Lillypony123 schreef:Oké kijk ik bedoel dus dit,
Reining is gewoon kwa oefeningen voor de benen wat harder dan pleasure en horsemanship bijvoorbeeld, ik zelf ben gewoon niet zo van de reining dus raad ik het gewoon niet aan. En tuurlijk heb je ook in de andere onderdelen ook ruiters die hard zijn, met hoog niveau bedoel ik dan nqha, ik ben zelf ook een westernruiter en vind persoonlijk dat haflinger en alle anderen rassen behalve paint,appaloosa's en quarters, gewoon minder mooi zijn in de western:) ooit trouwens een haflinger in de hunter gezien? Nee waarschijnlijk, en ik vind dat er ook gewoon niet uitzien. En het paardje van mijn vriendin die is door een bekende trainer mishandeld, zij word gewoon bang als ze reining moet doen want dan denkt ze aan vroeger.
Waar haal je die info vandaan? Van horen zeggen? Haflingers in de hunter? Dat kan sowieso al niet. Je hebt een berg vooroordelen.
Maflinger_S schreef:Omscholen kan prima of zelfs beiden blijven doen. Het is wel aan te raden om les te nemen, bijvoorbeeld eerst zelf op een paard dat al western getraind is, zodat jij weet wat het is en hoe het voelt. Daarna samen met je paard bij een ervaren westerntrainer aan de bak gaan. "Hoe ver" je/jullie komen is aan jou. Als je reining wilt gaan doen met een "niet-westernras" zal dat waarschijnlijk "minder mooi/soepel" zijn dan met een "westernras".
Pleasure, horsemanship, showmanship, trail kan met alle rassen, om maar eens iets te noemen. Zo is Danielle van Leeuwen met haar paard Amber diverse malen Nederlands kampioen trail bij de WRAN. Supergaaf om te zien hoe Amber met haar grote pannenkoekvoeten in zo'n vierkantje draait. Natuurlijk is daar jaren voor getraind.
Inderdaad, super gaaf om te zien en beter dan menig ruiter met een QPA.
Mensen moeten eerst maar eens gaan leren en veel gaan kijken. Mijn 18jarige ruin is jong ( hard!) ingereden en heeft DRHA shows gelopen. Die heeft prima benen. Zijn moeder van 24 heb ik ook en heeft ook prima benen.
Juist mensen die echt serieus reining beoefenen zijn heel zuinig op hun paard en zijn benen, want op een kapot paard kun je niet rijden.
Mensen die all round rijden zijn helemaal niet zoveel paard vriendelijker. Ik heb mensen gezien vorige week die uren en uren op hun paard zitten. Paarden waren echt moe aan het worden en konden soms amper nog hun benen optillen.
Het gaat er echt om HOE je dingen doet. Niet WAT je doet!!