Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
quarterH schreef:Ik snap wat je bedoeld mmaar ben het niet met je eens![]()
De beginselen van sturen, wijken voor druk, het nageven aanleren enzo daar zit het verschil voor mij al in.
Je kan het beter meteen goed doen zoals je het later ook doet.
Alleen al de hulp om je paard van stil naar stap te krijgen is al anders. Laat staan de rest.
Het zit hem in details inderdaad, maar juist die details zijn belangrijk. Zeker voor een jong paard.
quarterH schreef:Ja tuurlijk, alles kan. Maar het is wel lastiger dan het ze meteen 'goed' aan te leren. Anders moet je ze eerst dingen afleren en weer anders aanleren en dat is verwarrend en lastig voor ze.
Ik denk ook dat de begin basis van een jong paard heel belangrijk is. Wat hij daar leert (positief en negatief) kun je altijd op terugvallen.
Daarom ben ik er ook altijd voor om een jong paard de eerste maanden naar een pro te brengen (waar je vertrouwen in hebt) want als je daar fouten maakt heeft het paard hier de rest van zijn leven last van.
ElCid schreef:Basis zou bij goed opgeleide paarden vrijwel hetzelfde moeten zijn, maar het verschil ligt hem dan meteen in de stijl die je rijdt.
De Texaanse ( wedstrijd) westernstijl heeft weinig te maken met de huidige, wedstrijd, dressuur. Net zo weinig als de klassieke dressuur met die wedstrijd dressuur te maken heeft.
De Californische westernstijl heeft bijv. bar weinig overeenkomsten met de Texaanse stijl ( zelfs de zadels zijn anders!) en heeft weer meer overeenkomsten met de klassieke dressuur.
Maar toch zou de basis, waar altijd op teruggegrepen moet kunnen worden, hetzelfde moeten zijn. Uiteindelijk gaat het om paardrijden, en als je op de juiste wijze dressuur rijdt, dus met minimale hulpen en teugelcontact, is western rijden echt niet zo heel anders. Ja, de eindresultaten misschien, maar in feite zou ieder paard met de juiste basis, die niet een jaartje of minder duurt, maar jaren en waar je eigenlijk altijd mee bezig blijft alle trucjes zonder probleem moeten kunnen aanleren of het nu om stoppen of spinnen gaat of om piaffe en passage.
Onze paarden zijn, met hulp van klassiek geschoolde trainers, opgeleid, de 1 een western trainer, de ander een dressuurtrainer; de basis is identiek!
De uiteindelijke oprichting zal bij het western paard een stuk minder zijn maar het neus op de grond hoort echt bij de Texaanse ( wedstrijd) stijl. zo zal een goed opgeleid in de Californische stijl nooit lopen. Dat is ook beter van niet want op die manier wordt de rug niet optimaal gebruikt, de voorhand niet ontlast e.d. Maar elke stijl heeft zijn voor en tegenstanders, dat is prima. Dus bedenk wat je wil, je kan dressuur rijden met vrijwel geen contact als je het bij de juiste , zeer schaarse, instructeurs leert. Je kan western leren rijden, met weinig contact, waarbij je paard helemaal uit elkaar loopt en niet in balans omdat je bij de verkeerde trainer terecht komt. De mode-term "rechtrichten" is niks anders dan je paard zuiver en flexibel in balans rijden, iets wat zowel bij western als dressuur hetzelfde is.
http://www.bokt.nl/markt/ad/291268/week ... e-dressuur
ElCid schreef:Ik organiseer in juli 2015 een zeer leerzame clinic ( zie onderschrift) van een Amerikaan die al zijn hele leven volgens de Californische traditie rijdt. Misschien leuk om te komen ( kijken) in februari is de Portugese klassieke dressuur trainer er weer. Ik denk dat je, als je die lessen zou zien, ook een heel andere kijk op dressuur zou krijgenhttp://www.bokt.nl/markt/ad/291268/week ... e-dressuur
quarterH schreef:Een voorbeeld: aansporen. Je wilt dat je paard bv van stil naar stap gaat. De gemiddelde engels ruiter wil dat het paard direct en abrubt op de beenhulp reaggeert. Aansporen gaat dus vaak op een korte snelle manier ' prik prik' en paard moet hup weg zijn.
Terwijl wat wij willen, is dat het paard rustig wegstapt door een beetje constante druk met je been te geven. Reageerd hij niet meteen is dat niet erg, wij hebben liever dat ze denken 'weet je het zeker' dan dat ze te abrupt voor je been weggaan. Plus, beendruk betekend niet meteen weggaan maar kan ook betekenen nageven of bv de heup geven.
Als jij dan een jong paard in de basis aanleert abrupt en snel te gaan als jij je been gebruikt, en wil je het daarna toch anders (omdat je bv bij reining niet wilt dat ze te gevoelig zijn voor je been en ervoor weglopen) moet je het paard dit weer afleren terwijl hij het juist voorheen zo geleerd heeft.
En dan heb ik het nog alleen maar over de hulp van stil naar stap...
Zet een engels ruiter op een van onze paarden en zo komen al meteen daar in de problemen, ze krijgen ze niet in de stap omdat het paard de hulp anders ggewend is.
: https://www.youtube.com/watch?v=vYuuxKNzedsToydoll schreef:Maar, om even een ander geluid te laten horen.
Ik heb mijn paard (kruizing Connemara x warmbloed paard) ooit omgeschoold van engels naar western. Dit omdat ik altijd al western wou rijden maar er geen instructie beschikbaar was, dus toen ik na 7 jaar op en westernstal kwam te staan, western gaan rijden.
Ik heb eerst gewoon op mijn engelse zadel gereden; zoektocht naar western zadel was zo makkelijk nog niet; wat hier al gezegt word, pasvorm en kwaliteit, beide niet onbelangrijk. Afijn uiteindelijk met beetje geluk geslaagd voor 600 euro een Continental Equiflex in full quarter.
Afijn, in het begin ging het erg goed; mijn paard is nogal een baasje en die vond het wel prettig dat ze veel meer zelf moest nadenken ipv ik elke pas controleerde. Alleen ook in de western moeten ze gymnastiseren en daar had ze nogal een hekel aan. In de dressuur ook al.
Afijn ik heb haar uiteindelijk aan een amazone gegeven die een klik met het dier had en zij brengt dit paard nu ook afentoe uit in de Reining, pleasure en trail (L2).
Het zal misschien geen topscoorder worden; maar meekomen lukt prima! Een stalgenoot daar rijdt met een KWPN'er, dit gaat ook juist erg leuk.
Tuurlijk zijn ze er niet 'perfect' voor maar he, het gaat om hoe je zo'n dier rijdt, hoe je hem gymnastiseerd, niet wat voor label er op zit.
Enne, westernzadel zit lekker? hahaha, nou echt niet hoor. Harde knoertdingen kunnen het zijn hoor. Ik reed buiten altijd op mijn engelse zadel hahaha
quarterH schreef:Ik snap wat je bedoeld mmaar ben het niet met je eens![]()
De beginselen van sturen, wijken voor druk, het nageven aanleren enzo daar zit het verschil voor mij al in.
Je kan het beter meteen goed doen zoals je het later ook doet.