[WN] Kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:30

Kirrr schreef:
Ik ken het paard en de eigenaar.
Als er 1 ding zeker is dan is het dat de eigenaar altijd super zuinig geweest is op hem.

Los van dit paard, als ik het verhaal lees vind ik niet dat je toe bent aan het kopen van een paard.
Haal een paard uit zijn omgeving en 9/10 heb je een hele tijd een heel ander paard, wat jou dan weer onzeker kan maken. En dan begin de rad te draaien.

Eerst meer ervaring op doen, aan je vertrouwen werken, met veel verschillende paarden werken en dan kan je kijken welke kant je op wil. Misschien wil je binnen een jaar wel in een bepaalde richting wedstrijd gericht rijden en dan zit je daar met een paard dat misschien niet geschikt is voor jouw doel.

Hierin kan ik Kirr alleen maar volgen. Ik ken enkele verhalen van mensen die nog niet klaar waren voor een eigen paard die dan wel eentje gekocht hebben. Paard verandert door de omgeving die verandert en door een gebrek aan ervaring kan dit niet correct hersteld worden. Ruiter wordt onzeker en paard volgt ruiter. Mijn eigen paard is echt een goudklompje, super cool, erg mensgericht, vriendelijk, betrouwbaar maar met een onzeker persoon kan ik je garanderen dat hij zelf ook onzeker word.

Ik raad je aan om met zoveel mogelijk paarden te rijden, veel ervaring op te doen zodat je ook jou paard niet als norm neemt. Lessen met verschillende paarden, verschillende lesgevers. En na enkele jaren rustig uitkijken naar een eigen paard.

Stampeltje

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:39

Als jij hiervoor nog niet het de gedachte had om zelf een paard aan te schaffen zal ik hem ook niet kopen. Heel krom gezegd zijn er meer paarden die je leuk gaat vinden en waar je een band mee opbouwt. Maar naast dat een paard (en specifiek dit paard) financieel een forse investering is komt daar ook nog de tijdsinvestering en verantwoordelijkheid bij kijken. Met paarden kan je snel in de valkuil trappen door een besluit onder invloed van emoties te maken. Probeer die los te laten en er vooral ook met mensen buiten het paardenwereldje over te spreken.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:44

Dat vind ik toch echt wel te veel hoor...
Vooral als ik zo hoor dat hij alleen basis kent en alleen geschikt is voor licht pistewerk en buitenritten. Dan mag deze zo braaf zijn als ie maar wil :+

Misschien ga ja idd beter eerst opzoek naar een ander verzorgpaard.
zelf zou ik niet meer als 3000/max. 4000 euro aan hem uitgeven en zelfs dat vind ik best wel al een prijsje.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:47

Gezien de leeftijd, de braafheid en de kleur van zijn pakje, plus dat het gewoon een leuk ding is om te zien...
Denk ik dat die eigenaar groot gelijk heeft zijn 7.500 euro ervoor te willen hebben.

Als dit het paard voor jou is, dan koop je hem. Voor de prijs echter mag je alle veterinaire goedkeuring eisen, dus mocht het dier niet gezond zijn (en quarters zijn dat zelden!), dan koop je niet. Niet voor dat geld tenminste.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:48

x_Kaat_x schreef:
Dat vind ik toch echt wel te veel hoor...
Vooral als ik zo hoor dat hij alleen basis kent en alleen geschikt is voor licht pistewerk en buitenritten. Dan mag deze zo braaf zijn als ie maar wil :+

Misschien ga ja idd beter eerst opzoek naar een ander verzorgpaard.
zelf zou ik niet meer als 3000/max. 4000 euro aan hem uitgeven en zelfs dat vind ik best wel al een prijsje.

Het gaat om een quarter/paint, die zijn duurder dan de gemiddelde kwpn :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:52

Mooi paard.

Hij heeft een holle rug en is krom. Wat wordt er precies bedoeld met krom?
Wandelpaard en licht werk onder het zadel, die 2 instructrices die dat gezegd hebben, hoe betrouwbaar is dat? Er heeft geen DA naar gekeken? Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat de eigenaar dat heel anders ziet en daarom de prijs ook anders is.

