[WN] Tanden trekken of myler verkopen........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:27

Nou als iedereen voor is prima toch, dan heb ik zeker een eigenwijze DA Lachen

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:34

Cornelie.

Wat is de reden dat je je Myler uit Amerika hebt over laten komen??

The Oregon Trail Tack Store in Eesergroen heeft dit merk ook al enige jaren in hun assortiment.

Hans en Monique hebben al heel wat jaren ervaring met deze bitten, zij kunnen je vast en zeker advies geven.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:35

Sugarmiss schreef:
Nou als iedereen voor is prima toch, dan heb ik zeker een eigenwijze DA Lachen

Of hij weet iets wat wij niet weten Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 17:35

Steaming schreef:
Cornelie.

Wat is de reden dat je je Myler uit Amerika hebt over laten komen??

The Oregon Trail Tack Store in Eesergroen heeft dit merk ook al enige jaren in hun assortiment.

Hans en Monique hebben al heel wat jaren ervaring met deze bitten, zij kunnen je vast en zeker advies geven.

Tja, ik ben lui Haha! Op ebay kan ik vanaf de bank met mijn laptopje op schoot lekker shoppen

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 17:36

ja idd steaming dat vroeg ik me ook af, ik haal myler uit eesergroen of zoals laatst heb ik er 1 tweedehands gekocht via MP ( maar veel gebruikten zijn er niet). Ze geven er goed advies. mogelijk is het direct uit amerika bestellen goedkoper?
Maar ja, ruilen als het echt niet goed zit lukt dan ws ook niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:41

Wat betalen jullie voor een Myler uit de winkel ??

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:50

Ik zou zo niet weten wat er voor een Myler wordt gevraagd. Heb net wel even gekeken of The Oregon Trail Tack Store al weer online zijn, en dat zijn ze hun website is http://www.oregontrail.nl.
Zo te zien is het ook mogelijk om vanuit een luie stoel met een laptop bij hun te winkelen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:55

Behalve een overgenomen stuk van de website van de Myler broertjes zie ik geen Mylers te koop.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:01

Er wordt echter wel de gelegenheid geboden om contact met hun op te nemen, vragen staat altijd vrij. En hun website is naar mijn idee nog niet gevuld met alles wat zij te koop aanbieden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:09

Nou de Mylers die ik kan uit de winkels (van simpele O/D-trens tot 'ingewikkeld') liggen tussen de € 100 en € 175 in.
Dan houdt ik het maar bij 'mijn' aanvoerlijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:39

Wil je het bit nog verkopen?
Zo ja, wat is de maat en wat wil je er voor hebben?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:47

Trekken van kiezen waar een paard zelf geen last van heeft!?! Verward Verward Why fix what isn't broke!? En jouw dierenarts is niet de enige die er tegen is SM... de mijne ook (of het moet dezelfde zijn Knipoog ) en dat is toch een goed bekendstaand paardenarts.
Ik kreeg bij Fly van een trainer ook het advies een kies te trekken, omdat ze het bit slecht accepteerde en vooral aan één kant 'moeilijk' deed... zou door die kies komen. Dierenarts laten kijken, die vond nix mis met haar mond of kiezen. Lang verschillende bitten uitgeprobeerd, en uiteindelijk met de Myler shank, totaal geen problemen meer. Ik moest voor haar een zo zacht mogelijk bit hebben (wel shanks dus, want ik moest naar één hand toe), omdat ze het bit gewoon niet accepteerde omdat het te scherp was. Iets waar veel mensen niet aan denken. Velen gaan een scherper bit zoeken als een paard het bit niet accepteerd, maar in de meeste gevallen is zachter juist een betere oplossing.

Wat de Mylers betreft, ik ben dus al een aantal jaar een groot fan van deze bitten. Ik heb, ook uit Amerika, voor Dot al een comfortsnaffel met wide barrel klaar liggen. Waarom via Amerika... de mijne kostte daar ergens rond de $50 ex shipping... samen met nog wat andere hebbedingetjes gekocht bij Schneiders en zo ondanks de wat hoge shipping die ze daar rekenen, toch goedkoop uit.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 10:49

Dat is het punt waarschijnlijk (maar ik moet nog steeds een keer heeeeeeeeeel goed even kijken). Met een gewone trens heeft pride nergens last van. Alleen die myler buigt naar voren en dan heeft hij er wel last van. Maar als het bit echt niet past doe ik het wel weg, ik ga toch maar niet zomaar tanden laten trekken omdat een type snaffle anders niet past.
( de maat is 5" = 12,7 cm maar omdat het rond loopt lijkt het wel wat breder)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 11:07

Ik heb minimaal een 13,5 nodig, dus dat wordt niks.
Jammer dat het niet past, ik ben erg nieuwsgierig geworden naar deze bitten.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 11:35

Nou, die maatvoering snap ik dus echt niet. Er bungelt een kaartje aan dat het 5" is maar als ik het nameet kom ik op 14,2 cm uit??????? Meten die lui anders ofzo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 16:58

Als hij 14,2 is wil ik hem wel evt. wel overnemen (ligt aan de prijs Knipoog )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:04

Cornelie: je moet hem niet plat neerleggen en dan meten, maar hangen (plat) op de manier zoals hij ook in de mond hangt. Door de vorm van het mondstuk krijg je 'valse' afmetingen.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 18:18

Cornelie, ik ben eventueel ook zeer geinteresseerd..........heb ie een fotootje??

