[WN] Western dressage en sporen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:55

ooit een cowboy met een stokje zien rondtuffen?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:09

ElCid schreef:
Skippy01 schreef:
Inmiddels ligt er een mailtje bij de organisatie van Horse Event of hier iets mee gedaan kan worden daar om meer aandacht daar te krijgen en niet alleen bij de reining ;) (jaren terug stage gelopen bij de organisatie van HE). Maar er mag inderdaad meer aandacht naar deze kant vd sport toe. Al is het maar omdat ik langzaamaan bijna letterlijk sta te huilen bij het bit-plukken van veel reiners... (en vooruit, omdat mijn eigen paardenkind het aanzienlijk beter doet in klassiek frame dan in laag showframe)

Ben benieuwd, wij halen Jeff Sanders 1 of 2 x per jaar naar Nederland, zou ook leuk zijn op HE eens de Californische/ Vaquero westernstijl te laten zien. Er is in Nederland, Belgie en Duitsland intussen een leuke groep ruiters die volgens deze stijl rijdt en zou kunnen laten zien dat western veel meer is dan reining en paarden met hun neus op de grond.........

Eigenlijk is dat ook klassieke dressuur maar dan in een ander jasje :D

Ik ben ook heel benieuwd of ze er iets mee willen doen. Ja, ik weet dat hij bij jullie komt af en toe, volg ik altijd op facebook. Mijn paint is overigens vorig jaar wel gekocht met t oog op reining, maar toen hij totaal geen talent bleek te hebben, en ik vond dat pushen niet eerlijk is, ben ik gaan kijken naar ranch riding en recentelijk naar cowboy dressage, en wat ik daar zie bevalt me dan eigenlijk wel beter dan wat ik bij bijv. Schietberg gezien heb afgelopen winter... Mijn paardje is overigens net zo'n klassieke stock horse qua type als die van jou (sweet spot of cash toch?), maar dan in puppy-versie van vier...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:19

speurneusc schreef:

Ja hoor, waarom niet?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:20

Willemina_L schreef:
Cowboy dressage en rechtrichten volgens de klassieke rijkunst.

Rechtrichten is een modeterm, klassieke rijkunst is "rechtrichten", de meeste klassieke ruiters en trainers hebben nog nooit van die term gehoord omdat het simpelweg een basisonderdeel is van de klassieke rijkunst :o

ElCid

Re: Western dressage en sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:23

Skippy01, zou leuk zijn! Ja, Sweet Spot of Cash is mijn Paint hengst; in 1e instantie ook plannen gehad voor de reining........zou hij prima kunnen daar niet van, maar ik hou het liever op de klassieke stijl.

Er is nog een plek vrij in de clinic van Jeff in oktober......vorige keer deed er ook een 4 jarige mee, net 4 maanden onder het zadel, dat paard heeft zoveel geleerd in die 2 dagen!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:22

ElCid schreef:
Skippy01, zou leuk zijn! Ja, Sweet Spot of Cash is mijn Paint hengst; in 1e instantie ook plannen gehad voor de reining........zou hij prima kunnen daar niet van, maar ik hou het liever op de klassieke stijl.

Er is nog een plek vrij in de clinic van Jeff in oktober......vorige keer deed er ook een 4 jarige mee, net 4 maanden onder het zadel, dat paard heeft zoveel geleerd in die 2 dagen!

Super leuk, maar helaas nog even niet de beschikking over vervoer voorlopig. Misschien volgend jaar! Maar ik denk er wel over om als toeschouwer te komen. Van kijken leer je gelukkig ook :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:54

Iedereen zegt ook zo leuk 'vroeger op de ranches' en in 'oude cowboyfilms' :D
Maar dan kan ik jullie leuk verrassen dat dit allemaal nog precies hetzelfde is als 200 jaar geleden. Als je fotos van brandings/ sortings ziet van 100 jaat geleden en nu, is er geen verschil. Behalve misschien dat een foto zwart wit is en die andere niet, maar dat is t ook wel ;)
Ga maar naar een working ranch en zie hoe de paarden zijn! Is soms echt ontzettend mooi om te zien hoe mens, paard en hond zon gaaf team kunnen volgen en elkaar begrijpen.
Hoe ik dit weet? Ik woon en werk al een jaar op dit soort ranches en zit tussen alle 'cowboys'. Helaas is 70% van de cowboys wel echt cowboy en veel te ruig naar de paarden. Maargoed, die andere mensen hebben vaak door dat dit niet de manier is en zijn dan vaak ook geinteresseerd in t horsemanship manier van trainen. En die zijn dan ook vaak steengoed.
Ik heb ook bij een paardentrainer gewerkt. Ergens tussen een cowboy en horsemanship trainer in, misschien wel beide. Qua training wel heel kalm en goed, absoluut nier de oude cowboymanier. Hij is een reiningtrainer, maar doet dus ook nog veel ranchwerk. En meeste paarden die we trainen worden uiteindelijk ook ranchpaarden.
Wat wij willen bereiken met die paarden is dat we ze met zowel contact en (basis)collectie kunnen rijden, als dat je ze in alle gangen met een compleet losse teugel kunt rijden. Met volle controle natuurlijk. Je wilt dat je zoveel controle hebt over je paard, als dat je over je eigen benen hebt. T moet voelen alsof je echt 1 bent. Dat ga je niet krijgen met geweld en geforceer, je moet je paard echt snappen en je paard jou. In paardentraining is t zo belangrijk dat je paard t wil ipv je paard forceren.. Veel mensen snappen dit niet en hebben niet eens door dat ze hun paard forceren. Ben je paardentrainer, ben je eigenlijk een paardenpsycholoog ;)
Voor mij is dat gewoon het doel van paardrijden. Je paard begrijpen en samen het doel bereiken wat je wilt. Maakt niet uit of het ranchwerk, reining, pleasure, dressuur, cross, trailrides of wat dan ook is. Daarom vind ik topsport niks, ongeacht de tak van de sport. Omdat het paard vaak meer word gezien als een ding dan een levend dier

