[WN] Stallion YES or NO

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 06:46

Francis schreef:
"Good stallions make great geldings"...

Ik denk dat alleen écht fokmateriaal gebruikt zou moeten worden voor de fok (hengst én merrie!). De rest fijn ruinen en een leuk leven geven.
Er wordt naar mijn mening veel te veel vermeerderd hier in Nederland... een hengst is hier vaak al "dekhengst" vanwege z'n kleur!! NOU VRAAG IK U!!!...
Kwaliteit, daar gaat het naar mijn mening om. En dan gaat het er echt niet om of een hengst minstens 20 wedstrijden per jaar loopt en een ellenlange showrecord heeft... ik kijk iets verder dan dat, maar er moet wel degelijk voldoende kwaliteit aanwezig zijn om het ras te kunnen verbeteren. JMHO

OK dan!

en dat vind ik nou precies de rede
waarom er te makelijk word omgegaan met het dekken van quaters
om het ras te betere of goed te houden moet je goeie hengsten en niet te vergeten goeie merrie's hebben
als iedereen maar kan dekken met zijn paard lijk me dit niet ten goede doen aan het ras

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:54

Blaze"]
een QH eigenaar zal niet snel een hengst nemen die weinig heeft te bieden,wat ga je dan doen alle nrps*haflinger*fjorden etc in je buurt dekken????
[/quote]
Mijn filosofie is: als een hengst niet goed genoeg is om voor zijn eigen ras iets te betekenen, moet je er ook niet mee buiten het ras gaan fokken.

[quote="ods"]
Verder vind ik dat een hoop mensen niet correct een paard kunnen beoordelen of hij een 'geschikte' hengst is om hengst te laten.
[/quote]
Helemaal mee eens! Mensen zijn soms zo lovend over hun hengst, en als ik dan naar het dier kijk ... . Daarom vind ik een keuringscommissie (zoals die bv bij het KWPN bestaat) helemaal geen slecht idee.

[quote="jeddah schreef:
Krijgen die beesten straks allemaal een goed tehuis???

Dat vind ik ook zorgelijk. Er wordt steeds meer geimporteerd en gefokt op een zich verzadigende markt. En ook ik ben daar debet aan. Ik fok in principe voor mezelf, maar in de loop der tijd kan ik natuurlijk niet garanderen dat ze ook daadwerkelijk allemaal bij mij blijven. Zo geldt dat volgens mij voor iedereen. In dat opzicht ben ik dus ook schuldig!

Overigens moet de beslissing om een hengst te laten ruinen nu ook makkelijker zijn geworden. Je hebt nu immers de mogelijkheid om sperma in te laten vriezen. Je hengst kan lekker ruin worden ( ?) en toch kun je er nog mee fokken ( ?)!

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:56

Onze redenen om Pluis te ruinen:

1) We hebben hem voor ons plezier en de meeste hengsten zijn niet leuk (Pluis in ieder geval niet);
2) Iets lang in de rug en je kunt wel proberen te compenseren, maar je kunt ook juist alle fouten van beide ouderdieren in een nakomeling krijgen;
3) Bloedlijnen zijn al ruimschoots voor handen.

Wanneer mag een hengst van mij hengst blijven:
1) Gezond!;
2) Goede bouw;
3) Goed in zijn kop;
4) Toegevoegde waarde.

Een goed paard heeft geen kleur, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet gek ben op aparte kleurtjes. Cool

Ik denk dat veel mensen hun hengst hengst laten omdat ze het stoer vinden, denken dat een hengst net even dat beetje meer heeft om een proef er uit te laten springen en hopen nog een beetje geld terug te zien.

Waarschijnlijk doen de mensen die buiten het ras dekken dit ook om ervoor te zorgen dat de hengst niet nagenoeg werkeloos is.

Begrijp mij niet verkeerd, ieder zijn goed recht en ik denk dat wanneer je een WWK-er, Hafje, Fjordje of wat dan ook hebt en daar graag een veulentje uit zou willen fokken met een Quartje of Paint-hengst, je blij bent dat je ergens terecht kunt. Ik denk namelijk toch dat de halfjes voornamelijk voor "eigen gebruik" op de wereld worden gezet.

