[WN] owh, wat zielig!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 13:51

Mischien dat ze bij het engels rijden zo hoog zitten omdat men niet of zo min mogelijk moet kunnen zien welke hulpen (en hoe hard) je je paard geeft? Moet je bij laag hangende sporen niet eerst je been een beetje optillen om het paard met de spoor te raken? Gokje...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:04

Bij het Engels rijden mogen je tenen niet naar buiten steken. Je moet je voeten mooi recht houden (dat heeft denk ik ook te maken met wat Juut zegt). Terwijl je bij western je tenen zover naar buiten mag steken als je wilt (bij wijze van...). Dat moet je dus ook doen als je je sporen gebruikt... Lachen

ariekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:19

gewoon bij been geven gebruik ik mijn kuit... dus mijn spoor hoef ik niet te gebruiken.. maar als ze niet op mijn kuit reageer dan krijg ze een beetej de spoor erbij.. niks zielig duzz...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:30

Offtop: Wow ariekkie wat een balk zeg in je onderschrift Haha! Hoe heb je dát nou weer voor elkaar gekregen Verward

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:50

ik droeg, toen ik nog engels reed, mijn sporen onderaan mijn hak, net als de western sporen horen. die draag ik niet, niet nodig.
ik droeg ze zo laag zodat ik er van overtuigd was dat ik niet onnodig zat te prikken in de galop of draf.. waarom al die andere mensjes ze zo hoog hebben... (anders werken ze niet?? Verward geen idee)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:00

Bij (rubberen) rijlaarsen zit er wel zo'n blokje op waar je spoor boven moet zitten. Deze zit erg hoog en moet voorkomen dat de spoor naar beneden zakt. Ik rijdt zelf met chaps en schoenen en heb m'n sporen ook laag op de hak. Ook zodat ik niet onnodig prik, maar ook omdat het gewoon niet lekker zit, je spoor zo hoog!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 20:10

dat is onzin dat je spoor daarboven moet zitten. Het "blokje" is in feite al een soort spoortje.
Ik ken werkelijk NIEMAND die de spoor dusdanig hoog heeft zitten

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:43

Nou, ik moest laatst schrijven bij een L1 wedstrijd, en bijna alle ruiters hadden de sporen zo ontzettend hoog dat ze met iedere keer lichtrijden het paard onbewust een por gaven.
Als paard wordt je dan toch helemaal gestoord, met dat "prik-prik-prik-prik" continue?

Wat me opviel toen ik nog op een grote pensionstal stond: "Oh, die-en-die heeft zulke sporen, nu moet ik die ook" en dan weer een ander "Oh, hun hebben zulke, nou dan moet ik nog langere/scherpere!"

Enneh, die onwijs strak aangetrokken neusriemen zijn ervoor zodat je niet kan zien dat het paard protesteert, ofwel, lekker in je eigen Ik-ben-Anky droomwereld rijden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 23:26

Als ik met sporen ga rijden haal ik in ieder geval dingen die NIET klinkelen.

Kom op zeg, ik ben geen kerstman!

Alhoewel ik wel een cool mutsje draag Tong uitsteken

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:58

Bij ons op de manege had ik de critici heel snel stil. Ik heb gewoon aangegeven dat de sporen die zij gebruiken, bij ons op de wedstrijden verboden zijn. En toen was het stil............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:52

Agg ja.. Ik vind het altijd zo zielig als ze het paard er heel de tijd mee gaan prikken. Maar als je goed met sporen om kan gaan heb ik er geen probleem mee!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:18

Ik gebruik mijn sporen dus wel degelijk om een prik te geven, niet om te rollen.
Juist bij vreselijke eigenwijzigheid van madam heb ik ze nodig, en we hebben beide de mazzel dat dit bijna nooit (meer) voorkomt. In de bak heb ik ze nauwelijks meer nodig, alleen voor het buiten rijden vind ik het een veilig gevoel om in noodgevallen de druk even op te kunnen voeren.
Ik heb altijd gehoord dat het zweepje bedoelt is om aanvullende hulpen door te geven, niet dat ik dat ooit gezien heb. Het waren altijd rake petsen evenals het schoppen om het beest op tempo te krijgen. Alsof men op probeert te steigen met de benen als vleugels.

Kan iemand mij het rollen misschien wat nader verklaren? Voorbeelden, sites met voorbeelden? Nieuw topic???

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:42

Ja, ben ik ook benieuwd naar..

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:45

Margee schreef:
Het waren altijd rake petsen evenals het schoppen om het beest op tempo te krijgen. Alsof men op probeert te steigen met de benen als vleugels.

Kan iemand mij het rollen misschien wat nader verklaren? Voorbeelden, sites met voorbeelden? Nieuw topic???

Hahah heb je mij op Blizz bezig gezien op een slechte dag? hih...Ik ben van de liever 1 rake schop dan tien keer lief vragen school... ( gata wel eerst stem en zithulp aan voraf natuurlijk)

Rollen is eigenlijk met je hak op en neer langs de buik van het paard. Van beneden naar boven, zeg maar, rol je het spoorwieltje over de huis. ( 1 keer is vaak al voldoende..)Althans zo heb ik het eens voorgedaan gekregen en zoals ik al zei..het wil zelfs zonder spoor nogal eens het gewenste reslutaat hebben..

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:25

FlyingHigh schreef:
De merrie van mij presteert het gewoon om compleet sloom gedrag te vertonen als ik geen sporen draag, maar als ze het beruchte *klink klink* hoort, hoef ik mijn spoor nog helemaal niet te gebruiken, ze reageert dan zeer spontaan al op de lichtste kuit- aanraking......vreemde dieren hoor!!!

niet vreemd maar gewoon erg slim

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 20:31

jilleroo schreef:
tsja ik krijg het ook nog steeds niet voormekaar om bij mij op stal duidelijk te maken dat stompe rolbladen toch echt zachter zijn dan die stompe prikgevallen van hun.. tsja wat doe je eraan he?

Sporen afdoen, ze een mouw laten opstropen en dan met je spoor over hun blote arm rollen. Dan voelen ze duidelijk dat zo'n "rinkelend martelwerktuig" eigenlijk heel zacht is (kan zijn)!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:11

al geprobeert en toch zijn ze niet te overtuigen.. volgens mij durven ze niet toe te geven ...

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 08:12

Dat heet volgens hun dan weer "Conservatief". Ik weet er alles van, Jilleroo... *zucht*

Het is toch van de gekken dat als je buiten langs een stel volwassen dressuurprikkers rijdt, je daarna achter je gefluister hoort dat je een dierenbeul bent? Nee, zij zijn lekker bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 08:34

Toch wel grappig. Ik sta op een hartstikke Engelse manege, maar heb nergens last van..... Haha!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 08:39

Nee, op stal heb ik geen last. Ik heb last van andere ruiters die ik tegenkom! Bij ons in de buurt is nog een pensionstal, en daar staan een aantal zeer nauwdenkende mensen. Die stemmen vast allemaal LPF... (no offence!)