[WN] Update over inherited Quarter Horse disease

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:11

Die info is helaas nog niet bekend.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:12

jessiejanes"]
hoeveel paarden hebben deze ziekte nu,echt in absolute aantallen!Iemand een idee?
[/quote]
Er zijn over een periode van 20 jaar zo'n 30 gevallen bekend (voor zover ik heb na kunnen zoeken op internet). Dat is waarschijnlijk een reden dat deze afwijking (hoe afschuwelijk hij ook is) geen voorrang heeft gekregen in onderzoeken, maar dat meer onderzoek wordt gedaan naar meer voorkomende problemen die een grotere poel paarden betreft.

[quote="Cassidy"]
Ja, leve de AQHA, die wel investeerd in een test, maar verder te laat komt met acties om bijvoorbeeld een ziekte als HYPP uit te bannen. Maar misschien hebben ze van hun fouten geleerd.

Ik ga met SM mee: laten we hopen dat er snel een test komt.
[/quote]
Natuurlijk moet er asap een test komen. Daar zal heus wel aan gewerkt worden.
Wat betreft het uitbannen van hypp kan ik in een kappotte plaat blijven vervallen. Dus lees hier meer erover: http://www.ylranch.com/hypp.shtml
Een stukje uit deze tekst:
[quote="YL Ranch schreef:
HYPP in the American Quarter Horse breed is a very controversial issue. The American Quarter Horse Association has classified this disease as a genetic defect along with other genetic aberrations such as parrot mouth. In October 2003 the AQHA Executive Committee, stud book, and registration committee generated a proposed amendment to AQHA Rule 227 that would progressively eliminate horses that carry HYPP from the American Quarter Horse gene pool. This includes a two-part amendment that will be voted upon by the AQHA Board of Directors at the National Convention in March 2004. Specific details of the proposed amendment are:

Rule 227 will be amended, making foals of calendar year 2006 and after ineligible for registration if they are descendants of the stallion Impressive, AQHA No. 0767246, and HYPP positive (H/H).
Additionally, Rule 227 will be amended to provide that foals of 2010 and later that are HYPP (N/H) will only be eligible for registration as geldings or non-breeding mares.
In a letter written by Steve Stevens, AQHA President, published in the November/December 2003 issue of America’s Horse, he expressed his belief that this is a rule change that is historically important and affects everyone. Indeed the fecundity of the stallion Impressive, with over 100,000 descendants, should cause a great deal of concern regarding the impact such an amendment will have on scores of American Quarter Horse owners.

The goal of this provisionally patented research is to determine if we can prevent the sire-line inheritance of the gene responsible for HYPP. In theory, sperm samples from heterozygous (HYPP N/H) stallions could be treated with a hyperkalemic (potassium enriched) semen extender (designed in cooperation between YL Ranch and the Department of Animal and Food Sciences and the Center of Excellence in Cryobiology at Texas Tech University) that should specifically target and immobilize those sperm cells that carry the faulty HYPP gene. This research would provide a foundation for continuing research with female gametes, that at this point would be too cost prohibitive to evaluate. Additionally, this novel approach could have application with other channelopathies such as cystic fibrosis. Upon successful completion of this proposed research plan, and verification of a similar application with oocytes, part 2 of the amendment to AQHA Rule 227 would be obsolete. This is a viable option to eugenically remove only the gametes that carry the HYPP gene from the gene pool as opposed to removing the heterozygous individual.

Er staat nog meer, maar het komt er dus op neer dat er in maart een stemming komt over de bovengenoemde twee rules die Hypp uit moeten laten sterven. En daarnaast is er is onderzoek gaande naar een manier waarop de gen kan worden uitgeschakeld bij de bron waardoor hij niet wordt meegegeven aan het veulen. (tenminste dit maak ik op uit de laatste allinea). Dus niets 2026 als eindjaar hypp....

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 16:55

Ik wordt echt moe van al het af gekraak van de AQHA en dat gejammer dat ze niet snel genoeg reageren.
Laat ik julie eens uit de droom helpen, ik heb net even rond gesnuffeld in de grootste medische data base op zoek naar Hypp.
Pas in 1992 werd er voor het eerst melding van gemaakt, pas in 1995 werd bekend dat het om een mutatie in een bepaald gen ging. Daarna zijn ze pas kunnen beginnen met het maken van een sluitende test om een populatie te kunnen sreenen om die mutatie te bevestigen. Dan gaat er al snel weer 4 jaar overheen voordat een aantal sympomen fatsoenlijk werden beschreven en wel in 1999.

