[WN] Mijn Quarter bijna 2 jaar...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:53

zoals ik in mijn eerdere reactie al zei...
dit is niet bedoelt om je af te zeiken... absoluut niet!!!
ik geef mijn mening... Haha!
om mijn idee wat feedback te geven zal ik je mijn schema geven voor mijn hengst die ook dit jaar 2 wordt...(28 juli)
volgende winter... eind 2004,begin 2005...
ga ik beginnen met hem te longeren... en als hij dit eenmaal door heeft eens een keer een zadeltje erop...daarna eens een bitje proberen...
dan gaat hij weer de hele weidegang periode het land op en als hij dan aan het eind van het seizoen terug komt ga ik langzaam aan weer beginnen met longeren met zadeltje en bitje dit zal hij dan snel oppakken omdat hij er al mee heeft mogen kennis maken....
en dan ga ik beginnen met inrijden...dus pas eind 2005 gaat er voor het eerst echt iemand op zijn rug... hij is dan ong. 3,5...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:58

oke beetje moelijke start, maar je houd dus rekening met zijn leeftijd, gelukkig. Toch vind ik zelf dat longeren nog een beetje vroeg en zou hem zelf nog even in de groep laten staan, lekker 24/7 op het land, maar goed dat kan zoals ik al zei aan mij liggen.

Maar ehhe dat longeren:
Hoe reageert hij daarop? snapt ie de bedoeling een beetje?

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 01:01

Ja daar heb je wel gelijk in !

Ik heb misschien te weinig info gegeven zodat jullie dachten
dat het anders leek !

Oke Sorry !

wannabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:03

Gaan we weer Schijnheilig , is wel erg jong, bla,bla,bla. Verward
Waar beginnen we iedere keer aan om hier nog op te reageren Verward

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:09

Als je 'm nu nog een jaar op het land zet (of nog beter, TWEE jaar) dan heb je goed kans dat 'ie op z'n twintigste nog vrolijk rondhuppelt. Als je er nu mee aan het werk gaat, heb je goed kans dat hij - net als schrikbarend veel Quarters die ik ken - voor z'n twaalfde jaar hartstikke stokkreupel versleten is.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:09

het verradelijke met amerikaantjes is gewoon dat ze op 2 jarige leeftijd al veel volwassener LIJKEN als welk ander ras dan ook....
ik bedoel... kijk in mijn profiel naar de foto's van devil en kijk dan eens naar een foto van een amerikaans hengstje van dezelfde leeftijd... >;)
is een wereld van verschil en dan is devil nog half amerikaans....

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 01:12

Cheveyo schreef:
Maar ehhe dat longeren:

Ja hij loopt zeer braaf zijn rondje !
Maar ja het blijft ook nog erg speels en dat maakt het ook wel grappig !

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:13

niet alles is wat het lijkt.....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:14

Sammy_Jo"]
[quote="Cheveyo schreef:
Maar ehhe dat longeren:

Ja hij loopt zeer braaf zijn rondje !
Maar ja het blijft ook nog erg speels en dat maakt het ook wel grappig !
[/quote]

Dat is wel braaf van hem, lekker spelen hoort er wel bij, het moet leuk blijven

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:15

Citaat:
niet alles is wat het lijkt.....

my point exactly!! Bloos

Freckles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:22

appie_rulez schreef:
het verradelijke met amerikaantjes is gewoon dat ze op 2 jarige leeftijd al veel volwassener LIJKEN als welk ander ras dan ook....

Ben ik niet met je eens onze quarter wordt in mei 5 en hij had tot voor kort nog echt een baby face uitstraling.
Hij krijgt nu pas echt een volwassen uiterlijk Verward

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:39

Sammy_Jo schreef:
Texas N Te Dun It van mij wordt in Mei 2 jaar.

Dan ga ik met een zadeltje en hoofdstel beginnen.
Aan de longe loopt hij al maar, dan in Mei met zadel en hoofdstel.

Wie heeft er ook een Jaarling die straks aan het werk gaat ?

Ik kan niet wachten om eindelijk iets te kunnen doen met hem !

Groetjes Sammy Jo Lachen

Ik heb een tweejarige van februari en ook ik kan haast niet wachten om wat meer met d'r te doen, maaaaarr alles met mate! Knipoog

Ik ben Sparky al sinds dat het een veulen was dingetjes aan het leren en ze vindt alles hardstikke leuk en is superbraaf.
Ik heb vorig najaar aan 2 Halter wedstrijden meegedaan en dat was al een hele leerschool op zich.

Sparky staat 's winters met 2 andere twenter merries op stal en in de paddock, dus dan is het wat makkelijker om regelmatig wat met d'r te doen (bijvoorbeeld lange wandelingen) dan wanneer ze in de gigantische wei staan.
Vlak voordat ze komende zomer de wei ingaat gaan we voor het eerst een klein beetje longeren en ook eens een zadeltje erop.
Als ze in oktober weer meer binnen is gaan we langzaam aan -zonder druk- verder.