King, onze andere kanjer, is officiëel ook een halfje (in werkelijkheid is het een Non-characteristic Appie x Quarter en in mijn ogen eigenlijk een Appie), maar wij zijn toch reuze blij dat hij bestaat. Lovers

Persoonlijk vind ik niet dat er een hengstenkeuring hoeft te komen omdat je naar mijn mening de genenpool daarmee enorm verkleint en ik denk niet dat welk ras of diersoort dan ook daarmee geholpen is.

JM € 0,02

=^.,.^=

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:29

Blaze schreef:
Eigenlijk heb ik een vraag die ik graag beantwoord wil hebben.
wanneer laat je een paard hengst???Of beter gezegt wanneer niet

Ik bedoel wat kan de rede zijn dat iemand zijn paard hengst laat terwijl er waarschijnlijk geen vraag is naar zijn dekkingen.bv hij is de zoon 2 absoluut niet presterende ouders (nu niet en ook niet in het verleden)
Kleur kan een rede zijn,maar als ook die niet apart is wat kan dan de rede zijn om het een paard *aan te doen* hengst te moeten zijn???
wat ga je er mee dekken??? een QH eigenaar zal niet snel een hengst nemen die weinig heeft te bieden,wat ga je dan doen alle nrps*haflinger*fjorden etc in je buurt dekken????

Rij zelf een 10 jarige hengst die wel het een en ander te bieden heeft,maar hij heeft toch maar ongeveer 10 geregistreerde nakomelingen,als het aan mij lag was hij geen hengst meer,en dat terwijl hij super is opgevoed en heel weinig fout doet.Maar ik durf hem niet gezellig met Sam in de wei te zetten.(vraag me af of het mogelijk is om een oudere hengst samen te zetten met iets)

Graag wil ik ook even reageren op jou topic. Toen wij in de paarden sport terechtkwamen, kwamen wij automatisch met diverse hengsten in contact. Tot een jaar of vier geleden waren wij het er thuis over eens dat wij het bij de merries en de ruinen zouden houden, dit in gegeven door het feit dat wij zagen dat het houden van een hengst, toch wel het e.e.a. bij komt kijken. De rede dat wij uiteindelijk wel hengsten hebben aangeschaft is gekomen door mijn dochter die met name erg met de reining sport bezig is, en op haar vijftiende één grote wens koesterden, als ik 18 ben zou ik een mooie hengst willen rijden.
Een paar jaar geleden hebben wij besloten een huis te kopen zodat wij onze paarden achter het huis kunnen houden, en onze ruinen en merries staan daar nu dan ook. Stil zwijgend hadden wij ook de afspraak om daar nooit een hengst te willen houden.

Rede één om toch over te gaan tot het aankopen van een hengst.
Ja mijn dochter, waarvan ik ook denk, dat zij daar op een gegeven moment wel mee kan omgaan. Maar goed daar ben ik haar vader voor.
Rede twee waarom voor haar achttiende jaar.
Gezien de ontwikkelingen in de sport, paarden te starten als zij zes of ouder zijn, denk ik als ik tegen die tijd een hengst voor haar zou willen aanschaffen, deze niet meer te betalen zijn van een bepaald kaliber. Ga maar op zoek naar een paard van die leeftijd en hoop dat ook dat deze nog heel is. Dus wij hebben gekeken tijdens deze aankoop naar de leeftijd van het paard dat ongeveer straks zes jaar moet zijn als mijn dochter achttien jaar wordt. De jaren voor haar achttiende kan zij dus meegroeien met het paard en wel onder begeleiding.

De afspraken die wij gemaakt hebben voor dat zij er straks mee buiten de deur gaat rijden, zijn:
Dat de trainer die hem nu rijd, deze hengst eerst een paar keer op een andere locatie zal rijden om te kijken hoe zij gedrag daar is, dit is namelijk in onze ogen bepalend voor waar jou topic over gaat.