Ik kan je ook vertellen dat de western in Nederland TOTAAL verschillend is dan de western in Noord- Amerika! Je hebt dus niet helemaal een goed beeld van de echye western. Western in Europa is nog wat meer naar de Engelse kant toe. Engels hier is nog wat meer naar de westerse kant op :P
In Europa is/ was er gewoon nog niet zo veel vraag naar. Alles is zielig en veel mensen staan niet open voor een andere manier is, wat heel jammer is.
Daarnaast is europa meer gefocust op shows ipv ranchwork. Daarom zie je dus ook alleen die gekke dingen ;) Maar echt, t bestaat nog!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 23:30

Eileen, heb je wel ervaring met western in Nederland? Er zijn meerdere goede trainers die ook vertellen dat een paard het fijn moet vinden om daar te lopen waar jij hem wil hebben bijv.

Qua wedstrijden rijden er ook Nederlanders mee in de USA en niet heel slecht. Jimmy vd Hoeven bijv. Dat is de show/sport kant inderdaad. Maar in Nederland heb je geen ranches met honderden hectares waar echt ''gewerkt'' wordt.

De reining is hier populair en daar is niks mis mee. Er gaan dingen fout ( net als heel veel in de engelse sport bijv ), maar er gaat ook heel veel goed.

Jammer dat hier vooroordelen worden uitgesproken van paarden met hun neus over de grond etc. Dat gaat echt niet altijd met dwang. Er zijn reiners die heel makkelijk daar lopen. Onze merrie en jonge ruin willen dat ook weleens doen. Dat wil niet zeggen dat we ze nooit hoger trainen en contact houden.
Daarnaast hoor ik weinig reiners andere takken afkraken of belachelijk maken. Andersom zou het mooier staan als mensen dat ook eens niet deden.

Als je bij 1 trainer of wedstrijd bent geweest is dat nog lang niet alle reiners en trainers! Daarbij zie je mensen continu ontwikkelen. Je vraagt behoorlijk wat aan een paard, dus dat gaat niet zomaar eventjes. Misschien als mensen een minder paard hebben en toch teveel willen ofzo. Maar wil je presteren gaat het echt niet met dwang of zonder het lijf correct klaar te trainen. Om ook het volgende vooroordeel maar te ontkrachten; goede reiners gaan niet stuk bij goede training.

Cowboy dressage en alle takken die je kan noemen, zijn goed en mooi. Maar het zijn keuzes die mensen maken. De een vindt dat leuk en de ander iets anders. Dat moet kunnen. Maar stuntelaars in de cowboy dressage bijv zijn net zo waardeloos als elke slechte reiner, springruiter etc

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 00:29

Jahoor, heb 2 jaar western gereden voordat ik naar Canada ging. Heb les gehad van Johanna Vellinga en van Paulette Zorn. Zeg ook niet dat t niet goed is, want dat zijn beide erg goeie instructrices. Maar alsnog een wereld van verschil vergeleken met hier. Ik zit ook niet in t 'touristen'/ stedelijke gedeelte van Canada, maar echt in t ranching gedeelte, in the middle of nowhere. Dat maakt ook veel verschil.
Ik ben dr niet bij maar 1 geweest hoor! Heb veel verschillende videos gekeken (als in thuisstudie programmas), verschillende clinics en paardenevenementen bezocht/ gehad en bij heel wat verschillende mensen lessen gehad. Maar ik heb bij (tot nu toe) 1 trainer echt gewerkt, waar ik elke dag rond de 5 paarden trainde. Dus daar had ik t even over, omdat ik daar toch echt t meeste heb geleerd! Niet te vergelijken met een bijv 3 daagse clinic. Als je t uberhaupt tegen mij had :')

