[WN] Stalhouders, waar voor je geld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 19:21

Over de jaren heen heb ik zelf op verschillende stallen gestaan met mijn paardjes, ben op veel stallen geweest en heb ervaringen met andere stallen van anderen gehoord. Iedere stal heeft zijn voor en nadelen en ieder zijn eisen en ervaringen zijn net weer even anders. Daarom vind ik het eens leuk om de ervaringen en eisen van anderen te horen. Verder zit er eigenlijk niets achter, ik denk dat anderen het ook wel leuk vinden hier eens over te vertellen en te lezen.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 19:31

Ik heb de helft van de kudde (merrie met veulen) thuis in de paddock + veulenbox staan tot volgende week, dan gaan ze tot okt/nov. 24/7 de weide in die goed in de afrastering staat (Beoband). De andere helft staat in pension, voldoet compleet aan mijn eisen en ik ben minstens zo veeleisend als Francis, Cornelie en Vera maar helaas moet ik wel 45 minuten rijden om daar te komen. Da's jammer, eigenlijk zeer triest! Ik kom dus hooguit 1x per week bij mijn paarden daar. ALhoewel ik niet het idee heb dat ze me ook maar 1 sec. missen. Eind dit jaar komt er in ieder geval 1 van de 2 naar huis, dan heb ik mijn stallen thuis vol staan, Huilen .

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:14

Wij hebben onze paarden thuis staan.
We hebben vier binnenboxen en een 30 bij 40 buitenbak.
Weiland huren we van de buurman een eindje verderop in de straat.
Onze paarden staan 's winters op stal. Gaan dan elke dag een aantal uren naar buiten in de bak. Voer ze daar dan bij.
In de zomer lopen ze 24 uur per dag op het land lekker te grazen.

Ik vind de situatie bijna perfect zo. Overdag ben ik veel thuis (ook vanwege de kinderen) en 's avonds is mijn man bijna altijd thuis. Dan werk ik dus af en toe.
De verzorging doen we met z'n tweeen. Soms loopt onze mening echter wel uiteen wat betreft de verzorging. Ik ben denk ik meer een muts dan hem. Hij houdt niet van voedingssupplementen, natural horsemanship, vind dat ik toch wel lang doe over het grondwerk voor ik in het zadel zit, denkt dat ik wat teuterig ben. Hij houdt meer van de boerenfluitjes methode. Niet zeuren maar aanpakken. We laten elkaar daar echter wel vrij in. Is ook wel nodig denk ik want we volgen toch allebei onze eigen kop.

Ik vind het heerlijk om door het keukenraam te kijken en de paarden te zien lopen. Dat is dan het puntje dat ik straks weer ga missen. Als ze op het land lopen kan ik ze niet zien. Ze staan verderop in de straat, moet 2 minuten lopen dus waar zeur ik over. Maar toch! Ik mis ze dan.

Groetjes Marjan

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:18

Ik ben ook al diverse keren van stal verhuist, maar heb eigenlijk nog nooit naar volle tevredenheid ergens gestaan. Of ze beknibbelen op hooi, of ze beknibbelen op een schone box, of je wordt gek van de rare regeltjes, of men heeft meer verstand van koeien, het is nooit optimaal. Maar hier in de buurt heb je ook niet veel westernstallen, en al helemaal geen stallen met weiland. En ik ga niet 1,5 uur in mn auto zitten voorat ik bij mn paard ben. Daar heb ik geen tijd voor en ik vind het een eng idee. Als er wat aan de hand is wil ik er snel kunnen zijn.

Maar mede hierdoor is mijn keuze nu ook : Na dit paard geen andere meer...

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:21

ik sta al bijna 10 jaar bij de pensionstal (overwegend engels, 4 westernruiters) van mijn schoonouders, ik ben er als pensiongast gekomen, laat ik dat voorop stellen. ik ben het niet altijd eens met mijn stalhouder maar voor de paarden is hij gewoon goed. er is weleens wat maar op de ene stal heb je wat op de andere stal laat je wat, we hebben prima weidegang in de zomer en in de winter gaan de paarden in kleine koppels in de paddock. ook komen er in de zomer vaak paarden van buitenaf voor dag en nacht in het land. in het najaar is de binnenrijhal af dus kunnen we lekker binnen rijden. de prijs in zeker niet hoog (160 euro) en de verzorging staat in het teken van het paard. verder hebben we prima kuilgras en/of hooi van eigen land en de stalhouder voert sportbiks en haver, als jou paard iets anders moet hebben of medicijnen nodig heeft zal hij het altijd geven. we hebben dan geen round pen of stapmolen maar we je kan de trialer huren voor misschien 5 euro per dag en je kan ten alle tijden terecht ook al is dat s'avonds om 11.00 uur. OK dan!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:22

