[WN] Waiting On Dun-It

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:53

DocJac schreef:
Ik heb dit bericht zonder bronvermelding neergezet (ter bescherming van mijn bron), omdat iedereen begrijpt dat niemand verantwoordelijk wil zijn voor het naar buiten brengen van zoiets, aangezien het nogal wat consequenties kan hebben. Maar iedereen heeft er recht op het te weten, al was het allen maar ter bescherming van het ras. Ik zou bovenstaand bericht nooit geplaatst hebben als ik mijn bron niet betrouwbaar had geacht. Iedere potentiële fokker en/of koper zou zich beter op de hoogte moet laten stellen van het erfelijk materiaal dat wordt gebruikt. Ik heb persoonlijk grote bezwaren tegen fokken met ondeugdelijk materiaal. Maar dat is een andere discussie. Er werd hier gevraagd of iemand de reden van castratie van Waiting On Dun It wist.

Wie ben jij dat je dit zo even naar buiten brengt!?
Je had ook kunnen antwoorden dat er een medisch probleem aanleiding was voor castratie en dat meer info bij de eigenaar is te verkrijgen.

En het fokken met "ondeugdelijk" materiaal is nog steeds iets wat de fokker zal beslissen, hoe stom het ook is.
Daar zal jouw mening echt geen invloed op hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:55

Heeft iemand info over die nieuwe regel dat ingevroren sperma ook na castratie van een dier langer gebruikt kan worden?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:00

DocJac schreef:
Ik heb dit bericht zonder bronvermelding neergezet (ter bescherming van mijn bron), omdat iedereen begrijpt dat niemand verantwoordelijk wil zijn voor het naar buiten brengen van zoiets, aangezien het nogal wat consequenties kan hebben. Maar iedereen heeft er recht op het te weten, al was het allen maar ter bescherming van het ras. Ik zou bovenstaand bericht nooit geplaatst hebben als ik mijn bron niet betrouwbaar had geacht. Iedere potentiële fokker en/of koper zou zich beter op de hoogte moet laten stellen van het erfelijk materiaal dat wordt gebruikt. Ik heb persoonlijk grote bezwaren tegen fokken met ondeugdelijk materiaal. Maar dat is een andere discussie. Er werd hier gevraagd of iemand de reden van castratie van Waiting On Dun It wist.

Persoonlijk vind ik dergelijke uitspraken roddel.
Je bent anoniem en schrijft over het paard van iemand anders.....niet echt netjes lijkt me Huilen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:16

Cassidy schreef:
Heeft iemand info over die nieuwe regel dat ingevroren sperma ook na castratie van een dier langer gebruikt kan worden?

Heb bij het AQHA gezocht, maar niets kunnen vinden.

Wel heb ik een verwijzing gevonden op
http://www.equine-reproduction.com/:
In addition, the AQHA has reversed a previous policy which limited the registration of foals produced by the use of frozen semen used after a stallions death to those foals produced only as a result of breedings completed no later than the end of the calendar year of the stallions' death. Frozen semen may now continue to be used until all supplies are exhausted.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:16

DocJac schreef:
Iedere potentiële fokker en/of koper zou zich beter op de hoogte moet laten stellen van het erfelijk materiaal dat wordt gebruikt. Ik heb persoonlijk grote bezwaren tegen fokken met ondeugdelijk materiaal. Maar dat is een andere discussie.

Dan heb je zeker veel moeite geschikt 'materiaal' (om in jou termen te blijven), te vinden? Want het perfecte paard waar niets aan mankeerd zal moeilijk te vinden zijn! Haha! Bovendien als je een imperfect paard uitsluit, moet je ook zijn voorouders uitsluiten want die zijn immers de bron van de imperfectie! Voor je het weet is dan je keuze in 'fokmateriaal' erg klein!

Wist je overigens dat een paard dat vandaag nog perfect op de foto gezet wordt, over een half jaar hko kan hebben? Dus wat zeggen foto's dan nog: imo niets! Of je moet je paard elk half jaar op de foto laten zetten, en zelfs dat garandeerd niets voor de toekomst. Tot slot zoals uit het stukje van Sugarmiss al blijkt, zijn ze nog lang niet overtuigt wat erfelijk is en wat niet.

