[WN] Q-P-A en PROKken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:45

Cassidy"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Maar aan de andere kant is karakter niet alleen erfelijk, maar heeft meer te maken met opvoeding en hoe een hengst gehouden wordt.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er valt een heleboel te sturen d.m.v. opvoeding, maar wat erin zit, zit erin. En character komt niet alleen van een kant. Je kunt de hengst wel beoordelen, maar de merrie wordt ook bij een PROK niet op haar character onderzocht.
[/quote]

Helemaal mee eens...! Mijn B'elanna heeft drie veulens gehad. En alle drie hebben ze toch vooral het karakter van mama meegekregen (terwijl ze door verschillende mensen zijn opgevoed).

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:19

Kortom zoals ik dit lees, moet je opletten, als je een paard wilt aanschaffen of als je met een paard wilt fokken.
Belangrijk is dus rontgefoto's laten maken en net zo belangrijk is dat je kijkt of het karakter goed is!
Foto's zijn jammer genoeg een moment opname.
En stel dat ze iets op de foto vinden hoeft het niet zo te zijn dat ie der 'last' van krijgt.
Wel zou het voor fokkers die dmv foto's en karakter gaan selecteren een weldaad zijn voor de toekomstige veulens en daar weer de toekomstige eigenaars van.
Natuurlijk kan een fokker niet alles inschatten, zoals hierboven al wordt gezegd, gaat het ook om de opvoeding, voeding en huisvesting.
En natuurlijk ook erg belangrijk is bij welke leeftijd je een paard gaat zadelmak maken en ook de manier van training en rijden!
Niet elk paard is volgroeit op de zelfde leeftijd.
Niet alle paarden zijn op de zelfde leeftijd 'volwassen' genoeg om de druk van zadelmak maken, training en wedstrijd aan te kunnen.
Met dressuur en met westernrijden worden paarden vaak 'kreupel' gereden voor de rest van hun leven.
Dit komt vaak omdat men te snel iets van een paard verwacht.
Het paard doet het wel voor zn baasje maar hij is er eigenlijk nog niet aan toe qua bouw of karakter.
Baas ziet het niet of wil het niet zien en hij forseert daarmee zijn paard.
Kortom het is een moeilijk gegeven!
Als ze van mij foto's maken dan mankeer ik ook van alles, al heb ik er geen last van.
De een vind mijn karakter goed en de ander vind mij erg vervelend.
Er zijn genoeg paarden die 'krom' van karakter en lichaam inelkaar zitten en waar de hoogste puntjes mee gehaald worden!
Dit komt door samenwerking, vertrouwen en er voor elkaar willen zijn / gaan.
Het 'klikje' is er gewoon, je snapt hoe het paard inelkaar zit en het paard snapt hoe jij inelkaar zit.
Dus al heeft een paard goede prestaties gelopen, dan hoeft het nog niet een geweldig paard te zijn qua karakter, exterieur en anatomie.
Maar als je een liefhebber bent van paarden dan is dit alles een gegeven waar je mee moet 'dealen'.
Het is een aspect wat erg interresant is en waar elke paardenliefhebber eens bij stil moet staan.
Dan leer je je paard goed kennen en misschien leer je je zelf ook beter kennen!