[WN] "Het gaat goed"... Klinkt leuk, maar nu concreter!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:56

*gaat een poging doen om uit te leggen wat ik bedoel* Haha! :

Als je je paard bv vraagt om achterwaarts te gaan, maar je kunt 'm niet nagefelijk houden in die oefening, heb je dan wat aan die oefening?

Dus als je paard met het hoofd omhoog en de rug weggedrukt (dit verzin ik er zelf bij hoor, misschien is het in de praktijk niet zo erg?!?) achterwaarts gaat, beheers je dan die oefening?
Oftewel, kun je dan zeggen: Dit gaat goed?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 09:58

dat is dus precies wat jamaica doet. Hoofd omhoog, mond open, rug helemaal weg...
Vandaar dat ik dus maar zei dat back nog niet erg wil Tong uitsteken

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:08

Maar er zit toch ook een tussenweg, tussen hoofd omhoog en rug wegdrukken en verzameld en nagefelijk naar achteren gaan? Maarja dat is waarschijnlijk bij een paard die de oefening goed beheersd...dan kun je hem ook een keertje zo naar achteren vragen waarbij het hoofd in een "neutrale positie heeft... (beetje moeilijk om uit te leggen)
Maar ik snap je punt, maar geldt het dan voor elke oefening die je doet?

De dressuurinstructrice die bij ons op stal komt voor de engelse ruiters werkt altijd standaard aan nagefelijkheid. Zonder nagefelijkheid ben je niet aan het trainen zegt zei. Ik ben het daar niet mee eens. Hoe denken jullie daarover?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:16

Sonja"]
[quote="Dyonne schreef:
Hoewel als ik met westernteugels rijdt, hij wel keurig op neckreining reageert.

Wooooooowwwwwwwww kijk dit topic geeft mij tenminste nieuwe inzichten!!! Dus als je met WESTERNteugels rijdt, kent je paard neckreining!!!!!
[/quote]
Nou, nee hoor. Want mijn andere pony snapt het helemaal niet.
Maar als Taran zijn westernhoofstelletje met westernteugels om krijgt, dan rijd ik nooit op Engelse manier. Gewoon contact houden aan wat langer teugeltje. En stuur ik door middel van gewicht verplaatsen, en teugel tegen de hals. (Ik kan alleen niet uitleggen.) Ik doe het alleen maar af en toe, omdat hij zo heerlijk rustig ervan wordt vaak. Hoewel soms er echt niets mee te doen is, en hij alleen maar keihard rondgaat.
Maar normaal gesproken is hij gewoon superbraaf op deze manier, en daarom doe ik het weleens met hem. Hij begrijpt wat hij moet doen. Mijn andere pony snapt er helemaal niets van, en wordt dus ook nooit zo gereden. Aangezien die toch wel rustig is. Voor Taran is het een mooie manier van afwisseling, en hij wordt er rustiger van, ook de dagen erna. Aangezien ik doordeweeks niet naar buiten kan, moet je weleens wat anders verzinnen om te doen. En dan vind ik het weleens leuk om rustig en relax te rijden. Want dat kan met dressuur rijden en Taran weleens heel anders zijn. En Taran vind elke dag dressuur niet leuk.
Dus ligt niet aan het hoofdstelletje en de teugels. Haha!
Western rijden trekt mij ook wel, alleen zijn de kosten nu nog te hoog voor mij, om Taran en mijzelf om te scholen. En daarnaast zal ik Engels moeten blijven rijden, vanwege mijn verzorgpony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:22

Maar Dyonne, leg mij het verschil tussen je Engels en Westernrijden dan eens uit, als je zegt dat je paard van westernrijden zo lekker rustig wordt?
Zit het verschil er dan alleen in dat je met een lossere teugel rijdt? Maar hoe zit het dan met je mate van verzameling? Blijft je paard nagefelijk? Kun je je speedcontrols net zo netjes rijden als met aanleuning?

OF vindt hij het wel lekker om met een lang teugeltje door de bak te sjokken en noemen we het western omdat je splitreins gebruikt?

(overigens vind ik deze discussie niet echt in dit topic thuishoren, maar hij is wel aardig)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:45

Heeeeeeee Sonja Cool

Kom je kunt toch verwachten dat je bepaalde uitspraken en ervaringen voor je kiezen krijgt die je de haren recht op laten springen(bij mij wel Tong uitsteken )

Ik lees hier dingen die rijtechnisch kant nog wal raken.
Maarja ik zou me gaan gedragen dus helaas Cool

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:47

Je kunt je toch gedragen en mee discussieren of is dat een onmogelijke combinatie? Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:22

memory schreef:
Je kunt je toch gedragen en mee discussieren of is dat een onmogelijke combinatie? Cool

Helaas inderdaad onmogelijk Cool
Ik lees hier dingen die simpel weg perfect aangeven dat niet het paard tekort schiet maar de ruiter.
Te weinig kennis,te weinig ervaring,te weinig gevoel,te weinig begeleiding. Cool

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:28

Hoe willen we dan ooit die kennis vergaren als niemand ooit commentaar geeft (hint hint) Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:06

Dan heb ik een goede tip voor je Memory: nodig eens wat ervaren Bokkers uit langs je bakrand, of doe eens mee met gezamenlijke trainingen. Je staat er van versteld hoeveel kennis er aanwezig is, maar waar niet uit geput wordt Tong uitsteken

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:19

Sonja schreef:
Dan heb ik een goede tip voor je Memory: nodig eens wat ervaren Bokkers uit langs je bakrand, of doe eens mee met gezamenlijke trainingen. Je staat er van versteld hoeveel kennis er aanwezig is, maar waar niet uit geput wordt Tong uitsteken

een nieuw topic Tong uitsteken
Wanneer ben je een ervaren Bokker Cool

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:23

Helaas is er tot nu toe nog geen gezamelijke westerntraining in het zuiden georganiseerd dus misschien is dat wel een idee ja . Sorry voor het off-topic gaan hoor Sonja. Zou je/iemand anders nog willen reageren op mijn tweede posting op deze pagina.

