te bekijken. Waarom zit die knop erop? En waarom fenders en tapaderos? Wie heeft de Latigostring uitgevonden en wie de Bevlin buckle Knipoog ? Cantles zijn ook behoorlijk veranderd door de jaren heen. En dan heb je ook nog de verschillende zadel voor de verschillende disciplines, hoe zit dat?

Als we geen vragen meer kunnen stellen op bokt is het gauw gedaan met het forum..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:08

Cornelie ik ga meteen op zoek naar een zadel met zilverbestek Clown . Die van mij krijgt een hoofpickholder, mag daar ook een mes en vork in Cool

Kijk Dapperdier dat vind ik nou eens een opbouwende reactie OK dan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:31

dapperdier schreef:
Ontopic..lijkt me dit een heel leuk initiatoief om eens de oorsprong van het westernzadel te bekijken. Waarom zit die knop erop? En waarom fenders en tapaderos? Wie heeft de Latigostring uitgevonden en wie de Bevlin buckle Knipoog ? Cantles zijn ook behoorlijk veranderd door de jaren heen. En dan heb je ook nog de verschillende zadel voor de verschillende disciplines, hoe zit dat?
..

Dat vind ik een heel leuk idee. Ik zou het namelijk niet weten. Ik weet eerlijk gezegd relatief weinig van de verschillen in westernzadels. Ik weet wat ik lekker vindt zitten, heb een zadel gekocht wat past op mijn paard, past bij mijn voorkeursdiscipline en waar geen toeters en bellen op zitten (want dat vind ik niet mooi). Maar waar al die onderdelen vandaan komen? En waarom ze werken zoals ze werken? Geen idee. Zou ik best willen weten

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:18

Interessant vind ik dat je op echt ouderwetse zadels wel beartraps vind en dat je dat nu nauwelijks meer ziet. Waarom eigenlijk niet? Verdomde handig als je een stuiterig paard rijd en ook voor heuvelaf is het wmbt praktisch...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 15:32

Persoonlijk vind ik dat type Swept Back Pommel niet zo mooi, je ziet ze nog wel eens bij Barrelmodellen. Geef mij maar de zachte 'buckingrolls' die bij mijn zadel vast ingebouwd zitten Haha!

Voor een stukje historie is dit wel leuk (maar lang + engels) leesvoer. Haha!

Hier een nog langer stuk voor de die-hards Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 19:28

dapperdier schreef:
Ontopic..lijkt me dit een heel leuk initiatoief om eens de oorsprong van het westernzadel te bekijken.

OK dan!
Geweldige links ook van SM

Citaat:
Waarom zit die knop erop? En waarom fenders en tapaderos?

Wie, wanneer en langs welke weg is lastiger uit het grijze verleden te vissen maar het waarom is helder:
- hoorn: om de lasso aan vast te kunnen lussen: 'da la vuelta' lijkt helder. Híer hoedt en vangt men runderen met een garrocha, een lange stok, maar voor het meevoeren dat in zuid- en midden-amerika nodig was is dit ongeschikt en heb je een touw nodig (ja en ik weet dus hoe die 'vast' hóórt te zitten en ook dat veel zadels een lachertjes zijn)
- fenders: als je met de veel practischer 'bell'beugels ipv de oorspronkelijke vaquerobakken gaat rijden zijn stijgbeugelriemen niet zomaar onpraktisch, maar zelfs píjnlijk en bovendien zijn stijgbeugels in den beginne vooral bedoeld als vervanging van de ontbrekende zweetbladen
- tapaderos zijn volstrekt logische toevoegingen voor in hoog gras en struikgewas zoals op de pampas

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 10:36

Voor de puristen: het McClellan-zadel wordt hier in Spanje in nauwgezette replica-vorm gemaakt door Marjoman en Zaldi. Het is een verbluffend eenvoudig en rijder-/paardvriendelijk zadel dat als arche-type voor de ontwikkeling van veel Western-zadels grappig genoeg geen 'western'-zadel is Haha!
Dit zadel heeft namelijk nooit iets van doen gehad met vee en eigelijk alleen de singelbevestiging is in de wél voor vee-hoeden bedoelde zadels terechtgekomen. Voor de rest is het meestal alleen maar een marketting-claim.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 00:10

dat is juist Peter Het meclellan zadel is een zadel ontworpen door de naam gever,wordt in frankrijk selle canadian genoemd,en wel om een zadel te hebben wat op veel verschillende paardenrassen zou passen in het leger,en wel die van de noordelijke legers,zo simpel mogelijk en met een grote gleuf erin voor makkelijke cooldown van het paard onder het rijden. hij heeft hem uitgevonden tijdens de burgeroorlog.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:45

geweldige Links SM!

Wat is een beartrap Arwenlune? ( deze weet ik echt niet hoor !)

Ik ben wild van het ontwerp van de McCellan, ze schijn allleen niet zo lekker te zitten. Die legermannetjes hadden het zwaar.

Tapaderos kunnen ook heel fijn zijn in de winter ( gevoerd met schapewol helemaal).

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:47

Ik kan er geen nuttig plaatje van vinden, maar een beartrap is een soort van 'ondersneden' fork aan de zijkant, waar je je dijbenen dus iets onder klem kan zetten. Vooral fijn bij stijl heuvelaf en lollige paarden die een handje hebben van noodstop-160-graden-keerwending-wegsprint acties.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:00

Hier is een goed voorbeeld van een swept-back-pommel(=beartrap). Iets naar beneden scrollen voor andere invalshoeken.

Persoonlijk vind ik die dingen dus erg hard. De buckingrolls waar ik het over heb is net zoiets, maar dan van zacht materiaal:
Afbeelding
Hier zijn ze dus 'ingebouwd', maar je kunt ze ook los op je zadel doen:
http://www.outwestsaddlery.com/html/buc ... _sale.html

Ik moest eigenlijk wel even lachen toen ik die dingen zo los zag Cool

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:20

Sugarmiss schreef:
Ik moest eigenlijk wel even lachen toen ik die dingen zo los zag

Haha! Ik ook! maar ik weet nu wel precies wat er bedoeld wordt! Heb wel eens gereden op een zadel waar ze "ingebouwd" zaten, 'k vond het niet echt lekker!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:26

Het zadel moet natuurlijk wel zo ruim zijn dat je er 'normaal' geen last van hebt.