[WN] tips voor mij betreft vervoer met trailer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:32

Je kunt met trailer alvast oefenen op een groot parkeerterrein misschien bij je stal, vooral achteruit rijden hebben veel mensen moeite mee. Als je dit zelf al oefent scheelt het je weer een paar lessen. Het liefst natuurlijk wel op een privé stukje grond. Probeer iemand je raad te laten geven die het zelf al kan.

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 22:36

Cilian schreef:
Je kunt met trailer alvast oefenen op een groot parkeerterrein misschien bij je stal, vooral achteruit rijden hebben veel mensen moeite mee. Als je dit zelf al oefent scheelt het je weer een paar lessen. Het liefst natuurlijk wel op een privé stukje grond. Probeer iemand je raad te laten geven die het zelf al kan.

ja dat is een goeie! thnx ik zal binnenkort eens kijken wat ik al(lemaal) kan! groetjes!

Marie1234567

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 07:15

Probeer eerst maar een hele korte ritje te maken, van maar een paar minuten!!! Haal haar dan weer van de trailer, een paar dagen later weer en weer en weer!!! Ze zal zich toch eerst weer moeten ontspannen, voordat ze haar evenwicht houden kan... Zo zal ze na een paar keer in de gaten krijgen dat er niets aan de hand is en zal ze zich weer gaan ontspannen en kan ze zich weer meer op haar evenewicht consentreren, wat ze eigelijk nog niet goed kan... En kalmpjes aan rijden anders leerst ze het nooit.
En ik weet niet of het wel zoveel zin heeft om dat schot schuin te zetten, ze zal zich zo veel meer bewegen, wat natuurlijk niet echt de bedoeling is!!! Maar je kunt et natuurlijk voor de eerste paar keer proberen, als je het schot tenminste goed vast kunt zetten!!!!
Succes OK dan! OK dan! OK dan!
Greetz Marieke

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 22:33

Marie1234567 schreef:
Probeer eerst maar een hele korte ritje te maken, van maar een paar minuten!!! Haal haar dan weer van de trailer, een paar dagen later weer en weer en weer!!! Ze zal zich toch eerst weer moeten ontspannen, voordat ze haar evenwicht houden kan... Zo zal ze na een paar keer in de gaten krijgen dat er niets aan de hand is en zal ze zich weer gaan ontspannen en kan ze zich weer meer op haar evenewicht consentreren, wat ze eigelijk nog niet goed kan... En kalmpjes aan rijden anders leerst ze het nooit.
En ik weet niet of het wel zoveel zin heeft om dat schot schuin te zetten, ze zal zich zo veel meer bewegen, wat natuurlijk niet echt de bedoeling is!!! Maar je kunt et natuurlijk voor de eerste paar keer proberen, als je het schot tenminste goed vast kunt zetten!!!!
Succes OK dan! OK dan! OK dan!
Greetz Marieke

Hoi Marieke!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik schot weg/schuin zetten ook een beetje griezelig vind. Zeker omdat ze zo ontzettend naar buiten hangt, zo schuin dat ze bijna omvalt! als ze nog loopt/bokt/enz.. moeilijk, ik wil er snel mee aan de gang! Eerst maar eens rustig aan rijden een paar km. en ik blijf bij haar in de trailer, observeren, motiveren en corrigeren!
groetjes

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:03

Schot weg hoeft ook niet altijd prettig te zijn. Sommige paarden vinden het juist prettiger om 'steun' van het schot te hebben (niet zo zeer dat ze er tegen aan hangen, maar psychische steun zeg maar) Als je het schot los wilt zetten, kun je het er het beste helemaal uit halen, omdat een los schot ook kan gaan schuiven en dat weer voor problemen kan zorgen.
Daarnaast is echt 'wetenschappelijk' onderzocht hoe paarden het liefst reizen en dat blijkt diagonaal te zijn (zoals ze bijv. in die Amerikaanse goose-necks staan). Met het schot er uit heeft je paardje hier de kans voor en kan ze dus als ze wil diagonaal gaan staan.
Je zou dan eventueel er voor kunnen kiezen haar helemaal los te zetten, zodat ze het helemaal zelf uit kan zoeken, maar dan zou ik in dit geval wel gebruik maken van een veulenrek of een trailer met een dichte bovenklep (geen zeiltje dus), zodat ze niet in haar eventuele paniek over de klep probeert te komen. En dan met kleine ritjes beginnen... 5 minuutjes, een blokje om en weer naar huis...
En inderdaad... RUSTIG RIJDEN! Je moet eigenlijk rijden of je een vol glas water in de trailer hebt staan en die zonder knoeien wilt vervoeren.
Vóór de bocht het (hele langzame) tempo aannemen waarmee je de bocht door gaat (dus niet ín de bocht nog moeten afremmen) en pas weer accelereren als de trailer recht achter de auto ligt. Grote afstand tot je voorganger houden zodat je niet direct in de remmen hoeft als er iets gebeurd.
En echt, 1 verkeerd ritje kan je paard een flinke vertrouwensdeuk doen oplopen.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 08:15

Ik heb hetzelfde probleem gehad met 1 van mijn paarden. Overal informatie ingewonnen en uiteindelijk de oplossing gekregen. Een aantal hebben die oplossing ook al aangedragen. Ga de volgende keer oefenen met je paard in een 2-paards trailer zonder tussenschot. het paard gaat dan zijn eigen evenwicht zoeken en laat zich niet meer vallen. De eerse keer rij je 500 meter en keer je terug. Langzaam opvoeren naar langere tijd en vervolgens kun je het tussenschot er weer in plaatsen. Begin vervolgens met het tussenschot breed aande achterkant.(niet vergeten vast te maken..) Daarna kun je tussenschot steeds wat dichterbij brengen totdat er geen probleem meer is. Het vereist wat geduld maar is wel effectief. Succes!