[WN] Reining na een zware peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 15:34

Ik vind het maar tricky hoor een paard aan te schaffen met een dergelijke blessure achtergrond!
Talent of niet.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 22:55

@ astridklomp, bedankt voor je uitgebreid antwoord! Goed van je dat je zo voorzichtig bent geweest, het heeft duidelijk geholpen!
Helaas is dit paard nog steeds niet helemaal zuiver in stap, en dit na 8 maand 'rust'. Ziet er niet zo goed uit voor hem vrees ik :(

@ FindingJack, succes met je merrie! Ik hoop dat de therapie helpt en dat je weer met haar kan starten. Voordeel van een merrie is, dat je er altijd nog mee kan fokken, dat heb je met een ruin helaas niet. En laat het paard in mijn verhaal nu net een ruin zijn, helaas ^^. Hou je ons op de hoogte van het herstel van je merrie? Ik ben zeer benieuwd!

@ rapido, het is zeker een risico, een paard met een blessure kopen. Maar soms kun je zo een koopje doen en met veel geduld (vooral daar wringt het schoentje bij de meesten) en een goede behandeling kan het misschien nog goed komen. Al zal ik het zelf niet snel doen... Mijn vraag was puur hypotetisch en niet omdat ik dit paard zou willen kopen. Als ze hem aan mijn zouden schenken, dat is iets anders ;) haha. Ik nam hem direct mee! Ok, heb dan wel de kost van het transport nog (Canada - België), dus zou afhangen van hoeveel me dat zou kosten. Tja, ik heb echt een zwak voor dit paard :o

superpony

Re: Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:41

Mijn ruin heeft dus in beide achterbenen een gaatje in de pees. Ene kant is het gaatje kleiner, maar is er meer botwoekering. Andere kant is het gaatje groter, maar minder botwoekering. Elke behandeling is besproken, maar gat in de pees behandelen en botwoekering zou elkaar dwarszitten.
Wij hebben dus gekozen voor 24/7 buiten en veel wandelen.
Ben hem een tijd terug gaan opbouwen, maar liep er toch weer tegenaan. Nu weer lange tijd stil gestaan en momenteel alweer 3 weken opbouwen. Hij loopt echt super goed. Ik wil toch weer laten scannen, ondanks dat ons gezegd is dat het nooit 100% kan genezen.
Maar dat wil dus zeggen dat ik hem zo 100% rad kan verkopen en er verder niks te zien is momenteel. Dat doen we niet, maar het kan wel. In Emmeloord bijv konden ze niks vinden en hadden ze hem ook goedgekeurd destijds.
Ik heb het al eerder geplaatst, maar je weet niet altijd alles, ondanks keuren.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 04:56

Je kan een paard nog zo goed laten keuren, sommige blessures zijn gewoon niet op te sporen zonder een intensief onderzoek zoals een MRI (zoals de blessure dat het paard waar ik het over heb, heeft) . En wie doe nu een volledig MRI onderzoek bij de aankoop van een paard? Ik alvast niet hoor haha, 5-panel-test, RX-onderzoek en klinische keuring, maar verder... 1x heb ik een scan laten maken van de pezen in 1 van de achterbenen omdat DA een peesblessure vermoedde (been was wat gezwollen en verkoper zei dat het door mok kwam). Paard liep gewoon zuiver en kwam zonder problemen door de klinische keuring, maar DA wou geen risico nemen. En idd, paard had een oude pessblessure. DA had goede hoop dat het in orde zou komen met de juiste zorgen, maar ik heb het paard laten staan. Ik wou een gezonde quarter waar ik gelijk mee aan de slag kon... Maar als DA niet had voorgesteld om een scan te maken, had ik het nooit geweten. Een scan van de pezen is zeker geen slecht idee bij de aankoop van een al iets ouder paard, maar wordt kostelijk grapje dan, zo een keuring. En zoals ik al zei, niet elke (oude) blessure is er zo mee op te sporen...

*zucht* Vandaag hebben ze desbetreffend paard geïsoleerd van anderen in een stukje weiland (wegens vermoeden van een besmettelijke ziekte, DA komt morgen). Natuurlijk ging ie helemaal aan de kletter, hij werd gewoon gek alleen. Heeft zo een kwartier rondgelopen en gesprongen tot ik er hem heb uitgehaald. Ik kon wel huilen. Al die maanden rust en therapie om zijn blessure de tijd te geven om te genezen en dan dit? ARGH! Hij was helemaal van slag. Hij leek niet mank (zag ik voor ik hem uit de weide haalde), eigenlijk liep hij zelfs erg zuiver, veel beter dan ik had verwacht, maar ik hoop echt dat hij zich nu niet bezeerd heeft en we terug bij af zijn... Morgen weet ik vast meer wanneer ik hem uit zijn stal haal, ik hou mijn hart al vast. Het mag dan mijn paard wel niet zijn, maar zoals ik al eerder verklaarde, dit paard heeft een heel speciaal plekje in mijn hart... Stom, want over 3 maanden moet ik 'vaarwel' zeggen, maar ik kan het niet laten :o haha.