Stel dit gaat goed, dan heeft mijn dochter inderdaad haar hengst waar zij van droomt.
Stel het gaat een aantal keren niet goed, dan hebben wij er waarschijnlijk een ruin bij en kan deze dus ook bij ons achter het huis komen staan.

Dit was bij ons dus al duidelijk voor dat wij over gingen tot het aanschaffen van, en ik zelf hoop ook dat zijn gedrag is zoals wij hopen, en dat hij een aansprekende hengst gaat worden. Die koel en gewillig straks met mijn dochter erop op een verantwoorde manier een arena kan betreden.
Stel dat mijn dochter het met dit paard niet zou kunnen, maar bv haar trainer hem wel zou kunnen mannen in dit doel, zal ik toch over wegen hem hengst te laten en hem deze dan laten uitbrengen, mits dat financieel haalbaar zou zijn voor ons tegen die tijd. Dit weer ingegeven door het feit dat als hij zou presteren, er vraag is naar een nakomeling van hem.

Dus ik denk voor je een hengst wil aanschaffen, je eerst je zelf een aantal vragen zou moeten stellen met betrekking op welk doel je dat wil.
Gezien de ontwikkelingen die er zijn in de sport, zou een hengst ook langer hengst kunnen blijven omdat de tijd die er is voor je hem mag uitbrengen langer is dan voorheen, dus dat je zou kunnen ervaren hoe zijn gedrag eventueel zou zijn na de pubertijd.

Persoonlijk denk ik wel eens, jeetje als die ruin nog hengst zou zijn! Maar goed dat zal je nooit meer weten, en ik hoop daar dan bij, dat diegene die hem heeft laten ruinen toen echt wist waar hij of zij mee bezig was.

Dit zou dus voor ons de rede zijn om een hengst te ruinen, niet meer en niet minder dan dat, en had hem dan ook niet aangeschaft.

Groetjes Peter Vet

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:35

farichta schreef:
Een goed paard heeft geen kleur, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet gek ben op aparte kleurtjes. Cool

Dat geeft ook helemaal niet Farichta, ik vind leuke kleurtjes ook leuk (was hartstikke blij dat Dot chestnut bleek te worden i.p.v. 'gewoon' sorrel Tong uitsteken )
Maar het mag natuurlijk NOOIT de belangrijkste rede zijn om hem als hengst gebruiken. Gezondheid, bouw, talent, karakter... allemaal véél belangrijker. En als 'ie dan een leuk kleurtje heeft is dat mooi meegenomen.
Als je specifiek op een kleur wilt fokken, heb ik daar overigens geen problemen mee, zolang je maar op zoek gaat naar een hengst in de gewenste kleur die al die andere belangrijke dingen ook heeft... kleur moet uiteindelijk het laatste kriterium zijn vind ik.

Je ziet het in de Paintwereld helaas veel... dekhengsten die homozygoot tobiano zijn... ze geven 100% bonte veulens, maar sommigen zien er verder niet uit!! Lelijke paarden met weinig of geen talent die bij gratie van hun vachtpatroon dekhengst zijn... dat vind ik dus een kwalijke zaak.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:37

Dus toch weer omdat het stoer is om op een hengst te rijden?
En het welzijn en het sociale contact van het paard dan?
En als een paard goed presteert wil het nog niet zeggen dat de bouw goed genoeg is om mee te fokken, en bv dan ook afwijkende beenstanden, erfelijke afwijkingen, etc.

Gabacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:41

I.M.O. Wordt een paard niet 'breder' als hij hengst blijft.... Juist hengsten verdoen erg veel energie met het 'hengst' zijn. De hormonen jagen door deze (veelal jonge) paardenlichamen en kosten erg veel kruim. Zelf hebben wij 2 ruinen, die het prima doen en waar ik ook erg blij om ben dat ze ruin zijn.... Nu hebben ze (zoals eerder vermeld) een meer 'paardwaardig' bestaan en kunnen ze lekker met een hele groep in de wei. In het verleden heb ik ook wel met hengsten gewerkt/gereden, maar ook het feit dat ze 'goed genoeg' zouden moeten zijn om hengst te blijven vindt ik zeker bij de quarters gelden! Eenieder die graag met zijn/haar hengst wil fokken (QH/QH) kan dat ook en krijgt dan ook papieren bij het veulen. Inderdaad een soort van hengstenkeuring voor quarters zou ook wel wat zijn!! Ook het houden van hengsten zou ik adviseren aan mensen, die weten hoe ze er mee om moeten gaan. Niet elke particulier kan zomaar met een hengst om gaan en voordat er dan ongelukken gebeuren (op de manege/ stal of wedstrijd) kies er dan toch a.u.b. voor om de hengst te laten ruinen en meer plezier van je paard te hebben......

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:56

GoedVetMan schreef:
Persoonlijk denk ik wel eens, jeetje als die ruin nog hengst zou zijn! Maar goed dat zal je nooit meer weten, en ik hoop daar dan bij, dat diegene die hem heeft laten ruinen toen echt wist waar hij of zij mee bezig was.

Ja, ook dat gebeurt... De vader van Dot, die ik persoonlijk dus gewéldig vind (en met mij meer mensen die hem echt kennen overigens) is geruind in het jaar dat hij mijn merrie gedekt had. Dot is zijn laatste kind. Puur omdat z'n eigenaar hem een leuker leven wilde geven. Hij was als hengst al nooit zo'n eter, maar tijdens het dekseizoen werd het nog erger en kon ze'm maar met moeite enigzins in het vlees houden.
Hoewel hij een echt goede hengst met heel veel talent was, die ook heel braaf en handelbaar was, thuis en elders, dekte hij maar weinig merries, puur omdat hij niet intensief geshowd werd. Ook de nakomelingen die hij al had werden niet geshowed.
Veel mensen kende zijn naam niet voordat Dot in de showring verscheen. Toen kwamen mensen vragen 'wie de hengst was'... en als ik dan zei dat 'ie nu ruin was, was de reactie steevast 'Zonde!'. Maar waar waren al die mensen toen hij nog wel hengst was? De beslissing om te gaan dekken hangt nou eenmaal van het aanbod van merries af, en als die niet komen, heeft je paard er niks aan om als hengst op stal te blijven staan.
(Hierin rust naar mijn mening overigens ook een verantwoordelijkheid van merrie houders, om verder te kijken dan de showring op hun zoektocht naar een geschikte dekhengst, maar da's een andere discussie.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:57

Leuke discussie

Ook ik denk dat er teveel hengsten hengst gelaten worden omdat de eigenaar stilletjes hoopt er wat mee te kunnen bijverdienen.
Op zich heb ik daar geen problemen mee als de eigenaar ook zo eerlijk zou zijn naar de hengst te kijken met het oog van een goed paardenman/vrouw, dus dat hij wel een toevoeging moet zijn aan het ras.
Een hengst hoeft van mij geen super stamboom of wedstrijdachtergrond te hebben, wél een correcte bouw (ook rontgonologisch) en een goed karakter.
En hier zit hem nou net de crux, want wie hebben er zoveel verstand van hoe een paard in elkaar hoort te zitten ??
Een keuring uitgevoerd door kundige mensen zou dus zeker een pré zijn, zo ook het door mij eerder geopperde PROKken.

Er wordt nog teveel gedacht in fokken van sportpaarden, terwijl er in mijn ogen ook een recreatie-Quarter/P/A/ moet kunnen zijn. De kosten hiervan zouden ook beter betaalbaar zijn voor de meeste mensen. Niet iedereen wil tenslotte 'de sport' in, maar je moet wel erg van het ras ansich houden wil je dan toch voor een Quarter kiezen als je alleen wilt crea-bea'en.