Ik heb ze thuis staan. Als ze op stal staan, kijken ze de kamer in en we zwaaien naar ze.
Het land achter ons erf huren we en dat is erg prijzig, maar daarvoor staan ze dus wel thuis en hebben ze zomer en winter een flinke weide.
Het is erg veel werk, zeker met een baan en een gezin ernaast, je moet alles zelf regelen en als iets op is, is het je eigen schuld, te laat boodschappen gedaan. Mijn dochter is nu 13 en helpt ook veel, zij zet ze ´s morgens altijd naar buiten voor school en haalt ze weer op, om de beurt mesten we uit
We kunnen wel alles zelf op voorraad hebben, zoals kuil en vlasvezel voor de stal, ruimte genoeg, dus dat koopt ook voordeliger in.
We mogen rijden in de bak bij de buren, alles mag en kan daar. Daar staan ook onze hindernissen, het gebruik daarvan wordt gewoon gedeeld. Wij doen ook vaak het onderhoud van de bak zoals slepen en de randen wegkruien.
Verder kunnen we iedere week het bos in, bij goed weer dan.
Al met al kost dat (vooral in de winter) toch wel een paar uurtjes per dag maar het is het ten volle waard.
Ook het feit dat we dus niet op vakantie kunnen tillen we niet zo zwaar aan. We hadden wel een poosje oppas maar dat lukt bijna niet meer, je wil ook graag een bekende in huis ipv van iemand die je dieren niet kent.
Wel mis ik het contact met andere westernruiters zoals vroeger wekelijks op een manege. Op een pensionstal heb je die contacten natuurlijk wel, kan gezellig zijn maar ik hoor er ook veel ellende over van anderen. Elk voordeel heeft zijn nadeel natuurlijk.
Wat betreft waar voor zijn geld, de pensionhouder doet natuurlijk het meeste werk en is ook heel erg aan zijn werkplek gebonden. Hij of zij zal toch alle voerrondes moeten doen en zorgen voor voldoende voorraden voor de dieren. Ook de gebouwen, weilanden en andere voorzieningen kosten geld. Aan onderhoud en bv al aan ozb, hypotheek e.d. Veel houden ze er niet aan over terwijl het wel hard werken is.
Wat bij mij de hoogste prioriteit zou hebben zijn de voorzieningen zoals weidegang, verzorging en uitrijmogelijkheden. Ik zou liever wat meer betalen waarbij ik een veel beter gevoel zou hebben.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:52

Mijn paard staat bij een (western)pensionstal (waar ik 'm ook gekocht heb) en ik zou daar nooit meer weg willen!! Behalve alle luxe faciliteiten (ruime/lichte stallen die elke dag uitgemest worden, verlichte buitenbak, binnenbak, overdekte stapmolen, overdekte roundpenn, solarium, wasplaatsen met warm en koud water, weidegang, enz.) krijg ik altijd hulp bij alles wat ik wil weten/doen.

ff wat voorbeelden Lachen

Een tijdje geleden had ik best een groot probleem met Bonanza (spin linksom). Hij vertikte het gewoon, en na een tijdje 'vechten' kwam ik er ook niet meer uit. Mijn instructrice is er toen, gratis en voor niets, opgestapt en terwijl ze me vertelde wat ze deed, trainde ze Bonanza net zo lang tot hij het netjes voor haar deed. Daarna ben ik er weer opgegaan en ging het super! Dat noem ik nog eens een goede instructrice. Totaal niet commercieel, zo is niemand daar. OK dan!

Mijn paard heeft 4 weken geleden een scheurtje in z'n pees opgelopen waardoor hij 8 weken volledige stalrust moet. Toen dat net gebeurd was hoefde ik helemaal niets te regelen wat betreft vee-arts; zij maakten een afspraak voor me en ze zorgen ervoor dat Bonanza elke dag z'n medicijnen krijgt in een speciaal lekker prutje. Totdat ik weer op m'n paard kan, mag ik af en toe op een paard van daar rijden (gratis!!!).

Omdat ik het er zo ontzettend naar m'n zin heb, en ik het enorm goed kan vinden met de mensen daar, ga ik regelmatig een hele dag helpen, ook met wedstrijden enzo. Ze laten me allerlei leuke, leerzame dingen doen; ik vraag, zij helpen! OK dan!