Ik zeg ook echt niet dat ik de enige ben die zo traint hoor :D en dat t niet voorkomt in NL. Maar in Noord-Amerika is t wel veel bekender dan in Nederland. Ik kan zien dat de meeste mensen (iig waar ik rond zit) niet de kennis hebben die veel mensen hier wel hebben.
Helaas word er alleen dus wel veel dwang gebruikt. Kijk maar naar de dressuur met t (dir is dus gewoon een voorbeeldje, zoals jij ook zei heb je met elke sport rotte appels), maar ook in kleinere maten. Goed voorbeeld is een paard die ergens niet naar toe wilt. bijv een kant van de bak. Wat ik zou doen: ik laat mn paard gaan waar hij maar naar toe wil. Ik heb dus alleen de speedcontrole. aan de kant waar hij zo graag wil zijn, zet ik m aan t werk. Ook al is t maar rond stappen of rond draven, terwijl aan de kant waar hij dus nier wil zijn zn rust krijgt en stil mag staan. Zo creeer je dus een paard die voor je WILT werken ipv een paard die maar gewoon luistert maar t eigenlijk nier wilt. Met de 'dwingmanier' zie je vaak paarden die bijv schrikkerig worden in die hoek, omdat ze er dus eigenlijk niet willen zijn. Snap je wat ik bedoel?

Ik zal trouwens eens een video moeten maken hoe ik t hoofd van mn paard instel. Ik kan nml precies bepalen waar en hoe hij zn hoofd neer zet, zonder enige dwang. Het is een oefening om de neus naar de grond te vragen. Een soort van vertical flex oefening. Er is helemaal niks verkeerd aan om je paard soms eens lekker te laten strekken en zn neus op de grond te hebben. Goed voor m juist!

Met die laatste alinea ben ik t helemaal mer je eens :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 04:44

superpony schreef:
Eileen, heb je wel ervaring met western in Nederland? Er zijn meerdere goede trainers die ook vertellen dat een paard het fijn moet vinden om daar te lopen waar jij hem wil hebben bijv.

Qua wedstrijden rijden er ook Nederlanders mee in de USA en niet heel slecht. Jimmy vd Hoeven bijv. Dat is de show/sport kant inderdaad. Maar in Nederland heb je geen ranches met honderden hectares waar echt ''gewerkt'' wordt.

De reining is hier populair en daar is niks mis mee. Er gaan dingen fout ( net als heel veel in de engelse sport bijv ), maar er gaat ook heel veel goed.

Jammer dat hier vooroordelen worden uitgesproken van paarden met hun neus over de grond etc. Dat gaat echt niet altijd met dwang. Er zijn reiners die heel makkelijk daar lopen. Onze merrie en jonge ruin willen dat ook weleens doen. Dat wil niet zeggen dat we ze nooit hoger trainen en contact houden.
Daarnaast hoor ik weinig reiners andere takken afkraken of belachelijk maken. Andersom zou het mooier staan als mensen dat ook eens niet deden.

Als je bij 1 trainer of wedstrijd bent geweest is dat nog lang niet alle reiners en trainers! Daarbij zie je mensen continu ontwikkelen. Je vraagt behoorlijk wat aan een paard, dus dat gaat niet zomaar eventjes. Misschien als mensen een minder paard hebben en toch teveel willen ofzo. Maar wil je presteren gaat het echt niet met dwang of zonder het lijf correct klaar te trainen. Om ook het volgende vooroordeel maar te ontkrachten; goede reiners gaan niet stuk bij goede training.

Cowboy dressage en alle takken die je kan noemen, zijn goed en mooi. Maar het zijn keuzes die mensen maken. De een vindt dat leuk en de ander iets anders. Dat moet kunnen. Maar stuntelaars in de cowboy dressage bijv zijn net zo waardeloos als elke slechte reiner, springruiter etc

Het is niet mijn doel om de reining hier af te kraken, en het bericht was niet gericht aan mij, maar ik reageer toch even. Ik weet dat een goede trainer en een goed paard samen met minimale slijtage rijden en dat beiden daar lol in hebben. Ik weet echter ook wat ik vaak zie. En dat zijn paarden die niet geschikt zijn voor de reining, zoals bijv de mijne, maar er wel in getraind worden en wel slijtage oplopen. Omdat er 'quarter' of 'paint' op hun papier staat, zijn het nog niet direct reiners. Ik zie paarden zo diep lopen dat ze nog net geen koprol maken en dus wel degelijk slijtage krijgen aan hun benen, dat is simpele biomechanica. Dan heb ik het niet over de echt goede ruiters - en die zijn er in zowel de amateursport als de topsport - maar over de enorme veelheid aan ruiters die denken dat western bestaat uit alleen maar reining, die denken dat een shank bedoeld is om op druk mee te rijden en wiens paarden hun mond letterlijk opensperren van ellende. Helaas heb ik bij schietberg 'mogen' zien dat dit bij heel veel ruiters het geval was, maar dat zegt niet dat ik maar bij een of enkele wedstrijden geweest ben, integendeel. Ik ga vaak kijken, en zie ook veel goede dingen. Schietberg was voor mij een dieptepunt. Daar is de sport zelf ook schuldige aan, door de regels omtrent leeftijd paard en bit-soort: veel ruiters willen toch starten, hebben een paard van 6+ en zien zich gedwongen op shank te starten. Of denken dat western en shank onlosmakelijk verbonden zijn. Ik ken genoeg paarden die het horzontale reining frame uit zichzelf lopen en dat is prima. Als je paard echter stuivers aan t zoeken is, ligt daar net zoveel verantwoordelijkheid voor correctie bij de ruiter als wanneer je een sterrenkijker hebt, want het geeft beide slijtage. Ook als het voor je paard een prettige houding is: zodra wij er met zadel en 50+ kg ruitergewicht op willen zitten, geeft dat ons een bepaalde verantwoordelijkheid. Dat is geen aanval, maar biomechanica. Dat geldt net zo goed voor ruiters die in cowboy dressage misbruik maken van hun tuig, ruiters die vinden dat pleasure paarden een galop moeten lopen die zo langzaam is dat het een viertakt geworden is. En dat geldt zeer zeker ook in de moderne dressuur met stang-en-trens, rollkur, etc. De klassieke dressuur is ook niet heilig. Wat wel heel belangrijk is, is je goed af te vragen wat écht bij je paard past, en hem dan zo trainen dat er minimale slijtage optreedt. Daar is zowel in de voorlichting naar ruiters als vanuit de sport nog veel winst in te behalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:16