Helaas wordt er nu teveel overgelaten aan niet-kundigen; zowel kopers, verkopers als fokkers en komen er nog steeds teveel mensen achter dat hun té duur betaalde Quarter niet zal brengen wat ze er van verwachten.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:13

Ik denk dat het gewoon nog even wennen is aan het systeem bij de Amerikaanse rassen en het zich op den duur wel zal reguleren binnen Europa net als dit in Amerika ook gereguleerd heeft, vooral nu diepvries sperma ook is toe gestaan ben je niet meer afhangkelijk van een hengst in de 'buurt'. En bij verdienen met een hengst valt als het aanbod van hengsten vele malen groter is dan het aantal merries die men wil laten dekken en die merrie houders vaak dan zelf ook wel een hengst op stal hebben staan. Ik zelf dus ook Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:15

Francis"]
[quote="GoedVetMan"]Persoonlijk denk ik wel eens, jeetje als die ruin nog hengst zou zijn! Maar goed dat zal je nooit meer weten, en ik hoop daar dan bij, dat diegene die hem heeft laten ruinen toen echt wist waar hij of zij mee bezig was.
[/quote]

[quote="Francis schreef:
[(Hierin rust naar mijn mening overigens ook een verantwoordelijkheid van merrie houders, om verder te kijken dan de showring op hun zoektocht naar een geschikte dekhengst, maar da's een andere discussie.)
[/quote]

Goed gesproken, zelf denk ik ook wel eens, over verantwoordelijkheid gesproken, waarom gaat een hengsten houder niet op zoek naar de juiste merrie voor zijn hengst. Want zoek maar eens een goede fok merrie, iedereen is altijd wel in de laat van de hengst die er heeft opgezeten, maar uiteindelijk denk ik dat de merrie heel bepalend was, voor wat die nakomeling eventueel zou kunnen.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:21

GoedVetMan"]
[quote="Francis"][quote="GoedVetMan"]
[/quote]

[quote="Francis schreef:
[(Hierin rust naar mijn mening overigens ook een verantwoordelijkheid van merrie houders, om verder te kijken dan de showring op hun zoektocht naar een geschikte dekhengst, maar da's een andere discussie.)
[/quote]

Goed gesproken, zelf denk ik ook wel eens, over verantwoordelijkheid gesproken, waarom gaat een hengsten houder niet op zoek naar de juiste merrie voor zijn hengst. Want zoek maar eens een goede fok merrie, iedereen is altijd wel in de laat van de hengst die er heeft opgezeten, maar uiteindelijk denk ik dat de merrie heel bepalend was, voor wat die nakomeling eventueel zou kunnen.

het veulen krijgt 50% van papa en 50% van mamma dus dat lijkt me wel

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:24

Een veulen krijgt genetisch zelfs > 50 % mee van mama. En het karakter van de moeder is ook weer van belang voor een deel van het karakter van het veulen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:28

nog Dit is een heel interessante discussie!
Het zet je, als hengsteneigenaar, toch aan het denken.....
Het vervelende is dat de keuze onomkeerbaar is, je moet dus heel goed realiseren wat je doet.
Toevallig zat ik gisteravond in de Quarter te lezen over The Great Wiz en dat hij dit paard toch besloten is om hem te ruinen. Hij was niet instaat om deze prestatie neer te zetten als hij hengst was gebleven. De keuze voor de eigenaar was Showpaard of Dekhengst.
Hij koos, met pijn in zijn hart voor het eerste.

Als paarden van dat niveau, al geruind worden, waarom zijn er dan zoveel hengsten in Nederland van een aanzienlijk lager niveau met 1 of 2 dekkingen per jaar, niet geruind??

Dat geldt natuurlijk ook voor de mijne. Dus ballen eraf dacht ik toen....
Lees ik verder in het artikel, staat dat paarden die afstammen van Joe Cody over een fantastisch talent beschikken. Kijk ik naar de pedigree van The Great Wiz, zie ik dat er ook nog Be Aech Enterprise in zit......
Tsja, misschien toch maar even wachten Verward Haha!
Laatst bijgewerkt door Vera op 18-03-04 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:31

vrolijk"]
[quote="GoedVetMan"][quote="Francis"]
[quote="GoedVetMan"]Persoonlijk denk ik wel eens, jeetje als die ruin nog hengst zou zijn! Maar goed dat zal je nooit meer weten, en ik hoop daar dan bij, dat diegene die hem heeft laten ruinen toen echt wist waar hij of zij mee bezig was.
[/quote]

