Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16272
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 09:59

Ja ik heb de topics doorgenomen. Maar op het papier staat ze nog op naam bij de oud-oud eigenaar. En die wilt geen handtekening zetten :(

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:03

Dan heb je volgens mij drie opties:

1. Zelf even contact opnemen met die oud oud eigenaar. Een beetje goodwill doet vaak wonderen
2. Verder gaan met een papierloos paard. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, je kunt alleen geen AQHA starten. En je hebt misschien wat teveel voor je paard betaald. Wat staat er in je koopcontract? Het is al wel een poosje geleden las ik dat je je paard hebt gekocht...
3. Even bellen met de AQHA in Amerika (is niet eng, die zijn erg aardig. Desnoods even je verhaal oefenen in het Engels) en je probleem voorleggen. Misschien dat zij nog een oplossing zien.


Aanvulling: ik zou toch echt even je topic laten verplaatsen. Misschien dat in het westerndeel de kenners nog meer opties zien.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16272
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 10:09

Dankjewel voor je uitgebreidde antwoorden!
Stap 1 gaat niet lukken.. hebben contact gehad met haar. Hele verhaal uitgelegt en wilt niet meewerken omdat het voor haar erg emotioneel ligt...

er is nooit een koopcontract opgesteld. Ik heb holly van onze buren gekocht. Omdat ik hun goed ken. Ze willen ook helpen met een paspoort voor Holly maar ze hebben zelf nooit een paspoort van haar gehad. Ik heb Holly eind december2013 gekocht idd :)

stap3 is een goeie om te doen! Mijn. Engels is helemaal niet goed dus dat wordt goed oefenen :D

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:13

Afgezien van je vraag in dit topic is een koopcontract het ENIGE bewijs dat een paard daadwerkelijk van jou is. Paspoort, facturen; ze zijn allemaal geen eigendomsbewijs. Misschien geen slecht idee om dit toch nog even op te stellen met je buren :)

Zijn je buren destijds wel een koopcontract aangegaan met de oud oud eigenaar?

Stap 3 dus; komt helemaal goed. En anders door met een papierloos paard. Dat doet verder niks af aan je paard. Het beperkt alleen de mogelijkheden om bij de AQHA te starten (muv all breed classes natuurlijk). Maar genoeg andere mogelijkheden hoor, zoals de WRAN, de DRHA, etc.

troi
Berichten: 17042
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:16

Wel dubieus hoor dat ze geen handtekening willen zetten. Is een krabbel ter waarde van pakweg 2000 euro (aangezien dat makkelijk het waardeverschil is tussen een quarter en een 'vuilnisbakje'). Daarvoor kun je toch wel even je emoties 5 minuten voor in de ijskast zetten...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:27

Maureen aan kopieën heb je niks. Om bij de AQHA (en de APHA en APHC ook) een paard op naam te krijgen, ben je nodig de originele papieren en een transferreport. Waarbij op dat transferreport de handtekening moet staan van de laatste eigenaar zoals de AQHA te boek staat.

Zover ik jou verhaal gesnapt heb, hebben de vorige eigenaren het paard al niet op naam gekregen. En volgens de AQHA zijn zij dan ook geen eigenaar (let wel dit gaat alleen maar om de papieren he, het Nederlands recht van bezit is weer een ander verhaal!!) en kunnen zij ook niks voor jou betekenen.

Dat zou dus betekenen dat jij de eigenaar daarvoor (die dus geen transfer wil ondertekenen) de laatste eigenaar is. Zij staat dan als het goed is bij de AQHA geregistreerd als eigenaar van dat paard. En alleen zij kan dus dat paard op jou naam over doen, door die transfer te ondertekenen. ZONDER dat kan je het echt vergeten. Gaat je niet lukken. Niet met DNA, niet met brieven van, de AQHA doet niks dan.

Ik heb dit echt tot in den treure uitgezocht, omdat een vriendin van me een paard wat zij gefokt heeft terug heeft gekregen via de dierenbescherming. Paard was in beslag genomen. Paard was volgens de Nederlandse wet dus van de dierenbescherming, maar de AQHA houdt vast aan de laatste eigenaar die bij hun op papier staat. Ik heb zelfs met de AQHA gebeld hierover, en of er ook nog maar iets van een mogelijkheid was om de papieren terug bij het paard te krijgen. Hij is er gewoon niet.