Ja, precies, helemaal mee eens. De mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rij. Er moet quarter op het label staan, maar mag niks kosten. Het moet wel presteren en daarvoor worden alle zeilen bijgezet.

Neemt niet weg dat mijn New Forest leuk kon stoppen en spinnen. Toen hij op 15jr leeftijd op de foto ging had hij spronggewrichten van een jonge pony zoals de veearts het omschreef.

Vroeger toen ik dressuur reed wist ik niet beter. Ik was 8 op mn eerste wedstrijd. Later ook gaan springen. Dat waren ook 2 verschillende werelden. In mijn wereld moest ik dressuur blijven rijden als basis en dat is goed. Maar op wedstrijd en onderling waren er echt verschillen. Ik koos voor springen in die tijd.

Dat is in de western ook zo. Je hebt keus. Bevalt reining je niet, kies iets anders. Er gebeuren hele nare dingen in de paardensport in het algemeen. Maar mensen moeten ook wel ergens beginnen. Ik kan zelf aardig relativeren en begrijp wel wat beginners fouten zijn. OOk niet leuk voor paarden, maar je moet ze vaak toch maken om verder te komen.

Onze jonge ruin loopt met grondwerk los al met neus over de grond. Vaak laat ik dat even een rondje toe tussendoor.
De NF liep ooit van nature hoger. Hij is niet met zijn neus over de grond gereden. Maar als ik op halsring rij, gaat hij echt heel laag.

De dressuur vind ik zelf echt schandalig geworden helaas. Piaffe, passage etc, ik begrijp niet eens dat ze het er nog uit krijgen, terwijl de paarden helemaal niet met hun achterhand erbij zijn. Veel te hoog opgericht lopen en zelfs rug wegdrukken. Ja, sportpaarden krijgen vaak een fysio behandeling, want de sport is zo intensief. Nou..........ze worden gewoon slecht gereden. Maar wie ben ik? Ik heb de keus voor western gemaakt en ben toen automatisch in de reining gevallen. Ik vind het ook een leuke kant, maar hoef niet per se te stoppen en te spinnen. Mijn oudjes kunnen dat niet eens meer en we hebben ook geen geschikte bak.

Mensen starten misschien te snel op wedstrijd en er komt wel een hoop spanning bij. Veel zullen thuis echt netter rijden en meer rust en tijd hebben. Wel fouten maken, maar niet de stress hebben van de wedstrijd en ook de druk voelen.

Maar je mag keuzes maken. Kies wat je leuk vindt en laat een ander in zijn of haar waarde wat hij/zij leuk vindt. Wees eerlijk naar je paard bij wat je doet.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:25

@Superpony, precies! En natuurlijk is wedstrijdspanning nooit een hele goede graadmeter voor hoe je thuis traint, maar als ik soms de enorm stijve achterhand bij paarden zie, weet ik dat dat niet een kwestie is van alleen wedstrijdspanning. Die paarden worden echt verkeerd getraind. Inderdaad, in de dressuur zie ik helaas veel weggedrukte ruggen, in de western stijve lendenen/ bekkens. Beide verkeerd management of een paard dat er niet geschikt voor is toch willen uitbrengen.

Mijn jonge ruin loopt met grondwerk ook met zijn neus op de grond, word ik niet blij van en wordt zeker gecorrigeerd, maar in grondwerk vind ik het lang zo erg niet als onder de man, met extra gewicht erop.

Helaas gebeurt er inderdaad over de hele linie in de paardensport van alles. Te jong ingereden, teveel gevraagd op te jonge leeftijd, te harde hand, teveel mechanische hulpmiddelen... Zolang de kennis niet verder reikt, wordt het niet beter. We handelen namelijk - hoop ik - allemaal in wat wij denken dat het belang van het paard is.