[quote="Francis schreef:
[/quote]

het veulen krijgt 50% van papa en 50% van mamma dus dat lijkt me wel
[/quote]

Ik schreef op pag.1 :

"Jeddah, ik laat mijn hengst daarom ook niet een lading rietjes volspuiten, en bied die te koop aan, maar ik wil de merries zelf ook kennen (en 'goedkeuren') voordat ik hem laat springen voor die merrie. Hopelijk kwalitatief goed materiaal wat eruit komt en wat niet de worst ingaat, "

Er zijn dus meer mensen die er zo over denken, gelukkig.... OK dan!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:33

vera schreef:
Lees ik verder in het artikel, staat dat paarden die afstammen van Joe Cody over een fantastisch talent beschikken. Kijk ik naar de pedigree van The Great Wiz, zie ik dat er ook Be Aech Enterprise in zit......

OK dan! , Lovers .......

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:36

FlyingHigh"]
[quote="vera schreef:
Lees ik verder in het artikel, staat dat paarden die afstammen van Joe Cody over een fantastisch talent beschikken. Kijk ik naar de pedigree van The Great Wiz, zie ik dat er ook Be Aech Enterprise in zit......

OK dan! , Lovers .......
[/quote]
Verklaar u nader..... Verward

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:38

farichta"]
[/quote]

[quote="Francis"]
Dat geeft ook helemaal niet Farichta, ik vind leuke kleurtjes ook leuk (was hartstikke blij dat Dot chestnut bleek te worden i.p.v. 'gewoon' sorrel Tong uitsteken )
[/quote]

Pfiew, Gelukkig maar! Knipoog Ik wilde ook geen sorrel tobiano, maar nu heb ik er toch een (OK, OK, Red Roan Haha! )

[quote="Francis schreef:
Maar het mag natuurlijk NOOIT de belangrijkste rede zijn om hem als hengst gebruiken. Gezondheid, bouw, talent, karakter... allemaal véél belangrijker. En als 'ie dan een leuk kleurtje heeft is dat mooi meegenomen.
Als je specifiek op een kleur wilt fokken, heb ik daar overigens geen problemen mee, zolang je maar op zoek gaat naar een hengst in de gewenste kleur die al die andere belangrijke dingen ook heeft... kleur moet uiteindelijk het laatste kriterium zijn vind ik.

Je ziet het in de Paintwereld helaas veel... dekhengsten die homozygoot tobiano zijn... ze geven 100% bonte veulens, maar sommigen zien er verder niet uit!! Lelijke paarden met weinig of geen talent die bij gratie van hun vachtpatroon dekhengst zijn... dat vind ik dus een kwalijke zaak.

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Wat ik overigens wel vind van het zoeken van een dekhengst buiten de showring, dat dat toch een stuk lastiger is en zeker voor mensen die net komen kijken in, in dit geval, de paintwereld. Ik denk dat een hengsteigenaar toch een bepaalde mate van reclame voor zijn/haar hengst moet maken om belangstelling te creëren en ervoor te zorgen dat ze te vinden zijn.

=^.,.^=

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:48

Sugarmiss"]
Leuke discussie

Ook ik denk dat er teveel hengsten hengst gelaten worden omdat de eigenaar stilletjes hoopt er wat mee te kunnen bijverdienen.
[/quote]

Hier staat tegen over, dat er ook mensen zijn, die hun hengst al hebben laten ruinen en dit idee nooit hebben overwogen.

