[WN] Omscholen naar western verstandig met een spierprobleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SFC

Re: Omscholen naar western verstandig met een spierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:09

Paardrijden hoeft niet met veel beenhulpen, hoef maar af en toe met mijn dikke teen te wiebelenen (soms letterlijk) en ze gaan sneller of wijken. Waar moet je veel been voor geven? Dressuur, western... maakt niet uit.

Als jij op een stal doorgeeft dat je een spierziekte hebt en niet veel met je benen kan, krijg je vast wel een leuk manegepaard die prima loopt zonder dat je de hele tijd moet porren.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:05

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 09:32

Gisteren ben ik gaan kijken naar de beginners les en was best onder de indruk.
Er reed iemand bij die al veel ervaring had en zo kon ik goed vergelijken.
Mijn eerste indruk was dat het nog zwaarder was dan dressuur maar wat zag het er goed uit.
Vandaag heb ik mijn eerste les ik heb gekozen voor een prive les omdat ik denk dat ik nog niet met de groep mee kan het was in ieder geval veel intensiever dan ik had gedacht.
Heb er zin in. :)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 19:58

Nou de les zit erop het stelde niet zo veel voor hoor echt alleen basis en wat draven het is niet zo heel makkelijk.
En zeker lichamelijk ook best inspannend.
Op het zadel zat ik als een huis en kon zo waar ook weer normaal afstappen.
Ik verwacht morgen wel spierpijn maar alles heeft het goed gehouden alleen miste ik kracht maar dat is wel op te lossen vertelde ze me
heel erg blij.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:30

Fijn dat het een goede ervaring was!
Ik vind een western zadel ook meer stevigheid bieden, dat is nou net het gene wat mij dan veilig voelt.
En spierpijn hebben de meeste mensen als ze een tijdje niet hebben gereden ;)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 15:50

De tweede les vandaag gereden en eigenlijk ging het niet slecht.
Tempo zat er nog niet echt in maar ik krijg het gevoel weer terug.
Het ziet er uit als een echte beginner maar ik voel het paard en dat vind ik belangrijk.
Met de hulpen was ik te zacht maar het is goed dat ik een hele fijne instructie heb die mij ook daarop aanpakt heb er alle vertrouwen in dat het uiteindelijk goed gaat komen en van privé les gewoon in de les mee kan komen.
Voor 50+ valt het echt niet mee het hoofd wil wel maar het lichaam is niet meer zo meegaand.
En voor morgen verwacht ik weer de spierpijn en dat is wat minder.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:09

Goed zeg! Het word vanzelf wel makkelijker en je word vanzelf ook handiger :)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 05:08

Het gaat er om dat ik de hulpen goed en duidelijk geef en natuurlijk is het ook nog een manege paard die echt wel voelt dat er weer zo,n beginner op zit.
Dit betekend dat hij zich meer gaat inspannen dan echt moet.
maar in ieder geval kreeg ik hem al wat naar beneden en wat meer ontspanning.
het begin van de spin zit er ook in het achterwaarts gaan kon ik nog met het inbuigen en wijken heb ik nog wat moeite.
Ik ben dan ook op zoek naar een bij rijd lease paardje maar heb in mijn advertentie nog geen enkel bericht gehad had ik ook eigenlijk niet verwacht.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 09:15

Even een update voor wie er interesse heeft.
Het rijden gaat boven verwachting de spierpijn word minder en vandaag ga ik bij een paardje kijken.
Ik ben er achter gekomen dat het rijden beter gaat met mijn spieren dan lopen.
Ik heb vandaag gebeld voor een Quarter merrie en ga vanmiddag al heen om te kopen als het bevalt.
Ik hoop dat het allemaal lukt ben super blij.
Het is ineens allemaal heel snel gegaan en een stal heb ik ook al ik heb echt veel geluk gehad.
De stal is vlak bij het strand dus dat is ideaal voor buitenritten.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 09:25

Oh, spannend!