Mijn persoonlijk doel (met mijn bedrijf): kennis vergroten van hoe het lijf van een paard nou eigenlijk werkt. Kennis over bouw, beweging, spiergebruik... Dat helpt - is mijn hoop - al iets!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:01

Eileen, het klinkt wel als een mooie ervaring. Jezelf filmen is sowieso goed eigenlijk.

skippy01, nou dat dus. Ik geef les en ben daar ook mee bezig. Mensen bewust maken is eigenlijk je grootste doel. Ik ga daarbij niet voorbij aan de rest van het management. Paarden die teveel op stal staan en intensief trainen gaat in mijn ogen ook niet samen. Ik vind zelf vrij bewegen na het rijden ook erg belangrijk bijvoorbeeld.

Bij alles wat er mooi uitziet, stel ik me wel de vraag hoe iemand er is gekomen. HOe trainen mensen thuis en wat doen ze achter gesloten deuren. Ben er wel achter gekomen, dat niet alle ''vriendelijke'' trainers ook echt zo vriendelijk zijn. Ook zij hebben hun naam hoog te houden en tijdsdruk in training etc. Mensen willen nou eenmaal vooruitgang zien.

Cowboy dressage en western dressage zie je hier weinig. Maar kleine aspecten worden vast wel toegepast.
Zolang het wereldje klein blijft en mensen op elkaar letten, zal het overzichtelijk zijn wat er gebeurt.

Krijg je wannabees die geld proeven, komen er ook hier praktijken die je liever niet ziet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:06

superpony schreef:
Krijg je wannabees die geld proeven, komen er ook hier praktijken die je liever niet ziet.

Daarmee sla je de spijker op zijn kop! In iedere nieuwe discipline staan de wannabees op.....toen het western rijden net in opmars was hoefde je maar aan een boom te schudden en er vielen 100 "trainers" uit ( of....."iedereen die een hoed opzet is western trainer").
Op het moment is iets dergelijks gaande in de Working Equitation, daar lopen ook opeens een flink aantal "trainers en clinicgevers" in rond, waarvan sommige zelf nog nooit een wedstrijd hebben gereden en het gros nog nooit zelf bij een echte WE trainer gelest heeft ( of......."iedereen die een petje opzet is WE trainer"). Nu met de opmars van het ranch riding komen opeens die trainers ook uit de grond, etc. etc.

Hetzelfde met de grote groepen "klassieke dressuur" instructeurs ( die geen idee hebben wat klassieke dressuur nu eigenlijk is), de drommen "rechtrichters" en langzaam maar zeker groeit ook de groep trainers in de klassieke Californische/ Vaquero rijstijl ( of....zet een "flathat" op....etc.) , de meeste daarvan zijn nog nooit in California geweest en hebben zelfs nog nooit les gehad van een trainer in die richting ( en die stijl is nou eenmaal niet of nauwelijks uit boekjes te halen :o ).

Bij een evt. opmars van de Cowboy/ western dressage zal iets dergelijk gaan gebeuren, al denk ik dat iemand met interesse en ervaring in de ( echte!) klassieke rijstijlen daar een heel eind in zal komen.

Een tijd geleden ben ik eens wezen kijken bij een western dressage wedstrijdje in Duitsland ( had zelf eerst het plan om mee te doen). Wat we daar zagen waren veredelde horsemanship proefjes met paarden die aan waslijnen en zonder verzameling werden rondgestuurd.

Iemand als Jeff Sanders bijv. zou prima les kunnen geven in cowboy/ western dressage, in feite doet hij dat al tijdens zijn clinics; er wordt gereden in travers, renvers, schouder binnen/ buitenwaarts, etc. etc., met of zonder garocha en altijd in verzameling met een vederlicht contact. Ook bijv. piaffe is iets wat hij sommige paarden leert ( niet de wedstrijd piaffe, maar de oefening om het paard sterker te maken...)

Laten we hopen dat deze discipline in Nederland ook een opmars kan maken en dan graag meteen met de juiste trainers en niet met de groep op centen ( en roem.... ;) ) beluste wannabees die in het begin de westernsport en nu de Working Equitation onveilig maken...........

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:12

@Elcid: ik vind dat weer niet dat je wedstrijden gereden moet hebben om trainer te kunnen zijn in een tak van sport - je stelt dit ook niet zo hard natuurlijk als ik het nu stel. Wel vind ik dat je moet communiceren naar je klanten dat je geen wedstrijden rijdt/ gereden hebt, en ook niet wedstrijdgericht traint. Ik train al jaren jonge paarden, en tegen de tijd dat ze een soort van wedstrijdklaar waren, gingen ze dan met een eigenaar mee / werden ze verkocht door de staleigenaar. Mensen die bij mij komen lessen, doen dat uit het oog van correcte biomechanische training. Kun je daarmee op wedstrijd? Zeker! Ga je daarmee hoge ogen scoren bij de jury? Ik betwijfel het... Waarom? Omdat veel jury's een plaatje willen zien, en het plaatje mij nog het minste boeit. Ik wil een paard dat zijn lijf gebruikt,en dat correct doet.

