[WN] Hoe zijn jullie in de westernsport terechtgekomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:19

Ik kreeg van m´n ouders in 1980 een westernzadel voor op de Welsh. Zo heb ik enkele jaren rondgehobbelt. Later af en toe het zadel op wat andere pony´s en paarden uitgeprobeert en toen het zadel ingeruild tegen een wat beter westernzadel. Nu is er een Quarter bij gekomen, dus straks wordt het dus les nemen!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 08:23

Na een jaar of 15 engels gereden te hebben was ik er door meerdere verhuizingen in korte tijd een poosje uit.
Ik hoorde op m'n oude manege bij het interieur, werkte er ook achter de bar, hielp met ruiterkamp enz. Ook had ik toen een verzorgpaard waar ik alles mee mocht doen...
Om dan op nieuw te beginnen op een nieuwe manege, weer één keer per week 'rondjes hobbelen' door de bak, daar had ik eigenlijk helemaal geen zin in... Maar het is een virus en op een gegeven moment móet je gewoon weer paarden om je heen. Ik woonde toen in Smilde en hoorde toevallig twee collegatjes praten over hun rijles en ving op dat ze 'western' reden.
Nou had ik wel eens een demo gezien en het leek me toen al hartstikke gaaf, maar ik wist niet dat je daar in Nederland les in kon krijgen, ik dacht dat die lui dat in Amerika opgepikt hadden ofzo. (Dat was dus ruim 10 jaar geleden hé... toen was western absoluut nog niet bekend, en al helemaal in het Noorden niet.)
Ik heb die collega's dus gevraagd hoe dat was en waar ze les hadden... bleek ik dus vlak bij de Puzta Ranch te wonen (nu Rossworld). Daar heb ik dus m'n eerste westernlessen van Jantinus gehad.
In het begin was ik nog van plan 'puur recreatief' te rijden. Wilde wel graag een western gereden paardje ooit, maar een 'westernhaf' was goed genoeg voor mij vond ik. (Geen verkeerd woord over westernhafjes hoor! Ik vind ze geweldig en zijn super westernpaardjes. 't Is puur even om te illustreren hoe ik toen dacht.)
Maar ja, van't één komt het ander, ik kreeg een 'verzorg' Quarter merrie die ik getraind en op shows uitgebracht heb en daarna moest het natuurlijk een Quarter, of eigenlijk liéfst een Paint worden. Na veel zoeken, teleurstellingen van afkeuren e.d. vond ik Fly... niet echt een super show paard, dus dan maar m'n eigen show Paint fokken... en met Dot is dat wel aardig gelukt tot nu toe...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:11

Hihi, je kan beter vragen hoe kom je er weer uit.
Niet voor de paarden hoor, al hoe wel, iedere ochtend wakker worden met dat gehinnik, omdat het tijd is om te voeren, word je ook niet altijd gelukkiger van. Paarden zijn af en toe net vrouwen, altijd maar zeuren. Haha. Hoe durf ik dit te schrijven op Bokt, ik geniet al van het idee dat ik nu een potentieel figuur ben, die sommige het liefst aan de hoogste boom zien hangen. Dus ik schijf erbij dat het een grapje is. Bloos Knipoog Lachen

Maareuh hoe zijn wij er ook weer in gekomen. Diverse maneges hadden wij al achter de rug, en ik moet zeggen dat het een beetje aan mij gelegen heeft, dat de dressuur wereld gedoemd te mislukken was. De oorzaak hiervan zijn, stretchbroeken.
Kijk dat vrouwen zich daar nou in hijsen, tot daar aan toe, maar die mannen, ohhhhh (piep piep piep)
Toen kwamen wij een keer op een western manege, en daar was Bud bier, jaja ik was meteen om, en zal niks anders meer willen. Haha!