Ondanks het feit dat er mensen zijn die denken dat dit al een jaren en jaren lang aanwezig en bekende ziekte is, is dit dus een ziekte beeld waar men pas lees dit goed pas een jaar of 10 aan werkt. Als je dan bedenkt dat de AQHA al in 2003 een voorstel heeft klaar liggen en men vanaf 2006 echt gaat ingrijpen, denk ik dat ze het niet verkeerd doen. Tuurlijk duurt het dan eigenlijk nog best lang, maar het gaat maar om 1,5 paard per jaar op een stamboek met jaarlijks ongeveer 10.000 ingeschreven paarden! Dan hebben we het over 0,015%. Als je dit door trekt naar genetische afwijkingen bij mensen valt dit niet eens onder de standaard uitgevoerde testen bij zwangerschappen. Het is vergelijkbaar in frequentie met Wiskott-Aldrich syndrome een ziekte die bij mensen voorkomt. Op dit beeld wordt nooit standaard getest, misschien omdat het niet zo ernstig is zou je kunnen denken, nou kinderen binnen drie maanden dood lijkt me vrij ernstig. Wordt er actief veel onderzoek naar gedaan door Pharma??? NEE dus!
Ik geef grif toe Hypp is een ernstige ziekte maar hier op bokt wordt hij door een aantal mensen wel heel erg buiten alle propories opgeblazen!

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:25

Ik ben het helemaal eens met Adrienne.

De AQHA brengt deze problemen tenminste aan het licht.
En als je het aantal gevallen (HYPP / OLW / hyperelastosis / ...) afzet tegen het aantal Quarters dat jaarlijks wordt geboren, is de kans bijzonder klein dat je zo'n afwijking tegenkomt!
En dat is nog altijd de basis waarop wordt besloten of er een (jarenlang en kostbaar) onderzoek gestart zal worden.

Overigens heeft de Universiteit van Utrecht afd. paarden, bijzonder "mooie" foto's van de (volgens hun) erg zeldzame aandoening.
Ik heb ze tijdens een symposium afgelopen herfst gezien en het verhaal erachter gehoord.....ik zag toen (en ook nu niet) geen reden voor paniek

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:09

Adrienne, HYPP is een ziekte die weliswaar door de AQHA wordt erkend, maar waar door de jury in de wedstrijdring nog steeds op wordt geselecteerd (dus indirect werken ze het daardoor wel nog steeds in de hand) De verantwoording voor het wel of niet fokken met HYPP paarden word in de handen gelegd van de fokkers die deze verantwoording duidelijk niet waard zijn. Als de fokker de verantwoording had genomen had het hele ingrijpen van de AQHA niet nodig geweest. En dat is mijn bescheiden

Edit: Nu is het Poco Buenobloed aandeel binnen het Quarter Horse ras wel erg hoog, en er zijn nog geen exacte gegevens bekend hoeveel paarden nakomelingen zijn van deze bloedlijn. Feit blijft wel dat het hier om een van de stamvaders gaat van het Quarterras, een van de Foundation Hengsten. Dus in het belang voor de toekomst van het ras is het wel degelijk zaak om daarmee rekening te houden en niet te zeer in lijnteelt te vervallen (wat bij de Foundation Fokkers nog veel te vaak voorkomt)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:45

Cassidy schreef:
Adrienne, HYPP is een ziekte die weliswaar door de AQHA wordt erkend, maar waar door de jury in de wedstrijdring nog steeds op wordt geselecteerd (dus indirect werken ze het daardoor wel nog steeds in de hand)

Wat je nu schrijft is echt de grootste onzin , op een Hypp drager staat geen stempel ik heb Hypp of geef het door. De jury kijkt naar bouw niet naar afstamming. e hebben tenslotte alleen een naam en nummer en die namen hebben lang niet maar allemaal iets Impressive´s er in. Dus echt dit vind ik er bij de haren bij gesleept argument.

De verantwoordelijkheid van het fokken ligt inderdaad bij de fokkers en niet bij het stamboek. Die geven een gedegen advies af, tot er een echte een goede regelgeving is.
En nog maals we hebben het hier over nog niet 1 ,5 paard per jaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! op een populatie van duizenden.