Ik vind het daarom wel altijd lastig te typeren wát mijn training nou is: NH, stukjes klassiek, stukjes western. Het zit er allemaal in. Uitgangspunt: een blij paard, dat goed aan de hulpen staat en geen of minimale hinder ondervindt van het gereden zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:03

Klopt, ik ben het met je eens.
Maar het is wel erg handig als trainers eignzins weten hoe het op een wedstrijd toegaat en misschien toch wel eens meegedaan hebben. Ik zeg niet dat alleen wedstrijdruiters les zouden mogen lesgeven, absoluut niet; de clinics en lessen die ik zelf rijd worden eigenlijk allemaal gegeven door ruiters die niet ( meer) in het wedstrijdcircuit te vinden zijn. Het winnen van wedstrijden is voor mij absoluut geen garantie dat de ruiter in kwestie:
A; goed kan paardrijden ( winnen zegt niet dat je een hele goede ruiter bent, het zegt alleen dat je op dat moment beter was dan de rest........... ;) )
B; les kan geven, dat is nl. iets heel anders dan zelf rijden

Daarbij dan ook nog de opmerking dat hele goede ruiters niet perse goede trainers/ instructeurs zijn!

Ik kijk liever hoe iemand zijn paarden lopen, hoe hij/ zij is in het communiceren met anderen en of hij/ zij kan uitleggen. Veel "natuurtalenten" kunnen niet even vertellen hoe je iets moet doen, minder begaafde ruiters, die het van rij-techniek moeten hebben, kunnen vaak veel beter uitleggen.......maar dat kan natuurlijk ook weer variëren.

Maar ik vind het bijv. wel prettig als ik weet dat trainers/ instructeurs zelf ook nog regelmatig les krijgen, er zijn er zat die schijnen te vinden dat ze alles al weten terwijl het bij paardrijden zo belangrijk is dat er regelmatig iemand observeert wat je doet als ruiter. Lesgevers die zelf geen les ( meer) krijgen wantrouw ik; een foutje is er zo ingeslopen, zowel in het rijden als in het lesgeven.
Als ik zie hoeveel mensen er tegenwoordig verkeerd zitten, met verkeerde handhouding, beenligging, etc. etc. vraag ik me altijd af van wie die in vredesnaam les krijgen, antwoord is eigenlijk wel duidelijk: van iemand die het ook niet weet, "in het land der blinden is een-oog koning" geldt hier te vaak.

Wij trainen onze paarden ( en geven soms les) ook volgens de principes die jij opnoemt; mijn man rijdt WE en ( klassieke ) dressuur, ik rijd zelf western volgens de klassieke principes maar heb ook dressuur, endurance, springen en NH gedaan. Uiteindelijk is grootste gemene deler het paard en zullen we ons ten allen tijde daaraan moeten aanpassen en niet andersom; het paard aanpassen aan de discipline......... :(

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:05

Amen!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 17:28

Ook van mijn kant :amen ! Naar mijn mening wordt paardrijden helemaal niet meer geleerd zoals ik het vroeger in Duitsland leerde. Ben nu 45 (bah) maar ik moest toen zo lang aan de longe lopen totdat ik in alle gangen zonder beugels en zonder teugels kon rijden/zitten. Hierna kwamen spelletjes zoals lepel in de mond met ei erop... blinddoek en wat weet-ik-nog-alles
Eerst voelen en onafhankelijke zit,dan pas vrij.
Vandaag krijgt alles opeens een naam en worden de essentiële dingen "opnieuw " uitgevonden... en aan het feit voorbij gegaan dat de basis en het "echte en goede rijden" overal en in alle disciplines eigenlijk het zelfde zou moeten zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:39

Met het eindeloos ophemelen van 'vroegah' zou ik ook weer uitkijken. Vroeger kreeg je inderdaad zitles aan de longe tot je 100% zeker was in alle gangen zonder beugels, maar de instructeurs leerden je dus ook om licht te rijden zonder beugels. Daar zijn de meesten nu gelukkig flink van teruggekomen omdat zo'n klemmend been erg onaangenaam is voor het paard en de bewegingen van zijn schouderblad beperkt- en dan bedoel ik het echte lichtrijden waarbij je vanuit de knie omhoog wipt, net als dat je gedwongen werd om zonder beugels maar in de correctie springzit over een hindernis te vliegen. Ziet er mooi uit, maar biomechanisch is dat aanklemmen van de benen voor het paard veel belastender dan met losse benen in beugels staan.
Vroegah was absoluut niet alles beter. Als je bijvoorbeeld trainingsdagboeken uit 1800-1900 leest en ziet wat er daar in de dagelijkse praktijk allemaal in naam van rijkunst met het paard wordt gedaan... En dan heb ik het niet over onbekende extremisten ;) maar zelfs een grote naam als James Fillis - toch geen onbekende uit de klassieke dressuur.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:49

Elcid, ik zat nog te denken aan de ranch riding en alle clinics die de grond uitschieten opeens.

Natuurlijk hoef je niet in Calofornia te zijn geweest of zelf in de top te zitten om het goed over te brengen.

Ik geef zelf les zonder showrecord. Maar ik denk dat ik door de ervaring en vooral interesse en ontwikkeling genoeg inzicht heb. Dan een stuk didactische training en ook weer ervaring om het goed over te brengen. Ik leer ook van mn klanten.

xyzutu, vroeger was niet alles beter, maar heel veel toch wel. Ik kan inderdaad nog steeds lichtrijden zonder beugels. Klemmen is niet goed. Maar het is ook niet goed dat jonge mensen 0,0 balans hebben, geen correcte verlichte zit kunnen etc etc. Ik doe het alleen voor om te laten zien wat mogelijk is, als ze zelf van hun paard kukelen bij verlichte zit of heel slecht lichtrijden. Daar wordt veel te licht over gedacht namelijk.

