[WN] Stoelzit in reining zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Stoelzit in reining zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:10

Voor je rug maakt het niet zoveel uit. Het belangrijkste is dat je ontspant. Of je nou onderuit gaat zitten of rechtop, als je gespannen zit vang je de klappen niet op. Goed mee gaan met de bewegingen, dus ontspannen is het enige dat helpt.
Mensen die verkrampen kunnen ook niks uitzitten als een paard een keer zou bokken of opzij springen. Zit je los en ontspannen kun je mee gaan.
Je moet het misschien vergelijken met mensen die slapen bij een auto ongeluk. Die zijn slap, zien de aanrijding niet aankomen en overleven het ( zeggen ze ) vaker.

Buiten dit kun je allemaal hele gode oefeningen doen voor je rug en bekken gebied op de grond. Dat is NOG beter om te doen eigenlijk. Er zijn diverse liggende oefeningen, maar ook bijv met de fitnessbal.

Dit is ook leerzaam bijvoorbeeld;http://www.equicare-plus.com/ruiter-2/verbeter-je-zit-gebruik-je-psoas-op-de-juiste-manier/

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:23

Het is de kunst om mee te gaan met de bewegingen van je paard zodat je hem zo weinig mogelijk stoort. Ook niet mee duwen in het zadel maar los ontspannen meebewegen. Centered riding zou fantastische resultaten geven naar het schijnt ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:31

@SP: dank voor de link, als holle-rug-eigenaar kan ik daar wat mee :)

Ik merk dat qua rugpijn lichtrijden me beter bevalt dan doorzitten, ik kan dan beter mijn rug bol maken (wat bij mij dus eigenlijk recht is :D ). Ook de zitting van een zadel doet een hoop; een plat cutting zadel is een ramp, maar een zadel met een flinke opbouw gaat beter. Helaas hebben de meeste zadels een te brede mannenzitting en dat geeft weer andere problemen.
Vandaar dat mijn BM op een niet te breed paard voor mij het beste werkt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:35

Ik kan ook zeker niet in alle zadels zitten, ook flinke rugklachten en het maakt dus wel degelijk uit hoe de zitting van het zadel is opgebouwd! In een gewoon dressuurzadel kan ik dus niet rijden, die zitting is vaak te rond en te klein. Ik heb nu eigenlijk altijd zadels met een korte naar voren opgebouwde zit, maar wel met een voldoende brede seat. Liefst wel een diepere zit. Op mijn reining zadel kreeg ik dus altijd, bij de langere ritten, last van mijn rug. Daarna eigenlijk altijd A-fork/ Wade modellen gehad, de Old Timer modellen dus en nu een ranch zadel met korte, diepe zit waar ik nog wel voldoende bewegingsruimte in heb!
De seat van een zadel is dus wel degelijk van belang als je rugklachten hebt! Bij een reiner zit je veel meer op je kont en dat geeft, in mijn geval, meer belasting op mijn rug. In de Old Timer modellen zit ik veel rechter en kan ik mijn rug makkelijk ontlasten o.a. doordat ik makkelijk in een wat lichtere zitpositie kan komen en meer op mijn bovenbenen kan steunen en , zoals DD zegt, mijn rug wat bol ( lees recht) kan maken. Op een reiner blijft mijn rug te hol en dat geeft dan dus problemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:31

@DD, volgens mij kun je er wel meer vinden als je op psoas zoekt.

Ik heb rug/heup klachten en merk het vooral ook als ik mn paard niet lekker aan het lopen heb. Nog erger is het als de bodem slecht is en hij zich verstapt. Normaliter zou een paard rond moeten blijven, maar ik ga klemmen omdat we ooit hard gevallen zijn en dat werkt echt tegen me.

Ik vind draf sowieso lastiger dan galop. Maar wat me ook geholpen heeft is buiten lekker galopperen, loslaten en gaan zitten.

Je went ook aan zadels. Ik heb een behoorlijk breed zadel. Toen heb ik een ladyreiner gehad en daar had ik echt last van. Het leek een oplossing, maar ik zit toch het fijnste op mn eigen zadel.

Ik denk wel dat mn beenhouding er in geslagen is. Toen ik klein was moest ik ook op de fiets mn hakken naar beneden doen bijvoorbeeld. Ik rij de laatste jaren wat kort, maar als ik even wat minder kan rijden, heb ik nu best wel wat last van mn achillespees. Dat merk ik vooral als ik dan op blote voeten mn bed uitstap en plat loop.
Je houding trainen en gewend raken lijtk me daarom ook belangrijk, zeker als je maar weinig kunt rijden. Veel ruiters rijden toch dagelijks of meerdere paarden en dan train je dat ongemerkt al. Nu vanaf de grond wat extra's om het jezelf aan te wennen en makkelijker te maken.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:32

Beugels ietsje langer doen en meer in het midden van je zadel gaan zitten. Je zit heel erg tegen de achterkant waardoor je benen vanzelf naar voren gaan steken.
Ikzelf rij pleasure/allround op een reining zadel, gaat prima hoor :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 21:15

Wordt hier om de oren geslagen met tips. Ik zal ze allemaal even uitproberen en laat dan ook mijn ondervindingen weten

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:47

Wat een interessant topic. Ik ben ook een tijdje wat onzeker over mijn zit geweest en heb toen western zitlessen gevolgd. Natuurlijk schaamteloze zelfpromotie, maar ik heb het gefilmd, zowel voor mijzelf, maar misschien ook omdat anderen er wellicht wat aan kunnen hebben.
Wie weet vind je het interessant om te zien?

[WN-ITP] Back to Basic! Western zitlessen

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:33

Marlien5: ik zal alvast even meevolgen in jouw topic :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:38

Even een kleine update van mezelf.