Ook deze huidziekte wordt door menig geen weer echt heel erg opgeblazen. Ook dat komt enorm zelden voor dus bang zijn voor deze bloedlijnen is echt niet nodig. Als het een erg dominante mutatie was zouden er veel meer slachtoffers vallen dan dat handje vol wat er nu in al die jaren is. Opletten ja maar wat hier gebeurd is direct in paniek schieten en de boel vreselijk overdrijven.

Denk toch allemaal eens na, Alleen omdat de AQHA inversteerd in het onderzoeken van afwijkingen komen die aan het licht. Als ze net zo zouden doen als andere stamboeken zou je nog nooit ook maar iets over het risico op Hypp of deze huidziekte hebben gehoort.

Net als Henriette schrijft is in tegenstelling tot wat er hier een aantal beweren is juist dit stamboek op en tot met de vinger aan de pols en gaat geen problemen uit de weg door er zand over te strooien.

Ze brengen dingen aan het licht en wat krijgen ze in ruil???? Een hoop bagger over zich uitgestort door een paar mensen die blijkbaar niet echt veel verder (willen) kijken dan hun neus lang is.

Want je kunt op ze afgeven wat je maar wil, maar als je wil dat je jou paard, veulen, of toekomstige hengst, kunt laten testen op erfelijke afwijkingen moet je nu hopen dat ze blijven doen wat ze tot nu toe hebben gedaan.
Er is nl geen enkel bedrijf wat geld gaat stoppen in onderzoek wat 1 a 2 paarden op een populatie van een paar honderdduizend kan helpen.

zonder funding van de AQHA gebeurd er niks, nada ,ziltsch, nothing ,nikskenie.

Ik merk dat een aantal hier totaal geen benul hebben van wat er allemaal niet komt kijken bij het ontwikkelen van zo´n test. Het is niet zo simpel als ik ruk een test uit de kast en stuur een pluk haar op, vergeet dat maar. Daar gaat jaren werk in zitten.

Misschien iets om over na te denken voor die gene die telkens zo op de AQHA zitten hakken: zonder AQHA geen schijn van kans op ooit een genetische test!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:38

Ik ben het helemaal met je eens dat er zonder AQHA waarschijnlijk geen genetische test komt, en in tegenstelling tot wat jij denkt weet ik wel degelijk wat voor werk er in een test gaat zitten (als die al ooit mogelijk gaat zijn). Maar hebben we die test dan nodig? Nu eenmaal bekend is wat voor bloedlijnen met deze aandoening behept zijn, valt het makkelijk genoeg te omzeilen: gewoon ervoor zorgen dat je geen lijnteelt op Poco Bueno en andere in het artikel genoemde hengsten meer pleegt. Problem solved. Of niet soms?

Nu even terug op de feiten (en laat even buiten beschouwing dat het hier om 1,5 paard per jaar gaat op een ras van 4 Miljoen ingeschreven paarden (laten we de Paints even buiten beschouwing), want aantallen doen er even niet toe: In tegenstelling tot bijvoorbeeld een dominante aandoening zoals HYPP, is een recessieve aandoening heel erg moeilijk tot nauwelijks uit een populatie te krijgen. Met dat voordeel dat een drager niet ziek wordt. Maar bij HYPP ligt dat anders: een drager wordt wel ziek. En binnen een of twee paardengeneraties is de dominante aandoening namelijk de wereld uit (en fokprogramma's die op HYPP H/H en HYPP N/H opgebouwd zijn, hebben de afgelopen 10 jaar ruimschoots de gelegenheid gehad om hun programma om te stellen.

Dus de AQHA met de vinger aan de pols? Nu wel ja. Maar vergeet niet dan mensen ook naar het verleden kijken. It's all about perception. En de hele affaire rond HYPP (en het in de doofpot stoppen ervan) dateerd van langer geleden dan de 10 jaar die jij opnoemde....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:48

Adrienne"]
[quote="Cassidy schreef:
Adrienne, HYPP is een ziekte die weliswaar door de AQHA wordt erkend, maar waar door de jury in de wedstrijdring nog steeds op wordt geselecteerd (dus indirect werken ze het daardoor wel nog steeds in de hand)