Krijg je papieren erbij van het APHA? Bloedlijnen tellen vaak ook mee in prijsbepaling maar ik ga er vanuit dat dat niet heel bijzonder is, plus hij is ruin.

Als hij werkelijk krom is, er geen zwaar werk mee gedaan mag worden en geen papieren zeg ik, mits klinisch goedgekeurd, 2.500,-. Wanneer er wel papier bij zit zeg ik 3.000,-.
Dit lijkt weinig, Maar voor 4.000,- zijn er al zat paints/quarters die niet krom zijn en wel gewoon zwaar werk mogen doen.

Wanneer hij niet krom is, en je wel gewoon lekker mag werken, en er zit papier bij, zou ik tussen 3.500,- en 4.500,- gaan zitten.

Ik vind het overigens heel erg vreemd dat ze jou het paard eerst wil aanbieden voor een onredelijke prijs (op basis van info hier gegeven) , en dat dat dan ook nog eens onbespreekbaar is. Dat vind ik nog wel het meest gekke ervan. Honderden paarden te koop waarbij staat: bij goed thuis is prijs bespreekbaar. Waarom zou dat bij je eigen bijrijder niet zijn. Raar verhaal.

Ik denk dan eerlijk gezegd ook dat er bij die prijs een hoop sentimentele waarde is voor haar.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:55

Ik ben ook wel niet op de hoogte over de prijzen bij westernpaarden dus Oke dan kan ik het wel begrijpen mits hij volledig door de keuring heen gaat. Hij is inderdaad wel erg mooi. Toch vind ik het best wel duur blijven vinden. Zou een ander die dit paard niet kent dezelfde prijs geven voor dit paard als dat TS dat zou doen met band met het paard?
7500 kan ik niet geloven dat een gewone paint/uarter met papier en zelfs helemaal gezond zou kosten.
ben het eens met de reactie hierboven

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:57

Blomme schreef:
Hi allen,
..............mijn hart breekt hem te moeten laten gaan...
Wat denken jullie.... Deze kans laten lopen, verder lessen en een paardje zoeken eens ik er helemaal klaar voor ben, aan de juiste prijs? Of toch doen, ondanks dat hij veel meer kost dan waard...

Wanneer denk je dat je er klaar voor bent? Als je je zo prettig voelt op en met hem, met rijden, in de omgang, je kunt samen nog verder groeien, en hem betalen en onderhouden...what's your problem!
Dees schreef:
Als dit het paard voor jou is, dan koop je hem. Voor de prijs echter mag je alle veterinaire goedkeuring eisen, dus mocht het dier niet gezond zijn (en quarters zijn dat zelden!), dan koop je niet. Niet voor dat geld tenminste.

zou ik dus het advies van Dees volgen. Er zal misschien vast nog wel een andere voorbijkomen waar je zo'n klik mee hebt, maar het kan ook zijn dat je later enorme spijt krijgt. ;) Soms moet je je kans grijpen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:58

x_Kaat_x schreef:
Ik ben ook wel niet op de hoogte over de prijzen bij westernpaarden dus Oke dan kan ik het wel begrijpen mits hij volledig door de keuring heen gaat. Hij is inderdaad wel erg mooi. Toch vind ik het best wel duur blijven vinden. Zou een ander die dit paard niet kent dezelfde prijs geven voor dit paard als dat TS dat zou doen met band met het paard?
7500 kan ik niet geloven dat een gewone paint/uarter met papier en zelfs helemaal gezond zou kosten.

