[WN] gemeten druk in de paardenmond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:57

Het eerste wat ik dacht toen ik dit topic las was: "logisch".

De teugels hangen bij western ruiters een stuk slapper. Ook de oefeningen die enigzins overeen komen met dressuuroefeningen worden dusdanig (voor zover mijn kennis over western rijkt, tenminste Haha!) anders uitgevoerd en bepaald, dat de drukverdeling (zowel in mond als achetrhand) anders ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:58

Anya schreef:
Maar het feit dat een dik bit uberhaupt wel eens niet kon werken, is van de laatste tijd.
Dat betwijfel ik, ik denk dat de weldenkende ruiters van 'vroeger' ook wel zorgvuldig bedachten welk bit en waarom. Het lijkt iets van de laatste tijd, maar dat is alleen maar omdat we tegenwoordig meer horen en zien, we leven in het tijdperk van vlugge communicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:00

Tyrza schreef:
Het eerste wat ik dacht toen ik dit topic las was: "logisch".

De teugels hangen bij western ruiters een stuk slapper. Ook de oefeningen die enigzins overeen komen met dressuuroefeningen worden dusdanig (voor zover mijn kennis over western rijkt, tenminste Haha!) anders uitgevoerd en bepaald, dat de drukverdeling (zowel in mond als achetrhand) anders ligt.

Tyrza, dat is wel waar, maar alleen voor 'de betere' ruiters. Wat daaronder zit, past ook niet in het plaatje van de drukvrije mond hoor, net als bij dressuur enorme verschillen zijn tussen 'de betere' ruiters en alles daaronder.

Maar tegelijkertijd ben ik heel benieuwd welke optomingen er getest zijn, omdat sommige bitten ook met weinig druk al wel veel PIJN veroorzaken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:03

Dat is zo, Lovely. Maar ik ben zo "naief", dat ik dus van het beste uitga Haha!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:07

De gebruikte bitten bij deze test lijken mij in dit geval heel belangrijk, een Myler van 13 mm geeft een heel ander soort druk dan een KK dubbelgebroken trens van 18 of zelfs 21 mm.

Bij de Myler kan 2.5 kg veel scherper inwerken dan de 5 kg bij een dubbelgebroken KK bit Clown

Nu rijden niet alle westernruiters met een Myler maar over het algemeen genomen, hebben de westernbitten een iets scherpere inwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:10

Haha Tyrza, dat is niet erg Knipoog. Maar je weet zelf natuurlijk als geen ander hoe een stang inwerkt als je er aan gaat hangen, terwijl die gewoon heel dik is Clown .

Ann, daar dacht ik dus ook aan, het type bit is mogelijk nog belangrijker dan de dikte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:51

Ik denk dat de essentie van het verhaal is hoe 'zwaar' een bit is bij goed gebruik en niet dat de 'misstanden' in het onderzoek zijn meegenomen. Dus laten we die ook buiten deze discussie laten.
Ge-interesseerden kunnen via Anya het artikel lezen en zich zelf een oordeel vormen over de inhoud.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:21

ik wil toch even reageren want ik heb het stukje in de cavallo gelezen.
Er onstaat de indruk dat de westernruiter met veel minder druk reed. en het klopt op zich ook wel maar dan nemen ze daar wel even Grisha Ludwig voor op een van z'n best getrainde hengsten. die dus geen druk nodig is want dat paard is super getraint, en de ene dressuurruiter een jonge hengst reed die nog het een en ander aan scholing nodig had.

daarbij werd er in datzelfde verhaal aangegeven dat het gebruik van Grisha alleen als voorbeeld meting werd gebruikt. het ging in het verhaal dus niet om het verschill tussen western en engels maar om het verschil tussen de 2 engelse ruiters. die moet ik zeggen ook niet de minste waren.

dus in dit geval uit z'n verband gerukt artikel. die wel het lezen waard is

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:01

Hmm, apart topic...maar eeh, in de western is het ook niet zo dat je tijdens de eerste weken, maanden en misschien wel jaren, meteen aan een los teugeltje rijdt. Wil je een paard goed laten lopen, dan heb je wel aanleuning nodig, en dan haal je het denk ik ook niet met maar 2,5kg hoor Lachen

De mening van Antoinette vind ik weer lekker kort door de bocht, duidelijk een korte neus...