Wat je nu schrijft is echt de grootste onzin , op een Hypp drager staat geen stempel ik heb Hypp of geef het door. De jury kijkt naar bouw niet naar afstamming. e hebben tenslotte alleen een naam en nummer en die namen hebben lang niet maar allemaal iets Impressive´s er in. Dus echt dit vind ik er bij de haren bij gesleept argument.
[/quote]

Bij het inschrijven voor een wedstrijd heb je toch een papier nodig? Je moet toch aantonen dat het een Quarter is, en dat het DIE Quarter is? Als op het papier een opmerking staat dat een paard H/H of H/N is, zou het heel makkelijk zijn om deze te weren om aan een wedstrijd deel te nemen.
Dus je kunt het onzin vinden....maar omdat HYPP in de showring wint, gaat het fokken met HYPP positieve paarden gewoon door.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:01

Dat soort praktijken kan in de dressuur jury sport (daar gaan jury leden nog al eens met ruiters uit eten en zo hoor ik) misschien maar niet bij de western jurys. Een jury weten niks van eigenaren en paarden en krijgen geen papieren te zien alleen een sheet met naam ruiter nummer paard en naam paard that's it! Dus echt totaal flauwe kul wat je nu beweerd. Een het is niet aan de organisatie een "gezond" paard te weren.

Ook die doofpot suggestie is een aanfluiting vind ik. Maar aan sommigen van jullie merk ik dat die liever hadden gehad dat direct paniek was gezaait zonder ook maar enige onderbouwing, als je maar met een vinger kunt wijzen. Dat is super onverantwoordelijk, iets is erg snel gezegt maar terug nemen dat kan niet zo makkelijk. En dan richt je heel veel schade aan. Bij dit soort dingen moet je nou eenmaal erg voorzichtig zijn.

Als ik alleen nu al lees wel risico ze nemen door zo snel Poco Bueno aan te wijzen dan ben ik al niet erg blij als DNA researcher. Want de aanwijzingen zijn er al dat niet hij maar de lijn daar voor het draagt. Dit omdat een broer ook als mogelijke bron word aangegeven. Dus Poco Bueno is al niet de bron maar de meest bekende naam uit de lijn.

Nog even een opmerking: DNA onderzoek is een techniek die nog niet al te lang wordt toegepast en al zeker niet op grote schaal, maar zo dra dat wel is hoop ik dat sommige hier die zo zeker van hun zaak zijn niet hoeven te worden getest op alle recesieve aandoeningen die ze bij zich dragen dan zouden ze wel eens "erg ziek" kunnen worden en misschien wel uit de gen pool moeten worden verwijdert.
Bedenk dus goed wat je zegt als je dit soort opmerkingen maakt want die hebben ver zeer ver gaande gevolgen. Nu hebben we het hier over paarden en ver van je bed bloedlijnen maar bedenk is als deze discussie binnen niet al te lange tijd door mensen verzekeringen wordt gevoerd ben je dan nog zo fanatiek ???? Of dringt dan misschien wel door dat je niet zo maar iets kunt gaan uitsluiten en dat je heel goed overwogen beslissingen moet gaan nemen die zo min mogelijk schade aan richten. Als ze dit bij een paardenras al niet goed en netjes voor elkaar kunnen gaan krijgen, hou ik mijn hart vast als deze discussie over ons allemaal gaat worden gevoerd! Ik hoop maar dat dan niet een van vingerwijzers hier aan het hoofd van een gezondheids dienst zitten want dan zijn we er gloeiend bij!

Maar daar gaat het niet om ik wilde ook eigenlijk niet weer in deze discussie mee gaan doen. Ik wil alleen de reactie van de FQHA hier even neer zetten. Voor dat ook over hen weer alle hel los breekt op dit forum.

http://www.bhfqh.com/articles/Poco_Bueno_Source_of_Herda.htm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:34

Citaat:
Once a test for the HERDA gene becomes available FQHA will be requiring a negative test for HERDA before any Poco Bueno descendents can be registered.

Klinkt mij toch een stuk daadkrachtiger dan menig AQHA-voornemen.

