[WN] Stop-commando-probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 08:40

pmarena, geweldig wat een conversatie jij met je paard hebt!!! Zo klets ik tijdens bosritten ook altijd hele verhalen tegen mijn paard, niet te hard om de wilde beessies in het bos niet te laten schrikken..........
Ik hoef nooit heel veel te vertellen om haar harder of zachter te krijgen, easyyyyy is om tempo te verminderen, jog voor jog, lope en/of kusjes voor galop en woalk voor stappen. Een vriendelijk gefluit om haar de gelegenheid te geven te plassen als ik dat merk en een hele kwade NEEEEE om op dat ogenblik aan te geven wat ik dus NIET wil, bokken, spetteren, eten enz. Werkt super!

missquarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 09:08

Uit kort hard uitademen (wilde ik er gisteren nog bijzetten maar mijn computer is in slaap gevallen) vind ik zelf erg irritant.
Bv bij een wedstrijd als ik zenuwachtig bent heb ik nog wel eens de neiging om even diep te zuchten. Dus....je begrijpt wat er dan gebeurt.... Haha!

Ik vind Whoooaaaa het lekkerst klinken om te stoppen. Maar je zou idd halt of stop kunnen gebruiken.

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 09:21

ik gebruik whoooaaa om te stoppen.. klikken voor jog.. kusje voor lope en vanuit de galop is walk stappen en easy joggen.. als ik met tempowisselingen bezig ben is kusje of klikken harder en mmmmmmm of ssssssssssst langzamer maar wel in dezelfde gang blijven..

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 09:48

Uhm, en hoe doen jullie dat dan op wedstrijden. Ik heb altijd begrepen dat je dan je "klep" dicht moet houden...De jury mag er in ieder geval niks van zien. Verward

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 09:51

dat heb ik ook wel eens gezien.. was iemand bij ons op stal.. die had een mooie reiningproef gereden maar had niet gewonnen omdat ze te veel klikte tijdens het spinnen.. officieel mag je daar niet op geoordeeld worden volgens mij..

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 09:55

Er staat in het boekje dat je niet onnodig mag praten...................

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:02

Maar wat is onnodig Haha!

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:03

ik werk met onze paardjes met een vast taalpakket Knipoog als je hier consequent in bent kun je er veel voordeel van hebben, zowel bij het grondwerk als het beleren.

whoa - stop (niet langzamer.... whoa is ho onder alle omstandigheden)

1 x klikken - stap (nogmaals klikken is vlotter stappen)
2 x klikken - draf (nogmaals is tempo opvoeren)
kusgeluid - galop (nogmaals voor tempo)

per stap klikken - voor het trainen van bv de spin, zodat je daarmee later ook het tempo aan kan geven als je gaat versnellen.

easy - versnelling terug schakelen
ssshhhht - ga stappen en ontspan

vooral de laatste geeft je veel profeit als je je paard wilt kalmeren als hij opgewonden is, maar ook als ontspanningspunt gedurende de training.
als het paard het goed doet, 'krijgt' hij "sssshhhht" als beloning, ze leren snel dat ze dan alleen hoeven te ontspannen en even niets hoeven. ze hebben dan weer een moment om de training te overdenken voor ik verder ga. ook mijn jaarling kent dit al goed en het werkt uitstekend. laatst had hij zich vast gedraait met z'n hoofd in z'n touw. er was even lichte paniek Knipoog maar met "ssshhhht" kon ik hem rustig houden en het touw weer los trekken.

het grote verschil tussen easy en ssshhhht is bij mij: easy betekend nog steeds actie (want als ie draaft, moet ie dat actief blijven doen, alleen langzamer, een goede jog heeft behoorlijk wat actie/kracht in de achterhand), maar sssshhhhht betekend geen actie meer Haha!

bubbels, als ik jouw was zou ik zoveel mogelijk 'algemene' commando's gebruiken. dus zowiezo whoa voor de stop. je zou je paard hierin kunnen omscholen. maar of je dat nu doet of niet. maak iig een lijstje goede duidelijke commando's die duidelijk van elkaar verschillen in klank en gebruik die heel consequent. zorg vooral dat ze er bij jezelf goed inzitten voordat je ze op je paard toepast, zodat je geen tegenstrijdige stemhulpen geeft per vergissing

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:06

Citaat:

het is eigelijk niet praten, maar gewoon rare geluiden hihihi Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:09

Nou, en dat staat er niet in, dus gewoon doen Knipoog

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:11

whao = Ho
stap = stappen of voorwaarts of een klikje
jog = let op jog, en een klikje ofzo
galop = let op jip ( ja jip ja...hahah)
kusjes en klikjes is voor de versnelling
en eeaaaaasy is voor rust ( al dan niet in een gang)
whao is echt ho!
back up is achterwaarts
hoog is steigeren
pas is pas
zijwaarts is zijwaarts wijken

en let op is altijd handig als hij in slaap is gesukkeld en ik ga wat aangeven.. ( bv lekker lang rustig joggen en ik ga wat vragen zeg ik alstijd even letop om zijn aandacht te krijgen)

Wat veel en niet altijd consequent vrees ik, gelukkig zijn er ook nog zit en teugel en dergelijke en heb ik een geweldig zelfdenkend paard wat niet altijd fijn is.. Haha!