Even voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen dressuur, een kuur op muziek vind ik prachtig. Laatst waren wij op een vrij grote wedstrijd in Duitsland, en ben op de tribune gaan zitten bij zo’n kuur op muziek. Voor dat ik bij mijn stoel was, had ik al drie keer mijn kaartje moeten laten zien, terwijl de andere gewoon heen en weer liepen. Bij mijn plaats aan gekomen, krijg ik een discussie met een paar in een veel te strakke stretchbroek verpakte dames, over, ja je wil het niet geloven, de in mijn oren als muziek klinkende sporen. Later hadden zij ook nog commentaar op mijn hoed, wat nota bene een echten Stetson is. Cool en klam ben ik toch gaan zitten met mijn zelf meegenomen Bud bier en ik geef toe, mijn zak popcorn was aan de grote kant.
De in stretchbroek mekkerende Duits sprekende dames, zijn uiteindelijk wezen klagen, en ik kreeg het verzoek om met mijn hoed, sporen, Bud bier en popcorn, te vertrekken, terwijl ik mij zelf net goed geïnstalleerd had.
Ik had gewoon gelijk, om acht jaar eerder voor de western te kiezen, als ik daar op een tribune ga zitten krijg ik nooit commentaar, zei ik tegen die uit de kluiten gegroeide hangjas die mij sommeerde te vertrekken. Boos!

Ik geef je groot gelijk dat je geen andere sport meer wilt, OK dan!

Groetjes Peter

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:39

Na een gebroken heup van een val van een springpaard (jongens gooiden een rotje in de rijbak) ruim 10 jaar geleden en het feit dat ik ook toen al geen 18 meer was (gezin, baan etc) wilde ik het iets rustiger aan gaan doen mbt de paardensport. Het inrijden en trainen van jonge sport/springpaarden gaf nogal wat risico op blessures. Via een vriendin kwam ik terecht bij de Sunflower Appaloosa Ranch in Lisse (een leven zonder paarden kon ik me ook niet voorstellen). Daar ben ik overgestapt op het westernrijden en ik heb geen moment heimwee gehad naar het springen/dressuurrijden. Na enkele jaren kreeg ook mijn man het virus en nu hebben we allebei een eigen appaloosa.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:49

hahaha GoedVetMan, ga eens met stretchbroek op een westernwedstrijd zitten. Kun je net zo hard lachen om het commentaar denk ik Haha!

Ik rij en heb nooit engels gereden in rijbroek trouwens. Die dingen zijn horror. Alleen op wedstrijd moet het Scheve mond

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:48

haha ik had er gelijk de eerste dag al een gat in Haha! Haha! Frusty
(Emma)

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:52

toen ik met m'n verzorgpaard naar een andere stal moest verhuizen kwamen we op een westernstal terecht wat echt heel erg leuk is, ik rijd nu ook een Quarter horse van de eigenaar van die stal, met dat paard is een aantal jaren geleden Europees kampioen mee geweest dus ik leer echt heel veel van dat paard.. we doen nu ook aan freestyle rijden dus geen hoofdstel en zadel enz.. hier stop ik nooit meer mee denk ik

chex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:10

Ik heb eerst 25 jaar Engels gereden. Van alles gedaan: dressuur, springen, samengesteld, voltige en carrousel.
Ik zag ooit een demonstratie van Henk van Amstel bij ons in Gouda. Dit vond ik zo gaaf dat ik besloten had, dat als ik aan een nieuw paard toe was ik western zou gaan rijden. Toen ik Ostar(26) in moest laten slapen, ben ik naar Henk toegegaan voor een paard en begeleiding. Dit is ruim 6 jaar geleden geweest. Ik heb er geen moment spijt van gehad, hoewel ik nog enorm kan genieten van een waanzinnige dressuur-proef.