Rechtrichten, balanced riding etc hoort gewoon bij paardrijden en GOED les. Ik weet al van heel kleines af aan waar mn zitbeenknobbels zitten bijv. Het lijkt erop dat mensen alleen nog ''trucjes'' leren.
Iemand had klassieke dressuurles, maar moest ergens anders een lesje balanced riding en daardoor maar een zitlesje nemen. Schandalig! Zulke lessen kosten ook snel 50 euro.
Daarin was de oude stijl, rijden, niet zeuren etc nog niet zo slecht.

En hoe slecht was alles nou? Ik ben heel bewust bezig met voeding etc. Maar onze pony's stonden vroeger op stand. Kregen een schep biks en haver. Ze gingen in de zomer 24/7 wei op en in de winter weer op stal. Soms liepen ze 4 uur en soms zo 2 dagen niet. Veel pony's zijn rond de 30 geworden en ik kan me niet herinneren dat ze iets mankeerden.
Waren ze gelukkig? Dat kan ik echt niet meer terugdenken.

Ik hou niet van goeroe's of 1 soort rijden verafgoden. Misschien komt er in Nederland wel een opmars van Cowboy dressage of western dressage, maar is het net even anders dan elders. Vroeger was het verschil Nederlandse dressuur, Duitse dressuur er ook. Is dat per definitie slecht? Veel sporten verschillen per land of zelfs trainer, club etc.

Ik doe ook nog veel zijgangen, maar let wat minder op de houding daarbij dan vroeger in de dressuur.

Wat ik wel zie is dat ik mijn laag gereden paarden hoger kan instellen en ook een dressuur proef zou kunnen rijden. Ik zie heel weinig dressuur gereden paarden die lager of aan een losse teugel nog steeds de gevraagde oefeningen zouden kunnen doen.

Veelal is het ook een bepaalde instelling. Ik sta al jaren op engelse stallen en hoor vooral veel smoesjes. Western ruiters hebben vaak een andere instelling in het werk met hun paard en dat is vooral wat mij beter past. Hoe het er dan uitziet en wat men doet, mag eigen keus zijn.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 21:11

Superpony : ook met jou helemaal eens
En voor alle anderen : wat alleen als een "balletje gooien" van mij bedoeld was, is uitgegroeid tot een echt mooie discussie annex meeningsuitwisseling met mooie ideen,herinneringen en inzichten zonder verwijten. Dus even zonder grap : petje af voor iedereen hier in dit topic! Kennelijk hebben wij al diezelfde zienswijze van hoe het zou moeten zijn (western,engels,klassiek of hoe jet ook wilt noemen)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 05:24

@superpony, helemaal waar. En ik had dan nog zo'n extreme die ons op ons stuitje liet balanceren in galop, ons zo op een sprong liet aanrijden, 1 pas voor de sprong weer 'meezitten' en na de sprong terug balanceren op ons stuitje. Dan lig je dus zonder aanliggend been of aanliggende hand te balanceren op een bewegend paard. Is dat prettig voor het paard? Doubt it. We leerden alleen wel onafhankelijk zitten. Deze trainer zijn paard was overigens een paint. De man een amerikaan. En die reden tuigloos.

En inderdaad: ik vind dat mijn paard ingesteld moet kunnen worden op hoog en laag. Peanutrolling of sterrenkijken wil ik beide écht niet daarentegen ;)

@sasja0705, super toch, dat we al met een groepje zijn :) (en nu kijken of de groep groeit ;) )

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 07:54

Skippy01 schreef:
@sasja0705, super toch, dat we al met een groepje zijn :) (en nu kijken of de groep groeit ;) )

De hele tendens in de paardensport is sowieso al enige tijd dat er mensen zich "afzonderen" omdat ze gewoon goed willen paardrijden, onafhankelijk welke discipline dat is.
Ik heb veel met en bij Jean Claude Dysli getraind, gelest en ook veel met hem gepraat, een aantal van zijn uitspraken zijn mij goed bijgebleven:
-als hem gevraagd werd welke "stijl" hij reed, dan antwoordde hij; ik rijd geen "stijl", ik rijd paard.....( wat je bijv. ook ziet in de weekend met Jeff Sanders; divers stijlen, diverse zadels, diverse paarden, etc.
-in de training van een paard; "first you wait for your horse, then your horse has to wait for you"
- en, vrij vertaald, : "je kan je paard pijn doen met je handen ( het bit) en met je benen ( de sporen of door domweg te schoppen), maar je kan je paard nooit pijn doen met je zit, daar moet je dus ook mee rijden.

Zijn filosofie; "balance, feeling, timing" ( overgenomen van o.a. Dorrance en zijn vriend Ray Hunt), was ook de manier waarop hij reed en trainde. Ik heb van die man zoveel geleerd :j .