Voor jou dus de enigste optie: contact maken met de laatste eigenaar volgens de gegevens van de AQHA. Daarmee om tafel en vragen of die een transfer report en een Duplicate certificate report wil ondertekenen. Als die daarmee accoord gaat, vul je die formulieren verder in met jou naam enz enz. Vult je creditcardgegevens in voor de betaling van de beide (dat jij betaald kan je dus ook gebruiken naar de vorige eigenaar, het zal haar zo geen geld kosten), en dat stuur je in naar of de AQHA of de NQHA die dat dan doorsturen naar de USA.

Er is echt geen andere mogelijkheid. En als die vorige eigenaar (op papier bij de AQHA) niet mee wil werken. Zet het echt uit je hoofd. Dan heb je een papierloos paard.

Hoe het op dat moment gaat werken met een duplicaat aanvragen van het paspoort?? Daarvoor zul je met Stroe moeten bellen. Hij is gechipt, maar omdat zijn papieren weg zijn weet ik niet of zij nu wel zo een nieuw paspoort uitgeven.

Crazycat, ik wist idd niet dat de NQHA ook voor de andere Amerikaanse rassen papieren paspoorten uitgaf. Maar goed dan nog moeten de papieren wel bij het paard zijn ;)


Rumpleteaser schreef:
volgens mij moet je een transferform (van de AQHA) gaan invullen met de oude eigenaar, zodat bij het stamboek bekend is dat jij de nieuwe eigenaar bent van het paard. Je hebt daar ook wat papieren en handtekeningen voor nodig, maar dat weet ik zo even niet uit mijn hoofd.' Vervoglens stuur je alles op naar Amerika en krijg je een aangepast stamboek papier thuis. En daarmee kun je het paspoort laten aanpassen/opnieuw aanvragen.


RT dat werkt dus alleen maar als beide partijen ook meewerken aan dat invullen. En dat dus ook gedaan wordt door diegene die bij de AQHA geregistreerd staat als eigenaar ;)
Dat verhaal van mijn vriendin is niet de eerste hoor. Ik ken er echt legio verhalen van paarden waarbij de papieren verdwenen waren. Door echtscheiding of wat dan ook. Uiteindelijk worden dat allemaal papierloze paarden omdat er geen andere mogelijkheid bij de AQHA is om die papieren terug te krijgen.
Bij elk dispuut tussen een geregistreerde en een "nieuwe" eigenaar, komt de AQHA niet tussen. Tenzij er een gerechtelijk besluit ligt, waarbij paard zijn originele naam gebruikt en genoemd is en duidelijk is wie de eigenaar is. Die is dan de eigenaar en kan van hun de papieren krijgen.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:30

@ Rina: klopt. Maar die posts had ik geplaatst voordat ik wist dat de oud oud eigenaar en de oud eigenaar (wat een eigenaren!) de zaken niet geregeld hadden :)

Dank je wel voor je aanvulling over de AQHA: ik wist niet of zij nog iets konden betekenen in een dergelijke kwestie. Weer wat geleerd! Kan ik me ook wel veel voorstellen trouwens...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:36

RT ja ik heb al vaker met dat bijltje gehakt voor anderen. En echt er is gewoon geen andere optie.

Ergens heeft de AQHA ook wel gelijk hoor om niet zomaar even papieren uit te geven aan jan en alleman. Alleen in sommige gevallen zorgt het ervoor dat er paarden hun papieren verliezen. Dat is wel jammer.
En het punt daar wordt dan weer dat als die paarden verkocht worden, dan als Quarter (Paint of Appie) verkocht worden, maar het papierwerk er dus niet is. En de waarde dus eigenlijk ook veel lager ligt. En een nieuwe, niet zo bekend met hoe het werkt bij die stamboeken eigenaar, dus veel te veel betaald en denkt de papieren op te kunnen vragen bij de stamboeken.

Hatsjie
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:50

Ha, gelukkig heb je het stamboekpapier al :)
Nu het paspoort nog, wel belangrijk aangezien het tegenwoordig wettelijk verplicht is om het paspoort bij het paard te hebben, tijdens vervoer, maar ook op stal.
De pensioneigenaar heeft een identificatie plicht voor de paarden die bij hem/haar op t erf staan.
Hier niet aan voldoen, kan resulteren in een boete varierend van €500,- tot €2500,-.
Dus via de NQHA en/of AQHA de boel zo snel mogelijk proberen te regelen.