Ik heb reeds twee pogingen tot rijden achter de rug. De eerste keer was 10 min waarvan ik elk spiertje in mijn rug voelde en heeft erg zoekend was naar een houding waarin ik pijn vrij was. Tot mijn verbazing zat ik blijkbaar erg netjes. :)

Vandaag opnieuw gereden, maar ontspanning was heel erg ver te zoeken. Mijn paard staat nu enige tijd stil en om op zijn zachtst te zeggen had hij er geen zin in. Ik was helemaal niet van plan om lang te rijden, maar doordat hij zo opstandig was heb ik een uur gereden tot we beiden tot een akkoord zijn gekomen...

Mijn grootvader heeft het even kunnen filmen, waarop ik zie dat mijn houding best wel ok is maar door de spanning beweeg ik wel veel. Ik heb reeds contact gehad met een andere mogelijk lesgever die mij graag wil begeleiden met enkele zitlessen :) even een andere kijk kan ook al eens helpen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:05

Anders longeer je je paard even vooraf, dat hij lekker warm en los is. Een paard dat niet ontspant, zit niet fijn. Maar een paard kan ook niet goed ontspannen als jij niet lekker zit in principe, dus dan krijg je een wisselwerking.
Je moet ook echt goed op je ademhaling letten. Pak je lichaam maar vast en kijk wat er gebeurt als je je adem inhoudt. 1 en al spanning. Doorademen en je lichaam ontspant. Je lichaam op de grond trainen kan je enorm helpen. Ik heb de link al geplaatst. Dan ga je al beter te paard en dat kan ook voorkomen dat je alles op je paard moet oplossen.
Dan kleine stukjes doen. Dus je zit vinden en dan eerst een klein rondje draven en zien of je het kan behouden. Persoonlijk kies ik galop boven draf om goed te zitten. En als het kan ook naar buiten. Ik had na mn hernia echt veel moeite en heb lekker rechte stukken gegaloppeerd. Liet mn paard lekker gaan en ging zelf lekker zitten.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:54

ik heb het idee dat je erg verachter in je zadel schuift, wat kan komen doordat de voorkant van je zitting iets verhoogd is.

maar hierdoor ga je heel snel met je benen naar voren zitten.

wat mij altijd fijn heeft geholpen is gaan staan totdat je met je doos tegen de knop aan komt, dan rustig naar beneden je laat zakken tot je zit, en dan naar achter rustig afrollen tot je echt lekker op je billen zit, echt op je kontzakken zeg maar.

op die manier heb je je benen ook direct op de goede plaats liggen.

en zeker wanneer je veel last hebt is het juist fijn om je paard voordien te longeren, dan is hij al lekker opgewarmd en zal hij ook al meer ontspannen lopen dan wanneer je koud op stapt.

succes!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 18:01

Na nog eens te rijden met mijn zadel na jullie tips begrijp ik dat ik inderdaad te ver zat naar achteren. Het helpt al een heel stuk om gewoon zoals de tip van miss ariein hhet zadel te gaan zitten.

Gezien mijn rug zo gevoelig is, voel ik al snel als ik niet correct zit. Het is moeilijk om dit in alle gangen te doen maar daar werken we dan gewoon wel aan.

De informatie die superpony me gaf, heeft me doen inzien dat ik inderdaad probleem heb met deze spier. Indien ik niet correct zit krijg ik net op die plaats pijn. De oefeningen in de link zijn niet gemakkelijk maar maken mij er zeer bewust van tijdens het rijden.

Elcid: vandaag heb ik een ander zadel uitgeprobeerd met een diepere zit. Meer een roping type. Ik voel me er net iets comfortabeler in. Ik ga dit zadel nog enkele keren proberen maar voor lange ritten denken ik dat het mij meer comfort zal geven. Ik ga deze week eens afwisselend rijden met mijn eigen zadel en dan mijn bevindingen delen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:50

Volgens mij heeft een Roper juist een plattere zit, maar wel ruimer.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 21:25

Dubbel dun: ik heb er niet zoveel verstand van dus miss dat ik verkeerde termen gebruik maar ik voel me een stuk steviger, rechter en meer ondersteunt zitten. Ik voel dat ik mooi op mijn zitbeenknobbels zit.

In mijn eigen zadel heb ik meer ruimte gevoel en het idee dat ik veel meer kan verkeerd doen met mijn zit. Heb veel ruimte om te bewegen. Moet ook net iets meer moeite te doen om de juiste houding te vinden.

Het is echter nog maar de eerste keer en was zeer kort vandaar dat ik het nog even wil verder uitproberen. Ik zal foto's nemen de volgende keer.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 06:27

fijn dat je je zit wat hebt kunnen beteren!

en ik denk dat je niet speciaal over hoeft over te stappen op een ander soort zadel, want je hebt in de reining zadels ook veel verschillende modellen.
maar wat jou wel heel veel zal helpen, denk ik, is een vlakkere zit.

het zadel wat je nu hebt en ook wat je had (die je op de foto liet zien) zijn min of meer dames reining zadels. en die hebben vaak aan de voorkant de zitting wat verhoogd.
en dan is het ook nog merk afhankelijk, sommige merken zijn vlakker dan anderen.

maar wat ik bedoel te zeggen is dat je met een vlakkere zit veel minder in een houding wordt gedrukt, omdat je veel meer bewegingsruimte ook bij je kont hebt.

nu ben ik niet bekend met enorm veel merken zadels, maar ik vind bv de billy cooks erg fijn en vlak zitten, maar dat is misschien persoonlijk en ervaart een ander dat weer totaal anders.

succes!