Wij zien in de clinics die wij organiseren duidelijk de tendens dat de groep ruiters en lesgevers/ trainers groeiende is die weer echt wil leren rijden en wil leren communiceren met hun paarden. Ca. 8 jaar geleden zijn we begonnen met de lesweekenden van Francisco Bessa de Carvalho, dat heeft ons vaak erg veel moeite gekost om die vol te krijgen, maar de laatste jaren waren ze al snel te vol. Nu komt Antonio Borba Monteiro, hij is in april geweest en het lesweekend van september zat vol toen hij weer naar huis vloog. De clinics van Jeff Sanders zijn helemaal overweldigend, de 1e keer meteen vol met een grote groep theoriedeelnemers, afgelopen maand weer vol + theorie en mensen die echt met open mond en grote ogen zaten te kijken. In de clinic van oktober is nog 1 praktijk plek vrij, in de 3 daagse clinic in juli volgend jaar zijn nog 2 plekken vrij. Voor iedereen hier zijn die clinics overigens echt een aanrader.

Voordeel is dat als je lest bij dit soort mannen dat je echt leert hoe het moet, zij zitten zelf ook netjes te paard, weten hoe alles werkt en kunnen uitleggen. Vorig jaar zijn we bijna 2 maanden in Portugal geweest waar we 3,5 week bij Pedro Torres op stal hebben gestaan en mijn man heeft bij hem gelest ( ik was een beetje een vreemde eend in de bijt met mijn western pony tussen het Lusitano dressuur geweld ;) ). Ik doe bijv. regelmatig clinics bij Kay Wienriech, natuurlijk Jeff Sanders maar heb in Amerika ook gelest bij o.a. de fokker van mijn paard, Jerry Kimsey, "performance horse " fokker, maar ook roper, reiner etc. In september ga ik , met paard, naar de Vaquero Classics in Didderse, Duitsland en krijg daar dan les van Alex Zell ( leerling van Jeff), Ernst Peter Frey ( leerling van Jean Claude) en van Jeff Sanders. Overigens echt een aanrader voor iedereen die wil kennismaken met de echte Californische / Vaquero stijl ( http://vaquero-classics.de/ )

Dus die groep is zeker groeiend,dat is alleen maar fijn, dus wie weet komt er de mogelijkheid om straks een Western dressage groep op poten te zetten, of in ieder geval een groep waar goed paardrijden voorop staat.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:06

speurneusc schreef:

Bij deze; een Cowboy met een "stokje" :D ;) https://www.youtube.com/watch?v=q6g3ioOgZXs

Overigens wordt het paard van Jeff ( de merrie Bunny) gereden in de "two rein" ( Bosal en spade bit); de overgangsfase naar "straight up in the bridle" ( alleen bit).

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:10

Zo kan ik ook heel blij worden van de theorieën van Nuno Oliveira, ook iemand die bezig was met minimale hulpen.

Wat ik heel leuk vind, is wanneer ruiters bij mij beginnen te trainen met een beetje een sceptische blik, en na een paar maanden moeten toegeven dat hun paard veel blijer is. Paard mag zijn eigen benen gebruiken, in plaats van iedere pas ondersteuning te krijgen. Die vrijheid en dat vertrouwen, daar bloeien ze dan enorm van op. Dat vind ik zelf ook heel mooi aan de heren (het zijn toch veel heren valt op) die in mijn ogen in "de categorie" vallen van het klassieke en de vaquero stijl: de blije paarden die op eigen benen balans hebben.

Waar ik me zelf dood aan kan ergeren - en vaak kopen ruiters een paard al zo of weten ze niet beter - is wanneer ik een paard echt iedere pas in contact met mijn been moet brengen. Dat wil ik niet. Ik vraag deze gang, en ik wil dat je die loopt tot ik iets anders vraag. Dat dat voor de ruiter betekent 'alleen opnieuw been geven als je paard een break of gait heeft', is best wel lastig voor velen. Het is alleen wel de enige manier om te zorgen dat je zelf niet moe bent na het rijden. (Geef altijd gekscherend aan dat ik een moe paard wil en mezelf wil voelen alsof ik er nog wel 10 kan rijden, puur om aan te geven hoe weinig ik eigenlijk wil hoeven doen als ik op een paard zit. En natuurlijk lukt dat in de opleiding echt niet, maar het is wel mijn doel)

Leuk is ook wel dat nu mijn westernzadel niet meer past en ik met een ander zadel rijd, ik van kinderen wel de vraag krijg of ik dan nu ook dressuur rijd, omdat ik een ander zadel erop heb liggen... Zo jong zit dat er al in. "Vroeger" vonden mijn dressuurtrainers dat ik te weinig met druk reed, en nu leren de kinderen gewoon nog steeds hetzelfde. (En het kost de grootste moeite om uit te leggen dat het zadel helemaal niets uitmaakt voor de stijl waarin ik aan het rijden ben)

@Elcid: Kan ik in oktober als toeschouwer gewoon aanschuiven trouwens, of hoe werkt dat? (ik vind alleen info over deelnemen)