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:54

Ik vind het heerlijk Holly aan huis te hebben staan! Geen gemekker of ze alsjeblieft het land opmogen, het juiste voer krijgen, goed hooi, schone stal etc. etc. En ik vind het ook een groot voordeel dat ik normaal kan rijden zonder 10 dressuurruiters in de bak.

Enige nadeel is misschien dat ik nu geen binnenbak heb, maar onze buitenbak is altijd goed te rijden dus gewoon goed aankleden in de winter. En als het regent ga ik gewoon een uurtje tv kijken of bokken ofzo en dan rijden. Dat is ook weer zo handig als je paard aan huis staat. En dan s'avonds voor het slapengaan nog even een knuffel geven of lekker bij haar gaan zitten als ze ligt. Wat wil je nog meer???

Er is bijna altijd wel iemand thuis bij ons dus het is geen probleem als er iemand op vakantie of een dagje weg gaat.

Hiervoor stond ik met mijn oude paard op een manege dus ik weet wat het is om afhankelijk te zijn van de grillen van een manegehouder. Natuurlijk is het maar net waar je staat maar ik voel me vreselijk verwend nu !

Groetjes,

Bianca

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:49

Goede topic Himyar, interessant om te lezen wat de mens nou belangrijk vind in hun keuze voor een stal.
Waar de ene het belangrijk vindt voor hen zelf, is duidelijk te lezen dat een ander weer uit het oog punt van het paard denkt. Cool

Je geeft aan dat je nogal eens gewisseld bent van stal, dus zal je ook ervaren hebben, dat er meer te koop is tussen hemel een paarden. Lachen
Zelf zijn wij er uiteindelijk beter van geworden, de ervaringen die wij hebben op gedaan voor wij op ons eigen gingen wonen met de paarden, heeft ons geleerd wat wij uiteindelijk NIET willen. Knipoog

Je ziet wel eens mensen beginnen op een stal, en het lijkt wel of die daar dan zijn vast geroest. Maar goed, het moet ook een beetje in je zitten, om eens te willen kijken in de keuken bij een ander, en daar komt vaak nog bij, dat het je helemaal niet in dank wordt afgenomen, als je dat eens een keer zal opperen. Als je weg gaat op een stal, tenminste dat gevoel kreeg ik er altijd bij, word je meteen gezien als een soort van verrader, en mankeert er meteen van alles aan je.

Terwijl het juist zo zou moeten zijn, dat je het ook positief zou kunnen zien, en als je weet dat je een goede stal rund, de klant uiteindelijk weer zou kunnen terug komen. Dat verbaast mij ten zeerste, in mijn zakelijke wereld is het namelijk zo, dat het niet moeilijk is een klant te krijgen, maar om hem te houden,

Ik vraag mij eigen dan ook helemaal niet af waar je naar toe wil met deze topic, het negatieve laat je tenslotte ook achter waar je vertrekt of al weg bent, en je zal ook hebben ervaren dat er dan zeker niet positief over je gesproken wordt. Ik zeg altijd maar, waar de ene zich nog dingen afvraagt Ach gut , is de ander al weer drie stappen verder en heeft dus duidelijk een eigen mening.

Groetjes Peter OK dan!

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:02

Tuurlijk is het een droom om mijn pony aan huis te hebben, mijn pony is bijna 20 en ik droom dus inmiddels van een jong paardje erbij .... maar als ik haar moet stallen bij de boer, dan is het alles maal 2 ..... ik vroeg me af of het nou goedkoper is een paard aan huis. Dat zal wel, maar een huis met stallen is natuurlijk ook niet goedkoop. Nu woon ik in een flat, heerlijke ruime hoor, en de boerderij waar mijn pony staat is op 10 minuten afstand met de auto. Een vriendin van mij is op zoek naar een huisje met stallen op de veluwe, dan kan ze haar paardje ook aan huis nemen en er nog 1 bij zoeken. Maar het is volgens mij wel af en toe afzien ..... nu kan ik iemand op stal vragen mijn pony uit te mesten en voer klaar te zetten, maar dan ..... hopen dat je goeie buren hebt ...... maar ja, je hebt ze niet voor het uitkiezen. Dus mijn vraag is:
- is het goedkoper paard aan huis
- zijn er mensen die ervaring hebben met paard aan huis, maar terug zijn
in pensioen en dat beter vinden ?
Thanx, Irene

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:13

Als je niet alle uren die je er thuis aan spendeert in geld omzet ben je thuis goedkoper uit. Ik kan er nu bij huis 2 houden voor de prijs van 1 in pension.

