[WN] nog geen 2 en er al op...???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 17:58

ik kan vooral de verhalen niet aanhoren...
''hij doet het zooo goed, hij bokt niet eens in galop''

naar mijn idee is het dier gewoon helemaal overdonderd en beseft nog niet helemaal wat hem overkomt...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:59

Ach het is toch heel normaal want in amerika doen ze het toch ook.

En ja als je een amerikaans paard hebt moet je dat toch ook zo doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:20

appie_rulez schreef:
francis als je dat zou willen doen.... graag!! misschien dat het helpt..
kan het het dan naar mijn e-mail sturen... OK dan!

Wel potver#* Stoom uit je oren @hier@*%# Stoom uit je oren en daar Stoom uit je oren Nu heb ik al een stuk of 5 keer geprobeerd het bestandje te openen om naar je toe te sturen en elke keer slaat m'n computer vast. Je moet dus even gedult hebben, want nu ga ik de vriendin mailen van wie ik het heb om te vragen of ze't me nog een keer kan opsturen... Zodra ik het heb stuur ik het door. ('t is wel in't Engels trouwens, maar dat zal toch niet zo'n probleem zijn, wel?)

LisetteSugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:02

Wat vreselijk voor het arme dier, zeg! En wat een achterlijke domme mensen! Als ze ook maar een greintje verstand in hun kop hadden zouden ze kunnen weten dat een 2-jarig paard niet bereden mag en kan worden.

Ik zou ze confronteren met de feiten. Zoek meerdere betrouwbare bronnen uit en leg die stukken aan de persoon in kwestie voor, zodat ze het wel moeten geloven. Zeg dat je het echt niet vind kunnen en dat je overweegt om de dierenbescherming in te lichten als ze hier mee door wil gaan. Die plaat voor haar kop moet doorbroken worden. En met eerlijkheid en directheid bereik je het meeste. Dus vertel haar gewoon wat je ervan vind en wat je van plan bent, zou ik zeggen.

Heel veel succes met deze moeilijke en pijnlijke kwestie!!

r_nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:36

Hoe zwaar is ze eigenlijk ?? Verward [/b]

Mckinney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:39

Dat niet alleen, maar de kontomvang is ook niet erg onbelangrijk. Tong uitsteken
Verder is het toch niet zo erg OK dan!

Mckinney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:41

Jongens( meisjes) het is toch nogsteeds '' Jong geleerd is oud gedaan" Haha! OK dan! of ga ik nu iets te ver met mijn gedachtegang Schijnheilig

LisetteSugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:48

Sorry, hoor! Maar je hebt het over een paard dat nog geen 2 jaar oud is... Boos!

Citaat:
Jongens( meisjes) het is toch nogsteeds '' Jong geleerd is oud gedaan" of ga ik nu iets te ver met mijn gedachtegang

Inderdaad, naar mijn inziens ga je gaat iets (?) te ver.

Valerie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:10

Kijk een paard dat nog geen 2 is is wel wat te jong, maar ik ben ook begonnen met mijn paardje die in Juli 3 word( met longeren nog maar), en in mei krijgt ze haar basis training.
Is dat dan ook te vroeg Verward Ik weet het eerlijk gezegt niet goed (de ene kant wel de ander niet)

Er zijn genoeg tainers die het AANBEVELEN hengsten en paarden met moeilijke bloedlijnen vroeger in te rijden dan andere paarden. Dan zijn ze ook nog maar net 2 of niet eens. En aangezien ze zeggen dat mijn paardje geen makkelijke bloedlijn heeft willen ze er het liefst niet te lang mee wachten, want dan word ze te sterk en eigenwijs.

Ik denk dat het niet alleen in de western gebeurd maar ook in de engelse rijsport. Ik kende ook een meisje dat op een veulen kroop van 1.5 die daarna nog is overleden.

Ik weet het eerlijk gezegt niet meer, mensen zijn soms meer 'de beesten' dan de dieren zelf, ik denk dat het maar goed is dat er zoiets als de dierenbescherming bestaat( en andere organisaties) die voor de rechten van dieren op komen

groetjes valerie

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:52

r_nikita schreef:
Hoe zwaar is ze eigenlijk ?? Verward [/b]

wat denk je ongeveer? ze is net zo breed als mijn zus ongeveer 80 kilo... dat is plusminus. kan iets meer en iets minder zijn denk ik

ohw dit is niet aanvallend bedoeld voor mensen die net zo zwaar zijn hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door Marchador op 12-02-04 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:54

Licht longeren kan op 2 jarige leeftijd wel, maar niet te lang, niet te vaak en niet te intensief. Ik longeerde Dot vorig jaar 1 á 2 keer per week, hoogstens een kwartiertje en dan alleen stap en draf (voorzover ik dat kon regelen... Dot vond zelf springen, rennen en bokken af en toe ook érg leuk Haha! )