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:34

XoNo schreef:
De mening van Antoinette vind ik weer lekker kort door de bocht, duidelijk een korte neus...

Pardon?

Ik bedoelde ook zeker niet te schrijven dressuur vs. western. Ja, dressuurruiters/amazones rijden over het algemeen met meer contact. Maar dat met die rukjes was zowel bedoeld voor de dressuur als westernkant, want er zijn ook dressuurmensen die denken hoe lichter hoe beter, maar er niet bij stilstaan op welke manier ze dat voorelkaar krijgen.

Ik zie zelf nu ook dat mijn reactie er nogal anders staat dan ik bedoelde. Ik ben er alweer achter dat het westernforum en Antoinette niet samengaan Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:59

Nja, niet samen gaan is meteen wat overtrokken Tong uitsteken Ben blij dat je hem na nader inzien zelf ook wat raar vond staan Lachen
Maargoed, nu weten we hoe je het wél bedoelde! No hard feelings!

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:30

Ik heb het artikel niet gelezen, maar druk geef je altijd aan in kracht per opervlak, en dat is in een paardemond moeilijk te meten. In dit artikel zal het wel gaan over de kracht die staat op de teugels. En dan hangt de druk in de mond af van het oppervlak van het bit dat de mond raakt en dan zal er ook bij 5 kg trekkracht maar weinig last van in de mond worden ondervonden. Wel kan die kracht in de nek van het paard op den duur ernstige schade aanrichten en oorzaak zijn van vergroeiingen

Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:28

Ik heb dit artikel ook gelezen, al is mijn duits niet zo goed...
Maar ik vind het heel goed dat er hier onderzoek naar is gedaan. En ik denk dat er na deze uitkomsten zeker wel vervolg onderzoek is gedaan gaat worden.
Ook naar de inwerking en liggen van het bit tijdens arbeid is bekeken door het maken van rontgenfoto's. Dit artikel heeft mij zeker wel aan het denken gezet. En de dressuur ruiter die hier heel kort door de bocht reageren die zeggen dat ZIJ niet veel druk hebben op het bit hebben dit artikel zeker niet gelezen.. Er hebben hier topamazones meegewerkt die een stillere hand hebben dan menig dressuurruiter en als er dan al zulke schokkende bevindingen worden waargenomen zou ik als dressuur ruiter toch nog eens een keer nagaan denken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:12

Nodig ik je nu uit mijn paard te komen rijden. Lachen
veel druk accepteert hij gewoon niet, gaat hij wel kort van dribbelen dat je vanzelf we lleert je handen stil te houden.
Plus ik vind het zelf ook niet lekker rijden.

En Gijsenkim en Steef hebben hem gereden, vraag maar of kawa 5 kg in je hand legt.
op een gewoon dubbel gebroken bitje Lachen
Maar op een halster met touwtje doet hij ook alles, daar niet van:)

Dus jou mening is ook kort door de bocht, want ook basis ruiters kunnen zachte handen hebben.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:53

ik heb gesprongen en op een "top"(is zz top?)dressuur paard gereden jaren buiten gerotzooid ik men en nu sinds kort aan het western leren en ook al rij je met losse teugel dan heb je nog steeds constant contact

okee is een TOP ruiter iemand die de zin en het geld heeft om met wedstrijden mee te doen of iemand die gewoon lekker kan rijden??
soms lijkt t net of dat bepaalde mensen vinden dat als je basis(lekker buiten aanrotzooit) ruiter bent je niet kan rijden of zo
nou ben ik geen ster ruiter ik ben blij dat ik blijf zitten en doe niet (meer)aan wedstrijden mee
maar voor iedereen geld volgens mij hetzelfde constant contact met een rustige stille hand met je paard is ten alle tijden beter dan rukken

