Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

spettic schreef:goh mijn paard verzameld wel als ik zwaarder ga zitten en tegelijkertijd m'n kuiten aan drukEn ze stopt als ik mijn zit zwaarder maak en m'n gewicht iets naar achter breng
volgens mij heb je druk als de teugels strak staan.
Maar goed dit begint aardig op een sarcastisch heen en weer getyp te worden en ik denk dat dat niet echt zin heeft he

Tess schreef:...euhh, ik weet niet wat voor een voorstelling jij van paardrijden in het algemeen en engels rijden in het bijzonder hebt maar ook ik ben het helemaal niet met jou eens, je kunt vast wel raden waarom![]()
Overigens start je hier weer het zoveelste topic over een never ending story die we hier al hééél vaak voorbij hebben zien komen
spettic schreef:Wat je ook veel ziet is dat mensen op een westernzadel heel erg hun benen afsteken en achterover in het zadel hangen, dat is dus uit den boze!!! Je moet je benen niet als bij dressuur iets naar achteren leggen maar recht langs je paard naar beneden laten hangen en je hak uitdrukken. Je schouder, heup en hak zijn 1 lijn.
Ik ben nl. van mening dat houding e.d. iets is dat op basis van de combinatie paard/ruiter bepaald moet worden... sommige mensen (zoals ik
) zitten hun paar nl. aanzienlijk meer in de weg als ze proberen op de zgn 'juiste' manier gaan zitten... ik zit (wel niet overdreven maar zeker wel enigzins) op de manier die volgens jou uit den boze is omdat ik op iedere andere wijze mijn paard vreselijk zou hinderen. Als dat laatste het geval is dan denk ik dat je beter voor een methode kan kiezen waarbij je dat dus niet doet.
Het lijkt mij heel normaal dat mensen verschillende meningen hebben... 'there are more than 1 ways that lead to Rome' niet waar... er bestaat volgens mij gewoon niet 1 methode die zaligmakend is. Als verschillende methodes werken voor verschillende paard/ruiter combinaties dan is dat toch prima? Zolang je paard vriendelijk bezig bent lijkt mij dat er niets uit den boze is. Perfect doen we het geloof ik toch nooit
. spettic schreef:Tuurlijk neem ik ook de teugels aan als dat nodig is en ik geef ook wel eens een flinke ophouding als dat moet hoor en ik heb verder ook niets tegen dressuurruiters die met zachte hand contact houden maar als ik zie hoe sommige ruiters hun paard met geweld in de krul trekken en als dat niet lukt er maar een slof bij pakken dan word ik echt heel boos en verdrietig en dat was eigenlijks mijn uitgangspunt van de topic die ik heb geopend en waar ik spijt van heb, want als je meteen op een sarcastische manier word aangevallen op je manier van rijden cq lesgeven ed dan heb je echt geen zin om iets normaal uit te leggen. Ik ben geen idioot hoor en weet heel goed waar ik over praat maar ja.... einde discussie!
In de standaard uitrusting hier horen touwtjes, zweep, slof en sporen. En dan snappen ze niet dan hun paarden zo ''vervelend'' zijn.
ik ben juist blij dat je dit topic geopend hebt. hier ben ik het niet mee eens. Ik rij zelf engels en heb een dressuurzadel. Mijn zadel heeft een vrij vlakke zit en ik heb hier heel veel bewegingsvrijheid in. Toen ik laatst op de western gereden tinker van een kennis stapte had ik echt iets van: wow, kom maar. Al maak je een driedubbele salto met flip, mij krijg je er never nooit niet af! Ik vind dat je aan een westernzadel juist veel meer steun hebt dan aan een dressuurzadel. Maar misschien ligt het aan mij? Ik vond het zelfs zo lekker zitten dat ik zelfs even aan een overstap dacht.Citaat:Inderdaad zit je op een dressuurzadel veel meer opgesloten dan op een westernzadel. Je hebt op een westernzadel geen steun aan kniewrongen oid. Als je goed op een westernzadel wilt kunnen rijden moet je wel een onafhankelijke zit hebben en goed in evenwicht zijn.