Even Off Topic, betreffende de paspoorten, bij ons op stal heeft de stalhouder rekken met afsluitbare brievenbussen neergezet.
Iedereen heeft zn eigen brievenbus, waar het paspoort inligt.
De stalhouder heeft een moedersleutel en kan bij controle dus bij alle paspoorten.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16272
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:20

Oke bedankt voor alle reacties! Ik ga proberen om nog een keer met de oud-oud eigenaresse contact op te nemen. Hopen dat het nu wel gaat lukken...
Het stamboek papier wat ik nu heb is 3x gekopieerd. Dus daar heb ik volgens mij ook niets aan...
Dus er is ook geen mogelijkheid om een rasloos paspoort aan te vragen? Want als ik ooit wedstrijden wil starten kan ik altijd bij wran starten idd.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16272
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:26

Ik kan holly trouwens ook niet vinden in het stamboek als ik zoek := weet niet of ik het kan opzoeken via het registratienummer?

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:37

@ Hatsjie: lees even de andere posts door ;)

@ Maureen: je kunt alleen een paard opzoeken als je lid bent. Ik heb even gekeken en op haar naam kan ik haar inderdaad niet vinden. Wil je haar nummer ff naar me pb-en? Dan probeer ik het daar even op. Ze is toevallig niet ouder dan 25 jaar?

Of je een paspoort kunt aanvragen zonder papier weet ik niet :) Als ze geen chip heeft, kun je er eentje laten plaatsen door de DA en met het bijbehorende formulier een paspoort aanvragen. Daar zitten wat haken en ogen aan qua medicijnenregistratie, maar verder voldoe je aan de regels. Maar ze heeft wel een chip, toch? Je hebt wel kopieën van het papier, geen idee of je daar iets mee kunt. En ook geen idee of het een probleem is (voor westernwedstrijden) of een paspoort wel of niet op je naam staat. Daar hebben andere vast meer kaas van gegeten dan ik :D

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16272
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:58

Holly heeft een chip :) En holly is nu 11 jaar.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:58

Gevonden op het nummer staat inderdaad geregistreerd.

Geen idee of je bepaalde papieren nodig hebt voor het aanvragen van een paspoort (bij een andere instantie dan via de NQHA). Maar dat kan ik eventueel als member voor je aanvragen:

Pedigree Records $3 - $15
Ownership/Performance $1 - $3
Show Records $1 - $5
Show Performance Pedigree $14 - New
Sire Records $4 and up
Dam Records $3 - $16
Grandsire Records $4 and up
Race Challenge Menu


Maar hoe dat dus werkt omdat ze al gechipt is: geen idee.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16272
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:00

Dankjewel! Geen idee wat dat voor formulieren zijn. O:)
Staat er ook bij wie haar vorige eigenaars zijn? Geen idee wat daar allemaal bijstaat haha

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:02

RPA ---> WN-AM

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:05

Maureen95 schreef:
Holly heeft een chip :) En holly is nu 11 jaar.



Even de dierenarts de chip laten uitlezen dus.


Maureen95 schreef:
Dankjewel! Geen idee wat dat voor formulieren zijn. O:)
Staat er ook bij wie haar vorige eigenaars zijn? Geen idee wat daar allemaal bijstaat haha


Je kunt de omschrijving van deze formulieren terug vinden op de site van de AQHA, dat scheelt mij veel tikwerk :D En members kunnen inderdaad opvragen wie de vorige eigenaren waren, maar dat is dus niet gratis.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16272
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:07

aaah oke. Dankjewel! Kan je ook zien of ze wedstrijden gelopen heeft? Tegen mij is altijd gezegt dat ze wat reiningwedstrijden gereden had.
Echt superbedankt voor al jullie hulp! Waar bokt al niet goed voor is +:)+

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:07

Maureen95 schreef:
aaah oke. Dankjewel! Kan je ook zien of ze wedstrijden gelopen heeft? Tegen mij is altijd gezegt dat ze wat reiningwedstrijden gereden had.
Echt superbedankt voor al jullie hulp! Waar bokt al niet goed voor is +:)+


Mits het aqha wedstrijden zijn wel.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16272
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:12

Oke. Balen dat ik een creditcard moet hebben. Die heb ik dus niet :(
Wil me inschrijven als aqhalid...

