[WN] westernhoofdstel -> welk bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:03

Dat heeft he-le-maal niets met engels of western te maken, maar met het gezonde verstand (of gebrek daaraan) van die personen Knipoog

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 23:24

dus met andere woorden: in de westernsport hebben de mensen een gezonder verstand Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:50

Ehm nee, want ik zeg net dat het niet met engels of western te maken heeft Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 01:18

Iceprincess, als je weinig reactie krijgt op je bit, zou je misschien even naar het bit kunnen kijken? Een dikke watertrens is niet automatisch het betere bit. Soms kan het bit zo dik zijn dat het paard zijn mond nieteens meer kan sluiten, dat hij zijn kiezen nieteens meer op elkaar krijgt. Maar daarom automatisch naar een scherpere bit toegaan? Hoe sterk moet jij inwerken in het begin om reactie te krijgen? Als je eenmaal reactie hebt, kun je geleidelijk aan steeds lichter worden. Maar als jij iets vraagt, je paard reageert niet, en je bent niet zo consekwent om het met wat meer druk op te lossen, leert je paard je aanwijzingen negeren. En ziedaar de stugge paardemond.

Het is net als bij de dressuur, je begint met veel in handen, en werkt naar steeds minder toe.

Ik zou zelf niet zonder neusriem rijden, omdat een paard dan ook weleens wil aanleren om de tong over het bit te gooien. En bij paarden die met mond open lopen met een neusriem beginnen is een beetje te laat. De neusriem moet er juist voor zorgen dat ze de mond niet open kunnen doen. Het moet nieteens een gewoonte kunnen worden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 01:37

Cassidy schreef:
Het is net als bij de dressuur, je begint met veel in handen, en werkt naar steeds minder toe.

Ik weet echt niet waar jij je infomatie weg haalt, maar je begint bij engels echt niet met veel in je handen hoor

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 11:43

Bij Engels moet je op een gegeven moment bij de verzameling het paard naar de teugels toerijden. De motor van een paard zit in zijn achterhand, je rijdt dan een paard van achteren naar voren. In het begin wil het paard gaan rennen als je drijft, maar hij moet zijn achterhand onder de massa brengen, en daarom hou je van voren tegen. Dat tegenhouden voor is in het begin met redelijk veel kracht verbonden. Tot je op een gegeven moment de finesse bereikt dat je alleen nog maar het gewicht van de teugels in handen hebt (plus nog een klein beetje meer anders loopt het paard achter de teugel)

Maar het gevoel dat ik bij Iceprincess krijg is dat zij denkt dat western rijden aan een lang los teugeltje is, en het paard heel gevoelig op het bit reageert, en dat je niet hoeft te verzamelen. En dat is gewoon niet zo. En ook de gevoeligheid bij aanwijzingen in de western zul je moeten kweken. In het begin moet je bij een paard heel duidelijke aanwijzingen geven, later is een gewichtshulp voldoende.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:52

Cassidy schreef:
Bij Engels moet je op een gegeven moment bij de verzameling het paard naar de teugels toerijden.

Zekers Lachen

Citaat:
In het begin wil het paard gaan rennen als je drijft, maar hij moet zijn achterhand onder de massa brengen, en daarom hou je van voren tegen. Dat tegenhouden voor is in het begin met redelijk veel kracht verbonden.

Veel kracht Verward
Paardrijden is geen krachtsport
Je leert een paard verzameling door zijn achterhand sterker te maken met oefeningen. Tegenhouden met kracht is echt niet ok imo.
Je bent altijd bezig met je paard zo licht mogelijk te houden. Zodra je rijden een krachtsport wordt, moet je gaan nadenken hoe het anders kan/moet.

Citaat:
Maar het gevoel dat ik bij Iceprincess krijg is dat zij denkt dat western rijden aan een lang los teugeltje is, en het paard heel gevoelig op het bit reageert

Zoals het ook zou moeten Haha!

Citaat:
en dat je niet hoeft te verzamelen. En dat is gewoon niet zo.

Dat ben ik helemaal met je eens Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:00

Ik bedoel niet met kracht dat je spieren gaat kweken, maar je hebt gewoon meer in handen. En voor iemand zoals ik, die daar problemen mee heeft (want blessure aan schouder en daardoor heel snel een slapende hand en een schouder waar je een eitje op kunt bakken) ontaard dat misschien snel in kracht. En voordat je met de opmerking komt dat die blessure komt door teveel kracht: nee, dat komt daar niet door.

Die verzameling bij een westernpaard aan een los teugeltje , het eindresultaat wat iedereen voor ogen heeft, dat komt niet zomaar aanwaaien. Daar moet je naartoe werken. En dat is wat een heleboel niet-westernruiters niet zien.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 01:16

Romkabouter schreef:
Citaat:
Maar het gevoel dat ik bij Iceprincess krijg is dat zij denkt dat western rijden aan een lang los teugeltje is, en het paard heel gevoelig op het bit reageert

Zoals het ook zou moeten Haha!

Ik heb een paar jaar geleden een demonstratie gezien van een goede westernruiter uit Belgie, hij vertelde toen dat je bij western met losse teugel (en nog wel een ligt contact met mond) moest rijden en dat eigenlijk alles afhing van wat je met je gewicht deed en je beenhulpen, hij heeft dat toen dus ook laten zien (spins, slides..dat soort dingen Knipoog )
Maar dat is ook wel het enige wat ik ooit van westernrijden heb gezien.

