Kirrr schreef:Ik ken het paard en de eigenaar.
Als er 1 ding zeker is dan is het dat de eigenaar altijd super zuinig geweest is op hem.
Los van dit paard, als ik het verhaal lees vind ik niet dat je toe bent aan het kopen van een paard.
Haal een paard uit zijn omgeving en 9/10 heb je een hele tijd een heel ander paard, wat jou dan weer onzeker kan maken. En dan begin de rad te draaien.
Eerst meer ervaring op doen, aan je vertrouwen werken, met veel verschillende paarden werken en dan kan je kijken welke kant je op wil. Misschien wil je binnen een jaar wel in een bepaalde richting wedstrijd gericht rijden en dan zit je daar met een paard dat misschien niet geschikt is voor jouw doel.
Hierin kan ik Kirr alleen maar volgen. Ik ken enkele verhalen van mensen die nog niet klaar waren voor een eigen paard die dan wel eentje gekocht hebben. Paard verandert door de omgeving die verandert en door een gebrek aan ervaring kan dit niet correct hersteld worden. Ruiter wordt onzeker en paard volgt ruiter. Mijn eigen paard is echt een goudklompje, super cool, erg mensgericht, vriendelijk, betrouwbaar maar met een onzeker persoon kan ik je garanderen dat hij zelf ook onzeker word.
Ik raad je aan om met zoveel mogelijk paarden te rijden, veel ervaring op te doen zodat je ook jou paard niet als norm neemt. Lessen met verschillende paarden, verschillende lesgevers. En na enkele jaren rustig uitkijken naar een eigen paard.

Soms moet je je kans grijpen. 
. Het ligt natuurlijk ook aan je budget; het drama van een paard inslapen lijkt me in elk geval nog erger/zuurder als je jezelf voor je hobby in de schulden hebt gestoken of zo'n gat in de budget hebt geslagen dat er daarna de komende tijd geen paard meer in zit.