[WN] Teugelvoering bij wendingen (western)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Re: Teugelvoering bij wendingen (western)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:02

Dat filmpje heb ik al eens gezien, leuke man :D en goede uitleg! Ik ben volledig mee met zijn uitleg zo :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:07

Ik krijg bij alle lessen van verschillende instructeurs (dressuur, springen, centered riding, NH, dus weliswaar geen western) geleerd dat het een combinatie van beide is. Met de buitenhand 'druk' je op de hals/schouder, je haalt het paard van de buiten schouder af, maar tegelijk bied je de binnenschouder ook ruimte om 'naar toe' te lopen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:09

Dat is leuk, maar werkt natuurlijk niet als je naar 1 handig zonder bitdruk toewerkt :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:16

Omdat wat precies? Ik rijd zelf veel met een losse teugel (teugel bij de gesp vast, teugels dus compleet in een boog of zelfs met neckrope), hierbij doe je het zelfde, je verplaatst je hand naar waar je toe wilt, hierbij komt de buitenteugel aan de hals, binnenteugel van de hals.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:18

En zo rijd jij in galop een heel pattern met krappe wendingen, halt houden vanaf galop, draai om de achterhand enz?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:22

Wacht, ik heb je eerdere reactie(s) gelezen, maar we zeggen precies het zelfde. Buiten vragen, binnen aanwijzen. Oftewel buiten drukken, binnen ruimte geven (ligt eraan hoe je het aangeleerd hebt, binnen ruimte geven of 'trekken').

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:23

Nee hoor is niet hetzelfde :)
Maar maakt niet uit :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:25

Waar ligt het verschil dan precies? Dat "bij hen" de binnenteugel blijft in de hulp, terwijl het "bij ons" slechts een extra hulpje is in het begin, tot het paard het kent?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:27

quarterH schreef:
bij jonge paarden leer je ze het sturen door zowel de binnenteugel open te maken als vooral de buiten teugel tegen de hals te leggen.

Sorry Quarter, maar waar zeggen wij iets anders?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:30

ga op een engels gereden paard zitten en probeer het 1 handig te rijden zoals je een (goed getraind) western paard 1 handig rijd en je merkt de verschillen.
dat lukt je namelijk niet omdat die veel meer aanleuning en hulp/richting van de binnenteugel gewend zijn.

of andersom, ga eens op een echt goed western gereden paard zitten die 1 handig klaar is en ga daar eens mee sturen als engels ruiter. dan merk je ook het verschil.

je kan helaas niet alles uitleggen in geschreven tekst op een forum. sommige dingen moet je zien/voelen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:32

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:33

Dat snap ik. De tweede manier, dus Engels willen rijden op een westernpaard, heb ik al ervaren en dat werkt inderdaad niet goed. Maar ik weet wel dat het dus totaal aan mijn halve hulpen ligt en dus kan ik er aan werken :) Ik ga even het filmpje kijken!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:34

Heb ik het ergens over een (goed) engels gereden paard dan? Nee toch.

Mijn paard (op geen enkele specifieke manier getraind) wend ook druk aan de buitenkant, maar ik moet dan wel de binnenkant ruimte geven, als ik buiten zou aansluiten en binnen zou laten waar het is, word het paard opgesloten. Ik kan ook geen druk op de hals leggen zonder de binnenhand te openen, want met een teugel geef je automatisch meer ruimte binnen zodra je buiten ruimte afneemt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:36

Moet zeggen dat ik weleens op een Engels gereden paard heb gereden, die ook de beginselen van neckreining kende. Sterker nog, het was een manegepaard. In principe is het hetzelfde, alleen heb je in het engelse rijden meer contact.

En ik help mijn paarden echt wel met mijn hand in een krappe wending, als ze zelf niet bij elkaar kunnen blijven. Dan komen mijn hand en been er ter ondersteuning bij, maar in eerste instantie moeten ze het zelf doen (en dan heb ik het over een goed westerngereden paard dat alle knopjes kent).