Ik denk dat je niet moet gaan roepen dat het paniekzaaierij is, dat is een woord wat bij nuchtere Nederlanders niet bovenaan staat. Ik zie het eerder als het informeren van mensen die ergens aan beginnen zonder weet te hebben waar ze aan beginnen.
Je geeft ze nu de wetenschap en laat ze zelf de keus wat er mee te doen in de hoop dat die keus een wijze zal zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:16

Adrienne schreef:
Nog even een opmerking: DNA onderzoek is een techniek die nog niet al te lang wordt toegepast en al zeker niet op grote schaal, maar zo dra dat wel is hoop ik dat sommige hier die zo zeker van hun zaak zijn niet hoeven te worden getest op alle recesieve aandoeningen die ze bij zich dragen dan zouden ze wel eens "erg ziek" kunnen worden en misschien wel uit de gen pool moeten worden verwijdert.
Bedenk dus goed wat je zegt als je dit soort opmerkingen maakt want die hebben ver zeer ver gaande gevolgen. Nu hebben we het hier over paarden en ver van je bed bloedlijnen maar bedenk is als deze discussie binnen niet al te lange tijd door mensen verzekeringen wordt gevoerd ben je dan nog zo fanatiek ???? Of dringt dan misschien wel door dat je niet zo maar iets kunt gaan uitsluiten en dat je heel goed overwogen beslissingen moet gaan nemen die zo min mogelijk schade aan richten. Als ze dit bij een paardenras al niet goed en netjes voor elkaar kunnen gaan krijgen, hou ik mijn hart vast als deze discussie over ons allemaal gaat worden gevoerd! Ik hoop maar dat dan niet een van vingerwijzers hier aan het hoofd van een gezondheids dienst zitten want dan zijn we er gloeiend bij!

Toch nog even n.a.v je opmerking (en met het risico om gruwelijk offtopic te gaan): ze zijn - naar mijn weten - nog steeds bezig om de genen van de mens genetisch te mappen, en parrallel daaraan zal men altijd proberen om deze te gaan repareren (genetic engineering, gentherapie...Lips are sealed). Erfelijke ziektes bij de mens als Duchenne en Cystische Fibrose (allebei recessieve aandoeningen), zouden dragers daarvan niet maar beter ingelicht kunnen worden? Want ik ken mensen wiens kinderen deze aandoeningen hebben gehad (zijn inmiddels overleden) en als je de ouders nu vraagt, zouden ze dingen anders hebben gedaan. O. a. geen biologische kinderen nemen bijvoorbeeld, maar kinderen adopteren.

Dus ja, jij zegt dat wij dan misschien ook wel heel ziek zouden kunnen zijn en uit de genenpoel moeten worden verwijdert. Maar als je dingen van tevoren weet, kun je ook een heleboel leed voorkomen.

Maar ik denk dat dit een thema is voor een compleet nieuw topic. Die mag jij starten, want ik ben hier klaar mee.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:54

Ik heb niet precies het hele topic gelezen maar is HYPP ongeveer hetzelfde als inherited desease?
Misschien wel interessant om even te melden; afgelopen zaterdag was er een clinic door Mark en Deanna Forster (zie het andere topic) en die vonden dat er maar eigenlijk een hoop drukte rond HYPP heerste en vertelden dat er in de VS vooral met paarden wordt gefokt die N/H of H/H zijn/hebben. Ze maakten er zich dus totaal geen zorgen om en waren van mening dat het met goede medicatie geen enkel probleem hoeft te zijn. Ze vergeleken het een beetje met diabetes bij mensen.Je kunt -volgens hen- mensen met diabetes immers ook niet verbieden om kinderen te krijgen?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:08

Nu even mijn visie als ik het slechtste van mensen zou denken......

30 jaar geleden tot nu:
ALS in Amerika veulens met Herda geboren zouden worden en ze zien dat........ en ALS tweejarigen een zadel op krijgen en deze ziekte openbaart zich, denk je dan dat ze deze paarden in leven laten? En als ze ze laten inslapen dat ze zeggen waarom dat is gebeurd?
Natuurlijk niet, dat kost dekkingen en de portomonnee is nog steeds het allerbelangrijkst..........

Ik denk dat het aantal "actieve HERDA" gevallen wat ze noemen slechts het topje van de ijsberg is..... laat staan hoeveel "dragers" er zouden kunnen zijn..... (en dat zouden dus alle paarden met 2 x Poco Bueno in de bloedlijn, of daarvan afgeleid dus Poco Tivio, Poco Lena, en daarop weer volgend Doc O'Lena, Dry Doc, Docs Remedy, Cal Bar, Docs Dee Bar, Fizzabar, Docs Hotrodder, Docs Lynx, Docs Prescription, Boon Bar, etc., kunnen zijn).