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 19:52

Deze heb ik met O-ringen http://www.toklat.com/myler/dressage.html

Van de FEI mag ik er wel mee rijden maar van de KNHS niet, dus tja, ook dat wordt het waarschijnlijk niet Boos!

Nou, vandaag had ik dus geen haast en kon ik alles uitgebreid gaan bekijken. Maar o,o, hoe Blond kan een mens zich voelen Boos! Toen ik haast had had ik alleen aan de linkerkant gekeken en daar lijkt alles redelijk te passen. Tussen bit (ongeacht welk bit) en tand zit nog ong 8 mm MAAR.... ik had nu ook tijd om aan de rechterkant te kijken en daar schrok ik toch wel van. Die tand zit dus, ongeacht welk bit, continu tegen het bit aan!! Verklaard ook wel een aantal dingen die ik tijdens het rijden tegenkwam maar ik moet dus echt maandag de DA bellen. Maar ja, weer wat geleerd. Flying high, via ebay heb je binnen 10 dagen zo'n bit in huis voor een zeer leuke prijs

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:56

Cornelie: je hebt een 'wide-barrel', die liggen altijd verder naar voren. De 'normale' comfort snaffles zijn wat korter.
Dus Pride mag nu toch onder het mes.

Waarom mag je er van de KNHS niet mee rijden, draaibaar onderdeel ofzo ??

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 20:00

Yep, maar van de FEI mag het officieel wel. De KNHS valt wel onder de FEI maar dat maakt nog niet veel uit. Maar ik denk dat in de toekomst ook e.e.a. nog wel aangepast zal gaan worden.
O, ik wist niet dat er ook nog verschil zat in die snaffles onderling.
En ja, hij moet dus echt onder het mes helaas. Ik heb daar zelf altijd zo'n hekel aan.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:01

ik vermoed sterk dat je wolfstanden met haaktanden verwisselt, cornelie, omdat je schrijft, dat je niet wist dat deze ook in het bovengebit voor kunnen komen. wolfstanden komen bijna uitsluitend in het bovengebit voor en je ziet ze niet zonder (liefst met mondklem en lamp) in de mond te kijken. haaktanden, ook hengstentanden genoemd, liggen in het tandeloze gedeelte van de mond waar ook het bit ligt en kunnen ook storen. ze hoeven absoluut niet getrokken te worden. het is voldoende om deze af te knippen en rond te vijlen, wat absoluut pijnloos is voor het paard.

wat het trekken van wolfstanden betreft zijn er verschillende meningen. ik ben er in de meeste gevallen voor, deze te verwijderen. het is een kleine ingreep, de wortel is maar heel kort, en het paard heeft deze tandjes niet nodig omdat ze geen enkele functie hebben.

ik zou je adviseren om je nieuwe bit nog niet weg te doen voordat je advies gevraagt hebt aan een deskundige op het gebied van paardengebitten (niet alle dierenartsen zijn dat)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 20:10

Aha, dan zijn waarschijnlijk haaktanden ja. Op mijn vorige stal kwam standaard 1 x per jaar een tandarts en dan werd ook van elk paard een kaart bijgehouden etc. In principe heb ik daar zeker wel vertrouwen in maar je hoort gewoon ook nog genoeg van die indianenverhalen over tandartsen. Hier in de buurt zit een praktijk met een speciale paardenarts in dienst dus ik ga die in elk geval even telefonisch wat vragen stellen. Maar als deze haaktand afgeknipt en rondgevijlt zou worden dan ligt het bit er toch nog steeds op/tegenaan? Of is dat toch al voldoende?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:53

cornelie schreef:
Aha, dan zijn waarschijnlijk haaktanden ja. Op mijn vorige stal kwam standaard 1 x per jaar een tandarts en dan werd ook van elk paard een kaart bijgehouden etc. In principe heb ik daar zeker wel vertrouwen in maar je hoort gewoon ook nog genoeg van die indianenverhalen over tandartsen. Hier in de buurt zit een praktijk met een speciale paardenarts in dienst dus ik ga die in elk geval even telefonisch wat vragen stellen. Maar als deze haaktand afgeknipt en rondgevijlt zou worden dan ligt het bit er toch nog steeds op/tegenaan? Of is dat toch al voldoende?

bij paardentandartsen is er netzoveel kaf onder het koren als bij hoefsmeden of dierenartsen. en speciale paardenarts kan heel goed zijn in zijn vak en als je mazzel hebt weet hij ook nog eens het nodige van het paardengebit.

als de haaktand afgeknipt en gevijld is, dan is dit over het algemeen al een hele verbetering van de situatie. het is ook nog belangrijk dat het bit op de juiste plek geplaatst word. dit kan een vakman alleen ter plaatse beoordelen.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:52

jackie"]
[quote="cornelie schreef:

bij paardentandartsen is er netzoveel kaf onder het koren als bij hoefsmeden of dierenartsen. en speciale paardenarts kan heel goed zijn in zijn vak en als je mazzel hebt weet hij ook nog eens het nodige van het paardengebit.

als de haaktand afgeknipt en gevijld is, dan is dit over het algemeen al een hele verbetering van de situatie. het is ook nog belangrijk dat het bit op de juiste plek geplaatst word. dit kan een vakman alleen ter plaatse beoordelen.
[/quote]

En zo aan je profiel te zien, kan Cornelie even contact met jou opnemen?!?! Wat is Bokt toch een heerlijk forum, OK dan! .