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:23

cornelie schreef:

er rijd bij ons een meisje dat ongeloofelijk zenuwachtig word op een wedstrijd.. paard word ook druk.. meisje nog zenuwachtiger.. etc etc.. ze kreeg toen de tip om zachtjes een liedje te zingen.. het ziet er een beetje vreemd uit.. maar het werkt wel.. er is nog nooit iets van gezegd door de jury..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:40

En dan zit je in de ring en dan is er een groom van de begeleider die stiekem ff klikt of kust als je langs rijdt Knipoog

Dat is maar 1 reden om gewoon op je zit en been te rijden en niet op je stem Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 10:44

Tijdens het rijden gebruik ik dat inderdaad ook niet, dan ben ik niet zo'n prater. Maar tijdens het losse werk in de bak oid dan wel. Ik vind het altijd ontzettend irritant als toeschouwers gaan klikken oid, mijn paard reageert er direkt op.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:02

Hihihi, had dit topic nog niet gelezen en lig dubbel als ik lees wat wij allemaal tegen onze paarden uitkramen *LOL* *LOL*
Maar ik ben zelf geen haar beter Bloos

stilstaan naar walt = klikken
walk naar jog = klikken
jog naar lope = kusjes
alle gangen terug = eaaaasssssyyyyy
binnen de gang tempo rustiger = russstiggg
Whoooo = in alle gangen onmiddelijke stop
backup =backup
stoppen in de backup = hand op de manenkam
takt in de gang= tututututut, in de cadans van dat tempo
Nee = NEEE of EAEAEAHHH

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 11:05

Ik rij ook op zit en been, maar je stem is zeker bij het aanleren van nieuwe dingen een welkome ondersteuning van je hulpen. Ik denk dat ik ssssssst ga gebruiken. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:19

Romkabouter schreef:
En dan zit je in de ring en dan is er een groom van de begeleider die stiekem ff klikt of kust als je langs rijdt Knipoog

Mijn paard is tijdens het rijden met de aandacht bij mij, en niet bij iemand die aan de kant staat. Dan kun je Whoa roepen, klikken en kussen wat je wilt, maar dat hoort ze niet eens. Ik ook niet trouwens Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:23

Sonja"]
[quote="Romkabouter schreef:

Mijn paard is tijdens het rijden met de aandacht bij mij, en niet bij iemand die aan de kant staat. Dan kun je Whoa roepen, klikken en kussen wat je wilt, maar dat hoort ze niet eens. Ik ook niet trouwens Haha!
[/quote]

ik ken een welshpony die iedere ooooo-klank van elders aangrijpt om te stoppen. Dit paard stopt op Halloooo, hooo, ijscooo, coooola noem maar op Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:26

Zo groet ik voorbijgangers in het bos niet meer met Hallo want dan gaat Mileen idd ook meteen met vier poten tegelijk het bospad in Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 13:58

Sonja schreef:

Je paard hoort meer dan je denkt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:05

Er zit een verschil tussen horen en horen Haha!
OK, laat ik het zo zeggen; ze hoort het wel, maar ik weet zeker dat ze niet zal reageren.

Zo goed Rom?
En de jouwe, hoe braaf is die als ik volgende week ga staan te klakken en kussen? Tong uitsteken

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:19

Citaat:
En dan zit je in de ring en dan is er een groom van de begeleider die stiekem ff klikt of kust als je langs rijdt

hihihi, dat kan idd gebeuren. mijn zus reed mijn paard vroeger regelmatig en als zij achter me reed op haar eigen paard en whoa zei, stopte mijn knollie ook *LOL* maar dat heb ik hem wel af kunnen leren, hij moet zich idd volledig op mij richten en niet op een ander.
maar vooral bij het grondwerk en beleren kun je veel aan stemhulpen hebben denk ik. later zul je ze misschien minder tot niet kunnen gebruiken.

nog zoiets: veel mensen zeggen 'goed zo' om het paard te belonen, ik zeg dus 'braaf' anders stopt ie Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:48

Sonja schreef:
En de jouwe, hoe braaf is die als ik volgende week ga staan te klakken en kussen? Tong uitsteken

Die van mij is sowieso op de wedstrijd niet rustig

Daarom start ik nu geen trail meer, eens kijken hoe dat gaat. Maar a.u.b. geen whoa roepen *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:00

Haha! 'k Zal proberen me in te houden...... *LOL*

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:06

hahaha, maakt mij niet uit hoor Tong uitsteken