Zijn wel duurdere rassen. Dit geld zou je voor een jaarling al kwijt kunnen zijn.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:03

maar ik kan ook een goed dressuurveulen kopen met topafstamming voor 10.000 euro..
of een nationaal dressuurpaard voor +25.000 euro
dus..
lijkt me dat je als beginnende dressuur ruiter bijvoorbeeld dat ook niet gaat doen
ps: excuses voor de slechte vergelijking ;)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:11

x_Kaat_x schreef:
maar ik kan ook een goed dressuurveulen kopen met topafstamming voor 10.000 euro..
of een nationaal dressuurpaard voor +25.000 euro
dus..
lijkt me dat je als beginnende dressuur ruiter bijvoorbeeld dat ook niet gaat doen
ps: excuses voor de slechte vergelijking ;)

Vaak vind je veulens voor 4000 euro (paints) en dat is dan nog geen topafstamming :p

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:14

Haha ik doelde ook echt alleen op de opmerking van Kaat.

Mijn vorige post was voor dit paard in mijn ogen reeel.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:42

Ik denk dat de prijs,als hij gezond is mee valt. Op de foto's die ik van hem gezien heb ziet hij er goed gebouwd uit. Erg mooi en leuk beest om te zien.

Maar wat heel veel belangrijker is dan prijs (binnen grenzen dan wel) is of het "jou" paardje is. Als dit een dood braaf ding is wat jou het vertrouwen en de lol geeft om door te gaan met rijden. Als dit het paard is wat er voor zorgt dat je je angst opzij kunt zetten en door groeien als ruiter dan maakt dat dat hij goud waard is voor jou.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:53

Als je een echte klik hebt met een paard dan is het nooit te duur

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:04

Persoonlijk vind ik 7500 euro voor een braaf, gezond en betrouwbaar paard niet bijzonder veel. Deze heeft dan nog papieren én een commercieel kleurtje dus ik vind de vraagprijs (mits hij gezond is) niet overdreven.

Verder hecht ik persoonlijk (net als Cid) niet echt belang aan wedstrijdresultaten maar veel meer aan hoe zuinig er is omgegaan met het paard. Aangezien een paard bij mij doorgaans voor het leven blijft, heb ik graag dat ze tot op hoge leeftijd gezond blijven en bereden kunnen worden.

Kopen of niet, is een beslissing die alleen jij kan maken. Maar zoals Kirr reeds aanhaalt kan ook een braaf paard dat in een vreemde omgeving komt, net wat anders uit de hoek komen en dan is het als ruiter zaak om net wat steviger in je schoenen te staan.

Maar écht brave (en gezonde) paarden zijn hun gewicht in goud waard vind ik. Wat is er heerlijker dan samen te genieten van een buitenrit, ontspannen door de natuur struinen, dat alles aan een los teugeltje?...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:17

Als hij röntgen helemaal goed is (ik zit hier wat bedenkelijk naar zijn kogels te kijken) dan vind ik 7500 voor een jong paard met een nette basis opleiding en een goed karakter met een leuk kleurtje zeker niet teveel.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:30

x_Kaat_x schreef:

Ik vind het ook veel geld, mijn quarter merrie [die niet super gebouwd is maar wel in prima gezondheid verkeert en ons ook nog een mooi veulen gegeven heeft] was stukken goedkoper. Maar misschien heb ik gewoon heel erg veel geluk gehad.

Zoals meer gezegd, het is een mooie ruin, maar 7500? nee.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:51

als ik een klik zou hebben met dit paard en het geld zou hebben liggen zou ik het doen!

later krijg je er misschien spijt van en kun je er niks meer aan veranderen :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:02

Ligt je hart echt bij de western en bij dit paard? Wil je misschien wel eenwedstrijdje rijden? Dan moet je het doen.

Maar als je min of meer bij toeval in de western wereld gerold bent en gewoon lekker recreatief wilt rijden maakt het ras etc niet uit en zou ik verder zoeken naar een braaf verzorgpaard.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:11

lastig ts.

over de prijs durf ik niets te zeggen.

vroeger zei ik altijd.. koop nooit je verzorgpaard. je hebt m niet gekozen, het is je overkomen.
maar daar ben ik op terug gekomen. je kent het paard en weet wat je er aan hebt.
al moet je je blijven afvragen, had je dit paard ook gekocht als je "los" op zoek ging?

en de prijs is wat jij er voor over hebt. qua waarde dus geen advies.
je kan er later spijt van krijgen, of een prachtig leventje hebben met je paard.
het is echt je eigen besluit

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:52

Ik vind het een grote smak geld waarvoor je heel wat leuke paarden kan kopen .

