[WN] Western informatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rossfechten

Re: Western informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:23

@ Brittneyx

Dat is wat ik me afvraag, wat is nu echt de essentie.
Als het goed gaat draait het niet om die bitten zadels of teugels, en paarden blijven ook paarden, Iedereen wil een als het goed is een lekker lopend paard, die luistert met minimale hulpen.

O en ik rij officieel dressuur, met een trekpaard, maar rij met een hand, en ook op een neckrope, en in de lessen loopt het paard het beste op een bidloos hoofdstel.
O en ik heb endurace beugels bij een aantal paarden voor de veiligheid.
En leer neckreining aan omdat dat werkt bij sommige paarden.
O en de helft van de paarden thuis heb ik ook beleerd voor de kar.

Maar zoals TS in de opening vraagt wat zijn echt verschillen en eigenschappen van western, en wat zijn dingen die nuttig kunnen zijn om over te nemen ?
en alleen superpony geeft een fatsoenlijk antwoord.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:21

het is gewoon een andere manier van rijden. Toen ik overschakelde naar western was dat ook nog met mijn Engels zadel. Maar ik moest mijn paard duidelijk anders rijden.
Nu rijd ik met een hackamore en een westernzadel, er is geen verschil in rijden. Maar mijn paard loopt duidelijk anders en fijner. Wat voor de éen een lekker lopend paard is, is voor de andere niets.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:27

@rossfechten, ik denk dat het afhangt van je doel. Sommigen zeggen het lopen van de wn wedstrijden maakt dat je een wn ruiter bent en de ander zegt dat het van het tuig afhangt. Ik persoonlijk vind het trainen van de hulpen af ipv naar de hulpen toe met als uiteindelijk doel het bijna geheel zonder contact rijden vrij essentieel. Maar dat zegt vooral iets over mijn rijstijl en mijn rijvisie. Dat kunnen andere, toch wel echte wn ruiters, weer heel anders zien :-)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:37

Signaalrijden kán anders zijn, als je goed dressuur hebt gereden is dat er verschil er imo niet of toch veel minder. :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:41

Als ik de antwoorden lees dan is de basis ongeveer hetzelfde, maar uit het zich wat anders.
En zijn de wedstrijden en degenen die daarvoor rijden totaal anders. Als ik de rest van het topic lees is het met western ook niet optimaal, en in de dressuur sta ik zelden voor mijn lol te kijken.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:48

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:58

Ik heb vroeger altijd dressuur gereden en ben op western over gestapt omdat ik het gevarieerde leuk vind.
Je kunt aan meerdere onderdelen meedoen op dezelfde dag en je ontdekt vanzelf wat jou of je paard het beste ligt.
Het basis principe is eigenlijk wel hetzelfde, je wil een soepel paard , dat lekker over de rug loopt, nagevelijk is en kan verzamelen, maar de houding van hoofd en hals is lager.

De Paint waar je verliefd op bent geworden is meestal een fijn paardje om western mee te rijden, omdat ze fijne vlakke gangen hebben, waarbij je makkelijker kunt doorzitten.
Dit is ook één van de verschillen tussen het dressuur paard en het Western paard.

IK ben ook naar Wanroy geweest en het had weer de ouderwets gezellige sfeer.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:12

Nou ts krijgt vast een lekker warm welkom gevoel van dit topic :))

Wat overigens niet alléén sarcasme is: vond op de eerste pagina een paar wél hele toffe reacties staan! :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:40

Ach TurdusMerula, de meeste reageerden netjes hoor, maar misschien is dat wel de reden dat ik geen western ga rijden, degenen die ik tegen ben gekomen in het echte leven en western reden waren zo kortzichtig en overtuigd van hun superioriteit dat ik me daar echt niet in interesseer.
Zoals in zo'n topik een discussie over wran met mekaar beginnen dat is gewoon zielig. Iemand vraagt basis info.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:33

Rossfechten schreef:
maar misschien is dat wel de reden dat ik geen western ga rijden, degenen die ik tegen ben gekomen in het echte leven en western reden waren zo kortzichtig en overtuigd van hun superioriteit dat ik me daar echt niet in interesseer. .

