[WN] Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zal ik meedoen aan een wedstrijdje?

Wel
36 (94%)
Niet
2 (5%)

Totaal aantal stemmen: 38

superpony

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:57

Het ligt er ook echt aan hoe goed het paard springt al en hoe goed je eigen spring ervaring/kennis is.

Kun je nog geen afstand en afzet bepalen en is je paard erg groen, zou ik niet te hoog gaan, of helemaal niet met een westernzadel springen.

Maar heb je het aardig onder controle en heb je een goede verlichte zit, is tot 80cm op het gemiddelde paard wel te doen. En dan ligt het verder ook aan je type western zadel nog.

Lage cavaletti's en in-uitjes zijn juist een goede en leuke afwisseling.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:01

Handig dit topic. Mijn dochtertje wil ook graag wat gaan springen en ik vroeg mij ook af tot welke hoogte dat met een westernzadel kan. Nu rijden we op een barefoot, dus die knop is niet zo hoog en het zadel niet zo zwaar. En ze zal voorlopig niet boven de 40 cm uitkomen. We moeten nog beginnen. En een ander zadel heb ik zo snel niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:15

Laat je je paardje eerst een paar keer vrij springen of aan de longe, dan weet je een beetje wat hij doet. Begin bij het begin, springen is ook een vak apart. Veel mensen zetten een sprongetje neer en rijden er naartoe op goed geluk. Als je paard dan stopt of juist belachelijk afzet, heb je een probleem.
Ik zou netjes balkjes draven. Dan een kruisje neerzetten aan het eind van de balkjes.
Later kun je de balkjes weghalen, maar wel een afzet balkje neerleggen.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 09:44

Ik heb dik vijf jaar springles gehad een aantal jaar terug, ik ben geen pro maar afstanden inschatten en dergelijke kan ik wel. We springen zonder op wedstrijd te gaan al soms omver de 80cm en veel hoger ga ik echt niet. Met of zonder westernzadel. Heel erg bedankt voor de reacties allemaal! Ik ben alleen niet toegestaan mee te doen daar ik geen tenue ed heb een ik ben niet van plan dat voor één keer aan te schaffen. Nogmaals bedankt! Ik heb het aan meerdere maneges gevraagd maar het mag nergens...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:38

Misschien dan gaan (indoor)/oefen crossen? :D

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:43

Voor oefenspringen heb je meestal geen tenue nodig. Het is dan wel geen officiële wedstrijd, maar je krijgt wel punten en tips.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 10:27

QueenMB schreef:
Voor oefenspringen heb je meestal geen tenue nodig. Het is dan wel geen officiële wedstrijd, maar je krijgt wel punten en tips.

Helaas blijkbaar wel... Ik ben ook echt niet van plan om mee te doen voor de winst, maar blijkbaar maakt dat niet uit.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:34

QueenMB schreef:

Vanaf 1 april is dit een officiële klasse dus moet je zeker in tenue rijden.

Verder is in de Engelse tak van paardensport (of dat nu een oefen wedstrijd is of een officiële) geen westernzadel en/of hoofdstel toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 01-03-16 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:35

Ik zou gewoon meedoen! Maar zorg wel echt voor een ander zadel want een western zadel is veels te zwaar en daar kan je echt niet mee springen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:33

Als een paard daar last van zou hebben dan zou het in een bijzonder slechte conditie zijn :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:37

Kaitlyn schreef:
QueenMB schreef:

Vanaf 1 april is dit een officiële klasse dus moet je zeker in tenue rijden.

Verder is in de Engelse tak van paardensport (of dat nu een oefen wedstrijd is of een officiële) geen westernzadel en/of hoofdstel toegestaan.

Oefencrossen :j

Ik heb meermaals toestemming gehad om met westernzadel en bitloos te starten, nooit een probleem geweest. :D

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 17:57

Goede tips dankjewel!