Weer on topic: jammer dat hij gecastreerd is, maar het zal heus wel een goede reden hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:19

Mac: het is vreemd dat de AQHA hier niets over zegt, dit zou toch de enige 'bron' mogen zijn waarop je kunt besluiten of je nog met de hengst wilt dekken of niet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 13:21

Maar als het een ruin is maakt de spat toch zeker niet uit?
Hij kan toch niet meer voortplanten? Ja, misschien als hij het al eerder
had? Hoe is het te herkennen eigenlijk? (beetje lui om naar die andere
topic te gaan Knipoog )
Of zit ik nu heel goed fout...?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:24

Sugarmiss schreef:
Mac: het is vreemd dat de AQHA hier niets over zegt, dit zou toch de enige 'bron' mogen zijn waarop je kunt besluiten of je nog met de hengst wilt dekken of niet.

Het AQHA zegt hier helemaal niets over (er staat dus ook nergens dat het NIET mag!). Ze besteden op hun site sowieso eigenlijk geen aandacht aan het fokgebeuren. Beetje vreemd Verward ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:29

Vroeger stond er duidelijk in de regels dat frozen semen gebruikt mocht worden tot 31-12-.... van het jaar waarin de hengst geruind was of was overleden.

Misschien dat bovenstaande stukje een voorstelwijziging is die per 01-01-2004 effectief is geworden en als zodanig in het nieuwe regelboek komt te staan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:31

Sugarmiss schreef:
Vroeger stond er duidelijk in de regels dat frozen semen gebruikt mocht worden tot 31-12-.... van het jaar waarin de hengst geruind was of was overleden.

Ook dit kan ik nergens terug vinden. Moet wel zeggen dat ik geen toegang heb tot de "members only" gedeeltes van het AQHA. Ben geen member, heb geen Quarter Horse, dus heb ook eigenlijk compleet geen recht van spreken en moet me hier netjes buiten houden Schijnheilig (maar kon het niet laten om wat ik gezien heb toch even in de groep te gooien Haha! : lijkt me wel een belangrijke rule om van op de hoogte te zijn)
Laatst bijgewerkt door Mac op 04-02-04 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:32

[WN] Palomino dekhengst gezocht!

In dit topic op pagina 2 kom ik dit tegen

Gisela schreef:
De AQHA is gebeld met de vraag hoe het nou precies zat met gevroren KI en KI. De AQHA heeft inderdaad de regel aangepast en sperma gevroren van hengsten die worden geruind of sterven kan gewoon bewaard blijven zolang de voorraad strekt (dus niet tot 31-12 huidige jaar).

Zo kan het dus zijn dat een hengst wordt geruind maar dat sperma gewoon via KI beschikbaar blijft.

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:32

Genoeg mensen hier die nog wel lid zijn Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:33

Sadie"]
[WN] Palomino dekhengst gezocht!

In dit topic op pagina 2 kom ik dit tegen

[quote="Gisela schreef:
De AQHA is gebeld met de vraag hoe het nou precies zat met gevroren KI en KI. De AQHA heeft inderdaad de regel aangepast en sperma gevroren van hengsten die worden geruind of sterven kan gewoon bewaard blijven zolang de voorraad strekt (dus niet tot 31-12 huidige jaar).

Zo kan het dus zijn dat een hengst wordt geruind maar dat sperma gewoon via KI beschikbaar blijft.

Groetjes, Gisela
[/quote]

Kijk! Hier hebben we wat aan! Problem solved!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:34

OK dan! Er stond mij ook bij dat ik het al eerder gelezen had.
Maar het blijft wel vreemd dat zo'n belangrijke regel niet op papier staat.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:35

Absoluut! Het lijkt mij dat je daar juist wel wat ruchtbaarheid aan wilt geven. Het biedt toch hele nieuwe perspectieven!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:39

yvvv schreef:
Maar als het een ruin is maakt de spat toch zeker niet uit?
Hij kan toch niet meer voortplanten? Ja, misschien als hij het al eerder
had? Hoe is het te herkennen eigenlijk? (beetje lui om naar die andere
topic te gaan Knipoog )
Of zit ik nu heel goed fout...?

