[WN] Lange ruiters op quarters/paints?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joafan2003

Re: Lange ruiters op quarters/paints?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:45

Mijn Quarter X Paint is 1.54m en een vriendin van mij=1.84m reed hem en zag er niet raar uit of zo!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:51

Mijn man van 1.78 rijdt gewoon op een paint van 1.48! :-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:05

Ik zeg dan, zoek iets wat bij je postuur past. Maakt het geheel een leuker plaatje. Zo ook als je heel lang bent, zoek dan een wat groter paard uit.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:17

rapido schreef:
Ik zeg dan, zoek iets wat bij je postuur past. Maakt het geheel een leuker plaatje. Zo ook als je heel lang bent, zoek dan een wat groter paard uit.

Wordt dan toch lastig als je graag een paint of quarter wilt, die zijn nou eenmaal geen 1.70! ;-)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:18

Het is voor een heel groot deel wat je gewend bent om te zien, en wat in je cultuur normaal wordt gevonden. In de western en endurance bijv. zie je veel lange mensen op kleine paardjes en na een tijdje vind je dat gewoon normaal. :) In de rest van de wereld zijn de paardjes altijd kleiner, en de mensen echt niet altijd korter.
De optoming maakt ook veel uit. Op een Engels zadel heb je veel sneller bungelbenen en lijken de verhoudingen anders, dan met een western/endurancezadel. Die bovendien ook het ruitergewicht beter verdelen waardoor dat minder impact heeft.

Ik heb een draver (inmiddels 31) van 1.51 waar ik vroeger western mee reed en daarna endurance, ik ben zelf 1.84 en niet de slankste. Hij heeft nu bijna 1500 wedstrijdkilometers gelopen, geen enkele keer afgekeurd. Nooit zadelproblemen gehad (destijds wel geïnvesteerd in een heel goed zadel), en hij wordt minstens elk jaar nagekeken door de osteopaat, die er altijd verrassend weinig aan kan vinden.

Of je het mooi vindt of niet... da's een kwestie van smaak. Ik heb er eigenlijk nooit rare reacties op gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:24

DubbelDun schreef:
Robin_S schreef:
Goh... de echte cowboys zijn vaak grote, stevige mannen en die rijden toch ook gewoon al die tijd op quarters of andere kleinere rassen? :) volgens mij moet je gewoon kijken naar een paard waar je je comfortabel op voelt!

Quarters zijn van oudsher geen kleine paardjes en hard werkende cowboys waren zelden zwaarlijvig ;)

Ik heb toch niets gezegd over zwaarlijvigheid. Ik heb het over mannen. Die wegen in de meeste gevallen meer dan een vrouw, aan bot en spier alleen al. En zijn gemiddeld ook groter. En je maakt mij niet wijs dat een quarter vroeger 1m70 groot was hoor... volgens mij begrijp je best wat ik probeer te vertellen.

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:39

tegenwoordig zijn er wel degelijk Q/P van 1.70 m. !
(vind het er alleen niet mooier op worden ).

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:25

En ze worden er ook niet gezonder op. ;)

Ik heb nog wat oude foto's opgeduikeld, kan er helaas zo snel geen vinden van toen we nog western reden. Paardje dus 1.51 en ik 1.84.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:19

Robin_S schreef:
.... volgens mij begrijp je best wat ik probeer te vertellen.
Ik begrijp heel best wat je probeert te vertellen, maar je moet dingen niet gaan bagatelliseren om het daarmee 'normaal' te laten lijken c.q. goed te praten dat het gebeurd. Het ene paard zal best sterker zijn als de ander, maar er is nog steeds een rekensommetje dat een paard 15 tot 20 % van zijn lichaamsgewicht kan dragen. Daarboven ga je interen op de gezondheid/levenslengte van het paard.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:23

Ik ben geen westernruiter maar ik heb een Quarter x Haflinger merrie van 1.40,
zij is mega breed en sterk en kan echt wel wel iets meer aan dan een doorsnee
pony van 1.40. Ik zelf ben 1.68 en weeg 67 kilo en dat gaat heel goed :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:23

Vliegergewicht :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 19:10

xApple schreef:
Ik ben geen westernruiter maar ik heb een Quarter x Haflinger merrie van 1.40,
zij is mega breed en sterk en kan echt wel wel iets meer aan dan een doorsnee
pony van 1.40. Ik zelf ben 1.68 en weeg 67 kilo en dat gaat heel goed :j

Hihi in welk deel van NL wordt jij gezien als lang??