SillytheKid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:40

Ik ben begonnen met lezen en informeren naar het western rijden omdat ik helemaal verliefd was geworden toen ik Rieky Young, Volker Smitt en Mike Bartmann had zien rijden op de 8e Western Experience. Ik vond het zo gaaf en het zag er zo relaxed uit dat ik verkocht was. Ik heb gezworen dat ik ooit ook op die bodem in de Brabanthallen zou rijden, maar dat betwijfel ik aangezien ik mijn lessen en mn paardje kwijt ben... Verdrietig

Toch hoop ik het ooit nog eens mee te maken Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:05

Romkabouter schreef:
hahaha GoedVetMan, ga eens met stretchbroek op een westernwedstrijd zitten. Kun je net zo hard lachen om het commentaar denk ik Haha!

Ik rij en heb nooit engels gereden in rijbroek trouwens. Die dingen zijn horror. Alleen op wedstrijd moet het Scheve mond

hahaha
Maar ik vind het wel een geweldig verhaal van Peter. Ik zie het voor me Haha!

Peter je gaat gewoon in fusionstijl...stretchbroek met westernboots, dopje op het kopje en rinkelsporen. Dan snappen ze het helemaal niet meer Tong uitsteken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:08

Of ze laten je opsluiten Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:28

Zo'n 13/14 jaar geleden zette ik een zomer mijn paardje bij iemand in Oostzaan op de wei. Deze persoon reed toen les in Spijkerboor bij Henk van Amstel en vroeg me of ik met mijn paard mee wilde daar lessen. Dat leek me wel leuk en zo ben ik in de western sport gerold. Toen had ik nog een soort van dravertje.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:54

Wat leuk zeg, je beginselen liggen dus op onze manege!! Leuk om te horen, ik ben er al 10 jaar geen manegehoudster meer, het is nu manege Spijkerboor en die mensen willen niets weten van westernrijden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:59

BillyJean schreef:
Wat leuk zeg, je beginselen liggen dus op onze manege!! Leuk om te horen, ik ben er al 10 jaar geen manegehoudster meer, het is nu manege Spijkerboor en die mensen willen niets weten van westernrijden.

Ja, Anita stond er toen nog met haar kruising Arabier/Fries, die was toen nog maar een of twee jaar oud.
Een keertje in de winter was het pad de dijk omhoog nogal bevroren, kwamen we pas bij de tweede keer een aanloop nemen boven met auto en trailer *LOL* .

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:10

Goede oude tijd haha, je hebt het over PAYERNO, die heeft Annita van mij gekocht. Geweldig mooi gelukte kruising!
Was een gezellige tijd toen....

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:25

Ik was zijn naam vergeten, maar nu je het zegt, komt het weer levendig terug. Hij was een leuk paard ja.
Leuk dat jullie meewerkten met het bekender maken van het western rijden. Anders was ik misschien nooit in aanraking gekomen met western rijden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 08:20

Anya"]
[quote="Romkabouter schreef:
Peter je gaat gewoon in fusionstijl...stretchbroek met westernboots, dopje op het kopje en rinkelsporen. Dan snappen ze het helemaal niet meer Tong uitsteken Haha!

Goed idee, en een bol hoedje op. Ik had hem echt zitten die dag, jeetje wat had ik de pest erin.
Maar goed, ik ben gewoon beneden blijven staan, en heb toch een aantal ruiters zien rijden.
Geweldig om te zien hoe sommige zo’n kuur op muziek uitvoeren, ik kan er helemaal vanuit mijn bol gaan. Die grote stoere paarden, zo soepel bewegend door een arena te sturen, vind ik ontzettend knap, in vergelijk met een proef die wij doen. Drie minuten.
Maar goed, ik ben toch wel blij dat ik in het western georiënteerde cultuurtje zit.
Ik heb daar ook nog even staan kijken bij de stallen, niet dat ik daar nou zo kon inlopen, maar een goede kruiwagen doet wonderen.
Als wij op wedstrijd gaan zijn wij altijd blij met een goede groom. Nou je zal de groom maar zijn van zo’n top dressuur ruiter zeg, wat worden die door bepaalde van hen als een hond behandelt, ongelooflijk.
De spanning die daar heerst is met geen pen te beschrijven, dit herken ik ook niet echt aan de western kant.
Wat ik ook niet herkende was hoe zo’n stretchbroek op stappende ruiter zijn paard opgaat.
Ja ja met een Brabantia trappetje, en hij kreeg er nog een kontje van zijn groom bij.
Je raadt het al hé, weer werd ik weg gestuurd, omdat ik de slappe lach er van kreeg.

