[WN] paard de lucht in met sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:03

En daar gaan we weer, gelijk elkaar beoordelen...
Bolletje: tussen de regels lees ik (?) dat je zelf niet helemaal achter het advies van je trainer staat. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden hoor.
Het lijkt me inderdaad geen fijne situatie, zoals jij die beschrijft. En als het niet in je karakter ligt om gewoon "door te schoppen" moet je dat niet doen. Er zijn volop andere oplossingen, o.a. zoals boven beschreven.
Ik weet dat het moeilijk is als je instructeur een andere oplossing geeft, maar een goede trainer zal met je mee blijven denken en niet blijven hangen in zijn eigen ego (toch???).... Bloos

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:12

Beoordelen?
Ik ben 100 % van mening dat als mijn paard reageert zoals ik niet wil dat het dan volledig aan mij ligt.
Bovendien wordt alles daar ook een stuk makkelijker van omdat het simpeler is om je eigen gedrag te veranderen dan dat je tijden loopt te pielen om het gedrag van je paard te veranderen. Ik ben blij dat ik een instructeur tegen ben gekomen die mij dit in heeft laten zien. Het is enorm confronterend in het begin maar uiteindelijk toch wel een stuk makkelijker. Bovendien voorkom je hiermee een hoop woede en frustratie. Als er nu iets fout gaat ga ik dirkekt bij mezelf ten rade over wat ik dan fout heb gedaan. Werkt tot nu toe veel en veel beter dan mijn paard maar direkt een rotschop te geven.
Bovendien heb ik op de vorige pagina ook al aangegeven dat er 1001 redenen kunnen zijn voor dit gedrag. Ík kan niet vanachter mijn pc'tje kijken wat er evt precies aan de hand is, vindt het knap als iemand anders dat wel kan. Natuurlijk kan je iemand een aanwijzing geven, maar als dit niet het probleem is kan het ook volledig uit de hand gaan lopen met alle gevolgen van dien.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:29

Blaze"]
[quote="cornelie schreef:
Blijkbaar is er te weinig vertrouwen in de instructie, anders zou men die meteen wel naar het antwoord vragen.
Wie zijn silvana en jackie?
( ken alleen silvana van tv Haha! )
Weet niet of het iets te maken heeft met vertrouwen,er wordt vaak op bokt iets gevraagt terwijl je het antwoord beter direct van je trainer(of wie dan ook arts*hoefsmid*etc.) kan krijgen.
[/quote]ja dat is wel waar maar het is het is ook gewoon leuk om op bokt te vragen
vind ik dan *LOL*

ik heb alle vertrouwen in me instercteur (anders had ik een andere gezocht) maar ik wil ook graag weten hoe andere dingen oplossen, gewoon uit nieuwschierigheid Bloos Haha!
maar op het eind luister ik toch naar me intrecteur *LOL*
al zijn handige tips altijd te proberen Haha!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:36

Het hoeft niet altijd aan de ruiter te liggen, het paard kan beperkingen hebben door middel van blessures of bouw! Ik zie overigens regelmatig ruiters die dat niet in de gaten hebben en maar door blijven raggen op hun paard omdat zij denken dat het dier dat maar moet kunnen!

Iedereen heeft leren rijden op verschillende levels. Het heeft geen zin een ruiter aanwijzingen te geven op level -tig als hij/zij daar nog niet aan toe is. Vaak genoeg voeren ruiters blindelings de aanwijzingen van een instructeur op, zonder te weten wat ze aan het doen zijn. Is dat dan wijs???

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:38

radicalM schreef:
Het hoeft niet altijd aan de ruiter te liggen, het paard kan beperkingen hebben door middel van blessures of bouw! Ik zie overigens regelmatig ruiters die dat niet in de gaten hebben en maar door blijven raggen op hun paard omdat zij denken dat het dier dat maar moet kunnen!

Dan ligt het toch ook aan de ruiter dat het paard in die omstandigheden gaat protesteren Bloos! = ruiterfout imo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:39

radicalM schreef:
Die voorbeelden ken ik helaas ook en het jammere is dan dat de instrukteur daar blijkbaar geen oog voor heeft.
resultaat is een gefrustreerde ruiter en een 'mishandeld' paard.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:43

cornelie"]
[quote="radicalM schreef:

Dan ligt het toch ook aan de ruiter dat het paard in die omstandigheden gaat protesteren Bloos! = ruiterfout imo
[/quote]
Toch vergeten jullie het karakter.
Helemaal mee eens dat je eerst hand in boezem moet steken, daarna inderdaad te blessures, tekortkomingen en wat dan ook.
Maar echt, je hebt er ook paarden bij die dit op karakter doen.
Nadat ik bovenstaand had uitgesloten, heb ik mij vervoegd tot allerlei deskundigen, die echt wel wisten waar ze over spraken.
Maar allemaal konden mij niets meer vertellen dan dat het een karakterkwestie was waar ik het maar mee te doen had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:46

