[WN] Welke klasse starten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:56

tussen een 74 rijden en in de L4 bij de wran zit wel nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel verschil.....

je hebt ook goede 69/70 open ruiters die beginners wel wat kunnen leren en zelf ook nog enigsinds weten hoe het werkt allemaal :-)

imo kan iemand die zelf niet 'goed' kan rijden (lager dan wran L1/L2) nooit iemand anders voor geld lesgeven en dit goed doen. als je zelf niet weet hoe werkt, of het niet kan uitvoeren/voelen bij een paard, hoe kun je het dan uitleggen?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:27

Ik heb het idee dat er bij western veel meer gelet wordt op prestatie (qua fokken ook, maar ik doelde hier op lesgeven) dan bij de engelse sport. Klopt dat, of is dat enkel mijn idee? :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:44

ik weet niet hoe het bij de engelse sport zit.
maar prestaties is wel hoe je 'bewijst' dat iemand of iets goed is...
beetje CV zeg maar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:54

En toch vraag ik me dat af.

Goed kunnen presteren op wedstrijden bewijst wat mij betreft vooral dat je goed kan presteren op wedstrijden. Dat wil helemaal niet zeggen dat je ook een goede lesgever bent.
Helemaal als je doel niet in de western wedstrijden ligt kan ik me voorstellen dat een western wedstrijd resultaat je niet zo bijster veel zegt. In mijn geval geldt dat in elk geval. Ik ben vooral nog bezig met de basis en zoek ook een lesgever die me daarin kan begeleiden, qua stijl bij mij past en goed kan communiceren. Of diegene nu L4 bij de wran rijdt of het AQHA ek wint zal me in alle eerlijkheid worst wezen..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:23

en hoe weet je dan of datgene wat die persoon je leert ook juist is?
en zo is als bedoeld is in de tak die jij wilt rijden?
tuurlijk, je kunt ze eerst uitproberen, maar eer je effect ziet duurt even, en als je pech hebt is dat juist het verkeerde effect en ben je terug bij af of erger....

ik zou dan eerder gaan voor iemand die bewezen (met meerdere paarden van meerdere leeftijden, of juist specifiek de leeftijd van jouw paard) heeft laten zien ze zo aan het lopen te krijgen als jij wilt en bij jou past.
en waar zie je dat? tja toch vooral op wedstrijden...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:38

quarterH schreef:
en hoe weet je dan of datgene wat die persoon je leert ook juist is?
en zo is als bedoeld is in de tak die jij wilt rijden?
tuurlijk, je kunt ze eerst uitproberen, maar eer je effect ziet duurt even, en als je pech hebt is dat juist het verkeerde effect en ben je terug bij af of erger....

ik zou dan eerder gaan voor iemand die bewezen (met meerdere paarden van meerdere leeftijden, of juist specifiek de leeftijd van jouw paard) heeft laten zien ze zo aan het lopen te krijgen als jij wilt en bij jou past.
en waar zie je dat? tja toch vooral op wedstrijden...

Vanuit het perspectief van een wedstrijd ruiter klopt dat volledig, dan werk je toe naar een beeld dat een jury waardeerd

Of zou je 'rijden zoals dat hoort in jouw tak' anders definieren? Wie bepaald eigenlijk hoe 'het' hoort?

Een niet wedstrijd ruiter heeft vaak andere doelen. Bijv een paard lang gezond houden, dan is het hebben van een gezond rijpaard van 25 eerder een aanbeveling. Of een paard fijn op buitenrit krijgen, dan is een trainer met een buitenrit stal bijv eerder 'bewezen' trainer dan 1 met hoge scores. En of die dan een stijl gebruiken die door een jury gewaardeerd zou worden is dan minder belangrijk denk ik.

Wel interessante discussie trouwens

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:51

quarterH schreef:
tussen een 74 rijden en in de L4 bij de wran zit wel nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel verschil.....

je hebt ook goede 69/70 open ruiters die beginners wel wat kunnen leren en zelf ook nog enigsinds weten hoe het werkt allemaal :-)

imo kan iemand die zelf niet 'goed' kan rijden (lager dan wran L1/L2) nooit iemand anders voor geld lesgeven en dit goed doen. als je zelf niet weet hoe werkt, of het niet kan uitvoeren/voelen bij een paard, hoe kun je het dan uitleggen?

Dat ben ik helemaal met je eens.

Maar er zijn ook veel trainers met een bekende naam die verschillende methodes gebruiken. Hoe kan een beginner weten wat goed is? Dan komen ze bij iemand uit de buurt bijv, of iemand met ''naam'' en nemen alles aan voor zoete koek.
Daarna gaan ze verder kijken en blijkt dat er meer/betere methodes zijn.

Je kan niet van een beginner verwachten dat ze het zien of weten wie goed of slecht is.

Niet elke ruiter en paard passen ook bij elke trainer. Vaak krijgt een trainer de schuld, maar is dat niet terecht.
Als je kudde volgt, train je eerst maanden bij die en daarna weer bij die.

Voor een basis ruiter, moet de basis gelegd worden door iemand. Wordt je fanatieker en heb je een goed paard, kun je verder.

Ik zeg altijd; als je al tijden iets doet en je gaat niet vooruit, ga eens nadenken. Maar bij beginners kost dat vaak tijd voor ze dat zien.

