[WN] Glow Amazing Buzzs - haar PSSM verhaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Glow Amazing Buzzs - haar PSSM verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:50

5-paneltest? Wat houdt dat in?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:09

Mooi omschreven Paul… wat mag Buzzs blij zijn dat ze bij jullie woont… bedankt voor het delen!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:12

Bedankt allemaal!

voor achtergrond info over deze nare aandoening verwijs ik graag naar www.pssm.eu
Jessica heeft daar echt heel veel moeite in gestoken en het is een goede informatieve site geworden

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:37

Caily schreef:

5 Panel Test Includes (GBED, HERDA, HYPP, MH, PSSM) Quarter Horse and related breeds, zie ook http://www.animalgenetics.us/Equine/Gen ... /Index.asp

Ofwel een test op alle bekende genetische ziektes/ afwijkingen bij de Quarter en aanverwante rassen.

On topic; mooi dit verhaal!

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:42

Buzz had het gewoon niet beter kunnen treffen met zulke eigenaren! Want dit kost wat; bloed, zweet en tranen is niet genoeg. Respect lieverds! _/-\o_ :j +:)+

Caily schreef:
Wij hebben dat onlangs ook gedaan. Dit is een test die je in Amerika kunt laten doen. Daar wordt getest op de 5 meest voorkomende erfelijke ziektes HYPP, HERDA, PSSM en nog een paar. Je stuurt DNA naar Amerika en binnen dag of 10 heb je de uitslag via de mail binnen en weet je alles zeker.
Je kunt het hier aanvragen: http://www.animalgenetics.us
Kost omgerekend € 70,- en dat kan je veel ellende besparen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:11

Mooi omschreven. Ik kan me goed voorstellen dat je, als het zo goed gaat, voorzichtig toch op show gaat. Respect voor jullie grondige aanpak.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:12

Wat een verhaal... en wat heeft Buzzs het ontzettend getroffen bij jullie!

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:25

Geweldig hoe jullie dit hebben aangepakt!

Maar wat ik nu wel heel interessant vind is om te weten wat jullie nu precies doen om Buzzs zo goed te krijgen en houden. Wat voer je bijvoorbeeld? Wat is jullie ervaring daarmee, wanneer gaat het fout met voeding en wanneer juist goed? Daar hebben jullie nu zoveel ervaring mee!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:41

Laat ik voorop stellen dat het voor iedere pssmer anders zal zijn wat zal werken, bij buzzs is dat ook per seizoen wisselend!
wat voeren we, 2x daags een handje pavo's natures best met supplementen van de holistisch da, dit wordt dus ook elke 3 maanden opnieuw bekeken en 'doorgemeten'wat is nodig en hoeveel...
we hebben verschillende voersoorten geprobeerd maar dit is waar zij het best op reageert, ook al is dit niet het laagst in suikers.
een kopje ijnzaadolie van koude persing per dag en 4 x daags natuurhooi, weinig bemest, uitgebloeid en stengelig. Verder krijgt z eabsoluut niets! geen appeltje, geen worteltje geen snoepje, niets.
Wat werkt niet? alles wat wisselend is, veel suikers en zetmeel bevat. Gras is voor Buzzs bijvoorbeeld haar doodvonnis, dat is onstabiel en wisselt per uur qua samenstelling. Dit betekend dat Buzzs overdag dus in een paddock loopt en 's nachts op stal staat.
Qua hooi is het zoeken geweest, zelfs zover dat we een hele partij hooi hebben moeten verkopen omdat buzzs na een paar dagen al weer wat meer down oogde ( bij haar zijn de eerste signalen van terugval down zijn en meer gaan liggen)

enten en ontwormen is ook zo'n ding. Buzzs bleek nogal slecht te reageren op ivermectine en dus ontwormen we altijd met equest, voor het enten vragen we altijd om een bepaalde entstof omdat ze op een andere eens verkeerd gereageerd heeft. altijd opletten dus

maar het allerbelangrijkste is volgens mij wel stabiliteit, als het goed gaat vooral niets wijzigen in het beleid!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 09:58

Het hooi halen we per trailer, zo eens per maand een uur heen en weer.

Het stuk is dan ook meer een tipje van de sluier, maar anders werd het wel een héél lang topic :D

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:06

Mooi beschreven... Ik heb het pssm verhaal bij het paard van mijn beste vriend van heel dichtbij gezien. 3 jaar bloed zweet en tranen maar zelf met de beste wil van de wereld en het strakste management niet vrij te houden van aanvallen in combinatie met rijden.

Zij staat nu in eiffel met pensioen, en daar gaat het tot nu toe goed met haar..

Ik vind het heel knap dat jullie het met Buzzs zo goed voor elkaar hebben gekregen, en ik hoop dat ze nog jarenlang met veel plezier bij jullie zal zijn!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:17

Dit is een van de weinige topics die ik volledig heb gelezen. Ik heb echt super veel respect met de manier hoe jullie met jullie paard en de situatie omgaan!

Heb hier zelfs wat tranen moeten bedwingen, want het verhaal pakte me enorm..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:24

Heel erg interessant topic. Voor velen een ver-van-mijn-bed-show, maar zeker niet onbelangrijk.