Bij dit alles houd ik de adviezen van dierenarts en fysiotherapeute goed in de gaten en laat ik me niet "opjagen" door anderen!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:54

Ik zie niet wat er mis aan is om je bijna 2 jarige affentoe een zadeltje op te doen. Je belast ze daar echt niet mee. Als je hem vervolgens een half uur laat draven aan de longe dan ben je fout bezig.
Waarom niet een paard op jonge leeftijd kennis laten maken met de dingen die hij straks in zijn leven dagelijks te doen krijgt.

Kinderen op de kleuterschool krijgen ook spelenderwijs te maken met rekenen en schrijven. Het is wat anders als je het tot werk gaat maken en het speelelement eruit haalt.

Ik weet zeker dat ik zo op Digger kon stappen omdat hij spelenderwijs al te maken heeft gehad met alle "volwassen zaken" toen hij nog kleiner was.

Nu hij bijna 3 is laat ik hem weer spelenderwijs kennis maken met het rijden, 2x 5 minuutjes per week. Zodat hij het leuk blijft vinden..... Clown

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:17

Ik zie dat ook niet hoor Vera, zolang het maar met mate gedaan wordt en er rekening mee wordt gehouden dat je met een jong paard bezig bent en je dus vooral niet teveel moet eisen. Overigens heeft Sammy_Jo ook mijn kleine man een aantal keer an de longe gehad... en nee, dat houdt niet in dat wij de babies intensief longeren, onder aan de longe hebben verstaan wij dat we ze bekend hebben gemaakt met die gekke lange lijn en dat ze weten dat (en hoe) ze dan een rondje om je heen moeten lopen. Ik denk eigenlijk dat Sammy Jo meestal hooguit 5 minuten bezig is... de tijd daarom heen brengt ze door met wandelen en braaf houden aan het halstertouw en de kleintjes af en toe eens bekend maken met alle vreemde en interessante objecten en paarden op het erf... Het gros van de tijd mogen de pukkies lekker los rennen en spelen met hun vriendjes, en ze staan zo lang het seizoen het toe laat (afgelopen jaar was dat t/m begin december!) dag en nacht op de wei en ze krijgen de noodzakelijk extra's bij gevoerd. Ze hebben het dus alles behalve slecht. Eclipse krijgt zijn eerste (lichtgewicht!() zadeltje ook op als hij 2,5 is... een keertje een hoofdstelletje in zal dan ook gebeuren, natuurlijk houden we er daarbij rekening mee dat het ukkies zijn, dus wat mij betreft mag dat zadeltje er eventjes op... en meteen weer af. Waar ik me het meest op verheug is om onze jonge mannen dit voorjaar voor te stellen aan het bos... lekker wandelen en nieuwe indrukken op doen. Wederom iets wat we niet iedere dag zullen doen en iets wat we met beleid zullen doen (dus geen boswandeling van uren... daar hebben ze de 'attention span' niet voor ga ik van uit) aangezien we geenzins van plan zijn wat dan ook te forceren, we willen immers zo lang mogelijk van onze mannetjes genieten.

*edit* typfoutje
Laatst bijgewerkt door vikki op 17-02-04 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:31

Prima insteek hoor, je kunt ze gerust spelenderwijs alvast wat basisvaardigheden aanbieden, zoals onder meer het lopen aan de (lange) lijn, en wat grondwerk zoals bv de Parellispelletjes. Leren ze rustigaan om bv te wijken voor druk, wat straks met inrijden alleen maar handig is.
Verder vind ik onder begeleiding wat beweging geven ook helemaal niet verkeerd voor een tweejarige, maar dan liefst wel op rechte stukken, niet te lang en ook niet te hard. Dus bv als handpaard, lekker mee een eindje wandelen of zie het Quad-topic van Jos. Gewoon niet te vaak, maar af en toe om het leuk te houden, de verhoudingen wat te bevestigen en heel spelenderwijs wat te leren. Niks mis mee.
En dan de rest van de tijd lekker het land in en genieten van het jongzijn!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:32

Wandelen doe ik al met mijn 'veulen' wat nu tien maanden oud is. Gewoon kleine stukjes mee door het bos lopen. Het is allemaal recht toe recht aan, dus dat moet toch kunnen, lijkt me. Hij doet het erg braaf in ieder geval en begint altijd al te 'smakken' wanneer hij ziet dat we richting bos gaan. Op het wandelen (eens per week) laat ik hem wel eens even in de bak los, hem gewoon even laten snuffelen e.d. en poets ik hem af en toe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:39

Mijn tweejarige Glory staat op dezelfde stal en zelfs in dezelfde box als Sparky van Henriette. Ook bij haar wilde ik dit voorjaar met een hoofdstelletje, zadel en misschien een of twee keer het gewicht van een lichtgewicht ruiter beginnen. Daarna gaat ze het land op, en aankomende winter zien we weer verder. Ik heb zelf een 9 jarige merrie waar ik op kan blijven rijden, maar ook bij mij begint het te kriebelen om zelf op mijn jonge merrie te gaan. Dat neemt niet weg dat, als ze het duidelijk niet aankan, ik met alle plezier nog een jaartje wacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:46

Cassidy schreef:
Dat neemt niet weg dat, als ze het duidelijk niet aankan...