Gaaf hoor, voor je eigen paard gaan kijken. Die kan je helemaal opleiden zodat ze goed past bij jouw beperkingen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 10:03

Nou zij is al helemaal opgeleid en al een iets oudere merrie.
Ze heeft wedstrijden gelopen in trail en plesure ik zal het wel niet goed typen maar in ieder geval erg ervaren.
Een bij rijd paard kon ik niet vinden en dan maar zo.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:17

Super toch. Zo te lezen heeft ze een brede basisopleiding.

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat je je eigen paard verder kan opleiden hoe jij haar wil hebben, d.w.z. met de hulpen die jij wel kan geven.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 10:21

Ik ga straks kennis maken en het paardje bekijken wat ik belangrijk vind is dat ze nog wel wil werken en licht aan de hulpen is voor mijn been spieren anders gaat het over.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:08

Wat super zeg! Fijn dat het ook zo goed bevalt. :j
Hoe was de kennismaking met het paard?

Ik heb zelf ook verminderde spierkracht in mijn benen als gevolg van een chronische ziekte en mislukte operaties. Ik merk het bij zeer intensief rijden tijdens de les wel eens. Maar verder merk je er niets van. Mijn instructeurs hebben het nooit gemerkt tot ik het een keer zei omdat ik een bepaalde oefening even niet trok.
Mijn haflinger is zeer licht aan de hulpen en vooral goed op zit te rijden. Ik rijd wel met sporen, zodat ik een hele kleine hulp kan geven met minimale inspanning. Mijn kuitspier vaak aanspannen is namelijk lastig en een spoortje helpt me daarbij. Mijn haf heeft dat overigens allemaal wel moeten leren. Dat is hard werken, maar het resultaat is wel dat ik nu met minimale hulpen van alles voor elkaar krijg. En dat maakt dat ik het rijden een stuk langer vol houd, omdat het minder werken is.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 09:47

Het paardje had helaas een een nare diepe hoest en was ook ouder dan 20 dus durfde ik het niet aan.
Het kon niet teveel inspanning meer aan dus leek het mij verstandiger om verder te zoeken.
De prijs was laag dus daarom stond mijn intuïtie op scherp.

Dus Amanda het is helaas niet gelukt maar verder zoeken naar een bij rijd paard voorlopig en blijven lessen.
Dus jij hebt ook problemen met de benen je hoort het best wel vaker en ben blij dat je er een weg in hebt gevonden.
Ik hoop dat het mij ook gaat lukken gelukkig genoeg ervaring met paarden en weet wat het kost en wat je er voor over moet hebben waar je op moet letten bij aankoop enz.
Dus het zal wel moeten lukken allemaal even geduld nog en geen impuls aankoop doen al was dit paardje erg verleidelijk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:01

Gaat vast een leukerd op je pad komen die helemaal bij je past.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:46

Ik ben bijna een jaar aan het zoeken geweest en heb nu een dier dat ontzettend goed bij me past, geen haast dus dan vind je vanzelf een leuke!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:52

Er komt er inderdaad vanzelf 1 op je pad. Ik had er maar 2 weken voor nodig :+
Maar al was het een jaar geweest, dan had ik gewoon een jaar gewacht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:23

Wat goed dat het zo bevalt.

Ik begrijp wel dat je een eigen paard wil. Dan kun je wat vaker rijden en krijg je meer ritme. En je kan natuurlijk een paard kiezen dat bij jou en je klachten past.

Jammer dat dit paardje niks is geworden. 20 zegt niet altijd iets. Onze merrie was vorig jaar 20 en vermagerd etc, maar is heel goed opgeknapt en we rijden haar nu regelmatig een beetje basis.