Citaat:
Maar er zit toch ook een tussenweg, tussen hoofd omhoog en rug wegdrukken en verzameld en nagefelijk naar achteren gaan? Maarja dat is waarschijnlijk bij een paard die de oefening goed beheersd...dan kun je hem ook een keertje zo naar achteren vragen waarbij het hoofd in een "neutrale positie heeft... (beetje moeilijk om uit te leggen)
Maar ik snap je punt, maar geldt het dan voor elke oefening die je doet?

De dressuurinstructrice die bij ons op stal komt voor de engelse ruiters werkt altijd standaard aan nagefelijkheid. Zonder nagefelijkheid ben je niet aan het trainen zegt zei. Ik ben het daar niet mee eens. Hoe denken jullie daarover?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:02

memory schreef:
Zonder nagefelijkheid ben je niet aan het trainen zegt zei. Ik ben het daar niet mee eens. Hoe denken jullie daarover?

Ligt eraan wat je onder trainen verstaat. Ik ben zowel bezig met mentale training als fysieke training. Als ik vooral bezig ben met mentale training wordt mijn paard lichamelijk niet moe. Voor mij is dat dan wel trainen maar voor een ander niet, omdat er geen zweet aan te pas komt Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:03

Ligt eraan wat je onder nageeflijkheid verstaat ook Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:04

Blaze schreef:
Ik lees hier dingen die simpel weg perfect aangeven dat niet het paard tekort schiet maar de ruiter.
Te weinig kennis,te weinig ervaring,te weinig gevoel,te weinig begeleiding. Cool

100 % mee eens en zo zie ik ook mijn eigen trainingen. Ik ben juist mijzelf aan het verbeteren. Mijn eigen coordinatie, elk lichaamsdeel apart kunnen sturen, bv bilspieren spannen maar tegelijkertijd handen ontspannen laten, zit/houding verbeteren. Daar ben ik mee aan het werk, en aan mijn paard kan ik dan voelen/merken of ik op de goede weg ben. Als hij dus met de neus in de lucht loopt ( ik noem maar wat) ligt dat aan mij en niet aan het paard. Aktie = reaktie, doe ik wat fout reageert mijn paard daarop. Mijn training is dus hoofdzakelijk op mijzelf gericht en het gaan van het paard is het resultaat.

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:14

Blaze"]
[quote="Sonja schreef:

een nieuw topic Tong uitsteken
Wanneer ben je een ervaren Bokker Cool
[/quote]

Ja, en dan nog:
Ik ben een ervaren bokker, maar maakt mij dat dan ook een ervaren ruiter? Verward Verward
Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:18

banish schreef:

Ja, en dan nog:
Ik ben een ervaren bokker, maar maakt mij dat dan ook een ervaren ruiter? Verward Verward
Haha!

hmm sorry dit moet ff Tong uitsteken (banish dit is absoluut niet persoonlijk bedoeld)

Vaak zijn de meest ervaren bokkers de minst ervaren ruiters Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:20

En wat is een ervaren ruiter:
iemand die technisch weet hoe het hoort (en ook kan laten zien)
of
iemand die stevig op zijn paard blijft zitten Lachen

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:24

Citaat:
hmm sorry dit moet ff Tong uitsteken (banish dit is absoluut niet persoonlijk bedoeld)

Vaak zijn de
meest
ervaren bokkers de minst ervaren ruiters Cool

HAHAHAHAHA
Nou, als je mijn voorgaande stukje leest, kan je je misschien indenken dat ik me behoorlijk aangesproken voel. Schijnheilig
Maar ik kan er wel tegen hoor! Ik ben niet zo kleinzielig.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:27

laten we er van uitgaan dat Sonja met de vraag Het gaat goed"... Klinkt leuk, maar nu concreter! niet bedoelde dat je er op kan blijven zitten maar in hoeverre wij een paard iets kunnen leren .
Dus een ervaren ruiter is niet degene die blindelings zijn cheyenne roll weet te vinden Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:33

Gelukkig, dan hoef ik dus niet te antwoorden Cool

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 13:38

HAHAHAHAHA
Ik merk het alweer.
Nou, ik voel me wel een ruiter. Ondanks dat ik uiteraard wel fouten maak, heb ik mijn paard al wel het nodige geleerd.
Een béétje rijden kan ik dus wel als ik de omschrijving geloof die Blaze geeft.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:13

banish schreef:
HAHAHAHAHA
Ik merk het alweer.
Nou, ik voel me wel een ruiter. Ondanks dat ik uiteraard wel fouten maak, heb ik mijn paard al wel het nodige geleerd.
Een béétje rijden kan ik dus wel als ik de omschrijving geloof die Blaze geeft.

Geloof me maar Cool

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:23

Blaze schreef:
Vaak zijn de meest ervaren bokkers de minst ervaren ruiters Cool

Wat een complete onzin Cool (enne, ik voel me NIET aangesproken Knipoog )

Maar Blaze, wanneer mogen wij een vervolg verwachten om al deze ozo onervaren bokkers weer eens wat bij te leren?? Verward

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:27

Citaat:
Vaak zijn de meest ervaren bokkers de minst ervaren ruiters

Oh en op de vraag hoe goed gaat het... Ik rij op hele goede paarden Haha!