het ene paard reageert beter op bit a en een ander beter op bit b
peroonlijk denk ik dat de druk die uitgeoeffend word ligt aan de combinatie van dat hoever dat ene paard en hoever die ene ruiter is
en dan nog blijt er verschil ik denk echter niet dat dat ligt aan de styl (dressuur of western)ook een ster ruiter zal met paard a nihil druk en op paard b veel druk uitoeffenen
ook met dressuur is het de bedoelling om nihil druk uit te oeffenen
(alleen houden die de teugel "recht"ipv hangend

ik denk dat iedere ruiter probeert een zo ligt mogelijke aanleuning te krijgen (niemand(mens noch paard) wil toch een uur lang (of langer)10 kilo vasthouden ??? moet je eens proberen met een zak aardappellen)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:24

XoNo schreef:
Hmm, apart topic...maar eeh, in de western is het ook niet zo dat je tijdens de eerste weken, maanden en misschien wel jaren, meteen aan een los teugeltje rijdt. Wil je een paard goed laten lopen, dan heb je wel aanleuning nodig, en dan haal je het denk ik ook niet met maar 2,5kg hoor Lachen
Vreemd dat ik in mijn eerste les(sen) meteen mijn teugels los moest gooien en mijn paard door de bak moest sturen. Vervolgens wel weer op de buitenteugel.. maarre.. die had ik toch heel los hangen..? Ik was echt helemaal de weg kwijt.

Ben zelf verder gaan rijden, met minder losse teugels en nu kan ik ook op de buitenteugel sturen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:47

Daar komt ook nog bij, zat ik me vandaag tijdens het rijden te bedenken, dat het natuurlijk ook belangrijk is hoe de ruiter in de teugelhulp is.

Je hebt wel eens ruiters die hun hand zo blokkeren dat er totaal geen flexibiliteit is tussen mond en schouder.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:09

ik deel trouwens ook de mening van xono niet.. mij wordt geleerd om alle handelingen met zo min mogelijk teugeldruk te doen.. eigenlijk geen teugeldruk. ook de wendingen om voor en achterhand.. de stops en de back-up. eigenlijk hebben we nergens aanleuning bij nodig.. als ik mijn instructeur moet geloven.. en al helemaal geen 2.5 kg.. eerder een paar ons

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 16:07

Vijf kilo.... Mij is altijd geleerd dat ik een kuikentje in mijn handen had dat ik zeker niet dood mocht knijpen.
Hoelang zou het wurgen duren met vijf kilo? Bloos!

Er zijn natuurlijk situaties dat je wel eens vijf kilo of meer in je hand krijgt, maar ik mag toch hopen dat die maar van korte duur zijn.
Moest er niet aan denken te moeten rijden met 5 kilo gewicht in mijn handen (en wat mn paard en wel niet van moest denken...)

Western of dressuur, ach, mijn mening, mits goed gereden in beide gevallen niet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:15

Hoezo vreemd? En hoezo ben je het niet met me eens? Dat vraag ik ook helemaal niet. Het is maar net op welke manier je leskrijgt en met wat voor techniek. Ik ben iemand die een paard wil begeleiden in het leren lopen op eigen benen, je hebt ook mensen die het meer aan hun paard over laten. Dat is gewoon een verschil in techniek. Niets mis mee.
Mijn uitgangspunt is ook dat mijn paard netjes verzameld en rechtop loopt en buigt aan een los teugeltje, maar aan een los teugeltje kom je daar niet! Het heeft geen zin om je paard na dressuur te hebben gereden meteen aan zijn lot over te laten. Je hebt nog altijd zoiets als omscholen van engels naar western, niet omgooien...