Alles draait natuurlijk om de mate waarin je dingen doet. Af en toe op een paardje zitten dat 2½ á 3 jaar is, een rondje door de bak stappen en dan er weer af, is heus niet erg (hoewel ik ook dat afhankelijk vind van de mate van mentale volwassenheid van het paard en de dikte van de kont die er op klimt) maar het wordt anders als je'm al volop, meerdere keren per week, een half uur of langer, uitgebreid gaat trainen.
Ik heb ook wel eens mensen trots horen vertellen hoe braaf hun paardje was nadat ze 2½ uur les hadden gehad terwijl het dier amper een week onder't zadel was en krap 2½ jaar oud... Nou, écht iets om trots op te zijn!! Lips are sealed >;) Frusty

Persoonlijk vind ik dat je gewoon zowiezo moet wachten tot ze minstens 3 zijn geweest (en dan hun wérkelijke leeftijd, niet in januari beginnen terwijl het paard pas in Juni 3 wordt... dan is'ie nog maar 2½) en zelfs dan ligt het nog helemaal aan hoe groot je paard lijkt te worden, hoe snel 'ie is gegroeid, hoe 'volwassen' hij 'tussen z'n oren' is (want dat wordt vaak vergeten! Mentaal moet een paard er ook klaar voor zijn) én hoe zwaar de ruiter is.

Ik vind het zelf nogal bulls**t om te zeggen dat 'moeilijke' paarden eerder onder het zadel moeten omdat ze anders te sterk of te eigenwijs worden... een 'moeilijk' of eigenwijs kind van 4 laat je toch ook geen dingen doen voor een 12 jarige omdat 'ie eigenwijs is... daar neem je wat meer tijd voor en die geef je juist extra leiding. Consequentie en structuur is wat die nodig hebben, geen 'kinder arbeid'...

Ik wacht zelf in ieder geval tot komend najaar. Dot is van ½ jaar tot ongeveer 2 jaar heel snel gegroeid en behoorlijk hoog. De verwachting is dat ze de 1.60 in ieder geval wel gaat halen. Daarnaast ben ik niet één van de slankste dennen Bloos dus wacht ik liever tot ze 3½ is voordat ik met m'n dikke kont op dat ruggetje ga zitten. Ook niet even dat rondje stappen. Ik ga dit jaar gebruiken om haar zadel en bit mak te maken, met twee lijnen te werken en er een 'stuur' op te brengen, en hoop dan aan het eind van het jaar relatief relaxed op te kunnen stappen. (of dat gaat lukken is een tweede... Knipoog )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:57

Valerie16 schreef:
Er zijn genoeg tainers die het AANBEVELEN hengsten en paarden met moeilijke bloedlijnen vroeger in te rijden dan andere paarden. Dan zijn ze ook nog maar net 2 of niet eens.

Dat zegt genoeg over de kunde van die trainers en over hun kennis van paarden Cool

LisetteSugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:03

Ik sluit me volledig bij Francis aan...

Jeanette14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:13

als dit soort dingen gebeuren , schaam ik mij dat wij ook aan western rijden doen. Onze dochter is vroeger begonnen in de engelse sport , met dressuur en springen. VOOR het vierde jaar van het paard of de pony mocht je er bij wijze van spreken nog niet naar kijken. Veel trainers hier in Nederland schermen met "in Amerika doen ze het ook" springt die figuur dan ook in het water als een ander het doet? dit is echt een zeer goedkoop excuus. Het wordt hoog tijd dat hier verandering in komt , zolang het maar wordt toegestaan en iedereen zijn ogen sluit gaan de zg. Profs,amateurs en jeugd gewoon hun gang,met gevolg paarden van 3 jaar en nog jonger in de trail , pleasure en de reining , wat stoer. Nee een paard met respect behandelen en goed inrijden en dan jaren plezier er van hebben , dat weten de meeste niet wat dat is. Wij hebben ook een 5 jarige op stal staan , een super bloedlijn voor hunter en pleasure, echter ....nog nooit geshowd , komt nog wel. Wanneer zie je een paard in de ring van 18 en ouder , meestal al kapot gereden. Gelukkig zijn wij nog in het bezit van z'n paard , die doe je verdriet met hem thuis te laten.
Ik heb respect voor de mensen die deze "mishandeling "van jonge paarden in de openbaarheid brengen. Vecht het maar aan , ik doe mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:26

in amerika is het nog erger
er is daar geloof ik e ngrote wedstrijd als ze 1 jaar, 1.5 jaar zijn worden ze ingereden, en aan 2 jaar doen ze mee aan die wedstrijd, met spinnen en alles erop en eraan
kenisen hebben zo een paard staan die daarvoor (the futuretie geloof ik) ingereden is
bij het spinnen is ze geflipt, gestijgert en achteriover gevallen, resultaat: ruggewervel verschoven kan alleen nog gebruikt worden voor de fok...
triest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:28

Niet om t een of ander...er zijn heel veel dressuur en spring paarden die al op heel jonge leeftijd worden ingereden, op hun vierde al hoog in de sport lopen en op hun 7 mentaal en lichamelijk compleet kapot zijn...

