Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ElCid schreef:Skippy01 schreef:Inmiddels ligt er een mailtje bij de organisatie van Horse Event of hier iets mee gedaan kan worden daar om meer aandacht daar te krijgen en niet alleen bij de reining(jaren terug stage gelopen bij de organisatie van HE). Maar er mag inderdaad meer aandacht naar deze kant vd sport toe. Al is het maar omdat ik langzaamaan bijna letterlijk sta te huilen bij het bit-plukken van veel reiners... (en vooruit, omdat mijn eigen paardenkind het aanzienlijk beter doet in klassiek frame dan in laag showframe)
Ben benieuwd, wij halen Jeff Sanders 1 of 2 x per jaar naar Nederland, zou ook leuk zijn op HE eens de Californische/ Vaquero westernstijl te laten zien. Er is in Nederland, Belgie en Duitsland intussen een leuke groep ruiters die volgens deze stijl rijdt en zou kunnen laten zien dat western veel meer is dan reining en paarden met hun neus op de grond.........
Eigenlijk is dat ook klassieke dressuur maar dan in een ander jasje
ElCid schreef:Skippy01, zou leuk zijn! Ja, Sweet Spot of Cash is mijn Paint hengst; in 1e instantie ook plannen gehad voor de reining........zou hij prima kunnen daar niet van, maar ik hou het liever op de klassieke stijl.
Er is nog een plek vrij in de clinic van Jeff in oktober......vorige keer deed er ook een 4 jarige mee, net 4 maanden onder het zadel, dat paard heeft zoveel geleerd in die 2 dagen!

Maar echt, t bestaat nog! 
en dat t niet voorkomt in NL. Maar in Noord-Amerika is t wel veel bekender dan in Nederland. Ik kan zien dat de meeste mensen (iig waar ik rond zit) niet de kennis hebben die veel mensen hier wel hebben.
superpony schreef:Eileen, heb je wel ervaring met western in Nederland? Er zijn meerdere goede trainers die ook vertellen dat een paard het fijn moet vinden om daar te lopen waar jij hem wil hebben bijv.
Qua wedstrijden rijden er ook Nederlanders mee in de USA en niet heel slecht. Jimmy vd Hoeven bijv. Dat is de show/sport kant inderdaad. Maar in Nederland heb je geen ranches met honderden hectares waar echt ''gewerkt'' wordt.
De reining is hier populair en daar is niks mis mee. Er gaan dingen fout ( net als heel veel in de engelse sport bijv ), maar er gaat ook heel veel goed.
Jammer dat hier vooroordelen worden uitgesproken van paarden met hun neus over de grond etc. Dat gaat echt niet altijd met dwang. Er zijn reiners die heel makkelijk daar lopen. Onze merrie en jonge ruin willen dat ook weleens doen. Dat wil niet zeggen dat we ze nooit hoger trainen en contact houden.
Daarnaast hoor ik weinig reiners andere takken afkraken of belachelijk maken. Andersom zou het mooier staan als mensen dat ook eens niet deden.
Als je bij 1 trainer of wedstrijd bent geweest is dat nog lang niet alle reiners en trainers! Daarbij zie je mensen continu ontwikkelen. Je vraagt behoorlijk wat aan een paard, dus dat gaat niet zomaar eventjes. Misschien als mensen een minder paard hebben en toch teveel willen ofzo. Maar wil je presteren gaat het echt niet met dwang of zonder het lijf correct klaar te trainen. Om ook het volgende vooroordeel maar te ontkrachten; goede reiners gaan niet stuk bij goede training.
Cowboy dressage en alle takken die je kan noemen, zijn goed en mooi. Maar het zijn keuzes die mensen maken. De een vindt dat leuk en de ander iets anders. Dat moet kunnen. Maar stuntelaars in de cowboy dressage bijv zijn net zo waardeloos als elke slechte reiner, springruiter etc
superpony schreef:Krijg je wannabees die geld proeven, komen er ook hier praktijken die je liever niet ziet.
).
) beluste wannabees die in het begin de westernsport en nu de Working Equitation onveilig maken...........
)
maar zelfs een grote naam als James Fillis - toch geen onbekende uit de klassieke dressuur. 
(en nu kijken of de groep groeit
) Skippy01 schreef:@sasja0705, super toch, dat we al met een groepje zijn(en nu kijken of de groep groeit
)
.
). Ik doe bijv. regelmatig clinics bij Kay Wienriech, natuurlijk Jeff Sanders maar heb in Amerika ook gelest bij o.a. de fokker van mijn paard, Jerry Kimsey, "performance horse " fokker, maar ook roper, reiner etc. In september ga ik , met paard, naar de Vaquero Classics in Didderse, Duitsland en krijg daar dan les van Alex Zell ( leerling van Jeff), Ernst Peter Frey ( leerling van Jean Claude) en van Jeff Sanders. Overigens echt een aanrader voor iedereen die wil kennismaken met de echte Californische / Vaquero stijl ( http://vaquero-classics.de/ ) speurneusc schreef:ooit een cowboy met een stokje zien rondtuffen?
https://www.youtube.com/watch?v=q6g3ioOgZXs