Ik geloof direct dat een pony van 1.40 dat makkelijk kan hebben

Met lang bedoel ik 1.80+

Bedankt voor alle reactie! Ik ga op zoek naar een paard van 1.55 of hoger!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:13

Nouja ik bedoelde meer in verhouding, veel Quarters zijn ook wel
groter dan 1.40 ;)

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:29

Mijn oom is 2.09 lang en heeft een qh van denk 1.60/1.65. En dat is niet heel vreemd eigenlijk. Wel een heel op maat gemaakt zadel (western), mijn oom past anders niet fijn in het zadel door zijn lange benen ;-).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 19:31

xApple schreef:
Nouja ik bedoelde meer in verhouding, veel Quarters zijn ook wel
groter dan 1.40 ;)

Was ook bedoeld als grapje hoor :P

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:39

Oh dat had ik niet door.. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:08

Hey is Mojo te klein gebleven of niet oke?

Er rijden lange en ook zware mensen op kleine quarters. Ik denk dat die mensen hun paard rijden vanwege de kwaliteit van het paard en niet naar het plaatje kijken.

Als iemand een paard goed aan het lopen heeft, is gewicht minder snel een probleem, als dat iemand met minder kilo's hard zit te bonken in het zadel + alle andere ongemakken die ruiters hun paard kunnen aan doen......

Lengte hoeft geen probleem te zijn, zolang het jou en je paard niet dwarszit. Onze zoon werd echt te lang voor zijn shet en raakte zijn voorbenen. Dan kun je van alles proberen of ontwijken, maar dat vond hij vervelend. Dat is inmiddels jaren geleden en nu mennen ze.

Maar als je niet per se de reining/cutting kant op wil, is de kans al groter dat je een wat grotere quarter tegenkomt of paint natuurlijk. Ik rij regelmatig met een vriendin en haar paint. Mooie, flinke paint die het leuk en netjes heeft gedaan in de halter, trail en reining. Nu leuk met de koeien werkt. Als zij had gewild, was pleasure vast mogelijk geweest.

Mijn d-pony is 1.42m en ik ben 1.68m. Dat past prima. Maar ik heb ooit een springzadeltje geleend en dat gaf direct een ander gezicht. Mijn man van 1.78m heeft hem ook gereden.
We hebben ook een quarter van ong 1.50m en dat vind ik al groot vergeleken bij mijn ruintje. Ik merk vooral dat ik heel anders aansluit met mn benen. Bij haar liggen mn sporen tegen haar buik qua hoogte en bij mn ruin, hangen ze eronder. Dat vind ik zelf wel een verschil qua rijden.

De bouw van een paard maakt ook een verschil. Mn d-pony is echt een pony en kort. Als daar een langere man op rijdt, verdwijnt de pony een beetje. Een quarter van dezelfde maat, kan al een heel ander beeld of gevoel geven.

Je zal het moeten uitproberen bij elk paard wat op je pad komt en evt interessant lijkt.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:17

Superpony= Mojo is helemaal okay en niet te klein gebleven, 1.54m is niet klein voor een Quarter/Paint.
Zijn vader was 1.52m en zijn moeder ook zo iets=Obsidian Star-staat in all breeds pedigree.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:19

joafan2003 schreef:
Superpony= Mojo is helemaal okay en niet te klein gebleven, 1.54m is niet klein voor een Quarter/Paint. Zelf ben ik maar 1.60m=mooie maat voor mij. Door zijn brede body ziet het er niet raar uit als iemand langer dan 1.80m hem rijd.
Zijn vader was 1.52m en zijn moeder ook zo iets=Obsidian Star-staat in all breeds pedigree.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 23:21

Uhm joafan mojo was voorheen van mij, vandaar dat superpony er naar vroeg en hij heeft niks met obsidian star te maken..

@superpony met mo gaat het super maar bij andere eigenaar. Om on topic te blijven stuur ik je pb!

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:23

Ah sorry, die van mij heet namelijk ook Mojo, grappig heb nog nooit van een ander paard gehoord met die naam.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 23:28

joafan2003 schreef:
Ah sorry, die van mij heet namelijk ook Mojo, grappig heb nog nooit van een ander paard gehoord met die naam.

Mysterie opgelost :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:20

O, sorry, ik dacht dat het een reden was evt... Ik ken Mojo zijn ouders :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:25

simodi schreef:
rapido schreef:

Wordt dan toch lastig als je graag een paint of quarter wilt, die zijn nou eenmaal geen 1.70! ;-)

Ben ik niet met je eens. Heb er zelf 5 (reiners) en die zijn zeer verschillend in grote en breedte.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:43