[WN] Stelling: waarom nu nog een knop o/h westernzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:20

Ben een keer achter het zadel komen te zitten toen mijn paard in galop vloog nadat ik rechts wilde opstijgen. Ik kan je zeggen dat ik blij was dat die knop er zat Haha!. Bovendien is ie idd erg handig om er vanalles aan vast te maken (idd ook de 'leadrope' van mijn bosal, ook al blijkt dit niet te bedoeling te zijn blijkaar *LOL*.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:57

Ik heb een jaar met een western-stijl zadel gereden waar geen knop opzit en het ding geen moment gemist. Vooral met stijle duintjes en laag overhangende takken heb ik er liever geen 1.

De akelige verhalen die ik gehoord heb waren vooral over shock (kan dodelijke afloop hebben!) door inwendige bloieding door een knop in de maag. Niet zo fijn.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 16:03

grappig, hier heb ik idd nog nooit overna gedacht,
ten eerste, ik vind het mooi staan zo'n knop en als je paard hard naar voren schiet kan je je er goed aan vast houden,
maar als je paard gaat bokken of je valt er voorover vanaf kun je je idd flink bezeren.
de knop heeft hier in nederland ook geen functie meer met het vangen van koeien, ik zou idd zeggen draf met die knop,
want ook zonder knop zit je nog dieper in een westernzadel (bij een dressuurzadel zit je erop, heb ik altijd het idee)
wel erg ook dat er gewoon dodelijke ongelukken mee gebeuren, daar had ik nog nooit van gehoord.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:41

Sinds ruim een week heb ik mijn B.C. western zadel ( met knop) ingeruild voor een western stijl endurance zadel (continental equiflex) zonder knop.
Omdat ik hoofdzakelijk buitenrij en toch endurance wil gaan starten.
Na 10 jaar met knop heb ik hem nog niet gemist bij het rijden, wel als haak om mijn teugels omheen te slaan, beugels aan te hangen bij aansingelen,etc.
Allemaal oneigenlijk gebruik, vooral het steuntje bij op/afstijgen mis ik nu wel. Maar ik blijf niet meer met mijn jas, etc. hangen, met lichtrijden, bij bokjes en huppeltjes hoef ik niet bang te zijn voor aanvaringen.
Jammer genoeg betekend het dus wel dat ik met dit zadel niet meer op een western show mag verschijnen, wat dat betreft lijkt een schroefknop ideaal. Die is trouwens wel verkrijgbaar voor podium zadels, misschien een "gat" in de markt.
Het zadel zit trouwens als een huis, ik heb mijn B.C. nog niet gemist, al was het wel even wennen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:05

Het is ook erg handig voor diverse stunts Tong uitsteken

Ik vind de knop ook gewoon mooi om te zien en handig om dingen aan te hangen, al is het maar in een pauze ofzo Lachen

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:07

kijk eens naar een oldtimer /slickfork knop.die is ongeveer 10cm in diameter.Het valt prettiger op een bed dan op een spijker(cutterhorn)
En denk ik dat er meer levens gered zijn door de knop dan zonder.
hij fungeerde ook als trekhaak ,om bijvoorbeeld iemand uit een ravijn of moeras te trekken.Ik vind dus eigenlijk dat een lasso verplicht zou moeten zijn .Zoals autogordels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 20:11

En dan hebben we het maar niet over de Vaquero-zadels met een knop zo groot als een ontbijtbordje Cool

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:55

snowdon schreef:
Ik vind de knop ook gewoon mooi om te zien en handig om dingen aan te hangen, al is het maar in een pauze ofzo Lachen

Als ik Mander gereden heb en zijn hoofdstel afdoe, hang ik die altijd aan de knop om eerst zijn halster om te doen. Verder heb ik idd ook niet echt nagedacht over het hedendaagse nut van de knop.

Rom, rijden met 1 hand is toch wel handig, zeker in de trail Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:12

de knop en het bruggetje waar ie op staat hebben me heel vaak in het zadel gehouden, toen Banjer nog haar Bok-tijd (:D) had....

Verder mis ik de knop niet zo heel erg... als ik nu mijn evenwicht dreig te verliezen grijp ik mijn vzh-zadel gewoon goed beet... Haha! hmmm... ben benieuwd of mijn Torsion dalijk een goed handsvat heeft... Schijnheilig Haha!