[quote="Sugarmiss"]
Op zich heb ik daar geen problemen mee als de eigenaar ook zo eerlijk zou zijn naar de hengst te kijken met het oog van een goed paardenman/vrouw, dus dat hij wel een toevoeging moet zijn aan het ras.
Een hengst hoeft van mij geen super stamboom of wedstrijdachtergrond te hebben, wél een correcte bouw (ook rontgonologisch) en een goed karakter.
En hier zit hem nou net de crux, want wie hebben er zoveel verstand van hoe een paard in elkaar hoort te zitten ??
Een keuring uitgevoerd door kundige mensen zou dus zeker een pré zijn, zo ook het door mij eerder geopperde PROKken.
[/quote]

Misschien vind ik dit nou wel juist het mooie, dat een paard met een niet correcte bouw, het paard met een correcte bouw kan voor zijn in de sport. En ja, waar blijf je dan met een eventuele kundige beoordeling. Dus welke toevoeging, ik bedoel voor welk doel?

[quote="Sugarmiss"]
Er wordt nog teveel gedacht in fokken van sportpaarden, terwijl er in mijn ogen ook een recreatie-Quarter/P/A/ moet kunnen zijn. De kosten hiervan zouden ook beter betaalbaar zijn voor de meeste mensen. Niet iedereen wil tenslotte 'de sport' in, maar je moet wel erg van het ras ansich houden wil je dan toch voor een Quarter kiezen als je alleen wilt crea-bea'en.
[/quote]

Okay, het doel wat je dus voor ogen hebt, is mogelijk in deze.

[quote="Sugarmiss schreef:
Helaas wordt er nu teveel overgelaten aan niet-kundigen; zowel kopers, verkopers als fokkers en komen er nog steeds teveel mensen achter dat hun té duur betaalde Quarter niet zal brengen wat ze er van verwachten.

Fokken is gokken. En die misschien veel te duren aan gekochte Quarter valt en staat natuurlijk ook, met het gene wat hij of zij op de rug krijgt, dacht ik zomaar.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:58

Fokken is gokken als je niet weet waar je mee bezig bent.
En een goede ruiter zal zeker nog wat met een paard kunnen bereiken die niet helemaal toppie gebouwd is. Maar hoeveel topruiters zijn er? Ik als amateurtje heb dan toch liever een paard met een correcte bouw, scheelt in elk geval weer een hoop frustraties Haha!

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:03

Dan komt inderdaad de vraag naar voren: wat is de correcte bouw, zeker nu er zo uitgesplitst wordt naar de verschillende disciplines, maar dat is waarschijnlijk stof voor een nieuw topic.

=^.,.^=

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:19

cornelie schreef:
Fokken is gokken als je niet weet waar je mee bezig bent.
En een goede ruiter zal zeker nog wat met een paard kunnen bereiken die niet helemaal toppie gebouwd is. Maar hoeveel topruiters zijn er? Ik als amateurtje heb dan toch liever een paard met een correcte bouw, scheelt in elk geval weer een hoop frustraties Haha!

Helemaal mee eens! Fokken is (toch) gokken hoor ik te vaak als "excuus" om een hengst of merrie te gebruiken die niet 100% is.

Verder zijn er ook heel wat paarden die ondanks hun slechte bouw en dankzij een goede ruiter het ver schoppen, maar wil dat zeggen dat er dan ook maar mee gefokt moet worden?

Er zijn zoveel hengsten, ze hebben allemaal wel "wat" goeds/leuks/aparts, waardoor ze, zoals Francis al zei, GREAT geldings zouden kunnen worden, maar dat wil nog niet zeggen dat ze hengstwaardig zijn.

Ik heb het idee dat men bang is om te ruinen puur omdat het inderdaad niet meer teruggedraaid kan worden, dat vind ik bij lange na niet een goede reden om dan maar hengst te laten. Als later blijkt dat het een "topper" was dan wil dat niet zeggen dat ie dat ook als hengst geweest was. En dan nog, dan zijn er altijd nog 100 andere "toppers" die voor de dekdienst gebruikt kunnen worden, zeker nu met bevroren sperma.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:23