Het komt dus in alle takken van de paardensport voor, niet alleen bij [discipline]...iedereen zou zich dus eigenlijk moeten schamen voor mensen die in "onze" sport helemaal verkeerd met onze grote vrienden omgaan!
Denk dat we met zn allen...of we nu [discipline] of engels rijden... er voor moeten vechten dat iedereen op een voor het dier normale en vooral vriendelijke manier met onze trouwe viervoeters omgaan. Het welzijn van je dier betekend toch eigenlijk ook het welzijn van jou en dus van jullie!?

En wat de wedstrijden betreft loopt de westernsport al voor op het engels rijden...er wordt gekeken naar het losrijden, het bit en evt. spoorwondjes...is er iets niet in de haak dan volgt er diskwalificatie... Denk dat dit ook maar gauw moet worden ingevoerd in de engelse tak van de paardensport!

bugsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:35

Die banketstaaf altijd over DE AMERIKANEN DOEN HET OOK.
Ondertussen vergeten we even dat die amerikanen niet 1 veulen maar 100 veulens in de wei hebben lopen die op hun DERDE jaar de Futurity moeten lopen (er moet immers brood op de plank komen, dat zijn de harde feiten, helaas). Als er van die 200 veulens 1 het “overleefd” is dat voldoende. De rest gaat de verkoop in (kapot of niet kapot) En als het paard wat de futurity heeft meegelopen alsnog kapot gereden blijkt te zijn gaan we er gewoon mee fokken..........grrrrrrrrrrrrrr.

Nog ff een tip:
Print onze reacties uit en plak ze op de staldeur!

suc6

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:41

dat is wel een goed idee, op de staldeur plakken
(en met de camera wachten op het gezicht, stiekem om het hoekje foto's maken )

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:49

ik vind het gewoon onzin om te zeggen "ik begin maar vroeg want ze hebben een moeilijke bloedlijn enz......"
net of ander rassen of kruisingen niet moeilijk kunnen zijn, maar die wachten wel tot het paard minimaal 3 jaar is.
en waar blijven ze dan met het gezegde " een quarter is zo cool Cool "
dat geld natuurlijk net niet voor degene die ze zelf hebben.

geef mij maar een WWK Knipoog , niks bekend, geen excuus, gewoon de dierenarts laten kijken hoe oud hij is , en dan netjes wachten.
en in de tussentijd andere leuke dingen met je paard doen.
zoals lekker buiten op het land met klasgenootjes Clown

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 22:57

wat is een WWK???

Topa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:09

Hoi appie_rulez,

Het is heel moeilijk om het die mensen aan het verstand te brengen.
Zeker omdat er gezegd wordt dat hij moet werken voor z'n geld, m.a.w. ze geeft niet om het dier en houd daar ook geen rekening mee.
Ik weet niet of dit haar eerste paard is, want dan heeft ze waarschijnlijk een verkeerd voorbeeld ergens op gedaan. Als dat zo is kan je het haar misschien aan dr verstand brengen dat het paard straks met een rugprobleem op de wei gezet kan worden en thats the end.
Zo niet dan kan je het proberen met harde woorden en voorbeelden, maar dit soort mensen zijn altijd moeilijk te bereiken, omdat ze zich niet in een paard willen/kunnen verplaatsen.
Ik hoop dat het je lukt, want dit soort dingen zijn diep triest.
Ik ben heel blij dat er mensen zijn zoals op bokt die ook zien dat dit verschrikkelijk fout is.
Groetjes van Topa en nogmaals succes.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 23:24

het is dus absoluut niet haar eerste paard!!
de persoon in kwestie loopt tegen de 40 aan...en zit al haar hele leven in de paarden, zegt ze tenminste...
en denk maar niet dat ze het af en toe doet hoor... ik zal hier even een kort schema maken met daarop wat er elke dag met het dier gedaan wordt...
-om te beginnen een uur aan de stapmolen tijdens het stal uitmesten
-dan.... longeren met dubbele lijnen met zadel en hoofdstel.
-vervolgens gaat dochterlief er even op... stappen, draven en galopperen das meestal zo'n 20 min.
-en dan wil mams er zelf natuurlijk ook nog even op...stappen. draven en galopperen das meestal zo'n 15 min.
-daarna is meneer natuurlijk bezweet en staat hij nog eens 15 min. aan de stapmolen....

van rustig aan doen is hier dus absoluut geen sprake!!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:27

niet te geloven.. domme wezens

Topa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:29

Dan is het iemand met een gestoord gedrag, die dierenmishandeld en een grote schande is voor de sport.
Nogmaals ik hoop dat er wat aan gedaan wordt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:53

Ppfff, en ik maar 1x per week 5 minuutjes stappen op Digger door de bak!
Ik had dus gewoon al vorig jaar kunnen beginnen!
Was wel makkelijk geweest want toen kon ik nog bijna meelopen Clown

Maar alle gekheid op een stokje, dit is BRUUT, LAF, MISDADIG en GEMEEN! Huilen
Om verdrietig van te worden. Jammer dat ze niet bij ons op stal staat.....ik zou mijn mond zeker niet kunnen houden

En ik zou FH's advies opvolgen.....