Het is niet de bedoeling dat ik gelijk allerlei westerndingen ga proberen ofzo, ik rij alleen recreatief, hoewel ik er toch over begin te denken om wat westernlesjes te gaan volgen Haha! , maar met mijn verzorgpaard zal ik gewoon alleen buitenritten blijven maken omdat ze dat het leukste vind en toch ook al wat ouder is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:26

Leuk dat je er toch echt aan denkt om lessen te gaan volgen. En als je lessen gaat volgen, en eens om je heen gaat kijken zul je snel merken dat er ook in de western verschillende stromingen zijn. Ga eens wat stallen af, ga eens kijken op wedstrijden, en geef je ogen goed de kost. De een zit wel aan de teugels, en de ander niet. De een wil wel het hoofd in een bepaalde positie hebben, de ander niet. Kwestie van kiezen (en soms valt er weinig te kiezen). Maar ik durf te beweren dat wat jij op die demonstratie hebt gezien, het eindresultaat is, en niet het begin. En dat is iets wat je altijd voor ogen moet houden.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:50

IcePrincess schreef:
ok, het gaat me allemaal steeds meer duidelijk worden en western gaat me ook steeds meer aantrekken Haha!
vergeleken met western lijkt engels een marteling voor het paard *LOL*

Haha!

gelukkig zie ik ook veel engelse ruiters die het ' op dezelfde manier' doen als de western ruiters. En helaas zijn er dan ook weer western ruiters die ....

nou ja..

Ik zat ook nog even te denken aan een neusbontje...misschien is dat een idee?! (van echt bont dan anders werkt het niet)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:12

Jammer dat die vooroordelen altijd blijven bestaan.
Overigens wil een paard ook nogal eens wat minder gaan reageren op het bit als het juist te scherp/streng is, als een soort verdediging. En misschien kan je anders eens van wat stalgenoten wat bitten lenen en e.e.a. eens uitproberen?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 20:37

er staan maar 3 paarden op stal waarvan er een een welshje is Nagelbijten / Gniffelen
maar ik probeer eerst wel met de trensjes die ik nog heb liggen welke soort ze het beste op reageerd, dan kan ik altijd nog kijken voor een ander bit (zo'n snaffle ofzo Lachen )

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:12

Om over die neusriem door te gaan, toen ik starlight's sperriem eraf haalde is ze zoveel beter gaan lopen (bedoel ik mee minder kloten en met dr hoofd schudden, NIET dat die sperriem te strak zat hoor zeker niet) en luisteren dat ik die dus nooit meer omdoe bij haar.
Sinds ik mn stock heb doe ik ook de gewone neusriem eraf, gewoon omdat ik het raar vind staan, zo'n dikke wit onderlegde neusriem met een westernpad + stock Knipoog .
Niks aan de hand, helemaal geen verschil gemerkt (had hem ook wel altijd te los zitten Bloos ) behalve dat ze nu minder jeuk heeft.

Het bitje zou ik idd gewoon die trensjes die je nog hebt liggen allemaal proberen. Je kan altijd nog overstappen op iets anders als het echt niet blijkt te gaan.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:37

Hoi,
Ik weet dat het topic al bijna bejaard is, maar kwam hem tegen met zoeken op google. :o
Voor zover ik weet (en hoeveel weten we nou eigenlijk echt...) moet een neusriem niet bedoeld zijn om de mond dicht te houden. Een paard doet zijn mond niet voor niets open. Er kan van alles aan de hand zijn, het bit is te groot, prikt in het verhemelte, geeft te veel druk op de lagen... Noem maar op.
Ook kan het zijn dat ze te veel speeksel hebben in hun mond.
Het bit zorgt ervoor dat een paard een kauw-reflex krijgt. Hij maakt dan veel speeksel. Als het paard dat niet weg kan slikken, kan dat in de longen terecht komen en dat wil je liever niet. (gebeurt bijna nooit, maar goed, het kan)
Als het paard zijn mond open heeft met rijden is het dus handig om eerst te kijken of het bit wel goed is.

Oké, dan terug naar de neusriem, want daar ging het om.
Een hoge neusriem zonder sperriem zou, als je deze logica volgt, geen nut hebben, behalve dat hij ervoor zorgt dat het hoofdstel niet zo makkelijk af gaat. (net als de keelriem)
Een sperriem en een lage neusriem (en een mexicaanse geloof ik ook) zorgen ervoor dat het bit niet te veel door de mond getrokken wordt. Heb je geen neusriem, dan gebruik je inderdaad meestal een kinriempje door de bitringen (ook niet te strak natuurlijk!)

Nog iets wat in het topic terug kwam: als je pony/paard niet goed reageert op het bit, maak dan tijdens het rijden een ophouding. Op het moment dat het paard ook maar ietsje langzamer gaat, teugels gelijk loslaten en paard belonen. Als dat goed gaat kun je steeds iets meer vragen, en zo krijg je een paard dat heel makkelijk en fijn op de teugels reageert. Je zou het zelfs met je zit kunnen doen.
(de TS heeft er nu niet zo veel meer aan denk ik, maar misschien andere googleaars wel :P )

Popstra

Re: westernhoofdstel -> welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:49

Kin riem gebruik je altijd, ook mét neusriem!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:11

@Altobelli : ik hoop dat de TS in 10 jaar !!! wat wijzer geworden is ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:19

TS is inmiddels permanent gebant.
Ik tem even aangezien dit topic niet veel meerwaarde meer heeft.