Maar wat is duidelijk niet aankunnen voor een tweejarige dan? Als ze gaan liggen met de benen omhoog, of zijn daar andere criteria voor?
Zeker bij de Amerikaanse rassen LIJKT het paardje al vaak zo volwassen, maar je kunt er niet binnenin kijken.... da's de pest. Persoonlijk hou ik er niet van, gewicht op een tweejarige... Daar komt nog tijd zat voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:56

Daar zijn geen richtlijnen voor. Laten we er van uitgaan dat ik mijn paard goed ken, helemaal omdat ik haar van veulen af aan van dichtbij heb gevolgd. Er zijn geen richtlijnen voor, dat gaat vanuit je gevoel, en je ziet het aan de reacties van een paard. En dan heb ik het niet alleen over het lichamelijke aspect, maar ook over wat er in dat koppie omgaat. Ik heb Quarters gezien die met 4 jaar nog niet klaar waren voor de ruiter en dat zadel.

En misschien heb je ook gezien dat ik in mijn eerdere topic het woord misschien hebt gebruikt. Dus misschien dat er een lichtgewicht ruiter opgaat, maar misschien ook niet. Een westernzadel is heel vaak al voldoende...of anders een pad met een longeersingel erover.

sprietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:13

Citaat:
Allereerst welkom op Bokt, Sprietje
Een bosrit vind ik zelf al aardig lang voor een 2 jarige, misschien ligt het aan mij dat kan.
Verder gaat het er niet alleen om dat het paard het leuk moet vinden maar of zijn lichaam er blij mee is en hoelang hij van de eigenaar met zijn lichaam mag doen.

Haar lichaam is heerlijk soepel! Een bosrit kan misschien in jouw oogen uuren duuren, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Het paard wordt zo jong ook niet getraind!
Nee het paard krijgt te zien hoe leuk het later kan worden als je met het echte training begint! En daar ben ik het dan wel mee eens dat mag pas op latere leeftijd.
Wij zijn van veulen af aan al bezig met onze paardjes. Boswandelingen, vierkant zetten, knuffelen, op de achterhand laten draaien enz. Ze vinden het geweldig!
Wij vinden dit een van de belangrijkste zaken!
Toen mijn jongste dochter met 3 wilde beginnen met lezen, heb ik het niet gestimuleerd maar wel haar de mogelijkheden geboden.
Ik weet van mijn paarden heel goed wat ze aankunnen an wat niet.
En nogmaals als je heeeeeeel rustig aan begint (dus geen bosrit in volle galop, maar rustig in stap en af en toe jog en niet te lang, kan namenlijk ook 20min duren) dan kan het makkelijk!!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:51

sprietje schreef:
niet te lang, kan namenlijk ook 20min duren) dan kan het makkelijk!!!

Dat vind ik nogal wat voor een 2 jarige. Nogmaals, het gaat niet om de werklust van je paardje, daar mankeert over het algemeen nooit wat aan op jonge leeftijd. En aan de buitenkant kun je niet zien wat voor schade je aan de binnenkant aanbrengt.
Maar het gaat juist om de lichamelijke belasting die het met zich meebrengt. Deze is absoluut niet gezond en waarom zou je niet even wachten ?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:58

wij hebben op stal ook een quarter en die is ook op 2 jarige leefdtijd ingereden. gaat best goed alleen ben ik er zelf niet zo mee een.
Inrijden ok maar dan eerst nog wat tijd in de wei om alles te laten bezinken.
Heeft hij al wel wat ervaring maar ook de tijd om op te groeien.
Mijn merrie heb ik pas op 4jarige leefdtijd ingereden maar die is dan ook wel veel smaller enzo (welsh-k).

rainbowcash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:05

Mijn veulentje word in mei geboren maar ik wil er ook pas met een jaar of 3 beginnen.... Want ik vind 2 wel erg jong hoor!!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:15

je kan best 1 keertje erop en dan weer met rust laten want een quarter is erg sterk en met 3 jaar bijna niet meer te houden, weet hij/zij wat er te verwachten is en reageerd misschien niet zo heftig.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:19

Waarom heeft iedereen het er nou altijd over dat een Quarter bijna niet meer te houden is op driejarige leeftijd en dat mensen eerder op een paard gaan zitten als hij/zij wat vuriger is? Een Quarter is bekend om zijn coole karakter. Ik kan het me niet voorstellen dat je een Quarter eerder in moet rijden omdat hij of zij anders te sterk wordt. Opvoeding doet al heel veel en als je daar consequent in bent, dan loopt een paard niet zomaar over je heen. Niet als hij anderhalf is en net zo goed niet als hij vier is..