Hij kan nu niet meer dekken, maar er is wel sperma van hem ingevroren, en er zijn natuurlijk ook nakomelingen van hem in Nederland. En ik ben er zeker van dat de eigenaren van zijn nakomelingen minder blij zijn met dit bericht/gerucht. Helemaal omdat nog niet duidelijk is of Spat (ik laat even in het midden of hij het wel heeft of niet) erfelijk is.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:45

Als ik een hengst zou zoeken om mee te fokken, zou ik van dergelijke zaken als erfelijke beenproblemen graag op de hoogte worden gebracht. Ook al is het een roddel. Waarom? Omdat het betreffende stamboek geen eisen stelt, niet aankeuringen doet en geen info geeft over dit soort zaken. De eigenaar van de hengst is ook geen objectieve informatiebron. Dus de enige manier om aan info te komen is dan nog de 'onofficiele' manier. Een serieuze 'klant' zal dit als 'roddel' herkennen en eea natrekken bij de fokker. Die dit makkelijk kan ontkrachten door een keuring inclusief foto's.

Het gerucht, of het nou wel of niet de waarheid is, had ik overigens ook gehoord. Niet zozeer betreffende spat, maar wel de 'gesteldheid' van de benen van deze hengst.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:54

Tenfold schreef:
Als ik een hengst zou zoeken om mee te fokken, zou ik van dergelijke zaken als erfelijke beenproblemen graag op de hoogte worden gebracht. Ook al is het een roddel. Waarom? Omdat het betreffende stamboek geen eisen stelt, niet aankeuringen doet en geen info geeft over dit soort zaken.

Absoluut helemaal mee eens! Vandaar het PROK topic van Sugarmiss. Zelf heb ik het probleem geprobeerd te omzeilen door een hengst te kiezen die op (toen) 12-jarige leeftijd nog volop in de sport liep (vorig jaar werd hij op 13-jarige leeftijd Europees kampioen cutting). Ik had al zoveel verhalen gehoord over allerhande been- en hoef(katrol)problemen, dat ik het risico niet durfde te nemen om voor een jonge, onbewezen hengst te kiezen. Absurd natuurlijk, en het geeft ook geen garantie, maar het was mi het meest logische dat ik kon doen.

Ben dus zelf absoluut voor het verplicht stellen van een hengstenkeuring.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:59

Overigens zou ik ook dit soort dingen willen horen over een hengst als ik een nakomeling zou hebben.....
Ik zou me toch zorgen maken als een vaderdier erfelijke beengebreken zou hebben. Kan een reden zijn om eea extra goed te laten nakijken. Bijv. na enige tijd belasting. Sluit niet alles uit, maar zou voor mij een geruststelling zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:01

Niet iedereen denkt zo, Tenfold. En als je uitsluitend verkoopt voor de verkoop of de handel, dan gaat zoiets geld kosten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:08

Persoonlijk zou ik foto's laten nemen voor ik ging belasten Lachen

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:10

DocJac schreef:

je hebt je wel speciaal hiervoor [anoniem] aangemeld om op dit topic te reageren.
en dan slinger je wel even wat het net op zonder bronvermelding of verdere verantwoordelijkheid, want niet alleen de bron is anoniem, jij ook!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:10

Maar Cassidy een produkt voor de verkoop levert met de juiste (gezonde) achtergrond toch meer op ??
Zou voo mij reden zijn om juist te laten keuren-prokken-foto's, the works Lachen

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:11

Dat zeg ik toch niet Cassidy. Ik geef slechts mijn mening.
Volgens jouw logica Cassidy, kunnen keuring ook maar beter niet uitgevoerd worden, want dat kan wel eens nadelig zijn voor de verkoper/fokker. Jammer dan. Ik zou niet graag op worden gescheept met de erfelijk belaste problemen van een ander.
Een fokker of handelaar kan met keuring etc het tegendeel eenvoudig bewijzen.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:12

Hyper!

Tenfold"]
Een serieuze 'klant' zal dit als 'roddel' herkennen en eea natrekken bij de fokker.
..
Overigens zou ik ook dit soort dingen willen horen over een hengst als ik een nakomeling zou hebben.....
[/quote]
Juist, daarom heb ik als eigenaar van een nakomeling vanmorgen een mailtje naar de eigenaar gestuurt. We wachten af ..

[quote="Tenfold schreef:
Ik zou me toch zorgen maken als een vaderdier erfelijke beengebreken zou hebben. Kan een reden zijn om eea extra goed te laten nakijken. Bijv. na enige tijd belasting. Sluit niet alles uit, maar zou voor mij een geruststelling zijn.

Wij vinden uberhaupt de benen van onze paardjes belangrijk genoeg om ze regelmatig op de foto te laten zetten.