[WN] 5 panel test (of 6/7?): Animal Genetics UK voor aankoop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:10

PSSM2 duurde bij ons ca. 3 weken ( was gelukkig negatief). Ook de ervaring bij Animal Genetics dat he binnen een week de uitslag hebt van de panel test.
Mooie korting!

Ik zal duimen dat het paard vlekkeloos uit de test komt +:)+

Lenny1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:12

Is de verkoop doorgegaan ?
Mag ik vragen hoe oud je paard is ?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 18:46

Lenny1985 schreef:

De koop is doorgegaan en hij is 9.

Lenny1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:12

turtlelito schreef:
Lenny1985 schreef:

De koop is doorgegaan en hij is 9.

Mag ik vragen hoe je paard noemt ?
Ik heb namelijk ook een ruin gehad uit dezelfde ouders en van die leeftijd .
Ben hem uit het oog verloren .

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 10:18

Lenny1985 schreef:
Mag ik vragen hoe je paard noemt ?
Ik heb namelijk ook een ruin gehad uit dezelfde ouders en van die leeftijd .
Ben hem uit het oog verloren .

Heb je even pb gestuurd.

BoktVerlaten

Re: 5 panel test (of 6/7?): Animal Genetics UK voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:41

Vader is panel 5 n/n (maar dus geen zekerheid over PSSM 2).
Moeder is Smoking Lena (met een 'g', er bestaat ook een Smokin Lena), dochter van Listo Lena en Smoking Emily.

Listo Lena is in ieder geval nog tot ruim 20 jarige leeftijd actief geweest in de sport. Smoking Emily is minder bekend maar daarvan weet ik een andere nakomeling die n/n is.

Dit geeft mssch wat rust voor TS. Veel plezier met je nieuwe paard!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 22:37

BoktVerlaten schreef:
Vader is panel 5 n/n (maar dus geen zekerheid over PSSM 2).
Moeder is Smoking Lena (met een 'g', er bestaat ook een Smokin Lena), dochter van Listo Lena en Smoking Emily.

Listo Lena is in ieder geval nog tot ruim 20 jarige leeftijd actief geweest in de sport. Smoking Emily is minder bekend maar daarvan weet ik een andere nakomeling die n/n is.

Dit geeft mssch wat rust voor TS. Veel plezier met je nieuwe paard!

Dank je wel voor je bericht! Paardje is gelukkig negatief op alle testen (ik heb zowel panel 6 als PSSM 2 laten testen). PSSM2 uitslag kwam pas na de koop (duurde echt heel lang en ik heb eerlijk gezegd ook wat twijfels over de algemene betrouwbaarheid van de test), maar was wel blij dat die ook negatief was.
Tot nu toe echt buitengewoon tevreden met mijn aanwinst, hij viel goed in de smaak bij mijn 'oude' quarter en pakt alles met enthousiasme op.

superpony

Re: 5 panel test (of 6/7?): Animal Genetics UK voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 02:27

Wat goed dat het gelukt is, Gefeliciteerd!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 21:27

superpony schreef:
Wat goed dat het gelukt is, Gefeliciteerd!

Dank je wel Superpony, ik ben er ook echt heel blij mee. We zijn samen op ontdekkingsreis en het is zo'n leuk beestje <3 . We werken aan het vertrouwen wederzijds en konden deze week al een passerende carnavalswagen aan toen we een stukje aan het wandelen waren (aan de hand). Ik wist naderhand nu ook niet wie wie aan het geruststellen was, dus volgens mij is dat een goed teken :D

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 18:54

Het is al een poos geleden dat er in dit topic is gereageerd, maar ik ben ook bezig met de eventuele aankoop van een paard dat nog nooit een panel test heeft gehad. Ze is 14. Ik ken haar al en lijkt mij gezond, maarja wat zegt dat. Van stambomen heb ik niet veel verstand en kan ikzelf niet zoveel aan aflezen.

Maar ik vraag me eigenlijk af: stel ik laat een panel 7 test afnemen, en ze wordt positief getest, wat betekent dat dan eigenlijk? (niet als in: kopen of niet, maar welke gevolgen heeft dat voor haar? hoe gaat dat zich uiten?)

Even benieuwd...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:48

Als het paard 14 jaar is en geen symtomen heeft gehad/ziek is geweest dan is die test nergens voor nodig.

Ik heb ook paarden staan die mu met pensioen zijn en uit de tijd komen er nog niks getest werd en ook nooit wat mankeerden. Testen vind ik niet van belang mits het een merrie betreft waar je een veulen mee wil fokken.

Maar dan zou je je dus wel echt in stambomen moeten gaan verdiepen want je wil dan ook weten waar de hengst evt drager van is

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 22:28

Popstra schreef:
Als het paard 14 jaar is en geen symtomen heeft gehad/ziek is geweest dan is die test nergens voor nodig.

Ik heb ook paarden staan die mu met pensioen zijn en uit de tijd komen er nog niks getest werd en ook nooit wat mankeerden. Testen vind ik niet van belang mits het een merrie betreft waar je een veulen mee wil fokken.