Waarom (en ik weet dat t hier over Quarters gaat maar ik spreek even in het algemeen) moet een hengst meteen geruind worden als hij niet dekt maar daarbij wel gewoon goed handelbaar is?
Ik heb zelf 2 jaar in Spanje gewoond en daar worden bijna alle paarden hengst gelaten. Castreren doen ze daar alleen als het kruisingen zijn of paarden die niet aan de stamboekeisen voldoen. Of als ze qua karakter niet te hanteren zijn. Verder blijft gewoon alles hengst.
Toch komen die paarden lekker buiten en is er niets aan de hand. Mijn hengst komt ook gewoon buiten, naast andere paarden waar hij ook mee kan snuffelen en spelen. Dit doet hij dan ook.
Paarden in het wild worden ook niet gecastreerd en dekken ook niet allemaal. Ze staan met groepjes vrijgezellen een beetje stoer te doen maar ze verwonden elkaar niet.
Ik weet dat quarters net als PRE's meestal als hengst zijnde een rvij goed karakter hebben. Dus dan denk ik echt, waarom moeten die paarden gesneden worden?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:25

Een hengst laat ik hengst als:

1. hij een braaf, lief karakter heeft waarmee wij als amateurs kunnen omgaan

2. röntgenologisch is goedgekeurd

3. met je wil meewerken en prestaties in de ring neerzet

4. goede bloedlijnen heeft

5. een echt hengstenuiterlijk heeft en een goede conformatie

Karakter (lief en werkwillend), gezondheid (ook röntgenologisch), en prestatie (zowel vanuit voorgaande bloedlijnen als de hengst zelf) zijn voor mij heel belangrijk.
Kleur doet mij absoluut niks.
Als één van deze punten niet aanwezig is of niet klopt, komt de veearts in actie.

Groetjes, Gisela

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:35

Ods schreef:
Verder vind ik dat een hoop mensen niet correct een paard kunnen beoordelen of hij een 'geschikte' hengst is om hengst te laten.

Als ik weer met getallen mag komen, in mijn ogen, is 70% procent van de dekking niet waardig genoeg om te laten gebeuren. Als ik zo om me heen kijk loopt er zoveel 'troep' rond. Die mensen fokken om te vermeerderen, om te handelen, om geld te 'verdienen'. Als je soms ziet wat voor een hengsten er gezet worden op merries die BEIDE niet voldoen aan een voorwaardig dekhengst of fokmerrie.

Ik weet, deze discussie is eerder geweest. Het hoeven niet allemaal sportpaarden te zijn bij uitstek, natuurlijk hebben we ook paarden nodig voor mensen die gewoon lekker in het bos willen crossen. Maar een dier hoort wel correct gebouwd te zijn wil je een gezond paard hebben en houden! Ik denk ook Jeddah dat je iets hebt gezien wat altijd al zo geweest is, er worden ontzettend veel veulens geboren. De markt vraagt en 'fokkers' draaien. Ik geloof niet dat er nu (of in 2005) meer aangeboden word dan normaal.

Hier wil ik toch ook nog even op inhaken... Knipoog

Ik ben het helemaal eens met Ods wanneer ze zegt dat men een paard zelf niet kan beoordelen. Ik zie ook hengsten waarvan ik me afvraag of de eigenaar nou verblind is door de liefde of gewoon niet weet hoe een paard gebouwd moet zijn.
Ik ben daar zelf ook geen deskundige in, maar ben wel heel kritisch wanneer ik mijn eigen paarden bekijk en wanneer ik een hengst bekijk, ik ga soms zelf zover dat ik op Photoshop een buckskin sorrel "maak" want ik weet gewoon hoe makkelijk we door een kleur bevooroordeeld kunnen zijn.

Hoe een paard gebouwd moet zijn is inderdaad voor een andere topic, maar het meeste geldt net zo voor elk ras, vooral wat beenstanden betreft.

Wat betreft de recreatie paarden, hoe we ook fokken, hoe goed we het ook doen, je zult altijd paarden hebben die om wat voor reden niet de sport in gaan of kunnen, ik neem hier een voorbeeld aan het KWPN stamboek, ze doen er daar erg veel aan om goede sportpaarden te fokken, maar niet alles zal het altijd als sportpaard maken, er blijft genoeg over voor de recreatie ruiter.