Vertel mij niks over karakter Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:52

Ook daarin ga ik tegenwoordig niet meer met je mee. Tot 2 jaar geleden zou ik het volledig met je eens zijn. Met mijn eigen paard heb ik mijn handen vol gehad. En helaas door omstandigheden diverse trainers gehad maar vrijwel kwam het allemaal op hetzelfde neer: hij moet aangepakt worden. Ik vertrouwde op dat oordeel en ging daar in mee. Kon me ook niks meer schelen of ik voor de zoveelste keer tegen de muur aanknalde of wat er dan ook maar in de bak was. Letterlijke opmerking van 1 instructeur: je moet hem breken. Oke, dat ging ik dus proberen. Totdat ik 2 jaar geleden zomaar een ander tegenkwam die mij een spiegel voorhield. En dat was heeeeeeeeel moeilijk. Alhoewel mijn paard misschien een niet zo doorsnee karakter heeft lag alles wel degelijk aan mij. Sindsdien ben ik er volledig van overtuigd dat ook een 'karakterpaard' een totaal ander paard kan worden als de ruiter maar veranderd = ruiterfout imo.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:52

Maar uhm, we dwalen af Haha!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:56

Ruiterfout is dan wel erg zwak uitgedrukt. Scheve mond
Maar goed, ook "ruiterfouten" kun je dus onderscheiden in twee verschillende soorten:
- diegene die een bord voor hun kop hebben ( Bloos )
- en diegene die het echt niet door hebben.

Maar feit blijft: instructeurs zijn niet heilig...ook zij maken fouten...
Of hebben een rijstijl die niet past bij die van jou!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:56

@Cornelie: Misschien moet je de naam van die instructeur die jou het 'licht' deed zien Haha! eens aan de topicstarter PB'en.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:04

Ook dieren kunnen een onhebbelijk karakter hebben, net als mensen.

Het komt alleen wat minder voor. Maar als een paard zich asociaal gedraagd tegenover mens EN dier dan is er toch echt wat mis. Zeker als er op alle manieren een oplossing wordt gezocht waarvan de meeste er vanuit gingen dat het probleem bij de ruiter lag Haha! Tot en met alle vormen van NH, voeding, opvoeding, begrip, bedenk het maar. Helaas om moedeloos van te worden maar er was geen enkele mogelijkheid om er ook maar een fractie van verandering in te brengen.
Ook jij kunt vanachter je PCtje niet beoordelen wat voor paard Fuego was. Je praat nu vanuit je ervaring met Pride maar dat was een heeeel ander paard dan Fuego.
SM heeft familie van hem lopen en weet precies waar de schoen knelt.

Sorry voor het uitwijden maar ik moest dit even kwijt. Bloos

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:07

Helemaal gelijk in hoor, ik ken fuego totaal niet. Maar op dit moment ben ik er nog wel 100 % van overtuigd dat het dan vooral aan mij zou liggen als het fout zou gaan als ik bv een paard zou hebben als fuego. Maar mensen kunnen ook veranderen en andere inzichten krijgen. Het zou best zijn dat als ik een paard zoals fuego nu tegen zou komen ik hier uiteindelijk weer anders over zou gaan denken. Niks is nu eenmaal zeker in het leven. Maar op dit moment vind ik het het prettigst en het makkelijkst om mijzelf overal op aan te spreken.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:15

Perfect als hij de lucht in gaat Cool

Ben net terug van een Parelli cursus en kreeg daar een goede uitleg hierover:

Een zweepje/ touwtje/ etc. op de achterhand gebruik je voor het voorwaarts gaan als hulp. Sporen zijn echter bedoeld voor 'pick up de feet'. Dus voor de verfijning. Sneller en beter achterwaarts, zijwaarts enz...

In het verleden heb ik spoortjes bij Nacino ook wel eens geprobeerd. Maar ook hij kapte met lopen, terwijl een zwieper met een halstertouwtje op de achterhand wonderen kan doen... de oplossing lijtk me dus simpel. Waarom verzet aanwakkeren als het niet nodig is?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:43

vera schreef:
Jammer dat jullie Fuego nooit hebben gekend... Bloos
Tja ik *kende* Fuego wel een beetje(heel klein beetje) Weet wat je er allemaal aan hebt gedaan om met dat paard te doen wat je wilde,maar dat is het punt misschien wel Fuego wilde niet wat jij wilde(of wil het niet doen voor je).Misschien pasten jullie simpel weg niet bij elkaar.Ook dan ligt het aan de ruiter,en wat je er mee doet.Jij koos de goeie oplossing.maar weer was jij het (de ruiter die die beslissing nam)
het ligt zelden aan het paard (en als het echt aan het paard ligt dan is er maar een oplossing.en dat is zeker niet iemand anders opzadelen met dat paard)