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:02

was dat zadel met dat ontbijtbordje ook niet daarvoor bedoeld .
men klom smorgens vroeg in het zadel om er savonds uit te glijden en hem dan als steun in de rug te gebruiken aan het kampvuur .
Inderdaad word een Ferrari niet standaard met trekhaak geleverd,dus diegene die denken wat moet ik dan met een knop op m'n zadel ,gewoon afzagen!!!!!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 22:03

Afzagen?? is dat ding niet van ijzer dan. OK ijzerzaag gebruiken Cool

Die van mij is zeker van ijzer, RVS om precies te zijn.

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:09

is wat lastiger zagen maar met een flexslijper kom je een heel eind

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:11

gewoon haakse slijper erop Lachen
schroef erin om hem op wedstrijden weer even te kunnen terug plakken. Voila Lachen

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:04

tja ik sta hier dubbel in... ik hang er altijd vanalles aan als ik lekker een dag of meer wegga... maarre net als romkabouter kostte die knop me wel een bh toen ik over een boomstammetje sprong.(finaal door midden) mijn aaronnetje houd van hoog springen... ik moest er wel erg om lachen!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:07

Ehm, het kostte niet mijn bh hoor Haha!

Ik draag niet zulke kledingstukken *LOL*

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:30

valt me nou van je tegen Rom... Haha!

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:35

Ik vind de knop wel erg gemakkelijk hoor met mijn paard! En ik gebruik hem ook voor het opstappen!

Als ik op een dressurzadel of springe zadel moet opstappen (wat ik even goed nog weleens doe) dan mis ik hem wel

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:43

SmithsGirl schreef:
valt me nou van je tegen Rom... Haha!

>;)

Ik bedoelde: niet als ik sport Tong uitsteken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:48

Romkabouter schreef:
Nee, dat gat voor de knop *LOL*

Die grap heb je niet van jezelf, K-bouter. Haha!

Maar ik moest wel lachen toen die twee western-leken stonden toe te kijken toen ik die Quarter aan het opzadelen was (let wel: ik als relatieve western-leek, wist ook ein-de-lijk hoe ik de singel moest vastmaken Haha!).

Anyway, die ene man zegt: 'Dat is niet echt een manvriendelijk zadel hè?', waarop die andere man zegt: 'Ja joh, juist wel! Kijk maar, er zit een gat onder die knop!' Tong uitsteken

Maar waar die knop nu voor is? Geen idee. Heb hooguit gedurende drie maanden van mijn leven regelmatig in een westernzadel gezeten, maar ik had altijd ruzie met dat ding. Gewoon niet gewend dat er nog iets aan de voorkant van een zadel zit, gok ik.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:53

Ik bedenk mijn grappen nooit zelf Schijnheilig

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 08:23

Alleen in de winter vind ik het ding handig. Teugeltjes eraan hangen en fijn met je handen in je zakken rijden.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 08:47

Heb er meer positieve ervarigen mee dan negatieve.. Behalve met springen dan De ene keer ging het goed en soepel maar die knop blijft in de weg. Vooral met springen bleef mn jas er wel eens achter hangen, maar alleen de drukknoopjes aan de voorkant hoor. Heb wel eens mn pink (jaaa, klinkt zielig he Haha! deed verrotte pijn) gekneusd met springen. Op één of andere manier bleef die tussen mij en de knop zitten tijdens de sprong Verward
Laat die knop maar zitten wat mij betreft...

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 10:59

Interessant topic!

Ben al een tijdje met de vraag bezig: Met welk zadel ga ik m'n paardje zadelmak maken? Engels of western? Ik zou liever voor het engels willen kiezen... Het is toch niet omdat Flyer zopas gecastreerd werd dat ... Bloos!

En los daarvan,

een tijd geleden is er bij ons in de buurt een meisje verongelukt toen haar quarter steigerde en achterover viel. De knop van het zadel belandde ergens tussen haar ribben... een spijtig voorval dat je wel aan het denken zet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:09

Zadel maakt niet zoveel uit denk ik. Met beide kan het Lachen

Bij dat ongeluk weet je niet of het meisje het wel overleefd zou hebben met een engels zadel. Onder een paard vallen is over het algemeen zeer slecht voor je gezondheid Scheve mond

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:22

Heb nog nooit over het nut van die knop nagedacht, maar kan er geen bedenken. Zou dus best zonder kunnen