Groetjes Peter

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 08:28

Haha dat komt omdat die paarden hoger zijn dan de gemiddelde quarter Peter Lachen

Nee hoor, ik stap gewoon vanaf de grond op mijn ruim 1,70 zijnde paard. Alleen zonder zadel heb ik een beentje nodig. Springen is dan echt te hoog.

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:06

Ik ben in de western terecht gekomen na 7 jaar engels. En ik was ook dat eeuwige achterelkaargehobbel op de engelse manege zat.
Mijn vorige buurvrouw gaf mij toen de tip van een supergezellige westernstal in de buurt.
Ik heb toen meteen gebeld en heb een 'proefles' gehad.
Ik was meteen verkocht na dat uurtje.
Vervolgens heb ik 5 privelessen genomen om de basis goed onder de knie te krijgen. En nu zit ik in een gezellig groepje van drie ruiters en rijd ik elke woensdagavond een uur.
En ik zou noooooooit weer terug willen naar engels rijden.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:33

Hey Peter,jij bent zeker de leukste thuis! Haha! Leuk verhaal,ben benieuwd wat de dressuurmensen hiervan vinden.(misschien weer wat vooroordelen bevestigd.........???) Haha!

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:04

ik via mn vriendin Lachen heil aan mischa Haha!

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:21

Hoe ben ik in de westernsport terecht gekomen? Via bokt eigenlijk! Haha!

Vorig jaar in de zomer zag mijn zusje( OK dan!) een oproep op bokt staan waarin een stalhulp werd gevraagd op een westernstal. (De Easy Horse Ranch). Helaas was er al vrij snel iemand gevonden. Scheve mond Ik wilde toch wel graag een keer westernrijden, dat was echt een jeugddroom van me. Ik was blij dat het zo dicht bij ons in de buurt was!

Op een dag zijn mijn ouders naar de Easy Horse Ranch gegaan en die zeiden dat ik maar eens moest gaan kijken. Ik ben er toen zelf heen gegaan(met m'n vader) en van het één kwam het ander en zo ben ik er eigenlijk in gerold. Pling Het was een unieke kans voor me en ik heb er tot op de dag van vandaag nog geen seconde spijt van gehad. Ik heb het er nog steeds naar m'n zin en het paard waar ik op rij, vind ik helemaal geweldig Lovers. Verder zijn de mensen natuurlijk ook heel erg aardig Knipoog. Ik ben in ieder geval besmet met het westernridingvirus.

Groetjes,

Marieke

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:22

Hoi! Haha!
Op onze manege is een combinatie van engels en western rijden. Je begint als klein kindje op een engels zadel een beetje een zit te krijgen en een beetje te leren sturen. Dit was dan wel sturen op de westernmanier. Toen ik oud genoeg was (10) ben ik naar de westernlessen gegaan. Nu rijd ik het al 5 jaar en ik wil niets anders meer!!! OK dan!
Groetjes Danielle

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:02

Ik rij nu ongeveer 3 jaar western na ongeveer 2 jaar engels te hebben gereden. Ik had les van een westernmevrouw. Op een gegeven moment hebben we er gewoon een keer een westernzadel opgelegd. Seven reageerde daar heel goed. Ze was veel rustiger. Persoonlijk sprak me de western stijl ook veel meer aan dan de dressuur

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:37

Ik heb westernles omdat ik engels absoluut helemaal niks vind, (alleen al door te kijken) en omdat ik wel wil kunnen rijden voordat ik op m'n eigen jonge paardje ga zitten, maar daar zal ik ook niet echt western op rijden, maar gewoon wat ik zelf het beste en handigst vind.