Groetjes, Gisela

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:38

Maar weet je wat het grote verschil is tussen HYPP en Herda? HYPP paarden kunnen nog gebruikt worden in de halterring, kunnen mooi zijn, met een Herda-paard kun je niets...nieteens recreatief rijden. Er bestaat geen medicatie voor.

En zolang er mensen zijn die denken dat HYPP - omdat het met medicijnen te controleren is, en nog steeds in de showring wint, dus niet zo erg is....tja, I rest my case.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:43

Gisela"]
Ik denk dat het aantal "actieve HERDA" gevallen wat ze noemen slechts het topje van de ijsberg is..... laat staan hoeveel "dragers" er zouden kunnen zijn..... (en dat zouden dus alle paarden met 2 x Poco Bueno in de bloedlijn, of daarvan afgeleid dus Poco Tivio, Poco Lena, en daarop weer volgend Doc O'Lena, Dry Doc, Docs Remedy, Cal Bar, Docs Dee Bar, Fizzabar, Docs Hotrodder, Docs Lynx, Docs Prescription, Boon Bar, etc., kunnen zijn).
[/quote]

Gisela sorrie maar je hebt het niet goed gelezen.
Het gaat om een recesief gen. Dragers worden niet ziek kunnen alleen het defecte gen doorgeven.
Daarvan worden op hun beurt de veulens mogelijk drager maar niet ziek. Pas op het moment dat twee dragers bij elkaar gezet worden is de kans 1 op 4 dat er een ziek paard uit komt.
Je hebt dus ook dragers met maar 1x Poco Bueno of in dit geval de vader/moeder van of grootvader/moeder van Poco Bueno in de lijn. Want het is nu al duidelijk dat het niet bij Poco Bueno is gestart.

Al die paarden die jij nu opnoemt is puur speculatie, pas als deze paarden getest worden kun je zeggen of ze drager zijn of niet ze hebben allemaal een mix van genen en dat foutje hoeft daar helemaal niet tussen te zitten.

Dit is geen hypp, dit is een recesief gen niet net als Hypp dominant. Het is dus heel simpel te testen (in de toekomst). Heb je twee dragers en je fokt een veulen, je laat een punktie doen test het vruchtje op homozygoot deze afwijking, zo ja ----> abortus. Zo nee gezond veulen.

[quote="sugarmiss schreef:
Once a test for the HERDA gene becomes available FQHA will be requiring a negative test for HERDA before any Poco Bueno descendents can be registered.

Klinkt mij toch een stuk daadkrachtiger dan menig AQHA-voornemen.

Jij hebt die voornemens van de AQHA dus al gehoord? Deze bekendmaking is nog maar koud een week oud. Goed van je zeg, heb jij een hotline naar Texas?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:23

Had ik even moeten kijken toen ik typte, ik bedoelde ook 1 keer Poco Bueno in de bloedlijn.......

Maar desalniettemin, als je het aantal actieve gevallen bekijkt en je weet via het artikel dat zowel Poco Tivio als Poco Lena als drager zijn aangewezen (dus geen speculatie) en je ziet hoeveel "grote namen" er van deze paarden afstammen (en nee, die afstammelingen "beschuldig" ik dus niet en daarom schreef ik al heel voorzichtig "zou kunnen zijn") dan slaat de schrik mij om het hart, dan praat je wel over een heel groot paardenbestand....

En nee, dragers worden niet ziek (maar zijn dus op dit moment ook niet herkenbaar als drager) maar niemand heeft bij deze afschuwelijke ziekte de bedoeling om een drager x drager te kruizen.... met kans van 25% dat er dus een ziek veulen uit wordt geboren.

Groetjes, Gisela

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:15

Gisela schreef:
En nee, dragers worden niet ziek (maar zijn dus op dit moment ook niet herkenbaar als drager) maar niemand heeft bij deze afschuwelijke ziekte de bedoeling om een drager x drager te kruizen.... met kans van 25% dat er dus een ziek veulen uit wordt geboren.

OLWS is ook een recessieve genetische afwijking, en daar bestaat wel een test voor. En nog zijn er mensen die het of niet weten, of het risico gewoon nemen en Frame Overo op Frame Overo zetten, in de hoop op vlekken maar met kans op een niet levensvatbaar veulen. Huilen