[WN] western,vroeg inrijden, aanvaardt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:00

Anya schreef:
Hier ben ik het van harte mee eens. Van buiten volwassen uitzien, wil niet zeggen dat de bottenstructuur dit aankan.

ben ik het ook helemaal mee eens
de robuustere rassen zien er vaak vrij jong al heel volwassen uit
moeten we die dan ook maar lekker vroeg gaan inrijden
het maakt niet uit welke discipline een dier moet gaan lopen , voordat ze drie zijn stap ik er niet op
liefst nog een jaartje ouder, vier, dan hebben ze nog genoeg jaren om te werken

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:17

Even een aanvulling: er is een groot verschil tussen doorgezakte ruggen en ver zogenaamd "verzonken middenstuk".

=^.,.^=

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:23

Tja, het verhaal kan nog zo mooi gebracht worden maar voor mij is en blijft het een té vroege belasting voor een paard van 2.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:26

cornelie schreef:
Tja, het verhaal kan nog zo mooi gebracht worden maar voor mij is en blijft het een té vroege belasting voor een paard van 2.

Helemaal mee eens, zowel lichamelijk als mentaal!

=^.,.^=

mountain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:21

Anya schreef:
Mijn eigen paard is bijvoorbeeld ingereden toen ze drie was en behoorlijk drachtig op dat moment.

Behoorlijk drachtig toen ze drie was vind ik ook erg jong.
Even off topic, maar het is zomer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:25

Anya"]
Mijn eigen paard is bijvoorbeeld ingereden toen ze drie was en behoorlijk drachtig op dat moment.
[quote="mountain schreef:

Behoorlijk drachtig toen ze drie was vind ik ook erg jong.
Even off topic, maar het is zomer.
[/quote]

Dat ben ik helemaal met je eens. B'elanna was toen ook nog niet mijn paard. Ik had haar nooit zo vroeg een veulen laten krijgen en ook niet zo vroeg ingereden.

LecyTinker

Re: western,vroeg inrijden, aanvaardt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:23

waarom lijkt het alsof botten constructie bij iedereen als het enigste probleem wordt gezien?
Wat over mentale problemen?
Paarden die rijd problemen krijgen. Weigeren op welk gebied dan ook?
paarden die een geweldige hekel hebben aan rijden, opgezadeld worden en noem maar op...
Uiteraard is inrijden op een te jonge leeftijd niet goed, maar ik heb eens een hengst gefokt die op twee jarige leeftijd zo een onwijze sterke en grote knul was dat ik geen andere keuze had dan hem al in lichte training et gaan zetten. Als ik bij hem tot 3 jarige leeftijd had gewacht dat was het een onhandelbaar paard geworden en had hij lang niet zogoed terecht gekomen als dat hij nou is.
Daarintegen heb ik een merrie gehad die ik op 5 jarige leeftijd pas ben gaan inrijden omdat ze gewoon er niet aan toe was om eerder te beginnen.
3 jaar is een doorsnee leeftijd en deze word als richtlijn aangehouden.
Sommieg paarden zijn gewoon heel erg snel volwassen en andere duurd het gewoon een stuk langer.
Quarterhorses zijn paarden die snel volwassen zijn. Maar we hebben nou gewoon heel erg veel quarterhorses en sommige zijn raszuiver en komen uit een heel erg pure bloedlijn, maar dit is voor vele niet echt het geval meer ( ik weet het, een quarter is een ras dat uit raskruising is geboren, maar ik bedoel uit de lijn wanneer het echt als quarter werd gefokt).
Nogmaals, ik denk dat je de leeftijd van training moet afstellen op de mentale ontwikkeling van een paard. Je kan een paard wel al trainen zonder erop te kruipen...
Je kan, vind ik, je paard al laten wennen aan een zadel als hij 1 jaar is... Wat voor schade kan een licht zadel nou aanrichten als dat even op zijn rug ligt. Of een longeersingel die even rond zijn lijfje zit zodat hij leerd wennen aan druk op zijn buikje...

Ik denk dat het er dus aan ligt met welk doel... is dit omdat je met je paard bezig wil zijn en je zijn tempo aanhoud, dan denk ik dat je best wel rond de 2,5 kan beginnen met training zodat wanneer ze drie zijn je erop kan ( mits je paard eraantoe is...)
Maar wanneer je het doet omdat je je paard extra waarde wil geven voor verkoop, nou laat het dan maar...

Romkabouter

Re: western,vroeg inrijden, aanvaardt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:45