Ga je naar jonger en goed gereden kijken, kom je in een hogere prijsklasse. Zorg iig dat je iemand bij je hebt met verstand van zaken en laat het paard altijd keuren! Ben je ook op de hoogte van de 5 paneltest? Er worden nu nogal wat paarden aangeboden voor minder die positief zijn getest op bijv PSSM. Sommigen zijn daar eerlijk over, anderen zullen niks zeggen als ze merken dat je niet op de hoogte bent en dan kan het een behoorlijke tegenvaller worden. Trap ook niet in verhaaltjes dat een PSSM paard met juiste dieet en beweging goed te houden is. Het kan, maar het vergt zo enorm veel en werkt lang niet bij alle PSSM paarden.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:31

Is een stockzadel niets voor je??? Ik heb zelf ook artrose in mijn knieën en je zit er heel vast en stabiel in. Door de poleys kun je er vrijwel niet afvallen en als je paard goed getraind is, hoef je ook niet zoveel been te geven. Je zit net zo lang als op een dressuurzadel :)

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:13

Het scheelt wel veel aan belasting dat je niet steeds hoeft te staan zitten. Dat je gewoon kunt en mag blijven 'zitten'. Nu zeg ik niet dat je je benen dat verder niet gebruikt. Maar ik heb ook last van mijn been en bedacht me dat het niet hoeven lichtrijden veel aan belasting kan schelen. Je hebt vooral alleen de hulpen. Of klopt dit niet wat ik zeg?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:28

Maar bij western rij je gewoon licht. Het hoeft natuurlijk niet, maar dan hoeft het in principe bij dressuur ook niet. Paard blijft een paard en moet zijn lijf goed gebruiken om comfortabel te zitten.
Ik sla het lichtrijden weleens over als ik lang heb gestapt, maar dan ga ik zelf bij een wat ruimere draf vaak alsnog lichtrijden, al is dat later tijdens het rijden.

Je mag vooral meer op je kont gaan zitten en leert wat meer los te laten in je lijf. Daarnaast hoef je een goed gereden paard niet te babyzitten.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 05:10

Dit paardje was 24 jaar met brand merk en eigenlijk goed in de buurt van wat ik zocht maar ja perfect bestaat niet.
Het keuren sla ik meestal over maar bij deze had ik het zowiezo wel laten doen ivm het hoesten.
Verder was ze goed bewaard hoor.
Wat het PSSM betreft daar had ik zeker over doorgevraagd als ik dacht dat het wat kon worden.
Die Quarters zijn dure paardjes en een goede daar heb ik nu het geld niet voor.
Ik was eigenlijk op zoek naar een haflinger daar ben ik echt gek op of een kruising daarvan.
Tot een jaar of 18 niet veel ouder of het moet helemaal gezond zijn op wat eczeem na want aan zee gaat dit aardig goed.
Wat betreft het licht rijden dat gaat wel maar niet te lang eigenlijk zoek ik gewoon een paardje met vlakke gangen die niet te hoog opgeeft en ik ben klein dus zo rond de 145 a 150 dat is voor mij een mooie maat.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 07:23

Als je een paardje zoekt met vlakke gangen zit je bij een quarter of paint goed, de meeste hebben zo een vlakke gang.

Enkele jaren terug zochten wij een ervaren quarter voor mijn dochter die overgestapt was naar western en na een zoektocht van een jaar kwamen we thuis met een ...........groene paint merrie.
Wij hebben heel intensief deelgenomen aan de basistraining van haar paardje en daar hebben we nu nog geen seconde spijt van gehad.

Zoek verder en wacht af wat er op je weg komt en je zal je paardje vinden.
Veel succes bij je zoektocht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:34

Ik ken je budget niet, maar zou toch naar een paint of quarter kijken en geen haflinger. Of het moet een haf zijn die al goed doorgereden is en een moderner type.
Oudere quarters worden juist wel vaker wat goedkoper aangeboden, maar dat moet je maar net weten.

Ik begon over de 5 paneltest, omdat die paarden ook goedkoper worden aangeboden, maar dat is duurkoop. Daar komt zoveel ellende bij, dan ben je met een quarter van 5000 euro goedkoper uit.