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:28

Doe nou niets overhaast :) Straks zit je met een lidmaatschap waar je niets aan hebt. of heb je een verkeerd lidmaatschap aangevraagd :D

Je kunt toch even de chip laten uitlezen? Dan weet je in ieder geval waar het verdwenen paspoort ooit is geregistreerd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:35

Je kan voor een papierloos paard wel een paspoort aanvragen. Je moet een paspoort aanvragen en dat zou ik nu als eerste gaan doen. Komt gewoon niks bij de ouders te staan. Niet wat je wil misschien, maar je bent al die tijd dat je haar hebt al verplicht een paspoort te hebben. Als NQHA dat niet wil doen, dan kun je nog altijd bij andere terecht. Ik heb 1 quarter met papier die een paspoort heeft van het NRPS, die zitten in Ermelo.
Onze shet heeft bijv geen papieren en hebben wij toen het verplicht werd om te chippen, een paspoort aangevraagd. Mijn New Forest staat op papier niet op mijn naam, maar toen ik een nieuw paspoort nodig had, omdat hij geen medisch inlegvel had, was dat geen probleem.

Ik zou ook zorgen dat je iets van een aankoopbon hebt, want je weet maar nooit.

Dat de voorlaatste eigenaresse niet wil meewerken is wel vreemd. Ik zou ook emotioneel zijn, maar als ze om het beestje geeft, moet ze voor hem toch het beste willen. Jou tegenwerken heeft al lang geen nut meer nu.
Het kan wel zo zijn dat ze iets wil verbergen. Jij kan wel kopie van papier hebben, maar klopt die wel?

Ik zei het ook al bij het PSSM topic, er zullen ook veel quarters en paints expres zonder papier op de markt komen. Maar goed, dan zullen ze niet aankomen met het verhaal dat het een quarter is en een kopie van papier.

Ze kan reiningwedstrijden gelopen hebben, maar dat kan ook L3 bij de Wran zijn.

Als je verder geen ambities hebt, niet wil fokken en niet teveel voor dit paard hebt betaald, zou ik gewoon lekker een paspoort aanvragen en lekker rijden.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16272
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:42

Ik wil niet perse wedstrijden gaan rijden. vooral recreatief :) Geen fokplannen met haar. Dus eigenlijk is het voor mij makkelijker en goedkoper om een rasloos paspoort aan te vragen...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quarter duplicaatpaspoort aanvragen. Wat een gedoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:49

Daar zou ik tevens haast mee maken, want dat ben je verplicht en va eind 2013 heb je haar dus al geruime tijd. Je moet haar ook enten etc, dus dat moet je ook bijhouden. Nu weet je ook niet of ze voorheen goed geent is? Daar moet je ook meteen achteraan.

Je bent blij met je paard en hebt haar van je buren zeg je. Maar feitelijk heb je nu geen quarter gekocht zoals je wel is aangeboden. Als de prijs netjes was en het paard is gezond, zou ik het daarbij laten.
Heb jij voor een quarter betaald, zou ik minder happy zijn. Is ze wel goedgekeurd?

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:51

Maureen95 schreef:
Ik heb gister bij de oudeigenaren stamboekpapier opgehaald. Alles wat ze nog hadden. Maar volgens mij zijn het alleen 3 kopien :( heb ik dus niks aan. Maar ze willen wel meewerken. Ze hebben nooit een paspoort van Holly gehad. Dus hoe zou ik dat nu moeten doen?.


Met alleen een kopie kun je wel amen met de oudeigenaren een transfer papier invullen.
Ik zou met die ingevulde transfer de AQHA bellen, verhaal uitleggen, vragen om een oplossing.
Ze zijn erg behulpzaam en geduldig, en willen graag de boel kloppend krijgen.
Je moet misschien wel 2x overschrijven, en met veel pech een duplicaat papier betalen, maar ik denk dat je het papier er wel weer bij kan krijgen.
Tenminste, als het allemaal de waarheid is....
Met het papier kun je dan weer een paspoort regelen, chip uit laten lezen, verklaring DA, pp aanvragen.
Wat een gedoe alemaal!
Ik, en dan bedoel ik, ik, zou de kosten van dit alles verhalen op de verkopers, maar dat ben ik }> :Y)