De voordelen en de nadelen zijn al genoemd, die gelden sterker of minder naar gelang je een recreatie of sportruiter bent.
Mijn meiden hebben een flinke paddock en een mini-weitje ter grootte van een kleine buitenbak, waar ik erg zuinig op ben.
Het weinige trainen wat ik doe doe ik dus 'buiten' onder het zadel. Gelukkig is de Veluwe mijn achtertuin, dus daar heb ik niets te klagen Haha!
Longeren kan alleen als het gras het toelaat en rijden doe ik er nooit in, mits we niet 'grounded' zijn vanwege eea ziekte.

Als je er speciaal een huis 'buiten' voor moet gaan kopen zul je nooit uit de kosten komen, dat geldt ook voor een weiland. Als je het hebt is het mooi, maar om het er speciaal voor te kopen brengt zijn geld niet op.
Hier kost een hectare € 60.000, daar kan ik heel wat baaltjes hooi voor kopen en dan heb ik het nog niet eens over de kosten van onderhoud van een weiland.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:19

Irene K. schreef:
Dus mijn vraag is:
- is het goedkoper paard aan huis
- zijn er mensen die ervaring hebben met paard aan huis, maar terug zijn
in pensioen en dat beter vinden ?
Thanx, Irene
Een paard aan huis is zeker goed koper, helemaal als je er een aantal staan hebt. Het voeren en mesten is altijd wel iemand voor te vinden die je kan helpen als je een keer niet kan, tenminste als ook wat over hebt voor een ander, en of kan opschieten met BV je familie.
De ervaring van het paard aan huis hebben en terug moeten naar een stal, kan ik niet met je delen. Maareuh, terug gaan voor de stal, lijkt mij niet zo erg, maar om sommige van die vreselijke mensen weer te moet zien, nee dan geef ik nog liever mijn paarden weg als de oorzaak het financiële zou zijn. Thuis met je paarden staan, is echt het einde, geweldig om het gewoon te doen, zoals je het zelf graag wilt doen.

Groetjes Peter

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:42

Ik heb mijn paard ook thuis gehad, ik vond het heel leuk. Ik moest alles alleen doen (mijn vriend houdt helemaal niet van pssrden!) maar dat vond ik niet erg. Ook al werkte ik fulltime.
Ik had thuis een paddock, waar ik in ieder geval ook in kon longeren en ik heb er ook nog wel eens in gereden. Verder reed ik in de bak van de plaatselijke Engelse rijvereninging. Die bak had ik meestal voor mijzelf, er was bijna nooit iemand. Op één avond in de week hadden ze er lessen, dus dan kon ik er niet rijden.
Ik huurde het weiland van de buurman. Ik dacht ideaal!
Dit bleek niet zo te zijn. Mijn paard kan dus niet alleen staan, hij werd eenzaam en kreeg allerlei kwaaltjes. Dus ik moest een oplossing bedenken. Ruimte voor twee paarden was er niet, een shet of een geit erbij kon ook niet want mijn paard houdt niet zo van kleintjes (lees hij is niet zo sociaal tegen kleintjes.
Ik heb toen besloten om mijn paard op een westernstal te neer te zetten.
Dit is voor mij een kwartiertje met de auto. Mijn paard knapte weer helemaal op, hij had het daar helemaal naar zijn zin! En ik ook! De voor mij was die keuze toen gemakkelijk gemaakt.

Ik ben blij dat ik hem nu weer op een stal heb staan, in eerste plaats omdat mijn paard weer happy is, en in de tweede plaats omdat ik het ook erg naar mijn zin heb. Ik kan nu met een gerust hart op vakantie gaan.
Toen ik zwanger was werd er goed voor mijn paard gezorgd, hij kreeg ook beweging.
Een paard thuis is leuk, ook is het goedkoper, maar dan moet je wel altijd genoeg tijd hebben!

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:43

Het is helaas niet voor iedereen weggelegd, zeker niet in de randstad, om paarden aan huis te hebben of een villa voor enkele ton te kopen..ik ben ook opgeleverd aan de soms zeer subjectieve en spontane grillen van de manegehouder (en niet alleen die van nu...!!:-)) die valt nog wel mee als ik het met anderen vergelijk!!) maar je hebt toch niets te vertellen, moet altijd op je knieen, je paard is ondanks dichtbij toch "bij een ander" ..als ik het zou kunnen, meteen..maar als je een normaal salaris verdient valt er hier in de randstad (mits rijk geboren of de loterij gewonnen) weinig te hopen op een eigen onderkomen..en dan is een manege of een boer je enige mogelijkheid....
Wie de paarden aan huis heeft, prijs je gelukkig !!:-)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:05

Strangertje schreef:
meteen..maar als je een normaal salaris verdient valt er hier in de randstad (mits rijk geboren of de loterij gewonnen)