Oja als een instructeur zegt dat je je paard vooruit moet schoppen in een situatie die dat vraagt(achterwaarts gaan of steigeren) wil dat niet zeggen dat dat dan fout is.Als er totaal geen positieve reactie op komt vanuit het paard dan moet je eens iets anders proberen.Maar als een paard achterwaarts gaat zonder dat ik dat vraag of steigerd dat geef ook ik in eerste instantie mijn paard een mexicaanse tattoo Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:07

kan je ook afbeeldingen maken Haha! In een ander topic zoekt iemand nog een voorbeeld Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:11

Ik ben dus S ,Niet die van tv .Ik vind als je merkt dat het advies van je instructeur niet helpt je best eens mag afvragen of de instructeur bij je past.Als je paardrijd moet je ook je hersennen gebruiken waarom doe je iets en werkt het .Een paard vooruit schoppen vind ik een bedenkelijk advies.En ik denk de topic starter ook vooral om dat het bij haar paard blijkbaar ook niet werkt.Het is niet omdat je instructrice zegt spring in de sloot dat je het moet doen.Ik krijg zelf nog altijd les, maar durf best bij sommige dingen te vragen waarom en hoe.Een instructeur is een mens maakt ook fouten(ben zelf trouwens instructrice op een hondeschool al 10 jaar).Het is vooral dat je als ruiter open minded moet zijn sta open om dingen te doen die je niet kent.Je moet vooral beginnen bij de bassis het vertrouwen tussen jou en je paard,dan wil het paard het een en ander voor je doen.Ik heb zelf ook een zeer moeilijk paard gehad nu is ze door de jaren heen echt braaf aan het worden .Ik ben zelf ook gewoon met grondwerk begonnen en toen dat goed ging ging het rijden ook veel beter.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:12

Baduh is ook als de dood voor sporen in bepaalde gevallen. Als ik ze gebruik als verfijning van mijn hulpen, bijvoorbeeld bij het wijken (en dan heb ik het niet over prikken maar meer prikkelen) heeft hij geen enkel probleem met de sporen, maar als het iets met versnellen te maken heeft raakt hij helemaal in paniek. Hij reageert op zit ook al, dus als ik sporen gebruik snapt ie niet wat ik dan nog meer van hem wil. Als ik hem per ongeluk aantik in draf schrikt ie zich ook het apelazerus en schiet ie ervandoor. Hij is dus supergevoelig en reageert eigenlijk dus heel normaal op een tikje met die sporen. Als je ze enkel als verfijning gebruikt en niet als gaspedaal of strafmiddel zal je zien dat je paard niet overdreven zal reageren en uiteindelijk ook niet afstompt op je normalen kuithulpen.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:14

Allemaal best interessant, maar je maakt mij niet wijs dat sporen een goede oplossing zijn voor een paard dat doof is voor het been. Die is binnen no time ook doof voor de sporen. Er zijn betere manieren om een paard voorwaards en aan het been te krijgen, en die bestaan dus NIET uit 'doorschoppen totdat 'ie wat doet'. Sporen zijn in dit geval een snelle fix voor een onderliggend probleem - niet aan het been zijn. En dan is het bij deze combinatie ook nog niet eens een *goede* fix.

Ook ik straf protest af, maar soms is het beter het gewoon niet uit te lokken en een andere methode te kiezen.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:23

Ik vraag me iets af met betrekking tot de paarden die geen sporen 'accepteren':
Is dit het enige wat het paard niet accepteert of zijn er meer dingen die 'niet gepikt worden'? Zijn er ook nog andere (dominantie?)problemen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:31