Maar dan zou je je dus wel echt in stambomen moeten gaan verdiepen want je wil dan ook weten waar de hengst evt drager van is

Bedankt! Dit helpt. :)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 13:05

Sychess schreef:
Het is al een poos geleden dat er in dit topic is gereageerd, maar ik ben ook bezig met de eventuele aankoop van een paard dat nog nooit een panel test heeft gehad. Ze is 14. Ik ken haar al en lijkt mij gezond, maarja wat zegt dat. Van stambomen heb ik niet veel verstand en kan ikzelf niet zoveel aan aflezen.

Maar ik vraag me eigenlijk af: stel ik laat een panel 7 test afnemen, en ze wordt positief getest, wat betekent dat dan eigenlijk? (niet als in: kopen of niet, maar welke gevolgen heeft dat voor haar? hoe gaat dat zich uiten?)

Even benieuwd...

Hoi Sychess, leuk dat je een paard op het oog hebt! Ik ben dit topic jaren geleden gestart toen ik bezig was met de aankoop van mijn paard. Toen wel bewust getest. PSSM 1 (en ook 2) kan best wel later aan het licht komen (al is 14 wel heel laat) en tot heel veel vage klachten leiden.

Testen is bij aankoop van quarters tegenwoordig echt niet raar (al zal er ook best nog heel wat zonder verkocht worden).

Als het paard positief test, maar tot nu toe geen symptomen heeft gehad, hoeft dat in de toekomst ook niet te gebeuren. Maar mocht er dan wat ' vaags' zijn, heb je wel al wat voorinfo om te gaan kijken hoe e.e.a. op te lossen. PSSM is bv soms met wat management heel goed te handelen, maar kan toch ook voor hele serieuze klachten zorgen.

Testen is trouwens heel simpel: haren trekken (met wortel) en opsturen. Kan even duren voor je de uitslag hebt, maar binnen een paar weken is dat wel rond. Mocht je trouwens ooit willen verkopen, is de kans groot dat de kopers ook willen testen.

Ik hoop dat het lukt en jullie een mooie match worden!

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:53

Citaat:
Hoi Sychess, leuk dat je een paard op het oog hebt! Ik ben dit topic jaren geleden gestart toen ik bezig was met de aankoop van mijn paard. Toen wel bewust getest. PSSM 1 (en ook 2) kan best wel later aan het licht komen (al is 14 wel heel laat) en tot heel veel vage klachten leiden.

Testen is bij aankoop van quarters tegenwoordig echt niet raar (al zal er ook best nog heel wat zonder verkocht worden).

Als het paard positief test, maar tot nu toe geen symptomen heeft gehad, hoeft dat in de toekomst ook niet te gebeuren. Maar mocht er dan wat ' vaags' zijn, heb je wel al wat voorinfo om te gaan kijken hoe e.e.a. op te lossen. PSSM is bv soms met wat management heel goed te handelen, maar kan toch ook voor hele serieuze klachten zorgen.

Testen is trouwens heel simpel: haren trekken (met wortel) en opsturen. Kan even duren voor je de uitslag hebt, maar binnen een paar weken is dat wel rond. Mocht je trouwens ooit willen verkopen, is de kans groot dat de kopers ook willen testen.

Ik hoop dat het lukt en jullie een mooie match worden!

Bedankt voor je reactie en de info!

Ik heb er nog even goed over nagedacht en ik denk dat ik haar links moet laten liggen. Als ik rationeel denk, past zij eigenlijk helemaal niet bij wat ik wil. Ik had altijd bedacht: ruin, wat jonger (niet piepjong maar wel jonger dan 10), en hoeft nog niet alle knopjes te hebben.

Deze is merrie, 14 en kent alles wel. Ehh :') toch iets anders dan wat ik eigenlijk wil. Denk dat ik vooral enthousiast was over de prijs, dat het nu ineens wel binnen de mogelijkheden viel.

Hele poos geleden heb ik er eentje gereden die te koop stond, en dat was direct genieten. Dikke glimlach. Maar die moest 14,5 kosten en dat is me toch echt veel te gek. Helaas was hij heel snel verkocht. Dus lang om erover te denken had ik niet. Ach ja. Gelukkig heb ik met veel paardenvriendinnen gesproken ("normale" en western) en iemand zei me goddank dat het wél mogelijk is om een jonge ruin te kopen voor een 'normaler' bedrag. Door wat ik zo voorbij zag komen werd ik al bang van al die prijzen en zakte me de moed een beetje in de schoenen.

Maar goed. We gaan dus gewoon rustig door met kijken. Je kan ten slotte maar 1x je eerste paard kopen. :)

Popstra

Re: [WN] 5 panel test (of 6/7?): Animal Genetics UK voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:02

als ik een reiner fok met een in de sport bekende vader dan ben ik vaak al 7000€ verder als het veulen geboren word. Dan moet het nog 2 jaar veilig opgroeien wat ook een aardig beetje kost tegenwoordig en wellicht de basis er op gezet. Dan ga je al snel over de 15000 aan kosten. Is het paard 100% gezond en
Laat je het ook nog opleiden tot sportpaard incl wedstrijd ervaring wat gemiddeld 2 jaar duurt ( dat hangt af van je eigen skills) dan zit je al over de 25000...
Dan is het paard 4 of 5

Ik snap dus nooit zo goed hoe men dat goedkoop denkt te gaan vinden...

BoktVerlaten

Re: [WN] 5 panel test (of 6/7?): Animal Genetics UK voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 23:33

Ik vond mijn 3 jarige van 17500 al goedkoop. Een gezonde jonge quarter is ook gewoon niet goedkoop