[WN] Western paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:26

Mara2000 schreef:
Wat voor mij het belangrijkste is is dat hij braaf is. Dat ik er bij wijze achterstevoren op kan zitten. Want hoe ouder, hoe onzekerder. Ik wil gewoon relaxed rijden en plezier hebben. Ben in jullie ogen vast geen westernrijder maar het rijden neem ik zeker serieus. Maar het 'fanatieke' laat ik aan de jeugd.

Quarters en paints hebben over het algemeen een rustig, cool karakter, met appaloosa's heb ik geen ervaring, maar het blijven kudde dieren en binnen een kudde is er een rangorde. Jij zal ervoor moeten zorgen dat je jezelf kan plaatsen als leider van de kudde en zo krijg en houd je een braaf paard.

Over het inrijden van western paarden, onze paint merrie haar basistraining is begonnen toen ze drie was. De eerste anderhalve maand was alleen onbereden training in de roundpen tot ze ze een mooie, regelmatige draf en galop had en ze de nodige spieren had gekweekt. Van dan af werd het deel bereden groter tot twee en een halve maand later haar basistraining klaar was. Op deze manier werd alles rustig opgebouwd op een tempo dat ons paard kon volgen en verwerken. Het is spijtig dat niet alle paarden zo opgeleid worden.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 17:44

_Cindy schreef:
Een western zadel kan niet opgevuld worden want het heeft geen kussens

Haha oeps, heel anders dus. :)

DubbelFun

Re: Western paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:47

En koop iig géén paard mét zadel omdat dat zo goed zou passen zonder hier een goede zadelpasser naar te laten kijken ;)
Tegenwoordig zijn er ook zadels mét kussens, maar dat zijn uitzonderingen en niet allemaal van behoorlijke kwaliteit. Maar dat geldt voor 50% van de zadels :D
Simpelweg voor een middenmoter 2e hands betaal je vanaf 500 euro en voor een nieuwe boven de 1200.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 01:01

Je hebt nu dus geen les? Kun je niet ergens een tijdje gaan lessen? Als je eenmaal ergens komt en wat mensen leert kennen, is het natuurlijk veel makkelijker om iemand mee te vragen naar een paardje kijken. Ook loop je sneller tegen een paardje aan. Veel trainers hebben paarden in de verkoop of weten wel 1 en ander te koop staan. Moeten ze misschien wat aan verdienen, maar dan kun je ze uit proberen onder de begeleiding van je eigen trainer.

Kiezen van een trainer/stal die bij je past is wel belangrijk. Ik heb vaak zet mensen gezien die bij trainer A beginnen en die helemaal geweldig vinden, alles geloven wat hij/zij zegt etc. Later gaan ze ook eens ergens anders kijken en komen erachter dat niet alles zo geweldig is. Goed rondkijken vooraf is daarom wel fijn.

Ook kun je nog behoorlijk van mening veranderen na een tijdje rijden. Natuurlijk is het prima als je geen ambities hebt, maar je wil een gezond en braaf paard. Daarnaast moet je toch echt wel behoorlijk trainen om met een los teugeltje te kunnen rondrijden.

Dat jong inrijden moet je wel begrijpen. Goede trainers weten wat ze doen en doen het inderdaad ook voor het geld en de roem. Maar als je 10x een paard kapot rijdt, krijg je niet zo snel meer goede paarden onder je van tig duizend euro.
Helaas willen mensen hun minder getalanteerde paard ook getraind tot hoge prestaties. Niet elk paard is geschikt. De juiste trainer geeft dit aan. Helaas gaan mensen dan gewoon naar nr 2 en nr 3 etc.
Er lopen nog heel veel paarden netjes rond die jong, GOED, zijn ingereden. Een goed pak spieren is wel degelijk heel nuttig om de inhoud te beschermen ( even kort gezegd )

Het is en blijft een eindeloze discussie. Ik ben er niet voor, maar ook niet tegen. Ik koop liever een goed gezond paard dat op 2 jarige leeftijd KUNDIG is ingereden. Dan een paard wat 5 jaar waardeloos is verzorgd en klungelig ingereden.
Onze 4 jarige hengst is wel eerder mee begonnen, maar was niet klaar. Nu wordt ie verder doorgereden en gaat het goed.
Daarnaast is opfok en voeding minstens zo belangrijk om een goed paard te krijgen. Veel staan jonge paarden al op stal, niet in een goede groep om te spelen en te leren.

Ook al zijn dit leuke paarden en geloof je deze mensen, ik zou toch wat meer in ''het wereldje'' gaan rondkijken. Leuke Wran wedstrijd, op een westernstal, Een Quarter/paint show of een leuke clinic. Je leert wel mensen kennen en dan kun je er opeens heel anders tegenaan kijken, wat betreft je wensen. NOg steeds gezond en braaf, maar misschien toch andere bouw en bewegingen bijvoorbeeld. Voor een lange rit wil je wel lekker zitten. Training doet veel, maar de natuurlijke gangen zijn wel je uitgangspunt.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:44

en? heb je er 1 gekocht?

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:02

jammer dat je niet verteld hoe het er nu voor staat. ik ben best benieuwd.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:49

Ik ook :=

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 16:41

Ik ben er nog mee bezig, ga er binnenkort weer heen. ;) En ondertussen ga ik nog wat lesjes volgen.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:24

Welke heb je op het oog? :D