Zijn het de sporen of het spoorgebruik wat niet geaccepteerd wordt Cool

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 13:24

wow wat veel reacties , nou ik zal vertellen hoe alles begon het begon allemaal toen hij een klein opdontertje was en ik ook , hij was net de basis geleerd van dressuur , ik mocht een eigen pony en was meteen verliefd op hem de hele zomer ging het goed , kreeg ook echt een band totdat de winter eraan kwam meneer veranderde ineens leek wel een wandelende tijdbom , hij liep altijd al een beetje te sukkelen in de bak , maar nu begon die ineens vanuit een sukkeldrafje ineens rodebokken te geven springen in de lucht achterlijk doen werd ook in de winter erg bang ging alleen maar rijden in de bak longeren kon niet want dan ging die naar je toe stijgeren erg dominant , we hadden ook geen bakhekje om de longeerbak vroeger dus hij racte er altijd uit. toen hebben we ook hulp gezocht was pas 14 toen , en we moesten toen ook 4 keer per week lessen alles ging goed totdat ie weer uitbarste was toen zo bang geworden durfde er toen ook niet meer op , toen hadden we iemand erop gezet die blijft op ieder vervelend bokpaard en moeilijke paarden zitten , nou die stapte op en hij liep poeslief mee totdat ie ineens uitbarste en hij bokte net zolang totdat ze eraf lag , zo ging het de hele winter door we werden er een beetje hopeloos van , later kregen we een longeerbakhekje eindelijk en was ik niet meer bang van hem was weer zomer , en als die naar me toe stijgerde kreeg die gewoon een klets , longeren kan nu zelfs zonder lijn zo lief is ie geworden , maar even terug te komen op het rijden , toen zij mijn instructeur mischien moet je meer afwisseling doen en eens naar buiten gaan , dat deden we hoe vaak hij eerder aankwam dan ons op de manege dat willen jullie niet weten , toen later ging het weer beter hij liep lekker en de dressuur ging ook goed ging weer aardig wat tijd over heen hij kon ook lekker lopen nog wel langzaampjes maar meneer liep aan de teugel en deed wijken enz. . toen moesten we met sporen gaan rijden op de zweep reageerde meneer niet eens meer . toen liep die lekker door als ie eenmaal in de gaten had dat we sporen omhadden dan liep die lekker voorwaarts zonder hem aan te tikken ermee alleen het gevoel al zo ging het een poos goed alleen het buitenrijden was een probleem toen mocht ik een keer een westernzadel proberen was gelijk verkocht , ik voelde me zo veilig in dat zadel dacht dat ik de hele wereld aan kon , hij kon buiten bokken wat ie wilde hield me gewoon vast en dreef hem vooruit toen was de lol er van af en deed ie niet meer vervelend buiten . hij probeerd altijd onder het werk uit te komen , maar als je hem eenmaal aan het werk hebt dan gaat het wel toen ging ik me meer intreseren in western vond dressuur ineens een stuk saaier reed wel wedstrijden maar vond er eigenlijks niks aan heb ook een poosje springen gedaan maar ben daar ook mee gestopt vond het een beetje gevaarlijk worden meneer sprong alles maar dan een meter hoger als het hoort , ben geopereerd aan mijn borsten dus het idee dat ik eraf zou vliegen en op mijn borsten zou knallen was wat minder. dus ben westernlessen gaan nemen. me paard leert zo supersnel hij vind het ook leuk maar sinds kort rijd ik met sporen met wiel die grote dan . ging in het begin ook goed liep lekker door hoefde ze af en toe maar te gebruiken , maar de laatste tijd begon dat gesteiger hij bokt allang niet meer buiten gaat ook super geweldig hij loopt ook buiten heel voorwaarts , maar de laatste tijd dat ie ineens op zijn rem staat en ineens niet meer wil lopen en ik drijf hem aan met kuitdruk en reageert er niet op dan met sporen meneer gaat als een ideoot naar achter lopen , zodra ik een pets op zijn bil geef gaat ie weer naar voren ,maar buiten doet ie het nou ook nou rijd ik niet met zweep , doe vaak ritten maken van 4 uur buiten en dan ineens zomaar als ie voorloopt staat ie stil en gaat ie achterwaarts lopen dan wil die het bruggetje niet over hij wacht netzolang totdat iemand anders voorgaat soms draai ik hem om en laat ik hem achterwaarts lopen dan doet ie het wel , maar gaat ook zomaar stilstaan als ie voorloopt en achterwaarts richting sloot en dan de lucht in en als je hem dan drijft naar voren gaat ie alleen maar sneller de lucht in dit is echt sinds ik met sporen rijd , doe ik ze af buiten dan loopt ie niet voor. doe ik ze om en gebruik ik ze niet loopt ie wel voor alleen af en toe die stilsta akties , maar met zweep naar buiten heplt niet kan hem een mep verkopen boeit hem niet in de bak presies hetzelfde zodra ik zonder sporen rijd dan wil die ineens niet werken , voor de rest kun je alles met hem doen , zonder zadel naar buiten spelletjes doen enzo , ben onderhand nu 19 heb veel meegemaakt maar ken me paard door en door , en als ie stilstaat gaat ie ook geen pas vooruit wat je ook doet. en afstappen doe ik echt niet hij is 100% verkeersmak schrikt nergens van maar alleen af en toe heel eigenwijs .

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:53

ik denk dat meer mensen de moeite nemen dat verhaal te lezen als je er even wat paragrafen van maakt....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:02