Ga nu het filmpje kijken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:37

als je eenhandig rijd kun je niet zoveel vrijheid meer geven aan de binnenteugel. tenzij je je hand enorm verplaats en dat is nu juist niet de bedoeling. zie het filmpje (wat trouwens ook nog een amateur ruiter is, wel op het hoogste niveau).

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:39

quarterH schreef:
als je eenhandig rijd kun je niet zoveel vrijheid meer geven aan de binnenteugel. tenzij je je hand enorm verplaats en dat is nu juist niet de bedoeling. zie het filmpje (wat trouwens ook nog een amateur ruiter is, wel op het hoogste niveau).

Dat zie je inderdaad mooi in dit filmpje, met minimale verplaatsing van de hand (en uiteraard zit en beenhulpen) wendt het paard. Dit is nu precies een van de dingen die me zo aanspreken in western :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:40

Doe je nu gewoon alsof ik achterlijk ben of praten we gewoon compleet langs elkaar af?

Je ziet toch in het filmpje ook dat de druk op de linkerkant minder wordt, als de druk op de rechtkant groter wordt? Ik heb het toch nergens gehad over hoeveel 'geopend' en 'gesloten' moet worden? Het is wel vanzelfsprekend dat de hulpen minimaal moeten zijn, maar je begint groot (op twee handen) door buiten te sluiten en binnen te openen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:40

ik heb diep respect vor het stuurwerk bij deze top-trail paarden. daar valt niks meer de 'foetelen' met zo'n lange teugel en zo'n korte wendingen en overgangen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:19

Als je je hand opzij beweegt blijft de binnenteugel echt niet keurig op de plek waar deze was hoor. Vanuit daar is het logisch dat de binnenteugel word geopend, ook op 1 hand.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:15

quarterH schreef:
neem als voorbeeld dit filmpje. en dan even puur gericht op het stuurwerk, niet de obstakels.
met een paard dat engels gereden is qua sturen gaat je dit nooit lukken.

https://www.youtube.com/watch?v=lNjPOsIt2Nk

Off topic, maar wat een waaaaaaaaanzinnig gaaf parcours! :~
Die blauw-witte lope over ... :wow:

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:19

Inderdaad, wat een keurige beheersing...

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:26

Wranglerbutt schreef:
quarterH schreef:
neem als voorbeeld dit filmpje. en dan even puur gericht op het stuurwerk, niet de obstakels.
met een paard dat engels gereden is qua sturen gaat je dit nooit lukken.

https://www.youtube.com/watch?v=lNjPOsIt2Nk

Off topic, maar wat een waaaaaaaaanzinnig gaaf parcours! :~
Die blauw-witte lope over ... :wow:

Ooit, ooit <3 :wow:

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:00

Waarom zou je zelf bewust meer druk geven op één zitbeenknobbel?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:10

Het ligt eraan wat je wil doen, maar je stuurt ermee. Heel veel mensen hebben niet evenveel druk op beide zitbeenknobbels wat wel prettiger is als je je paard recht wil hebben.

Je hoort 2 verschillende dingen. Mensen die op buitenste zitbeenknobbel gaan zitten zodat paard aan de binnenkant vrijer zou zijn. De andere groep zegt; gaan zitten op zitbeenknobbel waar je heen wilt. Want verplaats je je gewicht naar buiten, stuur je je paard naar buiten en belemmer je hem. Ook blijf je zelf achter.
Het zou maar een lichte verplaatsing moeten zijn, waarna je je gewicht weer verdeelt over beiden.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 00:37

Paard wil in balans blijven door onder je te blijven :) dus als jij op je linkerzitbeenknobbel zit, gaat je paard ook naar links. Ik rij een paard dat echt nog heel weinig kende voor ik er op klom, en die reageerde daar feilloos op.