Maar elke sport kent minder leuke/bij jou passende beoefenaars toch? Als je daar een bezigheid op beoordeeld valt vrijwel alles af vrees ik.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:22

Klopt Troi,
maar als dat de enigste zijn die je tegen bent gekomen ?
En als ik de reacties lees zijn er ook nog zat positieve wn rijders

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:55

Rossfechten, ik snap wel wat je bedoeld hoor. Maar met name een aantal jaren terug moest je jezelf erg verdedigen als je western reed. Je werd namelijk zo vaak aangevallen en heel veel mensen liepen rond met vooroordelen. Je krijgt dat western ruiters elkaar toen gingen steunen en misschien iets overdreven hun manier van rijden en trainen motiveren.

De sport groeit enorm en steeds meer mensen raken serieus geinteresseerd, ook als ze engels blijven rijden.

Het is helaas zo dat je binnen de western een groep ''anti'' reining hebt. Of mensen die ''anti'' Wran zijn. Dat is vaak persoonlijk en heeft een ts helemaal niks aan.

Er zijn reiners met een iets harde aanpak, maar pleasure ruiters net zo goed en het is in de dressuur en springsport niet anders. Als je een eerlijk beeld wilt geven, moet niet alle aandacht alleen daar naartoe gaan.

Wij waren afgelopen weekend naar het NK en als je met de juiste mensen bent is het hartstikke gezellig. Het was goed georganiseerd en ik heb geen gekke dingen gezien qua rijden.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:50

Ook ik ben bij de SWRN show geweest en moet Rom gelijk geven. Er is ooit een tijd geweest dat je door de voorrondes moest om de finale te mogen starten en ook een tijd dat ik rond 24:00 de bak in ging om te starten. De aantallen dit jaar lagen beduidend lager wat niet wil zeggen dat het minder gezellig was. Of de NQHA/DPHC NK drukker wordt weet ik niet. Ook bij de DRHA zie je minder starts dus iets zal er wel aan de hand zijn al is het maar de "crisis".

Broncoyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:07

Ter informatie, de SWRN is een stichting die wedstrijden organiseerd, en doet dit voor de wran en de Dawra en soms voor nog andere westernmanege,s of rasverenigingen, In Wanroy was het de ned.kampioenschappen voor de Wran, en de stichting is dus geen vereniging van westernruiters, en inderdaad funnygirl het is wel eens drukker geweest, petje af voor de vrijwiligers die de SWRN steunen, en het was er voor iedereen genieten,want het was ook nog heel mooi weer..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:15

Tot voor vorig jaar deed de SWRN ook het NK van de DPHC hé Let, die zijn er mee opgehouden en doen nu hun eigen NK, net als de NQHA.
Ter completering van je informatie :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:46

Volgens mij zijn alle afkortingen en verenigingen best erg verwarrend als je er niet mee bekend bent. :)

Ben benieuwd of ts ondertussen al wat wijzer is? :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:47

SWRN = Stichting Western Rijden Nederland
WRAN = Western Ruiter Associatie Nederland
DPHC = Dutch Paint Horse Club
APHA = American Paint Horse Association
NQHA = Nederlandse Quarter Horse Association
AQHA = American Quarter Horse Association
DRHA = Dutch Reining Horse Association
NRHA = National Reining Horse Association (USA)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:58

Rossfechten schreef:
Ach TurdusMerula, de meeste reageerden netjes hoor, maar misschien is dat wel de reden dat ik geen western ga rijden, degenen die ik tegen ben gekomen in het echte leven en western reden waren zo kortzichtig en overtuigd van hun superioriteit dat ik me daar echt niet in interesseer.
Zoals in zo'n topik een discussie over wran met mekaar beginnen dat is gewoon zielig. Iemand vraagt basis info.

en jij denkt die te geven door een paar doelloze vooroordelen hier neer te gooien?
ja nee, dan snap ik het....

sfeer was oke op het NK.. het blijft jammer van het aantal deelnemers, maar daar zal de crisis ook wel zijn handje in gehad hebben.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 16-09-14 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel uit tekst gehaald.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:21

Om western te ervaren zou ik gewoon eens diverse ranches bezoeken, en me verdiepen in de verschillende takken van sport.