Maargoed, dat is mijn mening Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:17

Citaat:
maar aan een los teugeltje kom je daar niet

Hoe dan wel?
Sorry hoor, weet niet wat voor prut dressuurijders jij in je leven hebt gezien, maar bij mij komen dressuurpaarden ook op bijna niks naar beneden, want naar beneden komen komt namelijk niet van voor.
Maar door de western ruiters word vaak erg raar tegen dressuur aangekeken?
ik ben een dresuurruiter die geen kilo's wil, heb er zelfs een grote klote hekel aan.
En op die manier krijg ik ook al jaren les.
Want mijn instructrice heeft er ook een hekel aan.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:21

Ik denk dat Xono "contact" bedoelt, en niet de losse teugel waar de meeste mensen Western mee assosieren.
Ook met het trainen van Western gereden paarden (Pleasure) heb je heus wel contact en aanleuning, ik in elk geval wel. Hoeveel kilo het is? Geen idee Knipoog .

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 00:01

RK, jammer er nog altijd mensen zijn die meteen conclusies over iemand trekken uit een simpele post, zonder er ook maar over na te denken of je diegene wel goed begrepen hebt. Scheve mond
Jeddah begrijpt me goed. Ik heb het heus niet alleen over werk aan de voorkant, maar daar gaat dit topic nou eenmaal over, de hoeveelheid druk die je in je handen hebt. Ook wij hebben een hekel aan kilo's in je handen, en ik begrijp en weet heel goed dat het in de dressuur ook zo is. Sil (mijn instructrice) geeft westernles, maar op het moment heeft ze er ook een Z amazone bij. Ik kan goed paardrijden (western of dressuur, maakt me allemaal geen zak uit) enorm goed waarderen. Zo kan ik een mooie dressuurproef net zo goed waarderen als een mooie horsemanshipproef in de westernsport. Je ziet mij nergens zeggen dat ik raar tegen dressuurruiters aan kijk.

Misschien dat je mijn zin over het paard aan zijn lot over laten na een dressuurverleden verkeerd heb begrepen. Het is nu eenmaal zo dat je in de dressuur met constante contact of aanleuning rijdt, in de western werk je ernaartoe aan een losteugeltje, dus zonder contact en aanleuning te rijden. Dat is best een verschil voor een paard neem ik aan. Als een paard jaren op aanleuning is gereden, komt het knap rauw op zijn dak als het paard ineens losgegooid wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 08:47

valt best mee.
ik rij kawa sinds een half jaar of zo ook met een hackamore met korte scharen, zacht flexibel neusstuk.
daar hou ik dus ook niet steeds contact mee.
En vanaf dag 1 af aan merk ik geen grote verschillen.
Wissel ook regelmatig af met bit en hack.

verder was mijn post niet speciaal tegen jou, maar naar aanleiding van jou bericht. Lachen
Omdat ik vaker bespeur dat western mensen denken dat dresssuurmensen rijden met 100 kg aan de voorkant.
En ja, die heb je er zeker bij.
Maar ik gruwel daar net zo hard van als de western ruiters.
want zoveel 'aanleuning' (kan het geen aanleuning meer noemen) heb je ook voor dressuur niet nodig.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:28

XoNo schreef:
Hoezo vreemd? En hoezo ben je het niet met me eens? Dat vraag ik ook helemaal niet. Het is maar net op welke manier je leskrijgt en met wat voor techniek. Ik ben iemand die een paard wil begeleiden in het leren lopen op eigen benen, je hebt ook mensen die het meer aan hun paard over laten. Dat is gewoon een verschil in techniek. Niets mis mee.
Mijn uitgangspunt is ook dat mijn paard netjes verzameld en rechtop loopt en buigt aan een los teugeltje, maar aan een los teugeltje kom je daar niet! Het heeft geen zin om je paard na dressuur te hebben gereden meteen aan zijn lot over te laten. Je hebt nog altijd zoiets als omscholen van engels naar western, niet omgooien...

Maargoed, dat is mijn mening Knipoog

Ben het dus ook eigenlijk met JOU eens Knipoog