Of gewoon door hard werken.... Knipoog

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 13:25

vera"]
[quote="Strangertje schreef:
meteen..maar als je een normaal salaris verdient valt er hier in de randstad (mits rijk geboren of de loterij gewonnen)

[/quote]

Met de huidige prijzen (vooral als je “instapt”) mag je wel met 150.000 Euro bruto per jaar thuis komen als je iets redelijks wilt kopen (huis met grond en stallen of alleen stallen en grond in de buurt van je woning). Ook met heel hard werken, redden velen dat simpelweg niet.
Dan mag je wel bijna dag en nacht gaan werken en heb je helemaal geen tijd meer voor je paard(en). Al die mensen moeten roeien met de riemen die ze hebben wat stalhouders betreft en hopen dat de reisafstand doenlijk blijft. Iedere dag kilometers met de auto rijden, kost overigens ook een lieve duit, die ook nog eens bovenop de 150 (?) tot 300 (?) Euro per maand stalling per paard komt.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:51

vera"]
[quote="Strangertje schreef:

[/quote]

Ik heb ook wel eens opmerkingen gekregen en vragen wat mijn man nu voor werk deed (alsof ik niets deed). Dan was ik er maar wat trots op om te zeggen dat hij heel gewoon automonteur was. Het meeste aan uren draaien wij echter thuis. 's Avonds geen clubs of uitgaan maar gewoon werken om en in het huis. Bouwen, onderhouden en opknappen..... vooral zomers gaat hier pas laat de tv aan.....
Hij heeft me wel eens voorgerekend wat 1 paard per maand kost aan weilandhuur en stal, die hebben we namelijk speciaal voor ze gebouwd en die heeft dus gewoon extra geld gekost.
Kwam niet ver van een pensionprijs af en dan nog het werk zelf doen.
Als je een huis koopt, zal er ook nog wel wat aan moeten gebeuren zoals stalling maken, bak aanleggen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 15:06

Een ding is zeker: als je een of meerdere paarden wilt houden, dan vraagt dat heel wat offers, financieel en/of kwa werk/drukte/tijd/kopzorgen en noem maar op . Maar het moet allemaal toch wel erg moeilijk worden met echt onoplosbare problemen en/of geen andere/betere uitwijkhaven, wil ik mijn paarden weg doen Haha! Knipoog

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:13

Himyar schreef:
Een ding is zeker: als je een of meerdere paarden wilt houden, dan vraagt dat heel wat offers, financieel en/of kwa werk/drukte/tijd/kopzorgen en noem maar op . Maar het moet allemaal toch wel erg moeilijk worden met echt onoplosbare problemen en/of geen andere/betere uitwijkhaven, wil ik mijn paarden weg doen Haha! Knipoog

Sluit ik me volledig bij aan, dan leef ik gewoon zuiniger!!!
Ik zie dat trouwens bij alle paardenkennissen, paard gaat voor (bijna) alles!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:52

Er stond een knipoog achter....... Cool

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:18

Waarschijnlijk hebben weinig mensen een zeer gedetailleerde kosten/baten-analyse gemaakt van de verschillende manieren om een paard te houden. Misschien dat er wel branche-organisaties zijn met cijfers over dit onderwerp? Of misschien heeft een bokker dit gedetailleerd onderzocht. Zou best interessant zijn. Maar paardenliefhebbers hebben nogal eens andere criteria, en terecht. Soms gaan de paarden inderdaad voor alles en wordt er heel veel voor opzij gezet.
Ik kan me voorstellen dat, zoals al genoemd en naast de faciliteiten die voor je paard van belang zijn, ook het sociale aspect een rol speelt bij de beslissing om voor een specifieke stalhouder te kiezen (of om er juist te vertrekken). Voor sommigen is dit een voordeel en voor sommigen een nadeel. Maar dat hangt voor een groot deel van je eigen instelling af.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:27

als stalhouder komt het bij sommige uitspraken hierboven over of we grillige onmensen zijn. Huilen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:30

Jos schreef:
als stalhouder komt het bij sommige uitspraken hierboven over of we grillige onmensen zijn. Huilen

Nee hoor Jos, 80% van de regels op pensionstallen zijn ontstaan door grillige klanten Bloos

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:33

grillige klanten Verward nee joh Cool

zondag om half 10 s'avonds, tijdens een leuke film, kan je best nog wel even een paar vragen beantwoorden die ook maandag overdag gesteld hadden kunnen worden Schijnheilig

grillig? neeeeeeeh ...........helemaaaaaaaaaal niet
hoog uit een beetje bot *LOL* *LOL* *LOL*

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:51

amen