[WN] Eerste wedstrijd faalangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Risje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:14

Heel herkenbaar
Ik heb daar ook last van..
Wat als dit gebeurd, wat als dat gebeurt...
O misschien vind ze dat wel eng en schiet ze er vandoor....
Ben nu aan het oefenen om bij mij die spanning er uit te rijden..
Niet aan stellen gewoon rijden..
T paard is nergens bang voor...

Maar toch blijft het moeilijk om je gedachten van de dingen die er wel niet zouden kunnen gebeuren uit je hoofd te zetten...

Mijn doel is momenteel vooral vertrouwen op mijn eigen kennen en kunnen en vertrouwen hebben in het paard...

Gelukkig heb ik hier hele goede hulp bij om me hier over heen te helpen

Denk dat ik binnrnkort gewoon ineens mee genomen word met pony en dan op plaats van bestemming te horen krijg:
Je mag je vast gaan warm rijden, je moet dadelijk starten;) ;)

Paintless

Re: Eerste wedstrijd faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:11

ik ging in het begin de onderlingen maar zien als een extra les. alleen met een nieuwe juf die niets zei. dat hielp bij mij heel goed om de zenuwen en faalangst onder controle te krijgen.
doelen stellen is prima, maar op een (onderlinge) wedstrijd werkt dat niet.
dus zet je doelen lekker uit je hoofd en geniet van je extra les.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:18

Ik ben het volledig eens met de meeste eerdere opmerkingen over hoe je in een wedstrijd zou kunnen staan wat betreft lol maken en het naar je zin hebben:-)

Echter, Ik ga nu toch even wat anders zeggen, maar ik kan je verzekeren dat het vaak wel echt heel goed helpt.

Gebruik die angst

Angst is niet een slecht iets om te hebben voor een wedstrijd. Angst is een emotie die ontzettend veel in je naar boven haalt. Je lichaam gaat anders reageren, je krijgt een hogere hartslag en je reageert veel scherper. Je bent volledig in het nu en ontzettend opmerkzaam.

Het is juist goed om je zo te voelen :-)

Zodra je het omarmt, zul je zien dat die hele vervelende lichamelijke verschijnselen waar je wel echt hinder van ondervindt vanzelf minder worden.

"Face the fear and do it anyway"

Klinkt misschien wat gek en onnatuurlijk, maar met een beetje oefenen is het prima te doen. Als je hopeloos gaat proberen om die angst "weg te denken" wordt het juist vaak alleen maar erger. Denk dat we dit allemaal wel kennen. (Ik maar al te goed helaas ;-))

Ik wens je in ieder geval ontzettend veel succes en weet zeker dat het een enorme kick gaat geven om toch die wedstrijd te rijden. Wat voor uitkomst je ook gaat krijgen :-D

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 23:06

Jaja volgende week is het al zover..
Ben nu nog meer aan het stressen, ik heb vorige week te horen gekregen dat ik voor de horsemanship een andere proef moet rijden dan voorzien was. Omdat het een manegepaard is heb niet veel kans om nog te oefenen. Paardje heeft ook moeite met de rechtergalop dus hoop dat het gaat lukken maar ik ga niet teveel verwachten. Ben al blij als we allebei nog rustig kunnen ademen zondag. Heb nog wel steeds moeite om niet teveel te willen, maar heb het al wel een stuk gerelativeerd. Ik heb ook heel veel aan de tips die hierboven zijn gegeven.
Bedankt daarvoor!!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 07:18

Maak je foto's? Altijd leuk om te zien! En wie weet kan ik er nog iets van leren :D Ik ben zelf een western-beginner, bovendien heb ik nul ervaring met horsemanship :D Pleasure 1x gedaan, ook bij een onderlinge wedstrijd. Daar liet ik wat haken en ogen vallen, dus daar kan ik sowieso wat van leren denk ik!

Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe het gaat, succes!! Lekker van genieten :D :D :D

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 18:12

Ik hoop dat iemand foto's maakt en dan post ik die zeker! ;)

Ponygarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:46

Ik volg nog even mee! Ik heb ook faalangst... :(

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 22:07

Erg gezond is het toch niet, heb gisteren avond nog gereden en alles ging mis. Mijn proef ging totaal niet zoals het moest. Met als gevolg dat ik 's avonds vol stress zat. Heel slecht geslapen en vanmorgen weer een bloeddruk val gehad als gevolg van de stress. Zal toch blij zijn als de wedstrijd voorbij is!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:14

Eigenlijk best gek die angst hè? Ik heb dan zelf geen angst om een slechte proef te rijden, maar wel dat mijn paard gek gaat doen en ik eraf val (vooral op vreemd terrein).
En dan is er nog mijn spinnenfobie.. waar ik dat vandaan heb?

Klinkt allemaal zo stom als je er zo over ma gaat denken. Maar ja, je hebt er toch last van..

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 22:28

Ja inderdaad af en toe denk ik wel eens van waar maak je jezelf toch druk om? Er zijn veel ergere dingen in het leven. Maar hoe hard ik ook probeer ik kan niet gewoon afwachten hoe het gaat. Ik moet er vertrouwen in hebben en anders doe ik het liever niet. Maar deze keer kom ik er niet onderuit.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:50

Nee, ik herken het. Een spin kan mij op geen enkele manier pijn doen, maar ik vind ze doodeng!!
Dat moeten mensen altijd lachen en zeggen ze: die spin is banger voor jou, dan jij voor hem. Dan zeg ik: Dat is niet waar, maar hij heeft wel meer recht om bang te zijn :P

Ik denk dat het met wedstrijden echt een kwestie is van zo veel mogelijk doen. Mijn instructrice was vroeger ook nerveus. Laatst mocht ze naar het EK, en zei ze: Wat leuk! Ik ben benieuwd.
Ze was de rust zelve XD

Wacht maar Sacha, onze tijd komt nog! :D we moeten alleen bij het begin beginnen hihi.

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 19:30