Jullie paard heeft geluk gehad met jullie als baasjes, bij veel anderen zou het helemaal anders afgelopen zijn. Nog veel succes met haar en vooral plezier!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:27

Het is inderdaad wel belangrijk om te benadrukken dat het voer en weide regime per PSSM paard uitgezocht en ervaren moet worden!

Ik ben heel blij voor jullie dat jullie daar met Buzzs nu duidelijkheid over hebben en ze het zo goed doet!

Haar moeder die dus ook PSSM heeft doet het goed op een heel ander regime.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:04

Mooi en duidelijk stuk Paul en Susan!

Toen wij zo'n 16 jaar terug BlackRose kochten wisten we niet van het bestaan van PSSM af of van alle andere rotziekte's die zo vaak bij de Paints en QH voorkomen; godzijdank heeft Rose niets van dit alles..

Ook ik heb jullie verdriet en wanhoop van nabij meegemaakt en méér dan wie dan ook enorme bewondering voor het strikte regiem wat jullie aanhouden maar het resultaat maar er zijn!
Buzzs heeft het geweldig getroffen bij jullie *\o/*

Ik zal nooit vergeten dat jullie een keer in C'oog waren en Buzzs de trailer uitkwam en eigenlijk wel meteen een hapje gras wilde...Susan haar: "NEE.... dan ga je DOOD! " kwam er zó emotievol uit, kippenvel gewoon....

Ik hoop dat jullie nog véle mooie jaren met Buzzs mogen hebben, shows of niet en dat het haar supergoed mag blijven gaan! <3

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:21

Jeetje. Dus het is echt heel erg per paard verschillend hoe het dieet moet zijn. Knap dat jullie zo'n scherp oog hebben om te zien hoe ze reageert op dingen. dat kan ook echt alleen omdat jullie haar thuis hebben natuurlijk.
Petje af...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:53

Dankjewel voor het delen ! Ik ben altijd een stille meelezer, maar na de topics hier op bokt, heb ik besloten mijn merrie deze winter te laten testen (5 panel). Niet omdat ik haar ergens van verdenk, maar gewoon omdat ik het wil weten en er in het slechte geval op voorbereid kan zijn.... En omdat ik nog een stiekeme wens heb ooit een veulentje bij haar te fokken ;-)

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:06

Diep respect... voor jullie liefde, zorg en doorzettingsvermogen naar Buzzs. Zit met een brok in m'n keel te lezen.
Het was geweldig om jullie op het NK actief te zien en hoe gaaf dat alles zo goed is gegaan.
En dan ook nog gewoon ff medailles binnen slepen he :D Echt respect!
Dat jullie nog maar heel veel mooie jaren met haar mogen hebben!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:29

Bedankt voor het delen! Je voelt de emoties door de tekst heen, wat vechten jullie voor dit paard!
En geweldige resultaten behaald, naast de stabiele gezondheid, ook nog eens.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:07

Wat goed dat dit soort verhalen gedeeld worden, hoe meer bekendheid hoe beter zodat dit in de toekomst voorkomen kan worden. Respect voor jullie goede zorgen en ontzettend knap wat jullie met dit paard bereikt hebben!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:13

diep respect voor jullie! en wat goed neergezet!
Heb het met een brok in mijn keel gelezen. En wat ziet Buzz er goed uit zeg!

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:02

Ik heb echt enorm veel respect voor jullie! Hoe jullie je hebben aangepast aan Buzzs en hoe goed jullie naar haar luisteren.

Vorig weekend heb ik van dichtbij meegemaakt. Jullie paardje ziet er super uit en het moet genieten zijn geweest om haar weer onder zadel te kunnen showen.

Echt heel knap.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:44

allemaggie..

ik wist dat buzzs PSSM heeft, maar dat het zoveel werk, passen en meten was, had ik niet door.
heel veel respect. ik denk dat ze bij menig ander dat hek naar de eeuwige weides al doorgeleid was..

we zijn geen vriendjes, maar hier heb ik toch wel heel veel respect voor.
vooral die laatste foto... prachtig plaatje..

EllyStel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:16

kijk dit is de manier om mensen te helpen als ze ook een PSSM paard heeft. Via via kwam ik te horen dat iemand langs de kant bij de paint NK ook zich afvroeg of mijn paard het heeft en wat zou dat zonder zijn. JA inderdaad heeft mijn paard (Nevada) Fridaynitefantasy het ook. Ik wist haar afkomst het ook had dus ik heb heel vroeg haar laten testen omdat ik haar kan behandelen dat ze geen problemen zou krijgen. Zo als jullie hier boven lezen is het zo belangerijk wat je geeft en ook de beweging. Gelukkig heb ik tot nu geen problemen en ik ken een heleboel pssm paarden die al heel lang in de sport zitten en nog steeds goed doen. Ik ben erachter gekomen dat als je het niet weet en dan verkeerde voer en de moment dat je ze gaan trainen dan komt het tevoren dus misschien (en hoop) dat ik het vroeg genoeg heb ontdekt. Ik praat niet de ziekte goed, het is echt jammer dat mensen hier mee door fokken want de eigenaren zijn de dupe want je gaat zo van je maatje houden. Dank je wel Paul en Susan

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:22

Of ze symptomatisch worden heeft niets met voerbeleid te maken....