Het uitgangspunt van de western is anders dan het uitgangspunt van de dressuur, echter zijn er veel dingen die gewoon terug komen. Verzamelen, rechtrichten, zijgangen, soepel maken, zacht in de mond houden... etc etc.

Voor mij is het een enkeltje geweest vanaf de dressuur en geen retourtje. In alle sporten zitten rotte appels, in alle sporten zijn zaken die het daglicht niet verdragen... aan de ruiter de kunst om de juiste keuzes te maken voor zichzelf en zijn of haar paard.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 16-09-14 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:21

Over deelnemers SWRN en crisis: SWRN totaal 269 starts (verdeeld over 4 dagen)
Paint NK tot nu toe 241 starts (met nog formulieren te gaan), verdeelt over 1.5 dag.
Trek je conclusie :D
Laatst bijgewerkt door Mondy op 16-09-14 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:27

Citaat:
Paint NK tot nu toe 241 starts (met nog formulieren te gaan), verdeelt over 1.5 dag.

Is niet helemaal eerlijk, want van die 4 dagen SWRN was er 1 dag voor de AQHA (waar echt geen hond, ehm, paard dus aan mee deed :D ) en eentje voor de DAWRA en wat WRAN Jeugd. Blijft er 2 dagen WRAN show over. Dus je kunt het niet helemaal met elkaar vergelijken ;)

Overigens heb ik mee gedaan bij de SWRN/WRAN NK en vond het een supershow. De stallen waren prima, het eten was lekker (nieuwe catering!), de sfeer was goed en de show bijna tot op de minuut perfect geregeld!

De jaren hiervoor ben ik vrijwilliger geweest en ik zie ook wel dat er vroeger meer deelnemers waren. Waarom dat zo is; daar heb ik echt geen verklaring voor. Ben er wel heel nieuwsgierig naar, want het is echt gewoon een prima show.

Maar waarschijnlijk ga ik nu veel te veel offtopic :D

TS: ga gewoon lekker lessen en het uitproberen! Al die namen en verenigingen, dat is allemaal niet belangrijk. Eenmaal begonnen = nooit meer anders willen :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:13

Rumpleteaser schreef:
Waarom dat zo is; daar heb ik echt geen verklaring voor. Ben er wel heel nieuwsgierig naar, want het is echt gewoon een prima show

O, ik wel hoor. Maar dat is idd erg off-topic ;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:09

Romkabouter schreef:
Trek je conclusie :D

Daarover is nog te zeggen dat je bijv als Amateur bij de DPHC veel meer onderdelen kunt starten, zowel de Amateur als de Open onderdelen.
Bij de WRAN zou ik buiten de reining, bijv 4 onderdelen kunnen starten, dan zou dat bij de DPHC (als Amateur ;) ) 8 onderdelen zijn.
Dus een beetje misleidend deze cijfers.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 08:25

sliding schreef:
Daarover is nog te zeggen dat je bijv als Amateur bij de DPHC veel meer onderdelen kunt starten, zowel de Amateur als de Open onderdelen.

Bij de AQHA show die op donderdag was toch ook? (55 starts)
Dus zo misleidend zijn die cijfers niet, en bij de SWRN show hadden ze ook nog DAWRA, 4 Jackpot onderdelen en nog 3 Speciale onderdelen.
Dat het niet helemaal vergelijkbaar is ben ik wel met je eens, maar helemaal misleidend is het ook niet.
En bovendien zou je toch wel van een WRAN NK mogen verwachten dat er meer dan 142 starts die er nu waren.

Maar goed, ook die discussie hoort hier misschien niet thuis aangezien de TS alleen maar info wil over western :D

Broncoyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:18

Volgend jaar,kan het wel weer helemaal anders zijn,elke club kent zijn up,s en downs, Paul ik wens je veel plezier op de overvolle deelname bij de paint N.K.. succes