Vraag me af of je perse deze zou moeten kopen en of je al een paard zou moeten kopen.

Persoonlijk denk ik dat je daar zelf nog helemaal niet aan toe bent.
Je bent nog zo pril in de sport bezig en een eigen paard vergt heel wat meer kennis en ervaring.
Zeker omdat je angstig bent, is dat linke soep.

Ik zou dus A nog geen paard kopen en B nooit dat bedrag neerleggen voor dit paard.

Dit paard is niet meer als een braaf wandelpaard, niks aparts geleerd of in getraind.
Er zit dan een stamboekpapier bij maar niks aparts in een bepaalde richting gefokt.
Dan ben ik ook nog benieuwd naar de hoeven, waarom beslagen en achter zo ontzettend plat(gezet?)

Het zou me niks verbazen als die kromme stand komt uit de stand van de hoeven.

Wil je het toch overwegen , ga dan eerst bij andere paarden kijken die te koop staan, andere rassen, andere brave paarden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 14:36

spatter schreef:
Ik zou dus A nog geen paard kopen en B nooit dat bedrag neerleggen voor dit paard.[/url]

Dit is ook mijn persoonlijke mening als ik in jouw schoenen zou staan TS, het paard gaat wellicht veranderen in stalling en stalmenegement, het zal niet het eerste paard zijn waarbij je dat in het gedrag merkt. Het zou jammer zijn als hij minder braaf wordt en jij nog niet de vaardigheden hebt opgedaan om daar mee om te gaan.

Citaat:
Dit paard is niet meer als een braaf wandelpaard, niks aparts geleerd of in getraind.
Er zit dan een stamboekpapier bij maar niks aparts in een bepaalde richting gefokt.

En wat heb je helemaal aan stamboekpapier bij een ruin? Tenzij je dus wedstrijdambities hebt, maar daar is hij dus niet op getraind begrijp ik?

Zelf zou ik dus niet zo snel 7500 euro neertellen voor een paard, al was het maar omdat ik toevallig helaas recent ervaring heb opgedaan met paarden die vanwege een ziekte of dom ongelukje in de wei moesten worden ingeslapen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:00

Dat is triest maar kan met elk paard gebeuren of die nu 1000 of 10.000 heeft gekost.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:58

DubbelDun schreef:
Dat is triest maar kan met elk paard gebeuren of die nu 1000 of 10.000 heeft gekost.

Dat is zeker zo :j . Het ligt natuurlijk ook aan je budget; het drama van een paard inslapen lijkt me in elk geval nog erger/zuurder als je jezelf voor je hobby in de schulden hebt gestoken of zo'n gat in de budget hebt geslagen dat er daarna de komende tijd geen paard meer in zit.

Het is dus meer dat ikzelf dat risico niet zo snel zou willen lopen. Aan iedereen of hij dat wel wil, alleen is het vaak iets waar je niet zo snel aan denkt als je voor de keuze staat een paard te kopen.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 07:44

Ik kan niets adviseren over de prijs. Maar
Mocht je het doen, zou ik alleen adviseren om (wanneer je hem verplaatst hebt) de eerste paar keer meteen privéles te volgen. En evt je instructie er eerst op te laten mocht je het toch wel (te) spannend vinden.
En dat dan een paar weekjes. Dan kan je onder begeleiding samen met je paard wennen aan een nieuwe omgeving.

En het feit dat je niet eerder aan een eigen paard hebt gedacht schrikt mij niet zo af, ik ken zat mensen die niet van plan waren een paard te kopen. Maar toen toch hun verzorgje hebben over genomen. Die wilden juist alleen dát paard hebben omdat ze m al kenden :)

Succes iig!