Je moet ergens beginnen. Juist iets als bokt, zou een goede plek kunnen zijn om mensen te adviseren. Helaas zijn veel ''ervaren'' western ruiters al weg of nooit echt op bokt geweest. De nieuwe generatie adviseert elkaar niet altijd even goed helaas en als iemand een goed advies wil geven, wordt dat in de wind geslagen. Dat geldt voor les, zadels, bitten etc etc.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:06

Troi, ik wil als wedstrijdruiter ook graag mijn paard lang gezond houden hoor :-) en doe daar waarschijnlijk meer 'onderhoud' voor dan de gemiddelde recreatieruiter (meermaals per jaar osteopaat, preventieve checks door DA enz enz enz).

wilde ik wel nog even aanhalen, zoals je het nu schrijft (andere doelen) lijkt het alsof een wedstrijdruiter zijn paard niet lang gezond wilt houden :-)

en ik snap je punt, alleen als dat je doel is als trainer (je eigen stijl, ongeacht hoe het volgens de rassenvereniging of discipline 'hoort' ) snap ik niet dat je uberhaupt naar een show gaat, en is de discussie dus niet meer relevant voor dit topic :p

het ging hier juist over trainers die wel showen, maar dan in lage klassen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:06

ow en trouwens, het is niet de jury die bepaald 'hoe het hoort' maar het rulebook van de vereniging waar je bij start, waar uiteraard veel effort in wordt gestoken.
de Jury wordt ervoor betaald dit regelboek zo goed mogelijk te volgen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 08:03

@quarterh ik wilde zeker niet impliceren dat je niet goed voor je paard zorgt!

Wel denk ik dat de gemiddelde wedstrijdruiter (gemiddeld, dus niet op jou gericht) wat meer bezig is met gezondheid op korte termijn en wat minder met de gezondheid op de zeer lange termijn. Daarbij denk ik ook aan zware belasting op jonge leeftijd. Zeer verstandig voor een paard dat vrij rap moet presteren maar minder verstandig als je denkt aan de houdbaarheid als het dier 20+ is. Maar goed dat is off topic.

Ach wat mij betreft valt showen voor de lol, lagere klassen, ook onder mijn punt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:21

daar zit een kern van waarheid in. maar ik zou hem anders willen verwoorden: meer gericht op het PIEKEN op jonge leeftijd.
ook een wedstrijdruiter steekt niet veel geld tijd en energie in een paard om hem met 10 kapot te hebben :-)
wel zie je dat ze dan vaak uit de sport gaan omdat genoeg ook genoeg is. je kunt niet van een paard vragen om 10 jaar lang op zijn top te lopen. zou niet fair zijn.
maar dat wil zeker niet zeggen dat ze dan kapot zijn.
vaak gaan ze dan naar beginnende ruiters (want hebben alles al gezien dus braaf) recreatie ruiters of mogen al van hun pensioen gaan genieten.
niet omdat ze kapot zijn, maar omdat ze het verdiend hebben :-)

dat wilde ik nog even nuanceren :-)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:04

Ik vind kunnen presteren en les kunnen geven heel verschillende dingen - al vind ik wel dat iemand die lesgeeft ook 'enigszins fatsoenlijk' moet kunnen rijden. Voor mijzelf hoeft dat overigens niet per sé het rijden van wedstrijden te zijn. :)

Het viel me gewoon op, dat er weinig onderscheid lijkt hierin.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:55

Op zich bizar maar ik begrijp wel dat de regel uitvoer rulebook is want wie gaat het controleren? En hoe.

Een paar jaar terug was dit bij de apha ook een discussie een ruiter die zelfs op de wransite vermeld stond als erkende trainer die amateur start. Op bokt iemand die vertelt dat ze lest bij een andere amateur ruiter. Tja geen bewijs.

Bin de aqha ken ik iig 1 iemand die novice start die ook wel lest geeft, maar dat mag niet verteld worden

Dus een regel die niet te handhaven is uit het regelboek vind ik een handige stap.

Of je zou moeten lessen bij iemand die zichzelf niet hoger inschat dan wran l3-4 is een andere discussie.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:21

het feit dat er mensen zijn die zich niet houden aan regels betekend niet dat je die regels dan maar moet laten gaan...
dat betekend dat je harder moet optreden tegen de mensen die zich er niet aan houden.
dat een aqha weinig kan met een berichtje op bokt kan ik me nog voorstellen, maar de wran zou die dingen toch moeten kunnen controleren als ze gemeld worden en actie ondernemen.

bij de nrha kun je een officiele klacht tegen iemand indienen die zich niet aan de regels houd en met bewijs wordt dit dan goed bekeken.
maar, 'wij' nederlanders zijn vooral goed in met elkaar praten over wie zich niet aan de regels houd, maar de stap nemen om een klacht in te dienen of te melden durven 'wij' dan weer niet.

ik weet dat er bij andere organisaties in nl wel eens meldingen binnen komen over mensen die zich niet aan de amateur regels zouden houden.
in dat geval wordt contact opgenomen met die persoon om hun kant van het verhaal aan te horen. en wordt vriendelijk verzocht zich aan de regels te houden en/of de status te veranderen naar open.
maar als iemand het dan nog niet wilt doen, kan de nederlandse vereniging er verder weinig mee en zal iemand een officiele klacht moeten indienen bij de instantie in.

maar, de 2 gevallen die ik heb meegemaakt, hebben hun status na contact met de nederlandse vereniging, netjes veranderd naar open.

maar dan moet het wel gemeld worden daar waar het hoort en is er wel iets van bewijs nodig (website, een bericht op fb ed).

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:01

Als je jezelf profileert als trainer, dien je in de open te starten. Bij de NRHA zijn ze daar vrij streng in. Je moet maar eens goed de non-pro declaration lezen...
Wran weet ik niet, en bij de VLP steekt het allemaal niet zo nauw. Daar hebben ze de regels om ze te kunnen omzeilen, zeg maar. Daar is er een regel dat, van zodra je gelijk welke klasse bij de NRHA gestart bent, je geen beginners VLP meer mag starten. Maar niemand houdt zich daaraan.